Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 10:16

Overblijfkrachten haken af?

Overblijfkrachten haken massaal af
door Gijsbert Termaat
Amsterdam -

Scholen zijn bang dat veel vrijwilligers afhaken als overblijfkracht, omdat de vergoedingen die worden uitgekeerd omlaag gaan. De Belastingdienst heeft de controle verscherpt en legt instellingen forse naheffingen op als meer wordt betaald dan is toegestaan.

In de praktijk krijgen vrijwilligers van de tussenschoolse opvang (tso) soms wel negen tot elf euro per uur uitbetaald. Ver boven de toegestane 4,50 euro die de fiscus toestaat als beloning. Om problemen te voorkomen, kiezen onderwijsinstellingen nu eieren voor hun geld en keren weer terug naar het oude vergoedingssysteem.

„Het gevaar bestaat dat daardoor veel vrijwilligers zich zullen terugtrekken als overblijfhulp, omdat het niet meer de moeite waard is om hiervoor je eigen lunch op te offeren”, zegt Coen Schaap van TSO Assistent, een organisatie die de overblijf voor scholen helpt registreren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23480498/__Overblijfkrachten_haken_massaal_af__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitterfeed


Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 10:18

Mooi

We krijgen hulp van de belastingdienst... hopelijk gaan scholen die verschrikkelijke overblijf eens anders inrichten Dé lastigste periode van de dag als het gaat om pesten en buitensluiten.

Elk nadeel hep..

dan zijn voordeel.

Krijgt onze school eindelijk een continurooster

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 10:25

Barveaux en meisje klein

En hoe gaan de scholen dat dan financieren? Dat betekent dat de leerkrachten of ingehuurde professionals de overblijf moeten regelen. Dat is wellicht veel beter dan met vrijwilligers, maar ook heel veel duurder.

Nee

Nee hoor, op de enige school hier in de buurt die een continurooster heeft eten de leerlingen met de juf in de klas. Daarna gaan ze naar buiten waar ze worden opgevangen door ouders die zo'n 6 keer per jaar als overblijfkracht actief moeten zijn.

Hier zullen natuurlijk altijd ouders over vallen, maar ik zou daar geen probleem mee hebben. Mijn zoons vinden overblijven nu helemaal niet fijn omdat de overblijfkrachten zo streng zijn. Zo mogen zij niet praten tijdens het eten, belachelijke regel. Ik ga graag 6 keer per jaar een half uurtje helpen om het fijner te maken voor de kinderen.

Verder.. duurder: op alle SO/SBO scholen is het ook mogelijk en daar zelfs zonder hulp van ouders, dus waarom niet? Daar wisselen de leerkrachten elkaar af. Waar een wil is...

oudste

Mijn oudste heeft 2 jaar op een SO school gezeten (nu regulier) en vond overblijven daar gewoon leuk. Nu op de reguliere school niet meer.

kosten

Ik bedacht me dat het qua kosten ook makkelijk zou kunnen met professionele krachten: ik betaal nu 2,50 per dag per kind voor de overblijf. Reken uit en tel uit je winst...

Katniss

Katniss

22-12-2014 om 10:50

Nou

Ik bracht laatst mijn dochter naar school tijdens de overblijftijd (gemiste ochtend), en toen viel me weer op wat me eigenlijk alle (sporadische) keren opvalt als ik tijdens het overblijven op school kom. Die overblijfkrachten zijn geen pedagogische hoogvliegers. Ik weet niet waar de school ze vandaan plukt, maar er is er altijd (echt zonder uitzondering) wel eentje aan het snauwen, sleurt net een kind naar binnen of maakt laatdunkende opmerkingen naar een kind. Het wordt toch best aardig betaald, 10 euro p/u (meer dan wat die vrouwen normaal zouden verdienen), maar ze proberen niet eens om er wat gezellig bij te staan.

Afhaken

Ik zou zeker afhaken als ik nog maar 4,50 per overblijfbeurt van een uur zou krijgen i.p.v. de 10 euro die ik nu krijg. Als ik toch op dat plein sta doe ik moeite om het zo goed mogelijk te doen, ik let goed op en probeer pro actief te zijn, wil de kinderen bij naam kennen, ik sta niet de kletsen met de andere overblijfouders. We staan in de bovenbouw met vier man op ca. 150 kinderen. Een overblijfbeurt kost me 1,5 uur als ik de reistijd meereken en het hakt mijn dag in tweeën, als ik om kwart voor twee weer thuis ben moet ik om half drie de deur weer uit om mijn kinderen op te halen.

