Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 10:16

Overblijfkrachten haken af?


continuerooster hier

Hier een continuerooster, ze eten eerst in de klas onder begeleiding van hun leerkracht en daarna nog buiten waar een leerkacht pleindienst heeft. Nooit gedoe met overblijf of overblijfkrachten die het af laten weten.
Kost ook niets, scholen die een continuerooster hanteren mogen geen overblijfkosten vragen. Dat is voor zover ik weet wettelijk niet toegestaan.

Caesar

Caesar

25-12-2014 om 14:24

Amk

Ja, je hebt gelijk, maar ik betwijfel of pleinwachten zich ook op deze regeling kunnen beroepen.

Caesar

Caesar

25-12-2014 om 14:48

Gerry

Klopt, ik denk dat steeds meer scholen dat model gaan volgen. Maar het is relatief duur voor de school. De uren pleinwacht zullen deel uitmaken van de normjaartaak.

Barvaux

Barvaux

25-12-2014 om 17:33

Gerry

Ik denk dat je pas geen overblijfkosten mag vragen als kinderen verplicht zijn over te blijven. Ik ken iemand die zo dicht bij school woont dat kind thuis eet bij een continurooster maar ook om de kosten te besparen want het is dus niet verplicht om op school te blijven (dat is dus het addertje). Dat veel kinderen niet thuis kúnnen eten is dus niet echt van belang.

Barvaux

Hier is overblijven verplicht, dat is voor zover ik weet op de meeste scholen met een continuerooster zo. De overblijf is dan ook een stuk korter dan op andere scholen. Daartegenover staat een heel stuk middagwinst.

Caesar

Caesar

25-12-2014 om 19:58

Verplicht

Hier ook een continue rooster met verplichte overblijf.

Ik vraag me dan weer af

hoe het zit met de pauze van de leerkracht?
Staan die vrijwillig een deel van hun pauze af, of krijgen ze daar een compensatie voor?

bieb63

bieb63

27-12-2014 om 14:42

continurooster

Ik zou het op zich prima vinden. Inmiddels zit kind al een aantal jaar op VO, dus voor mij niet meer van belang. Maar ik weet wel dat op onze bs het ook een aantal keer ter sprake is geweest, maar afgeketst ivm meerderheid van de ouders die dat niet zagen zitten. De meerderheid betrof geen ouders (ja wel een aantal natuurlijk) die het niet leuk vonden als kind tussen de middag niet meer thuis of bij vriendje zou kunnen eten, maar vooral ouders die hun werktijden (1 of meerdere dagen) hadden afgestemd op schooltijden. Dus bijv. om 3 uur bij de poort kunnen staan, maar niet om half 3. Die zaten dan wel met een probleem. Dus dat vroegere moment dat school uit is, speelt ook een rol voor menig ouder. Sommigen zouden dat wel relatief eenvoudig kunnen aanpassen, maar velen ook niet. Een half uur eerder beginnen op je werk bijv. betekende dan ook dat je kind (als ze nog jong zijn cq. school verder weg) niet naar school kon brengen enz.

Wbt compensatie leerkrachten: Per 1 augustus a.s. gaat alles veranderen. In de nieuwe CAO wordt de werkweek van de leerkracht gewijzigd van 36,86 uur naar 40 uur. De normjaartaak blijft hetzelfde. Kortom, elke school moet hier een eigen modus voor gaan vinden. Dat wordt nog een heel gepuzzel, maar uiteraard zouden scholen slim zijn om het continurooster hier in mee te laten wegen.
Overigens vind ik wel, welke vorm dan ook gekozen wordt, dat het belangrijk is dat elke leerkracht een pauze moet hebben die 'kinderloos' is, even je eigen ding, lunchen en opladen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-12-2014 om 20:46

Bieb: hoe moet ik dat lezen?

