Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Li

Li

01-04-2017 om 00:25

profiel afgekeurd, moet ik er iets mee?

Dochter wilde EM met wiskunde A kiezen, maar school heeft haar profielkeuze afgekeurd. Ze mag geen economie kiezen en ook geen wiskunde A. Het moet nu CM met wiskunde C worden. Dochter vindt het wel prima en kiest dan maar voor een pretpakket met veel kunstvakken. Ze stond niet onvoldoende voor wiskunde, ondanks dat ze het moeilijk vindt en er dit jaar slecht les in heeft gehad (dat vind ik niet alleen).

Volgens mij wordt er niet apart les gegeven in wiskunde C, dus het verbaast me dat ze dit nu al moet kiezen. Kan de school zo hard ingrijpen in een profielkeuze, zonder dat daar nou direct reden voor is? Op economie is ze nog niet eens getoetst, maar ze maakt netjes haar huiswerk.

Ik heb al genoeg akkefietjes met school gehad, dus misschien moet ik dit nu maar eens zwijgend laten passeren, vooral omdat ze er zelf niet mee lijkt te zitten. Dat kan schijn zijn, want ze is erg onzeker en als iemand tegen haar zegt dat ze iets niet kan, dan gelooft ze dat direct. Ik vind het echt raar en weet niet goed wat ik moet doen.


@Emma

@Emma

01-04-2017 om 00:40

Pretpakket

Als jij zegt dat kunstvakken enzo een pretpakket is dat "ze dan maar kiest" omdat ze schijnbaar niks beters kan lijkt me dat inderdaad een boodschap waar je knap onzeker van wordt.

Li

Li

01-04-2017 om 00:45

tuurlijk joh

dat zeg ik natuurlijk tegen haar. Next.

@Emma

@Emma

01-04-2017 om 00:48

Precies

Het zijn jouw woorden

Diana

Diana

01-04-2017 om 00:58

wiskunde

Vlgs mij is of wordt wiskunde c van samenstelling veranderd. Het is niet langer wiskunde a light maar het krijgt ook eigen onderdelen. Volgens mij moet je het nu ook al vanaf klas 4 volgen en niet meer vanaf 5.
Ik vind het eigenlijk wel goed dat wiskunde c een eigen status krijgt en niet langer aan wiskunde a hangt. Mijn dochter heeft examen wiskunde c gedaan en pas in de 6e had ze een eigen klas voor wiskunde c. Voor die tijd zaten ze bij wiskunde a en moest de leerkracht de aandacht wat verdelen. Dat werkte niet altijd even goed. Ze heeft trouwens wel economie met wiskunde c gedaan. De school had haar wel gewaarschuwd dat dat pittig zou zijn maar ze had een aardige economieleraar die haar een paar dingen uitgelegd heeft die ze niet gehad had bij wiskunde oa differentieren. Ze had voor beide een 7 op haar eindlijst.
Je kunt natuurlijk altijd een gesprek bij de dekaan aanvragen voor uitleg.
En waarom bestaat nog altijd het idee dat er pretpakketten zijn en waarom wordt dat met name van CM-profielen gehad?

Priem

Priem

01-04-2017 om 01:05

fel

felle reactie: next. Mooie manier om mensen af te serveren als je zelf om hulp vraagt. Zoek het dan ook maar zelf uit?

Geen advies, ben er een paar jaar uit, wel een vraag: waarom noem jij en/of anderen dat een pretpakket?

Li

Li

01-04-2017 om 01:24

Pretpakket, omdat

ze geen Duits kiest. CM met Engels, Frans en Duits vind ik geen pretpakket. Kunstvakken ook niet als je die kant op wil, maar dat is ze helemaal niet van plan.

Diana: daar was ik al bang voor, volgens mij wordt er op onze vrij kleine school helemaal geen les gegeven in wiskunde C. Maar ze moet er dus wel examen in doen omdat ze kennelijk denken dat ze wiskunde A niet aan zal kunnen.

"Mag niet"

Wat raar dat je in een vak waar je voldoende voor staat geen examen "mag" doen. Mijn zoon kreeg per vak/docent een positief of negatief advies, de keuze was verder aan hem.

