Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Li

Li

01-04-2017 om 00:25

profiel afgekeurd, moet ik er iets mee?


Juffie

Juffie

02-04-2017 om 18:36

Miriam en Li

Ik kan me niet voorstellen dat er scholen bestaan waar afzonderlijke vakdocenten een soort veto-recht hebben, wel waar de vergadering dat heeft. Want wat te doen als zowel de natuurkunde-, biologie- en geschiedenisdocent een negatief advies geven? Dat zou dan kunnen betekenen dat een leerling die gewoon bevorderd is toch niet toegelaten wordt in klas 4, omdat alle profielen ontoegankelijk zijn geworden. Wel voorstelbaar is een vergadering die een bindend advies geeft, ik ken het in de praktijk alleen voor N-profielen. Dan heeft een leerling met negatieve adviezen die toch bevorderd is de mogelijkheid te kiezen uit een CM- of EM-profiel.

Li, ik ken in de praktijk dus alleen scholen die een bindend advies kennen voor profielen, niet voor afzonderlijke vakken. En in dat eerste geval geldt dat eigenlijk alleen voor de N-profielen. Daar komt bij dat op mijn school niet al eind klas 3 voor wiskunde C gekozen wordt. Dat wordt pas later gedaan als een leerling met wiskunde blijkt vast te lopen. Op jouw vraag kan ik dus geen antwoord geven. Ik vind het wel een vreemde praktijk, dat wel. Kijk, het is voor een gymnasiumleerling die een volledig beta-profiel zonder een extra moderne vreemde taal gekozen heeft echt, excusez le mot, klote om er halverwege klas 5 toch achter te komen dat het niet gaat lukken, dan is de "foute" keuze eind klas 3 niet zomaar hersteld. Maar een leerling die vastloopt met economie in een EM-profiel kan met het bijwerken van slechts een vak overstappen naar een CM-profiel. Is ook niet echt wenselijk, maar nou niet direct het eind van de wereld. En, als je al problemen met economie voorziet, kan je toch ook zo kiezen dat een leerling in een gecombineerd profiel (EM/CM) terecht komt? Dat zou bij ons op school in ieder geval aangeraden worden.

Li

Li

02-04-2017 om 23:01

Juffie

Klopt, het gaat in principe om het profiel, niet om elk vak apart. Geen EM, wel CM. Daar had ik trouwens ook nog nooit van gehoord, want op de voorlichtingsavond hadden ze het alleen maar over kinderen die beter geen wiskunde B konden kiezen (dus geen NG of NT). Niks over EM en CM en al helemaal niet over wiskunde C.

Ik heb dochter al voorgesteld dat ze economie desnoods als extra vak neemt. Als dan blijkt dat het prima gaat, laat ze alsnog Duits vallen en stapt over naar EM. Maar nu wil ze helemaal geen economie meer doen, het is haar tegen gemaakt. Zucht. Maar ze wil wel gewoon wiskunde A doen. En ik denk dat ze dat ook wel moet, want volgens mij wordt er helemaal geen wiskunde C gegeven.

Ik vind het zo misselijk: een jaar slecht wiskunde-onderwijs, waarna het kind toch (net) voldoende staat, en dan zo'n trap na.

Lynn

Lynn

02-04-2017 om 23:42

nieuwe vakken in vijfde?

Op school van de kinderen bestaat de mogelijkheid om in de vijfde nog met een nieuw vak te beginnen. Dus kinderen bij wie een vak in 4 VWO erg tegenvalt kunnen dat laten vallen (mits er een profiel overblijft) en een nieuw vak in de vijfde kiezen.

Heeft dochter ook gedaan bij wie natuurkunde toch wel erg zwaar bleek in de vierde.

Dus Li, is dat op jullie school evt. ook niet mogelijk? Maar belangrijk is wel dat er dus altijd een profiel overblijft als dochter economie te moeilijk vindt.

En hier waren ook kinderen die in de 4e Wiskunde B deden. Dat bleek dan toch te moeilijk en die stapten dan in de 5e over op Wiskunde A. Niet helemaal de bedoeling maar er was een aantal leerlingen dat die die weg heeft gevolgd.