Krijgen ze 10% minder loon voor hetzelfde werk? Of gaan ze meer uren draaien? Of minder vakantie krijgen?
Dat daar nog geen opstand tegen geweest is....

bieb63

bieb63

27-12-2014 om 22:52

Ginny

Er moet nog een modus gevonden worden. In principe kan elke school dat zelf organiseren. Nu wordt normaliter vooe een schooldag 8,5 uur gerekend en voor de woensdag 6uur, totaal dus 41 uur per week. Daar binnen is alles inbegrepen: nakijkwerk, lessen voorbereiden, gesprekken met ouders, schoolreisjes, kamp, musical, mail afhandelen, cursussen, overleg/vergaderingen, klas opruimen noem het maar en enz. Uitbetaald wordt voor die 41 uur nu dus 36,86 uur, waardoor het minder uitbetaalde wordt gecompenserd met veel vakantie (school dicht).
Ik ben ook benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 10:03

En bedankt weer

Afgezien van positieve reacties val ik toch een beetje (nogal) over het gemor over "overblijfmoeders". Ik ben er zo een. En blijkbaar is 10 euro meer dan ik in mijn werk zou verdienen! Geen pedagogische hoogvlieger!. Jemig he.
Ik ben HBO opgeleid en heb als vrijwilliger heel wat pedagogische cursussen gehad (ook voor mijn andere vrijwilligerswerk). En bedankt he. Mijn collega's zijn ook bijna allemaal werkende moeders met best goede banen.

Nu ervaar ik als overblijfkracht ook erg weinig respect van de kinderen en de ouders en zelfs van school. We zijn al jaren een hecht team en hebben regelmatig bijscholingen (ja als vrijwilliger). We doen in mijn ogen ons uiterste best om alles te doen voor een leuke en verantwoorde overblijf, maar ouders en kinderen blijven (het liefst achter je rug om) zeuren dat we het zo slecht regelen. En heel gek als er eens een enquête is (een x per jaar) komt er altijd een heel positief beeld uit.
Zaniken om het zaniken dus.

Waar wij tegenaan lopen is kinderen die niet luisteren en de boel verstieren. En dan doodleuk zeggen dat ze van hun ouders niet naar ons hoeven luisteren. Kinderen die niet overblijven maar ruim een half uur te vroeg weer op school zijn en toch het plein oplopen (er is geen hek) en het speelgoed afpakken van de overblijfkinderen. Kinderen die expres dingen doen die niet mogen en dan boos worden omdat niks mag. Leerkrachten die te laat/ niet naar buiten komen (moeten om 10 voor naar buiten want dan mogen de kinderen die niet overblijven al 5 minuten op het plein komen).
En dan nog de verontwaardigde ouders die je aanspreken als na kwart voor twee kinderen die geen overblijf zijn vechten en je niet ingrijpt omdat een overblijf kind net is gevallen. Zoiets heb ik wel drie keer meegemaakt.
Of die ene keer dat onze voordeursleutel kwijt was en ik met een huilend kind (gevallen) aanbelde en de juffen deden niet open voor me (ze kunnen me zien staan vanuit de teamkamer). Een sleutel lenen begonnen ze ook niet aan. Nou lekker dan.
W
Mijn ervaring is dat je als vrijwilliger minder bent dan niks. Hier krijg je echt alleen maar commentaar en te horen hoe slecht werk we leveren. Van ouders en nooit recht in je gezicht maar altijd via geroddel. En ik merk ook in deze draad dat overblijfhulpen gewoon als een stel domme mutsen worden gezien die je lekker mag afzeiken. Niet iedereen maar toch.

Bedenk dan wel even dat zonder onze inzet je zelf maar moet zien hoe je kind tussen-de-middag doorkomt. Zeg je baan maar op zou ik zeggen. En wat ik erg vind; het respect wordt de laatste tijd echt minder, zo erg dat ik besloten heb er na dit schooljaar mee te stoppen. Hoewel nog als ik nog een keer door een kind verrot wordt gescholden stop ik wie weet wel eerder.