Diana

Diana

01-04-2017 om 07:54

nogmaals

Ga eens bij de dekaan langs, met dochter. Die kan je uitleggen waarom dochter CM met wiskunde c geadviseerd wordt, die kan de veranderde inhoud van wiskunde c uitleggen (google daar maar eens op), die kan met jullie kijken wat een geschikt pakket is. Die is hiervoor. Hebben jullie zwart op wit dat dochter dit voorgeschreven wordt? Het kan ook zijn dat dochter dit graag wil?

Egel

Egel

01-04-2017 om 08:06

wat raar zeg

Wat een boze reacties op CM. Ja, pretpakket klinkt niet leuk, maar het is wel een feit dat als je EM wil en het mag niet, dat het over niveau gaat. Het is niet alleen maar 'iets anders ligt haar vermoedelijk méér', maar ze denken dat ze geen wiskunde A kan maar beter wiskunde C kan doen. Dat staat echt als veel makkelijker bekend. Bij verschil tussen A en B kun je nog zeggen dat het echt verschillende typen wiskunde is en dat je het een je meer ligt dan het ander.

Ik vind het raar dat als je dochter voldoende staat en EM wil, ze dit gewoonweg niet 'mag'. Zoek ook eens in de schoolgids en zo, staat er niets over in? Het lijkt me iets waarmee ik zeker wel iets zou willen doen, maar heel lastig dat dit lang niet het enige is afgelopen jaar/jaren, waardoor je je daar nu misschien ongemakkelijk over zou voelen.

Wat lullig en ontzettend raar zeg. Als nou in de vergadering was gezegd dat ze nog een beetje twijfelden maar dat ze wel voldoende stond, zodat ze misschien een ander *advies* zouden geven, dat is nog tot daar aan toe. Maar als definitief besluit?!
Nog extra vervelend als je dochter al zo onzeker is.

zebra

zebra

01-04-2017 om 08:55

wat wil ze

na haar eindexamen gaan doen of heeft ze nog geen idee hierover? Ik vind het vreemd dat ze geen EM mag kiezen. Ik heb overigens niks tegen CM als dat een bewuste keuze is.

Elfje65

Elfje65

01-04-2017 om 10:10

Niet getoetst?

Voor economie? Wat raar bijna aan het eind van het schooljaar. Of zijn het van die halfjaars vakken? Ik zou mij er dus wel mee bemoeien als ze een voldoende staat voor wiskunde. Je snijdt toch een deel van vervolgopleidingen ermee af. Of weet ze al wat ze hierna wil doen?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-04-2017 om 10:36

Raar

Als ze geen onvoldoende staat voor economie of wiskunde zou ze het gewoon moeten kunnen kiezen. Is de beslissing al schriftelijk bevestigd en gemotiveerd? Kun je er nog tegen in bezwaar?
Voor wat betreft het pretgehalte. Mijn dochter doet CM, vier talen, ak, gesch, drama en wiskunde A en de zogenaamde pretvakkken zijn toch echt wel meer werk dan wiskunde. Voor haar vervolgstudie heeft ze een prachtig profiel, beter kan eigenlijk niet

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-04-2017 om 10:46

Afgezien van de discussie over wel of niet pretpakket

zou ik van school/de dekaan willen horen hoe dit in elkaar zit. Het is nl in mijn ogen wel raar als een school zo sterk zou sturen op de profielkeuze.

Op de school waar mijn kinderen zitten en mijn man als schoolleider werkt komt dat zo niet voor (net even nagevraagd): leerlingen krijgen op basis van hun resultaten per vak een advies over de vraag of het wel of niet verstandig wordt geacht het te kiezen. Maar het is een echt advies en geen bindend voorschrift. Oftewel de leerling mag zelf kiezen.

