Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-01-2017 om 20:38

Open dagen middelbare school


@nnemoon

@nnemoon

18-01-2017 om 08:13

Hier ook advies na open dagen.

Hier wachten ze ook met het definitieve advies na de open dagen. M8 begin januari en rapportgesprek in februari met definitief advies. Ze gaan er wel een beetje vanuit dat de uitslag van de entree toets bepalend is voor het niveau tenzij die afwijkt van wat de leerling acht jaar lang heeft laten zien. Dit weten die betreffende ouders dan al, dus hier meestal geen verrassingen maar een zo laat mogelijk actueel beeld.

Tango

Tango

18-01-2017 om 14:45

Meeloopdagen

Wat bedoelen jullie precies met meeloopdagen? Volg je dan alvast lessen met andere groep 8 leerlingen of draai je mee in een klas die er al zit? Geen idee, hier hebben we dat niet. Wel workshops/proeflessen, die waren in november/december al. Je krijgt dan al een beetje idee van de sfeer. Zoon is alleen maar naar 1 school geweest, toen hij naar de andere zou gaan, had hij een partijtje van een vriendje, dus hebben we de school weer afgezegd.
Open dagen vind ik op zich ook niet heel veel zeggen. Is vooral promotie van de school. Veel leuker dan het in werkelijkheid is. Bij dochter konden we niet naar de open dag van de school waar ze nu zit. We hebben toen een aparte afspraak gemaakt en zijn toen met een klein groepje andere ouders rondgeleid. Dat gaf een goed beeld van de school in werking en voor ons de doorslag. Op de andere school van haar voorkeur waren we eerder eigenlijk al afgeknapt omdat die op een voorlichtingsavond de nadruk zodanig legden op al het leuks dat er werd aangeboden. Je vroeg je gewoon af of er nog wel geleerd werd.
Zoon krijgt morgenavond zijn advies, overmorgen is de eerste open avond. Net op tijd dus. Zoon is er overigens niet echt mee bezig. Hij wil niet eens mee met het adviesgesprek (is ook niet verplicht). De keuze voor de school heeft hij ook al lang gemaakt vindt hij, al heeft hij verder nog geen andere scholen gezien. Maar hij zal toch echt nog mee moeten naar de open dagen.

Tango

Met meelopen bedoel ik in elk geval: een gewone schooldag meelopen. Dit wordt hier ook niet georganiseerd, maar ik heb het gevraagd aan de school van onze keuze. Was geen enkele probleem. Moet je kind het niet erg vinden om in zijn uppie in zo'n vreemde klas te zitten natuurlijk. Mijn oudste vond dat prima, had het enorm naar zijn zin en wist toen pas zeker dat hij naar deze school (ver weg) wilde.
Gewoon vragen.

Tango

Tango

18-01-2017 om 15:04

Anneque

Oke, dat zou mijn zoon dus vreselijk vinden, dus dat ga ik hem echt niet aan doen. In jouw geval was dat natuurlijk prima. Stoer hoor dat hij dat durfte!
Maar ik las hiervoor dat een kind dit op 4 scholen deed. Dat lijkt me een hele organisatie. Verder las ik ook dat je dan je mogelijk toekomstige klasgenoten leerde kennen, maar dat is natuurlijk niet het geval want die kinderen zitten er dan toch al op school?!

Tango

Oh, mijn middelste durft dat ook beslist niet hoor. Het moet je liggen en dan is het een effectieve manier om erachter te komen hoe de sfeer nou is op zo'n school.

"Maar ik las hiervoor dat een kind dit op 4 scholen deed. Dat lijkt me een hele organisatie. Verder las ik ook dat je dan je mogelijk toekomstige klasgenoten leerde kennen..."
Dat gaat dan ws om georganiseerde meeloopdagen. Maar als je toekomstige klasgenoten tegenkomt, zijn die kids dus al ingeschreven en heb je er niks aan als oriëntatie.
Hmm, weet ook niet hoe dat zit.

Lente

Lente

18-01-2017 om 15:36

meeloopdagen

VO hier heeft meeloopdagen waar meerdere groep8 kinderen van dezelfde school meedraaien in een klas. Dan hoef je niet alleen. Dit gebeurt na de open dagen en vóór de inschrijving.
Maar als niet op die scholen zit, kun je ook zelf iets inplannen. Dan ga je wel alleen. Je krijgt dan een maatje voor die dag.