En deze school wil perse geen continu rooster want dat vinden ze niks. In mijn eigen baan heb ik maar een half uurtje pauze, en soms minder; waarom kunnen leerkrachten dat niet? Zij hebben een uur en een kwartier en oke ze werken nog even maar zitten zeker drie kwartier in de teamkamer zo'n lange pauze heb je nergens hoor.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 10:18

Overblijfhulp

Ik weet niets over de overblijfhulpen op andere scholen maar op onze school is het wel zoals ik schetste. Mijn kind luistert wel gewoon naar de overblijfkracht, maar is ook blij als het overblijven weer klaar is.
Ik kan wel een bloemlezing geven van wat ik de overblijfdames heb horen zeggen tegen kinderen ('oh, jij weer. Het is ook altijd wat met jou'. 'Wil je naar een andere school, dan ga je toch lekker'). Natuurlijk niet tegen de braafste kindjes, en misschien heel begrijpelijk, maar ik vind het niet passen bij iemand die met kinderen werkt.

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 10:19

als je doet wat je deed

hoi Overblijfhulp,
ik vind het echt een schande om te horen hoe kennelijk sommige ouders/kinderen reageren op jou en je collega's, laat ik dat voorop stellen. Ik zou wensen dat het niet gebeurde.
Maar alle moeite die erin gestoken wordt door jullie en anderen is kennelijk niet voldoende. 'Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg'. Dus gooi het inderdaad over een andere boeg en stop ermee.
De school krijgt de overblijf die het verdient. Maar kennelijk geven jullie als overblijfouders hen die ruimte ook om je zo te behandelen. Ik had allang bij de directeur voor de deur gestaan en/of de eer aan mezelf gehouden.

Ik zou nog wel je laatste posting uitprinten en in de lerarenkamer hangen .

gr Angela

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 10:47

Nou Katniss

Dan laat je je kind toch thuis! Ik vind het een gotspe dat je zo over ze praat. Ze doen het toch maar even he! En dat voor een lullige 10 euro (en dat is wel voor 1,5 uur ruim!). En je hebt echt geen tijd om lekker te ouwehoeren (want dat doen we dus ook altijd volgens die moeder), meestal heb je even snel overleg (zullen we toelaten dat de jassen uit mogen? Even op een lijn komen je weet wel) met je collega en als je dan net wordt gezien door zo'n zo'n zeikmoeder dan sta je dus de hele overblijf te kleppen.

Jouw soort mensen lopen bij ons op school ook rond, vol vooroordelen over die stomme overblijf. Heb een keer zo'n zeikende moeder gehad die haar gal spoot erover; ze had geen idee dat ik er ook bij zat. En wat ze zei was voor 99% gebaseerd op leugens en verzinsels.

Dat was net na de zomervakantie en ik heb toen besloten dat het mijn laatste jaar was; ik ben dit zo zat.

En ja we zullen heus wel eens iets fout doen, maar ik vind het niet raar dat je als pedagogisch vrijwilliger soms volledig uit je slof schiet als je door zo'n kind wat niet eens overblijft wordt uitgescholden voor K*t h**r omdat ze de bal niet mogen afpakken van de overblijfkinderen.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 10:52

Angela

Je hebt helemaal gelijk. School krijgt de overblijf die het verdient. Maar hoe komen ze dan aan zo'n hecht en leuk team?
Ik moet wel zeggen dat dit echt van de laatste jaren is hoor, er zijn nogal wat mensen nieuw op school.

Officieel krijgen we steeds te horen hoe blij ze met ons zijn, maar er is in ieder geval een juf die onwijs negatief over ons praat tegen andere ouders, dat heeft ze dus ook een keer per ongeluk tegen een overblijf kracht gedaan. Diezelfde juf heeft ook geroepen dat ze meteen ontslag neemt als er een continu rooster komt (dan denk ik; meteen invoeren die hap).
En het feit dat ik een keer voor een dichte deur stond met een huilend kind wat EHBO nodig had was voor mij toch wel weer zo'n druppel.

En ik ben dus ook niet de enige die ermee wil stoppen.

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 10:56

overblijfhulp

Waarom ben je nou zo boos? volgens mij moet je alleen overblijfpersoon zijn als je op tijd stopt als je grens bereikt hebt. En die ligt voor iedereen anders.