Wat betreft wiskunde C: vanaf komend schooljaar krijgt dat idd een heel andere inhoud dan tot nog toe. Idd geen aftreksel meer van wiskunde A.
Op de school van onze kinderen is de keuze voor de wiskunde C optie in de huidige variant pas in de 6e beschikbaar. Tot die tijd volg je A (of B maar daar gaat het hier niet over). Sommigen met van het begin af aan de bedoeling om C te kiezen, anderen maken die keuze pas in de 6e.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2017 om 11:14

rare situatie (en ongewenst)

Ik heb er persoonlijk veel moeite mee als scholen een profielkeuze zomaar kunnen afkeuren. Toch schijnt het wel vaker voor te komen (hier op OOL geleerd) dat de school het laatste woord heeft. Ik vind het een rare en ongewenste situatie. Het lijkt erop dat de school andere belangen zwaarder laat wegen dan de wensen van je kind (verwachte eindcijfers, die zijn bepalend voor de 'lijstjes', indeling van klassen o.i.d.). Ik heb geen idee of je als leerling toch je keuze kunt doordrukken.

Hier krijgen de leerlingen van de verschillende docenten een advies (+, - of +/-) voor dat betreffende vak. Maar het blijft een advies, dus de leerling mag wel zelf bepalen. Ik heb dat nog specifiek nagevraagd eerder dit jaar, want zoon kiest tegen het advies in wiskunde D. Dat mag gewoon. Hier op school zijn sowieso eigenlijk geen beperkingen voor de profielen. Ook extra vakken mogen altijd.

Li

Li

01-04-2017 om 11:57

Wauw, wat veel informatie!

Wil40: ja, ik vind het ook raar. Ze stond eerst flink onvoldoende voor zowat alles omdat ze niks deed, maar is heel sterk teruggekomen en het kwartje is nu echt gevallen, voor alle vakken en dus ook voor wiskunde. het zijn vooral zessen, maar geen onvoldoendes.

Diana: zucht, de decaan is nieuw en ik heb er niet zo'n hoge pet van op. Wel van de teamleider, dus misschien een gesprek met mentor en teamleider?

Egel: ze kreeg het blaadje waarop ze haar vakkenpakket had ingeleverd terug met een sticker: "vakkenpakket niet goedgekeurd door de lerarenvergadering". Midden in de klas, ze moest bijna huilen. Zoiets doe je toch niet?? Daarna kreeg ze dan wel een gesprek met de mentor, dat wel. En dan opeens zo'n kunstzinnig pakket na dat gesprek, terwijl ze die kant helemaal niet op wil.

Zebra: ze wil rechten studeren. Daarbij leek economie me best handig, maar ze had dat wel helemaal zelf bedacht. Ik dacht zelf eerder aan CM, maar dan wel met alle talen. Zomaar van een EM pakket naar een CM pakket met twéé kunstvakken gaan...ik vraag me af of dat niet een reactie op de teleurstelling is. Ze wilde het ook maar meteen in Magister invoeren, dan waren we ervan af. Klinkt niet weloverwogen.

Elfje: niet getoetst vind ik ook raar, ze hebben nu een half jaar economie inderdaad.

Allen: probleem is dat de school de laatste jaren slechte resultaten heeft gehaald. Dat komt deels door slechte organisatie en slecht onderwijs, deels doordat er kinderen niet zijn afgestroomd die dat beter wel hadden kunnen doen. Maar toch vooral die eerste twee factoren. Ze waren ook tegenover leraren te soft. Maar leraar zijn is een vak dat niet voor iedereen is. Nu kijken ze vooral naar de leerlingen om de risico's te beperken, dat is wat hier achter zit.

Li

Li

01-04-2017 om 12:14

schoolgids

De schoolgids heeft het inderdaad over een "bindend advies naar aanleiding van het tweede rapport". Maar ze staat (net) voldoende...