Diana

Diana

03-04-2017 om 10:30

dit

Ik zou inderdaad niet staan te springen om een profiel met en Muziek en Kunst en snap je voorbehouden ertegen heel goed. Een van de twee, ok maar niet beide.
Je vroeg ook nog of economie kan met wiskunde c. Zoals al eerder gezegd, mijn dochter heeft economie met wiskunde c gedaan. Ze heeft wel extra uitleg gevraagd over onderdelen maar is wel geslaagd met 2 x een 7. Het kan dus maar jouw dochter zal wel assertief moeten zijn bij onderdelen die ze niet snapt. Dan zal ze meteen aan de bel moeten trekken. Wellicht ten overvloede, bij een CM-profiel is ook wiskunde a heel goed mogelijk.
Ik zou toch echt het gesprek met school aangaan, kijken wat er meer nog kan en waarop ze hun afwijzen van EM baseren. Ik vind de hele gang van zaken maar merkwaardig, ook hoe je dochter geinformeerd werd. En dat er ook geen voorstel tot gesprek is.
Over het nieuwe wiskunde c kwam ik trouwens dit tegen: https://www.nvvw.nl/23264/wiskunde-c-in-het-nieuwe-programma

Li

Li

03-04-2017 om 10:38

ik heb een gesprek aangevraagd, maar nog niets gehoord. Dat zou ook wat snel zijn natuurlijk, het was weekend. Dat stuk over wiskunde C kan ik goed gebruiken, dankjewel!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-04-2017 om 10:38

Voor mijn gevoel is economie beter te doen dan een kunstvak, zeker als je dat laatste niet echt heel leuk vindt. Mijn dochter heeft er echt veel tijd in moeten steken, en het is veel theorie. Economie is voor het grootste deel sommetjes en een beetje inzicht.

mirreke

mirreke

03-04-2017 om 11:12

Kunst is niet perse pret hoor

Ik sluit me aan bij Phryne...
Mijn dochter, die dus juist wel verder wilde in de kunst, heeft heeft CM gedaan. Met kunst.
En dat was veel werk... Veel leren, kunstgeschiedenis, echt een vrij grote tijdsinvestering. Ook museumbezoek, enz. enz. zat er in. Koste veel tijd.

Dit is iets wat je echt leuk moet vinden. Als je dochter daar (nu) niet mee bezig is, en er niet in geïnteresseerd is, is het heftig lijkt me. Wat muziek betreft is dat vergelijkbaar. Het is niet leuk alleen maar wat muziek luisteren, maar gaat echt diep en op niveau op de dingen in. Je zult bv. ook stukken moeten kunnen duiden, ook muziekgeschiedenis, stromingen enz. Dat moet je willen, je moet gemotiveerd zijn.

Ik zou hier zeker niet zomaar mee akkoord gaan. Balen dat je dochter zich laat intimideren, maar ik zou als ouder toch mijn zegje willen doen.
Naar de teamleider, lijkt me. Wat jammer dat die school zo achteruit gaat, en dat jullie er zoveel last van hebben nu...

Li

Li

03-04-2017 om 11:15

kunstvak

Ja, voor mij speelt ook mee dat dochter verbaal veel sterker is dan performaal. Dan kunnen al die kunstvakken weleens tegenvallen, vrees ik. Volgens mij wil dochter alleen maar Duits vermijden (waar ze opverigens best goed in is), vandaar de keuze voor eerst economie, daarna kunst. Maar economie kan ze heel goed gebruiken bij haar vervolgopleiding en Duits in mindere mate ook. Het is tenslotte het grootste land van Europa en het zijn ook nog eens de buren, dus dan is het wel handig om met ze te kunnen praten. Ik moet dus ook nog flink in gesprek met dochter zelf. Die wou de hele boel maar meteen in Magister invoeren om ervan af te zijn, maar daar hebben we een stokje voor gestoken. Pfff, pubers...

Li

Li

03-04-2017 om 11:32

mirreke

Weet jij misschien een leuk Duits boek, fantasy of zo, spannend maar niet al te gruwelijk? Misschien kan ik haar daarmee over de streep trekken, mocht het met economie toch niet lukken. Er wordt teveel aandacht aan de oorlog en de nasleep daarvan besteed, vandaar haar tegenzin.

In magister.

Ook raar, vooral als je dochter onder de 18 jaar is.

Mijn zoon moest zijn voorkeur op papier invullen, dit werd besproken op school. Daarna ging dit papier mee naar huis en moesten wij tekenen ter akkoord. Daarbij zat een uitnodiging voor een gesprek als er vragen waren vanuit de ouders.

Al is je kind nog zo wijs en zelfstandig, delen van belangrijke keuzes met ouders lijkt mij heel logisch.

Ook was er sprake van een negatief advies voor een bepaald vak. Zoon heeft toen een extra toets gemaakt om zijn niveau te peilen. Hij had ook geen trek in dat vak en had er weinig tijd in gestopt, maar het paste bij zijn profiel.
Na de test was het advies positief.

Vooral als je kind wat gemakzuchtig is weet school dat toch ook?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-04-2017 om 12:00

Zelf regelen

Mijn dochter kon ook alles zelf regelen. Eigenlijk vonden wij (ouders) een EM profiel beter, want breder, maar dochter was niet te vermurwen en aangezien haar mogelijke vervolgstudies mogelijk zijn met CM zijn we akkoord gegaan. Formeel viel er ook weinig te verbieden

mirreke

mirreke

03-04-2017 om 14:51

Eh ja! Tintenherz En ook als film

dan kan je dochter én de film kijken (ook bv. ondertiteling inschakelen) en het boek lezen:

In het Nederlands heet het Hart van Inkt. Geschreven door Cornelia Funke die prachtige, echt práchtige boeken schrijft...