Als de overblijfpersonen op de basisschool van mijn jongste zouden stoppen en/of klagen dan zou ik hen zeker steunen in het verkrijgen van een gelijkwaardige positie in hun relatie met (andere) ouders en school. Want alledrie de groepen zijn gebaat bij een goede verstandhouding en een goede oplossing voor overblijven. En ja, een continurooster zou ik echt heel veel beter vinden, omdat ik ook denk dat het beter is als school z'n eigen zaakjes regelt op een manier die bij hen en de kinderen past. Het is ook niet handig dat er zo'n rare splitsing is van verantwoordelijkheden tussen 12 en 14.
Uit jouw voorbeelden spreekt te veel gemak bij school (leerkrachten en directie vinden het wel prima zo), ouders die wel klagen over overblijf maar het zelf niet willen doen, jullie zetten zelf geen stappen om te laten zien dat je serieus genomen wilt worden.

Ik heb overigens geen mening over degenen die overblijfouder zijn op de school van jongste simpelweg omdat ik niet weet wie het zijn en er nooit iets over hoor. Ik weet wel wie de contactpersoon van de overblijf is van school zelf en die heb ik vroeger af en toe gesproken over oudste. Zij had soms helaas ook een erg defensieve houding als ik voorzichtig eens naar wat situaties informeerde. Soort passief-agressief gedrag als van 'ja zo reageren kinderen nu eenmaal, die willen niet altijd luisteren naar een overblijfkracht'. Vond ik ernstig . . en ik verbaasde me ook.

gr Angela

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 11:00

overblijfhulp

Kan het iets minder fel? Dat er bij jullie op de overblijf hele goede overblijf ouders zijn en hele vervelende kinderen/ouders betekent niet dat dat overal zo is. En dat mag ook gezegd worden. Dat is niet meteen een 'gotspe' uitgesproken door 'jouw soort mensen vol vooroordelen'.

Ik snap dat je nare ervaringen hebt. Maar jouw ervaring is niet meteen de waarheid geworden.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 11:06

Boos

Ben ik vooral vanwege al dat geroddel hier. Zo'n moeder die allemaal aannames doet die ze vooral van horen zeggen heeft. En dat ze dus niet eens weet dat ik ook zo'n (in haar ogen domme) overblijfkracht ben (oeps).
Maar wel haar kind erheen stuurt en dat jochie zei dus doodleuk dat hij van zijn moeder niet naar me hoefde te luisteren van zijn moeder.
Ja dat vind ik wel iets om boos over te worden.

En er is hier heel veel overleg, maar omdat men daar niet eerlijk is (de school is heel tevreden de enquêtes worden heel positief ingevuld kunnen we eigenlijk niks concreets doen.

Overigens besef ik wel dat voor de ouders het er maar een paar zijn die het voor de rest verpesten maar wel een stevige invloed lijken te hebben op ouders die neutraal zijn. Dit ook met kinderen, je hebt er maar een paar nodig die meteen de sfeer bepalen voor de hele groep.

En op deze manier kunnen we geen leuke (veilige) overblijf meer regelen, en dat is toch wel voornamelijk de schuld van die paar ouders.
En tja dan krijg je vanzelf die passief agressieve reacties die Angela beschrijft. We zijn namelijk ook gewoon mensen met gevoelens weet je.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 11:07

mijn reactie was naar Katniss Hanne

Die reageert net zo als die roddeltante die ik beschrijf. Daar maak ik me wel kwaad over ja.
Of mag dat niet?

Angela67

Angela67

29-12-2014 om 11:09

overblijfhulp

In mijn voorbeeld van degene die ik wat vroeg, ging het over de school-persoon die de overblijf coordineert. Ik heb zeker niets aan overblijfouders zelf gevraagd, ik wil hen helemaal niet in zo'n situatie brengen. Wat mij dus ook opviel is dat juist die overblijf-coordinator (ook) zo'n houding had, n.b. degene die namens de overblijfouders moet opkomen voor een goede samenwerking etc.!

Nur

Nur

29-12-2014 om 11:18

Overblijfhulp

Ik ben helemaal niet perse negatief over overblijfouders. Wel ben ik negatief over verplicht mee moeten oppassen omdat je dan inderdaad veel ongeïnteresseerde ouders krijgt. Van vrijwillige overblijfouders hoop/verwacht ik dat ze voldoening uit het werk halen. Als dat niet zo is dan hoop ik dat ze stoppen omdat je niet in een situatie moet blijven die zo is.