Triva

Triva

18-01-2017 om 15:36

verschillende termen

Veel scholen organiseren lesjesdagen/middagen. Soms met de hele groep 8 maar soms kun je je er individueel op inschrijven.

Meeloopdagen zijn natuurlijk erg uitzonderlijk in een al bestaande brugklas.

Verder heb je vlak voor de zomervakantie vaak een ontmoeting met je nieuwe klas voor volgend schooljaar.

Tuinstoel

Tuinstoel

18-01-2017 om 16:10

advies

Hier volgt het definitieve advies pas in februari, terwijl de M8 (of eigenlijk B8) al in november is afgenomen. Open dagen starten eind deze maand.. ik vind het ook niet handig allemaal.

Normaal gesproken geven zij het definitieve advies al half januari. Zou het echt zo zijn dat ze het zo doen om minder tijd te hebben voor gezeur van ouders....????

Tango

Tango

19-01-2017 om 21:53

Advies

Vanavond het toch wel weer bijzondere advies van zoon gekregen. Het is VMBO kader met LWOO of anders VMBO-Basis geworden. Ik vind het een bijzonder maar ook begrijpelijk advies. Juffen hebben het ook goed uitgelegd. Verder heeft het advies ook met de schoolkeuze van zoon te maken. Ze weten al bij welke school zijn voorkeur ligt en deze school heeft geen LWOO. We hoeven ons nu eigenlijk nog maar op 2 scholen te richten. Voor de vorm gaan we morgenavond nog naar school 3, maar die bieden LWOO alleen op basisniveau. 1 van de juffen was heel positief over de kleinschalige VMBO-school die vooral op land-en tuinbouw is gericht. Ze had het gevoel dat zoon zich daar prettig zou voelen. Zij bieden ook LWOO op alle VMBO-niveau's. Op deze school zijn we nog nooit geweest, dus die nemen we ook zeker mee. We kregen wel het advies om snel een keuze te maken na de open dagen, omdat zoon nog extra onderzoeken krijgt als we voor LWOO gaan en dit dus aangevraagd moet worden. Ik ben benieuwd, we laten het grotendeels aan zoon over, maar ook hij is er nog niet definitief uit. We gaan wel even goed doorvragen op de niet-LWOO-school wat zij hem wel kunnen bieden, hoe groot de klassen zijn en of hij in een basis/kaderklas komt.

Triva

Triva

19-01-2017 om 22:36

Tango

Ik waarschuw je wederom voor die lwoo onderzoeken. Als hij in een basis/kaderklas kan komen zonder onderzoeken: doen!

Triva

Triva

19-01-2017 om 22:37

of dus

Zijn voorkeurschool op niveau basis.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-01-2017 om 14:55

Meeloopdag

Inmiddels is de meeloopmiddag op de school ver weg geweest. Laaiend enthousiast is ze, echt heel grappig want zo blij wordt ze nooit van school Ik was zelf ook echt te spreken over de school en de sfeer. 400 leerlingen is echt wat anders dan de enorme scholen (1000+ leerlingen) die ik verder heb gezien. Het huiswerkarme komt doordat er zelfwerkuren zijn ingeroosterd, tijdens welke ook de leerkrachten benaderbaar zijn (dus geen ophokuren).

Tango

Tango

20-01-2017 om 22:34

Triva, toetsen

even over die toetsen, Triva. Ik vroeg daar gisteravond op school naar, bij het adviesgesprek. Daar werd me verteld dat zoon dan teruggetoetst wordt d.m.v. de lvs-toetsen om te zien of hij anderhalf jaar achterstand heeft op leerniveau. Want dat zou moeten om LWOO te verkrijgen. Ik heb dus niets gehoord over opnieuw de NIO of een andere toets. Ik zie dat Anneque geen draadje heeft geopend en weet ook niet meer zo goed wat er zo verkeerd aan het toetsen was. Maar dat ging volgens mij om toetsen op de voortgezet onderwijsschool. Is dat dan ook nog nodig?