Diana

Diana

01-04-2017 om 12:45

Ik snap jouw zucht naar mij toe niet? Bij ons wordt je voor alle vragen over vakkenpakketten en profielkeuzes door teamleider en mentor verwezen naar dekaan. Mentor wil wel verslag uitbrengen over wat er in de vergadering gezegd wordt. De teamleider is er voor andere zaken.
En je dochter kan altijd naar de betreffende leraar gaan (wi en ec) hoe die tot die keuze gekomen zijn. Dat heeft een van mijn kinderen ook destijds gedaan.
En krijgen jullie geen gesprekken/ouderavond over profielkeuze? Ik heb dit op 2 scholen meegemaakt en bij beide kregen wij die wel. Volgens mij was dat tussen voorlopige en definitieve keuze in.
Geen reactie op wiskunde c? Dat steekt nu dus wel iets anders in elkaar dan "vroeger" (zoals Aagje ook zei). Zijn je voorbehouden daarover nu wat minder?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-04-2017 om 13:28

Heel gek gedacht misschien

maar als deze school zo slecht kijkt naar de wens en het belang van leerlingen (je dochter had uit eigen beweging gekozen voor em, neem ik aan?) en vooral de eigen prestatiecijfers wil opkrikken, is het dan geen optie om een andere school te benaderen om te kijken of ze daar wel em kan nemen?

Klinkt niet als een fijne school namelijk.

Aagje

Li

Li

01-04-2017 om 13:35

niet naar jou

maar naar de school. Die decaan is nieuw en heeft er volgens mij weinig kaas van gegeten. Er is wel een algemene ouderavond geweest voordat de kinderen gingen kiezen, maar daar werd alleen verteld wat toch al in de schoolgids stond en ging voornamelijk over wiskunde A of B. Dat was voor mij niet zo interessant omdat ik toch al wist dat kind geen wiskunde B ging doen. Wiskunde C is helemaal niet aan de orde geweest. Er zijn geen gesprekken met ouders geweest, maar er komen wel 10 minutengesprekken aan over het 2 rapport.

Het verhaal van Aagje baart me juist zorgen. Voor zover ik weet worden er geen lessen wiskunde C gegeven, dus dochter zal het allemaal zelf moeten uitvogelen.

Rechten

Kan ze met dit pakket ook rechten gaan studeren? Kan ze het goed aan met deze vakken? Dan zou ik me proberen over de teleurstelling heen te zetten. Het is geen fijne move van de school maar je kunt er weinig tegen doen.
Hooguit inderdaad overleggen wat je dochter nodig heeft om door te gaan naar een studie rechten en of het profiel daaraan voldoet en anders aan de school vragen om dit toch om die reden aan te passen.

Li

Li

01-04-2017 om 13:38

dochter had zelf voor EM gekozen, maar zegt nu dat ze die keuze niet goed doordacht had. Deze dan wel?. Tja, een andere school zal ze niet willen. Ze heeft een hecht vriendengroepje hier en vindt nieuwe dingen eng.

Bijles

Het hoeft niet erg te zijn om uit het boek te leren. Als er een goed plan is waarin je kunt zien om welke stof het gaat kun je dat thuis ook goed doen of anders, gezien het rooster, bijles regelen als dit zelf niet lukt.
Je kunt ook de pech hebben dat een leerkracht niet kan uitleggen, dat is hier al vaak voorgekomen. Of dat je kind de leerkracht niet kan begrijpen, en dan ben je ook aangewezen op het boek. Niet alle leermethodes zijn goed te begrijpen, dat kun je ook nog hebben, maar dan is er ook nog de website.
http://wiskundeacademie.nl/havo-3-vwo-3
Van school veranderen is ook niet altijd de oplossing.

Li

Li

01-04-2017 om 13:45

AnneJ

Of ze het goed aankan weet ik niet. Volgens mij kan ze er wel rechten mee studeren, ja. Wiskunde C zal ongetwijfeld makkelijker gaan dan wiskunde A, tenminste als er les in wordt gegeven. Maar dat is waarschijnlijk niet het geval. Waarschijnlijk zit ze gewoon in dezelfde les en krijgt ze te horen: jij hoeft deze som niet te doen hoor, dat is alleen voor wiskunde A. Als er wel apart les is, voelt het al beter. Dan heeft ze gewoon een ander pakket. Ik vind het lastig.