Op jullie school klinkt het pedagogische klimaat me erg slecht toe. Ik ben er natuurlijk niet bij tijdens de overblijf maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat hier op school zulke woorden worden gebruikt door de leerlingen zonder dat er ingegrepen wordt. Zulke incidenten zouden toch met de leerkrachten besproken moeten worden en die zouden stevig moeten ingrijpen.

De individuele ouder kan je niet veranderen maar de leerkrachten zouden jullie autoriteit tijdens de overblijf moeten steunen. Als de school niet in staat is om van de overblijf een fijne werkplek te maken zou ik er zeker meestoppen.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 11:22

Angela, niet professioneel maar ik snap dat wel

Hier kreeg de coördinator ook een beetje die houding. Die was wel behoorlijk streng en werd door de kinderen "die heks" genoemd. En heeft heel wat keren een boze ouder op de stoep gehad omdat een van hun engeltjes op zijn kop had gehad. En als ze dan vertelde wat er precies was voorgevallen dan kreeg ze te horen dat "hun kind zoiets echt niet deed". Nou ja als dat iets te vaak gebeurt en er komt weer een ouder met een probleem of vraag dan kan ik me heel goed voorstellen dat je meteen in de verdedigingsmodus zit. Kritiek op deze manier breekt gewoon mensen op. Daar hoef je geen psycholoog voor te zijn.

Maar sinds een ruim jaar is er een andere die hier beter mee omgaat en ook wat soepeler is. Maar die heb ik ook wel eens horen verzuchten dat we het toch nooit goed doen... Sommige ouders vinden haar nu weer te soepel.

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 11:24

Nur

"Zulke incidenten zouden toch met de leerkrachten besproken moeten worden en die zouden stevig moeten ingrijpen."

Dat is ook ons protocol. Maarja de meeste juffen doen er dus helemaal niks mee. En dat is ook iets van de laatste jaren (en dat zijn allemaal nieuwe juffen). Dus bij sommige kinderen is het al; die zit in groep x dus laat ook maar.

Hanne.

Hanne.

29-12-2014 om 11:34

overdreven

Ik vind je reactie erg overdreven. Katniss beschrijft wat zij ervaart en daar reageer je keihard en op de persoon op. Alsof haar ervaring niet waar zou kunnen zijn en ze jou persoonlijk aanvalt. Nogmaals omdat het bij jou op school op een bepaalde manier gaat betekent niet dat het overal zo gaat.

Er zullen ongetwijfeld hele goede en hele slechte overblijfkrachten zijn. En zoals altijd liften de slechten met de goeden mee, en hebben de goeden onder de slechten te lijden. Maar dat betekent niet dat je geen kritiek meer zou mogen leveren.

Als er ergens iets niet goed gaat moet je daar wat mee. En dat begint met obseveren en uitspreken van wat er niet goed gaat. Dat geldt voor de overblijfkrachten (kinderen luisteren niet, team geeft geen back up), maar ook voor de ouders (kind voelt zich niet prettig, kind wordt vervelend aangesproken). Een andere oplossing kiezen kan uiteindelijk ook, maar problemen signaleren en bespreken lijkt me de eerste stap. Het is niet 'wij doen dit vrijwillig dus het is slikken of vertrekken'.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 11:40

overblijfhulp

Jij bent veel te lang doorgegaan met dit werk OF je hebt niet op je strepen gestaan. Ik ben ook overblijfkracht geweest maar wij werden altijd gesteund door de directeur en de leerkrachten gingen met respect met ons om. Door jouw klimaat van school krijg je ook ouders en vervolgens kinderen die op een aparte manier met jullie om gaan en daar moet je wat mee doen maar dat heb ik je al eerder gezegd.

Ga met een aantal of alle overblijfkrachten in gesprek met de directeur en geef duidelijk aan wat er mis is en wat er moet veranderen en waarom. Zorg dat je als één man praat en het met elkaar eens bent en eis verbetering. Doe dat niet voor jezelf maar voor de overblijfkrachten die wel blijven én voor de kinderen. Dat heb ik je dus al gezegd en ik vind het jammer dat je dat niet gedaan hebt.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 11:42

overigens

Overigens spraken ouders met de directeur bij problemen, niet met ons. De overblijf valt namelijk gewoon onder school!