Wel dik: Tintenherz (is een serie van drie boeken, maar zoooo mooi en bijzonder). De film heet Inkheart, is in het Engels, maar als je hem koopt kun je ook de ondertiteling in het Duits opzetten... (of je koopt hem in DE).

Maar ook Michael Ende schrijft mooie boeken. Wel kinderboeken.. ik weet niet wat zij moet lezen van Duits?

Oh, Krabat van Otfried Preussler is ook erg mooi, spannend, beetje duister...

mirreke

mirreke

03-04-2017 om 14:51

en ook daar

is een film van...

formaliteit

Juffie "Ik kan me niet voorstellen dat er scholen bestaan waar afzonderlijke vakdocenten een soort veto-recht hebben, wel waar de vergadering dat heeft. Want wat te doen als zowel de natuurkunde-, biologie- en geschiedenisdocent een negatief advies geven? Dat zou dan kunnen betekenen dat een leerling die gewoon bevorderd is toch niet toegelaten wordt in klas 4"
Ken jij een regel die leerlingen tegen die situatie beschermt dan?
Ja, wat je beschrijft dat kan. En alles wat kan zal zich voordoen.

Ik kan me overigens niets voorstellen bij een algemene vergadering die gaat zitten touwtrekken tussen geschiedenis, biologie of natuurkunde. Als de vakdocenten stellen dat de leerling het vak niet aankan, wie is 'de algemene vergadering' dan om te zeggen dat het wel kan?

Maar daar begint het dan dus: Het is natuurlijk idioot dat een leerling met voldoendes, in beginsel genoeg om over te gaan voor een vak, voor dat vak wordt 'afgekeurd'. Of het nu een vergadering is of een enkele docent die dat doet. Het fenomeen is belachelijk. Als je voldoendes haalt, dat is op de testen die de vaksectie zelf oplegt voldoende presteren, dan doe je het goed genoeg.

Als de vaksectie of algemene vergadering nattigheid voelt dan kan men voor het volgende jaar de testen aanpassen.

" ik ken het in de praktijk alleen voor N-profielen"
Precies. Het oordeel van de docenten wiskunde en natuurkunde hebben extra gewicht voor die profielen. De algemene vergadering, juffie Frans, heeft er niks over te vertellen. Die gaat hooguit akkoord, maar dat is slechts een formaliteit.

Diana

Diana

10-04-2017 om 18:47

ben je al wat wijzer?

Li

Li

12-04-2017 om 13:29

Een beetje raar, maar goed.

De uitkomst is: een CM profiel met Duits en met maar één kunstvak. Het was op zich wel een prettig gesprek, maar er bleek wel uit dat ze helemaal niet gedetailleerd hadden gekeken naar wat ze wel of niet kon, alleen maar naar het gemiddelde cijfer. Ik vraag me af waar die lerarenvergadering dan voor dient, want dat ook zonder vergadering had je wel kunnen zien dat ze niet geweldig scoort, maar wel voldoende. Ook bleek dat wiskunde C niet al komend jaar wordt gegeven, maar pas vanaf de 5e. Ze krijgt dus een jaar extra om te bewijzen dat ze wel wiskunde A aankan en in de profielkeuze staat wiskunde A aangegeven.

In die economie had ze zelf al helemaal geen zin meer en ze bleek wel gevoelig voor mijn argument dat ze dan beter Duits kan kiezen, omdat dat in bovenbouw minder gezwoeg wordt (de grammatica zit er al in), terwijl een kunstvak erg bewerkelijk is. Ik kan me hier wel in vinden, omdat voor haar studie kennis van economie wel handig kan zijn, maar een goede talenkennis net zo goed. En als ze geen zin meer heeft in economie kan ze het beter niet doen, want het wordt hard werken.

Nou ja, op naar het volgende gedoe dan maar weer...

Diana

Diana

12-04-2017 om 21:14

Bedankt. Dat klinkt in ieder geval positiever dan het eerste voorstel was. Duits is handig, economie ook, dus Duits is geen verkeerde keuze, beter voor haar plannen dan muziek, dus. Ik dacht dat je meteen in de 4e met wiskunde c moest beginnen maar dat is dus niet zo.

Li

Li

12-04-2017 om 21:23

die indruk had ik ook, maar het is zo wel prima eigenlijk. Ze is nog maar zo jong, ik wil niet nu al van alles voor haar afsluiten. Gelukkig aren ze daar wel gevoelig voor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.