Li

Li

01-04-2017 om 13:51

leerkrachten die niet goed kunnen uitleggen, of het gewoon niet doen. De huidige leerkracht wiskunde doet dat laatste, schrijft de sommen zonder commentaar uit op het bord. Het is dus een wonder (en resultaat van hard werken) dat ze voldoende staat. Daarom gun ik haar echt niet dat ze nog eens ingewreven krijgt dat ze te dom is voor wiskunde A, door een leerkracht die geen les kan geven. Maar goed, misschien moet ik me er maar gewoon overheen zetten en dit nou maar eens laten passeren. Pick your battles en zo. Ik ben wel echt boos. Maar juist daarom is het goed om de vraag hier te stellen voordat ik als een dolle stier naar school hol.

Diana

Diana

01-04-2017 om 13:51

contact

Heb je uberhaupt wel contact gehad hierover? Hoe weet je zeker dat bij de nieuwe invulling van het vak wiskunde c geen aparte klas wiskunde c wordt gestart? Hoe dwingend is het advies? Heeft dochter dat dwingende gevoel gekregen uit gesprekken, waar heeft ze deze info vandaan, hebben jullie mail/brief gehad dat EM wordt afgekeurd voor haar en dat ze CM moest doen? Als ik kijk naar mezelf dan zou ik toch langs de dekaan gaan om de juiste weg te bewandelen. Dan kan school je later niets verwijten. Komt daar niets uit, dan kun je altijd nog een stapje hoger gaan. Aan de mentor kun je natuurlijk altijd via de mail wat vragen stellen. Wel merkwaardig dat hier geen gesprekken over gevoerd worden.
Mijn dochter is wel overgestapt aan het begin van de bovenbouw. Zij wilde namelijk het vak filosofie volgen. Dat kon op haar oude school niet en die school had ook de neiging om de nadruk op prestaties en slagingspercentages te leggen. We hebben ook wat akkefietjes gehad. Dochter heeft uiteindelijk naast de verplichte vakken du, filo, gs, ak, wc, ec gehad. Ook CM door wiskunde c.
Ik zou toch dochter langs de economie leraar sturen om te vragen wat de bezwaren zijn en hoe groot die zijn. Of daar iets aan te doen is. Anders kan ze misschien alsnog CM met eco doen. Maar daar zul jij of je dochter zelf achteraan moeten gaan.

Diana

Diana

01-04-2017 om 13:53

battle

Uit mijn reactie blijkt dat ik deze battle juist wel zou aangaan. Deze is iets te belangrijk om te laten zitten. Maar goed, iedereen is anders.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2017 om 14:00

wel of geen lessen

Een kind verplichten een vak te doen waar geen lessen in wordt gegeven? Ik weet dat er veel gekke dingen op scholen gebeuren, maar dit kan ik mij niet voorstellen. Ik zou er in ieder geval onder geen beding mee akkoord gaan. Ik zou hoe dan ook in overleg gaan met school. Niet wachten op het 10-minuten-gesprek, want dat is tekort en leent zich niet voor dit soort onderwerpen.

Triva

Triva

01-04-2017 om 14:00

maar

waar komen nu die twee kunstvakken vandaan? Geef eens aan welke vakken ze wilde kiezen en welke vakken het nu worden? Je stuurt een kind toch niet naar twee kunstvakken als ze daar niets mee heeft?

Wel dwingend Diana

"Egel: ze kreeg het blaadje waarop ze haar vakkenpakket had ingeleverd terug met een sticker: "vakkenpakket niet goedgekeurd door de lerarenvergadering". Midden in de klas, ze moest bijna huilen. Zoiets doe je toch niet?? Daarna kreeg ze dan wel een gesprek met de mentor, dat wel. "

Maar er zit mogelijk ook nog wel ruimte in ook al is dit al te stellig.

Kan wel Ijsvogeltje

Mijn dochter ging als enige van haar klas van wiskunde B naar Wiskunde A. Daar werd geen aparte klas voor opgestart. Het was speciaal onderwijs maar ik kan me voorstellen dat dit regulier ook zo werkt. Het alternatief is dat je het niet kunt aanbieden omdat er te weinig kinderen zijn die het dan op dat niveau volgen.
Het is niet ideaal maar soms moet je een puzzel zo leggen. Met een goede leerkracht, die had mijn dochter, is het ook geen probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.