Nur

Nur

29-12-2014 om 11:49

Overblijfhulp

Het is echt niet goed zoals dat bij jullie gaat. Ten eerste zal de overblijf nooit elke ouder kunnen plezieren. Sommige ouders vinden het prima als de kinderen onder het eten tv kijken, anderen vinden dat heel erg. Sommige ouders willen dat de overblijfouders letten op of de kinderen hun brood wel opeten terwijl andere ouders weer liever hebben dat de kinderen zelf bepalen wat ze wel of niet eten. Sommige ouders willen dat de kinderen na afloop van het eten lekker buiten moeten spelen terwijl andere ouders vinden dat de kinderen zelf mogen weten of ze buiten en binnen spelen. Kortom je kan nooit iedereen tevreden houden.
Als school maak je een beleid voor de overblijf en daar sta je vervolgens achter en je geeft de overblijfouders de steun om dat beleid uit te voeren. Als die steun vanuit de school uitblijft zou het bij mij vlug afgelopen zijn en zou ik er echt meestoppen.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 11:53

precies Nur

En dat beleid geef je de ouders mee zo nodig.

Jassen uit of aan: vanaf groep 4/5 (ander gebouw) mochten de kinderen dat zelf bepalen en voor groep 1/4 bepaalde de juf dat in de klas.

Als er problemen waren hier stond de directeur buiten en als een kind het te bont maakte kon die ook rechtstreeks naar de directeur die het dan meteen opnam met de ouders. Na nog een paar voorvallen mocht een kind gewoon een week lang niet overblijven (zul je zien hoe snel die ouders bijdraaien). Omdat alles dus via de directeur ging bonden die ouders wel in.

Ik begrijp niet hoe jullie die uberhaupt hebben volgehouden. Je wordt van drie kanten als oud vuil behandeld en ja dan ga je vreemd reageren om mensen als Katniss

Overblijfhulp

Overblijfhulp

29-12-2014 om 11:57

Dat overleg Barveaux

Dat is geweest. En dan wordt er gezegd dat ze helemaal achter ons staan en dat we gelijk hebben enzovoorts. Brief is naar de ouders gegaan met nog een keer duidelijk de regels en wat er geboden wordt.
Maar het helpt niks.

Ik had eerder willen stoppen, maar op een van mijn dagen was er niet zo makkelijk een vervanger dus die ene dag doe ik nog even. Ik kan toch ook mijn collega's niet zo maar laten zitten.

Dat het niet goed gaat met de hele school zie ik (helaas) ook wel. Gelukkig heeft mijn kind nu wel een goede juf (nog van de oude garde) en het gaat in die klas wel goed.

Hanne ik vind de reactie van Katniss erg. Ik durf te wedden dat het ook allemaal horen zeggen is en ze zal een keer een overblijfjuf op een verkeerd moment getroffen hebben; en dan deugt meteen de hele overblijf niet meer. En dan zijn we ineens allemaal domme mutsen die in hun gewone werk (als ze dat al hebben) nog geen 10 euro per uur verdienen. Hoe beledigend is dat! Maar dat mag wel? Lekker stigmatiserend ook.
En dan lekker rondkleppen hoe erg het is. Nee ik vind in mijn geval mijn reactie niet zo overdreven, omdat ik zelf last heb van dit soort gedoe.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 12:23

maar overblijfhulp

Jullie zijn maf... er zijn afspraken gemaakt en als men zich daar niet aan houdt dan staken jullie toch? Serieus zeg, jullie pakken het helemaal verkeerd aan.

Wat is er precies afgesproken? Waarschijnlijk allemaal vage dingen zonder consequenties. Kom op zeg: eis dat de directeur naar buiten komt als kinderen te vroeg zijn en niet buiten het plein wachten. Eis dat de leerkrachten op tijd buiten zijn. Eis dat problemen niet via jullie gaan maar via school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.