Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-01-2017 om 20:38

Open dagen middelbare school

Binnenkort moeten we voor jongste een nieuwe school kiezen. Ze is al naar twee kennismakingsmiddagen geweest, er staat er nog een gepland, en we gaan naar vier open dagen (w.o. de scholen van de middagen). Vanaf de website heb ik een lichte voorkeur voor een huiswerkvrije kleinschalige school. Nadeel is dat die wel 9,5 km fietsen is en alleen maar vmbo-t heeft, dus op- of afstromen moet op een andere school. Hier in het dorp hebben we ook een school, 400 meter afstand, maar daar vond ze de meeloopmiddag niet zo leuk. En voor de keuze doen we ook nog een scholengemeenschap met alle richtingen. Nadeel daar is dat ze een bk- en een mh-brugklas hebben maar geen kader/vmbo-t, en dat ze christelijk zijn met dagopeningen en zo.
Hoe maken jullie de keuze? Wat is de belangrijkste overweging voor de schoolkeuze?
(Het is dus mijn jongste maar oudste had zelf een voorkeur, en met haar hebben we dus maar een school bezocht destijds).


Half a twin

Half a twin

09-01-2017 om 21:58

ik zou er voor gaan

9, 5 km fietsen lijkt veel maar na een paar weken kunnen de meeste pubers dat binnen een uur. Als de school huiswerkvrij is zou ik er voor gaan, dan is die 9,5 km zeker te doen.
De belangrijkste overweging voor beide kinderen was of ze het zelf zagen zitten de school. Oudste hier vond de school een dorp zuidelijker bijvoorbeeld een kippenhok tijdens de meeloopmiddag en de open dag, veel vriendinnen gingen erheen maar dochter ging alleen naar een school twee dorpen verder noordelijk, omdat het er zo rustig was en dat blijkt in de praktijk ook zo te zijn.

Specht

Specht

09-01-2017 om 22:09

school

Als je denkt dat vmbo-t haar niveau is zou ik voor de school op 9.5 km.gaan.
Eventueel kun je er eens met haar naar toe fietsen om haar te laten ervaren hoever het fietsen is.
Hun eigen voorkeur was voor ons wel een heel belangrijk argument.

9.5 km...

Is een half uur fietsen voor een puber. Geen uur hoor. Zoals ie,AMD hier boven zei.mDaar zou ik me niet druk om maken.

Hier soortgelijke afstanden. Hou er wel rekening mee dat als je pech hebt vriendinnen straks 9.5 km de andere kent op wonen, en dat je dus msch wat vaker taxi zult moeten spelen bij feestjes etc als er niet gelogeerd of samen gefietst wordt.

Bij onze oudste en jongste viel dat erg mee, maar middelste heeft alle vrienden idd 20 km verderop wonen. Niet altijd handig. Maar ook geen reden om voirveen andere school te kiezen natuurlijk ( hier was dit trouwens de meest dichtbije optie...,dus t had nog erger gekund. 19 km enkele reis....)

Imgrid

Fiets

Fiets

09-01-2017 om 23:20

Hier ook

Onze jongste moet ook kiezen dit jaar. Alle scholen zijn op 10 km afstand, dat is geen punt, doet iedereen hier (half uurtje inderdaad). Hij kan uit drie scholen kiezen. Vorig jaar (groep 7) zijn we al even kort naar alledrie open dagen geweest, en toen viel één school al definitief af. Te massaal, te ongezellig, teveel ipad.

De keuze is dus tussen twee scholen, met allebei prima kwaliteit. Dat is fijn, verkeerde keuze is jiet echt mogelijk dus. Religie is geen issue, allebei religieuze scholen, maar in de praktijk merk je dat niet echt. Onze jongste mag zelf de keuze maken en die gaat op gevoel (welke school spreekt me aan), maar ook zeker op de inhoud. De ene school biedt tto, de andere gymnasium (vindt ie niks) en atheneum met versterkt Engels. Mij maakt het eerlijk gezegd niet heel veel uit, maar ik heb een lichte voorkeur voor de tto-school. Ze werken helemaal niet met de ipad (vind ik een plus), de school is wat kleiner en braver (ik heb een braaf jongste kind, dus ik denk dat het goed past) en hij vindt Engels erg leuk. Beide scholen hebben meerdere niveaus, dus af- of opstromen op dezelfde school is mogelijk. Dat vind ik erg fijn, want succes is niet verzekerd bij mijn jongens (iets met executieve vaardigheden.

Maar wij laten hem zelf dus de keuze maken, uiteraard wel na gesprekken met ons, want motivatie is zo belangrijk. Oudste heeft destijds ook heel overtuigd de keuze gemaakt voor de school met gymnasium, ook op basis van sfeer en inhoud.

Huiswerkvrij lijkt mij trouwens het walhalla!

Mijntje

Mijntje

10-01-2017 om 06:37

dit jaar

Wij moeten ook dit jaar gaan kiezen. We kijken vooral naar twee opties, twee dichtbij. Optie 1 is een open domeinenschool, was daar eerst negatief over, nu toch wel serieuze optie: kleinere school, past wel bij kind (initiatiefvol, creatief). Kind is alleen gebaat bij rustige werkomgeving en of hij zich kan concentreren met 75 kinderen in 1 ruimte.. is maar de vraag, gaan we onderzoeken.
Optie 2 is grote school, goed/beter onderwijs, maar lijkt me wel saaier dan optie 1, hoewel ik er ouders ken die er tevreden over zijn. Moet nog onderzoeken of het niet te 'kil' is en kind wel gezien wordt. Er is een minestormproject in de brugklas waar zoon graag aan mee zou willen doen en hij kent er wat kinderen die hij aardig vindt.
We gaan kijken, ook nog naar meer opties voor het geval kind wordt uitgeloot, maar maakt vele kans op inloting.