Een snelle rekensom leert mij dat de er tussen de inkomsten van het overblijfgeld dat de ouders betalen en de vergoeding die aan de overblijfkrachten betaald wordt 10.000 euro voor school zit overschiet. Daarvan wordt geen cent besteed aan materiaal of cursus en is dus pure winst voor school.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-12-2014 om 11:59

Pardon Katniss

Meer dan Die vrouwen normaal zouden verdienen? Wat weet jij daar nou van?

Ik was ook overblijfkracht, niet op jouw school gelukkig, en ik verdien in mijn echte baan echt wel wat meer dan 10 euro per uur. En misschien zou je eens een keer moeten meedraaien met de overblijf. Kinderen zijn vaak ook niet op hun best bij de overblijfkracht. Wat wil je ook als ouders zeggen: naar de overblijfmoeder hoef je niet te luisteren.....
Ik ben zo blij dat onze school is overgestapt op een continurooster...

Katniss

Katniss

22-12-2014 om 12:08

Ginny

Ja, ik kan dat wel een beetje inschatten.

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 14:22

Duur

De overblijf laten begeleiden door professionals is duur. Je kan deze ondersteuning inkopen, dat kost dan al snel 3 à 3,50 euro per kind per keer. Bij een continu rooster zijn deze kosten niet makkelijke te verhalen bij de ouders. Onderwijs is immers 'gratis'. Je kan de de overblijf ook door de leerkrachten laten begeleiden. Ook dat is duur. Het zijn dan gewoon uren waarin gewerkt wordt en maakt dus deel uit van de normjaartaak. Bij een continue rooster heb je al snel alle leerkrachten nodig om dit te begeleiden. Buiten de normjaartaak kunnen deze uren ook als overwerk worden geregistreerd en uitbetaald. Is ook duur. Als de overblijf vrijwilligers massaal gaan afhaken zoals voorspeld, dan is er een serieus probleem.

Tango

Tango

22-12-2014 om 15:13

Negatief

Wat een negatieve verhalen over overblijf. Ik blijf zelf ook over op school van jongste. Ze hebben continu-rooster, eten in de klas met meeste/juf en gaan daarna een half uur naar buiten onder leiding van overblijfmoeders. Meestal zijn het per dag dezelfde moeders.
Ik sta altijd op de vrijdag en dan zijn er 3 moeders op ongeveer 70 kinderen. Meestal gaat het prima, soms zijn er wat ruzietjes, onenigheden, valpartijen etc. Dat los je dan op. We krijgen 9 euro per keer, leuke bijverdienste natuurlijk.
Ik hoor eigenlijk nooit klachten van ouders, maar goed dat zegt verder ook niets. Want ik mis heel veel van het geroddel op het schoolplein. En dat vind ik zelf prima.

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 15:17

Tango

Die €9 per keer kan je dus volgend jaar wel op je buik schrijven. Tenzij je er echt 2 uur werk aan hebt (reistijd mag je wel meerekenen). En daarom houden heel veel overblijf vrijwilligers op met deze klus.

caesar

Maar alle scholen met een continurooster bieden toch 'gratis' opvang. Leerkracht moet toch eten en doet dat 20 minuutjes met de klas, daarna nemen de ouders de rol van pleinwacht. Dit gebeurt toch allang, waarom zou het de andere scholen niet lukken.

Bij ons wil school juist graag (ook om van de problemen met de TSO af te zijn). Probleem is dat ouders moeten instemmen en elke enquete hierover resulteert in een meerderheid van de ouders die tegenstemt.

Caesar

Wat zijn thuisblijvende ouders dan toch een grote besparing.
Ik heb twee vormen meegemaakt: rooster van ouders: als je je kind liet overblijven moest je twee maal per jaar een week meedraaien als overblijfouder. Werkte prima, al was er natuurlijk wel wat chagrijn als jij in je lunchpauze (uitgebreid met verlofuren) stond op te passen, terwijl de leerkrachten zaten te lunchen.
Andere vorm: continurooster met leerkrachten die aten in de klas en hadden daarna afwisselend pleinwacht. Ook geen probleem.

Tsjor

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 15:58

Meisje klein

Punt is dat veel ouders dat niet voor €4,50 per uur willen doen.

Evanlyn

Evanlyn

22-12-2014 om 16:05

Continurooster

Een continurooster betekent niet automatisch gratis opvang. Ik heb twee basisscholen meegemaakt. Op de ene aten de kinderen in het lokaal met de leerkracht. Bij het buitenspelen hadden leerkrachten om de beurt pleindienst.