Vanavond dus op de eerste school geweest. VMBO-school voor basis/kader en gl. LWOO alleen op basisniveau, heb ik nog een keer extra nagevraagd, maar was dus echt zo. En het schijnt zelfs al jaren zo te zijn. Zo raar dat de basisschool dit dan niet weet.....
Zoon vond het allemaal wel aardig, maar niet bijzonder. Maar goed, we wisten toch al dat dit hem niet ging worden. Op naar volgende week, dan is zijn voorkeursschool aan de beurt.

Tango

Tango

20-01-2017 om 22:36

En oh ja, nog even voor Triva

Op de voorkeursschool komt hij volgens mij in een basis/kader brugklas terecht, maar dat gaan we nog even navragen. Vorig jaar (toen we ook al de open dag bezochten) werd ons verteld dat de klassen niet groter waren dan zo'n 18 tot 20 kinderen. Ook niet heel groot dus. Maar ook dat ga ik nog een keer vragen.
Op de school waar we vanavond waren, was het aantal leerlingen per klas 23 tot 26.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-01-2017 om 22:40

Wat vinden jullie hiervan?

Ik kreeg vandaag een enthousiast mailtje van een van de scholen op de lijst waarin stond dat ze volgend jaar alle kinderen met mavo-advies in een mavo/havo-klas plaatsen. Is dat niet te hoog gegrepen voor kinderen die net aan mavo-advies hebben? Ik vind het maar lastig.

Specht

Specht

23-01-2017 om 23:58

Wantrouwen

Misschien wat te wantrouwend maar zou het kunnen dat ze alleen maar de hoog scorende vmbo leerlingen willen?

Angela67

Angela67

24-01-2017 om 07:33

imago/naamgeving

hier heet het ook mavo/havo brugklas en het is alleen de naam waarom ze het doen. Les op mavo niveau, boeken mavo niveau. En als je xxx punten hebt kun je door naar 2 havo. Maar als het een vmbo-tl brugklas of mavo-brugklas had geheten had je ook doorgekund naar 2 havo als je voldoende punten hebt.
Ze willen volgens mij vooral de mavo onderdeel laten zijn van de gehele school, dat duidelijk is dat er 'niet alleen een mavo is' want hier in de stad is het best vooruitstrevend dat ze mavo/havo/vwo aanbieden. Dat vind je hier bijna nergens (meer).
gr Angela

samenstelling school

Ik heb niet gekeken naar scholen met uitsluiten VMBO-onderwijs, maar van de VO-scholen met hoger dan alleen VMBO hebben we in een straal van 6 km een VMBO-havo, 3 VMBO-havo-vwo en 1 categoraal gym. Tussen die drie scholengemeenschappen met VMBO-havo-vwo is een behoorlijk verschil in aandeel van de verschillende niveaus. Eentje doet alles 1/3, zowel qua schoolsamenstelling als per brugklas. Een andere heeft procentueel ongeveer 25/35/40 van laag naar hoog niveau en de laatste 10/30/60 van laag naar hoog. Daaruit concludeer ik dat bijvoorbeeld de laatste school de nadruk legt op een havo/vwo school met uitloop naar 1 mavo-klas. Dus ik zou zeker kijken naar de samenstelling van de niveau's, dat zegt ook wel wat.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-01-2017 om 15:25

Probleem

Het lijkt er nu toch wel op dat we een mogelijk probleem hebben. Over onze eerste keuze zijn we unaniem, tweede keus ook, maar dochter wijst precies de scholen met kader af als optie. We laten het dus maar even zo en mocht er toch een kaderadvies komen, maak ik met beide scholen apart nog een afspraak. De open dag bij de christelijke scholengemeenschap was echt niet leuk. Een prachtig gebouw maar afstandelijke leerkrachten, en geen fijne sfeer. Mijn dochter merkte nog op dat het allemaal 'erg slecht georganiseerd' was, wat een hilarische opmerking is van de grootste chaoot die ik ken

Triva

Triva

28-01-2017 om 17:20

ja klopt

Wij vonden de open dag vier jaar geleden ook echt helemaal niets, andere scholen staken er met kop en schouders bovenuit maar het is 100% meegevallen en gewoon een hele goede school Heel bijzonder, ik snap het ook niet.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-01-2017 om 18:07

Triva

Ik houd dat wel in mijn achterhoofd, voor het geval dat

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.