Op de andere school, ook met een continurooster, moest fors betaald worden voor een "professionele kracht", een verschrikking. Die was ingehuurd omdat de ouders het niet meer aankonden. Wie niet betaalde, moest zijn kind thuis laten eten in een krap half uurtje.

Nur

Nur

22-12-2014 om 16:07

Niet zelf

De meest slechte oplossing lijkt me een rooster waarin alle ouders gedwongen pleindienst draaien. Dan is er helemaal geen enkele continuïteit meer. Alle ouders houdt dus ook in ouders die geen enkel pedagogisch inzicht hebben en ouders die helemaal niet goed met grote groepen kinderen zijn (zoals ik) en die er helemaal geen zin in hebben. Bovendien als je maar een paar keer per jaar daar als ouder staat dan heb je helemaal geen tijd en inzicht om je in de groepsdynamiek te verdiepen. Staan daar een paar vervelende kinderen te klieren dan is dat veel makkelijker om dat te negeren dan er wat van te zeggen en vervolgens naar de leerkracht toe te moeten. Daarnaast weet je het ook allemaal niet zo. Zie je de ene jongen de andere jongen tegen de grond werken dan denk je dat die ene jongen wel de schuldige zal zijn maar je weet niet dat die andere jongen een enorme klier is die de ene jongen al dagen bezig is uit te dagen.

En dat nog allemaal afgezien van dat de meeste ouders geen zin zullen hebben om vrije uren op te moeten nemen om 20 minuten op een plein ergens te gaan staan. En dat ouders die thuis zijn met kleinere kinderen dan zeker een oppas moeten zien te krijgen voor die jongere kinderen (of die meenemen en dan geen tijd hebben om echt op te letten bij de schoolkinderen). Allemaal niet echt handig dus.

Dan liever een vast groepje vertrouwde overblijfouders die bijvoorbeeld elke week een dagje mee draaien en zo de groep leren kennen. Als dat iets kost heb ik daar geen moeite mee. Jammer dus dat die vergoeding nu niet meer mag.

Of nog beter zoals op de school van mijn kinderen. 2x op de dag een pauze. Leerkrachten lunchen met de eigen groep en houden dan om de buurt pleinwacht. De leerkracht die pleinwacht heeft 's middags na de lunch heeft 's ochtends pauze. Dat wordt allemaal zonder enige hulp van ouders opgelost. Ideaal.

In elk geval zou ik nooit voor een school kiezen waar mijn man en ik verplicht moeten komen om op de kinderen te letten.

Nur

Nur

22-12-2014 om 16:10

Meisje klein

Ik ben een groot voorstander van een continu rooster maar als ik zelf pleinwacht zou moeten zijn een paar keer per jaar zou ik ook tegenstemmen. Misschien is de meerderheid van de ouders er wel voorstander van als die verplichting er niet zou zijn.

Hanne.

Hanne.

22-12-2014 om 16:12

niet altijd

Dat gebeurt lang niet altijd.

Hier scholen met een continurooster waar de leerkrachten afwisselend eten en pleinwacht hebben (dus eerst eten en dan halve pauze 2 klassen onder je hoede nemen of andersom).

Hier op school geen continurooster maar ouders die de overblijf regelen (en inderdaad 10 euro per uur betaald krijgen).

Het door Tjor beschreven systeem (ouders moeten verplicht een week lang komen helpen) lijkt mij verschrikkelijk. Naast dat lang niet iedereen 'even' tussen de middag een paar uur van het werk weg kan levert dat ook een hele grote groep ongemotiveerde en niet geinteresseerde/gekwalificeerde overblijfouders op.

Of dat nu een verbetering is?

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 16:21

Hanne

Die ouders die nu voor €10 per uur de overblijf begeleiden, gaan die dat straks ook nog doen voor max. €4,50 per uur? En indien niet, hoe gaat de school dat oplossen?

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 16:57

het kan best wel

Ik vind inderdaad dat alle scholen naar een continurooster moeten zodra er gewoon niet meer genoeg overblijfouders zijn (dat zal toch steeds minder worden). De pauze duurt dan 45 min waarbij de ene helft van de school eet bij de andere helft in de klas en er dus 1 leerkracht pauze heeft. Daarna spelen ze buiten en heeft de andere leerkracht pauze. Je kunt de hele school dan ook nog in tweeën delen zodat de helft van de kinderen eerst eet en dan buiten speelt en de andere helft andersom. Zolang je nog ouders kan vinden die bij het buitenspelen zijn kun je het zelfs zo doen dat de kinderen alleen eten bij de eigen leerkracht en spelen bij ouders.

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 17:10

Barveaux

Ik denk dat veel scholen wel die kant op zullen gaan. Maar die uren gaan dan wel deel uit maken van de normjaartaak. Of er er wordt overwerk uitbetaald.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 17:34

caesar

We hebben het dan over 22,5 min en ik weet het niet maar onze school laat de leerkracht al 10 jaar lang de helft van hun middagpauze met de kinderen eten. Geen idee hoe ze het doen maar elke minuut korter met ouders en langer met leerkrachten zorgt er ook voor dat de klas 's middags rustiger is.

Leerkrachten kunnen het ook zien dat ze eten met de kinderen als pauze (net zoals de 10uurs pauze) en daarvoor of daarna nog 20-25 min echt pauze hebben daar waar ze nu een uur pauze hebben. Hier is dat dus heel normaal. Het is echt te gek voor woorden zoals je hierboven leest dat ouders verplicht vrij moeten nemen van hun werk om even een uur op het plein te staan terwijl de leerkrachten dan pauze hebben. Zo ouderwets, daar moeten we echt nu snel van af. Het kan heus wel anders.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-12-2014 om 18:20

Poeh

Ik zou helemaal niet blij zijn als ouders zomaar pleinwacht worden. Er zijn genoeg ouders bij ons op school waar ik mijn kind niet aan toe wil vertrouwen.
Daarbij hebben de vrijwillige overblijfmoeders allemaal een bewijs van goed gedrag in moeten leveren, zijn er strakke regels (bijv. over alleen zijn met een kind in een ruimte) en ik vraag me af hoe prettig het zal zijn voor IADH-kinderen als er steeds iemand anders op het plein staat.

De school waar ik jaren als overblijfmoeder voor heb gewerkt schreef de uren gewoon wat anders dan het in werkelijkheid was. Wij kregen 8 euro, we schreven 1,5 uur per keer en we stonden 1 uur. En dit had idd te maken met de belastingdienst. En voor zover ik heb gehoord blijft deze school dit ook gewoon zo doen.

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 19:31

Dendy

De belastingdienst is nu aan het handhaven. Scholen die teveel vergoeding verstrekken aan overblijfktachten (per uur, of meer uren dan werkelijk gemaakt) riskeren een hoge boete.

Caesar

Caesar

22-12-2014 om 19:36

Schrik

De schrik zit er bij veel scholen goed in. De naheffingen zijn niet mals: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/megaheffing-voor-basisscholen-om-vergoeding-overblijfouders

creabea

creabea

22-12-2014 om 20:55

hier juist heel tevreden met overblijf!

De kinderen willen elke dag wel overblijven, zo leuk vinden ze het. De meeste vriendjes en vriendinnetjes blijven ook over, dus het schijnt heel gezellig te zijn. En mijn oudste en jongste kunnen met elkaar spelen wat ze heel fijn vinden, in tegenstelling tot de pauze (de jongste zit nog bij de kleuters, dus aparte pauzes).

Zelf zou ik het wel vervelend vinden als met een continuerooster de kinderen nog eerder vrij zijn. Ik werk onder schooltijd en dan zou ik niet meer uitkomen met mijn uren.

Hanne.

Hanne.

22-12-2014 om 20:59

caesar

De oplossing die Barvaux aandraag probeerde ik ook al te beschrijven. Leerkrachten eten met kinderen. Gaat per saldo om plm 80 uur per jaar (2 uur per leerkracht per week).

-Kan in de normjaartaak worden opgenomen
-Kan als onderwijstijd worden ingezet (voorlezen, sociale vaardigheden, lesje biologie, bewegingsonderwijs)
-Kan als overwerk worden gezien

Iets zegt mij dat zelfs als je de personeelskosten doorberekent aan ouders het goedkoper is dan dat alle ouders een week vrij moeten nemen.

En bovendien lijkt vrijwel elke oplosssing mij beter dan dat er ouders tegen hun zin, zonder ervaring en zonder daarvoor geschikt te zijn verplicht worden op grote groepen kinderen te letten.

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 21:09

ceasar

Ik weet dus niet hoe de basisschool het hier financiert maar ik weet wel dat als je je kind het hele jaar laat overblijven je daar maar iets van 170 euro voor betaald. Verder waren er tot een jaar of wat geleden nog ouders die gewoon dat tientje kregen in combinatie met mensen van de kinderopvang PLUS dus dat de leerkrachten met de kinderen in de pauze aten. Voor die kinderopvang mee ging helpen hield school een behoorlijk hoeveelheid geld over en toen deden de leerkrachten het al. Ik denk dat het hier gewoon in het takenpakket zit. Het hoeft dus helemaal geen extra geld te kosten, niet voor de ouders in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.