Tango

Tango

10-01-2017 om 19:36

Wij ook

Wij gaan ook binnenkort weer open dagen bezoeken. Voor onze tweede. Een heel ander verhaal weer dan destijds bij dochter die VMBO-T advies had. 1 school. Zoon krijgt basis/kader advies en daardoor valt 1 school al af want die bieden vanaf VMBO-T. Zoon heeft zijn keuze eigenlijk al gemaakt maar verder nog geen andere scholen gezien
Dus bezoeken we de 2 andere scholen wel en maken dan de definitieve keuze. 1 school heb ik nog nooit van binnen gezien, dus daar wil ik zelf eigenlijk graag een keer heen. Zelfs dochter wilde mee. Is een school met veel aandacht voor groen, denk niet dat het hem wordt, maar je weet maar nooit natuurlijk.
De scholen zijn hier allemaal dichtbij. Hooguit 20 minuten fietsen.
Dat maakt allemaal niet zo uit dus.
W.b. jouw vraag Vesper, ik zou eerst gaan kijken op de Open Dagen. Van een website kan je naar mijn idee weinig aflezen over de sfeer e.d. binnen de school. Jouw kind moet ook vooral gaan ervaren of ze zich er prettig voelt. Een Christelijke school hoeft niet zo'n probleem te zijn. Dochter hier zit ook op een Christelijke school en ze beginnen wel met een weekopening maar verder doen ze niet heel veel aan het geloof. Wel 1 keer per jaar een activiteit voor een goed doel, maar dat vind ik prima.
9,5 km fietsen is ook niet echt een probleem. Is evt. OV ook mogelijk voor als er bijv. sneeuw ligt of het glad is? Ik fietste vroeger 12 km naar school. Vond ik nooit een probleem, maar goed in ons dorp waren ook geen middelbare scholen dus iedereen fietste ver. Mijn kinderen zijn wat dat betreft erg verwend

En dan moeten wij ook nog een rondje MBO doen aansluitend. Want dochter haalt als alles goed gaat haar examen. Gelukkig is ze er inmiddels uit en gaan we alleen nog naar de open dag voor een laatste bevestiging en de inschrijving.

Nur

Nur

10-01-2017 om 20:18

Keuze

Bij mijn zoon was de keuze heel makkelijk. Hij zat op de vrije school lagere school en wilde naar de bijbehorende middelbare school. Ik heb hem gevraagd om ook de open dag te bezoeken van de scholengemeenschap in ons dorp. Dat heeft hij gedaan en hij vond de vrije school veel leuker. Aangezien het onderwijs bij hem past hadden wij hier geen probleem mee.

Andere zoon wilde perse naar het gymnasium. We hebben in het dorp geen gymnasium (wel VWO) dus dat werd naar de stad hier in de buurt. Daar hebben ze een zelfstandig gymnasium wat uitstekend staat aangeschreven. Hier ging mijn voorkeur naar uit. Ook heb je hier een gymnasium afdeling op een keurige maar wel grote scholengemeenschap. We zijn bij beiden wezen kijken maar zoon wilde ook graag het zelfstandig gymnasium. Met zijn basisschool is hij ook nog op de dorpsschool wezen kijken (mavo/havo/vwo) maar hij wilde dus perse gymnasium.

Dochter had geen echte voorkeur. Ze is bij de scholengemeenschap in het dorp geweest, dat vond ze ok, de vrije school, vond ze ook ok maar euritmie leek haar stom (snap ik) en bij het gymnasium en dat vond ze saai. Mijn voorkeur ging uit naar de scholengemeenschap in het dorp. Man leek het gymnasium handiger met ook op moeilijker afstromen en dus hopelijk meer motivatie. Uiteindelijk de keuze bij dochter gelaten en zij is gegaan voor het gymnasium van broer omdat ze het fijner vond om bij broer op school te komen. Geen briljante motivatie maar wij vonden het prima.

Ik vind afstand ook wel belangrijk. 9,5 km is te doen maar het is wel een eindje. Vind ze dat zelf geen bezwaar? Dat zou ik ook mee laten wegen.

Ik heb mijn kinderen tot nog toe zelf laten beslissen maar ze kwamen dus niet met hele vreemde suggesties.

Hier in het dorp hebben we een goede scholengemeenschap plus die vrije school en we hebben een stad in de buurt met een ruime keuze aan scholen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de scholengemeenschap in het dorp vanwege de afstand en het is gewoon een prima school.

Maar mijn kinderen hadden dus voorkeur voor zelfstandig gymnasium (en dat is ook gewoon een goede en leuke school) en vrije school.

Dag meelopen

De open dagen zijn vaak één groot propagandafeest met leuke proefjes en dergelijke. Wel is het een goede gelegenheid om docenten, leerlingen en andere ouders te spreken.

Soms is het handig om ze een dag mee te laten lopen - mits dat kan natuurlijk. Mijn oudste gaat naar een school die > 20 km weg is. Om er zeker van te zijn dat hij daarheen wilde, heeft hij een doordeweekse dag meegelopen. Dat gaf de doorslag.

Bij middelste wordt het nog lastig. Die heeft één school al afgeschreven omdat het er stinkt, en eentje omdat er "homo" op de kastjes gekalkt stond

Tuinstoel

Tuinstoel

11-01-2017 om 10:09

wisten jullie dat..

Nederlandse kinderen gemiddeld 2,4 km van hun middelbare school wonen? *)
Dus die 9,4 en zelfs >20 km die hier genoemd worden vind ik wel pittig.

*) stond in een VO voorlichtingsgids die wij onlangs via school ontvingen. Had zelf ook meer kms verwacht.

kaplablokje

kaplablokje

11-01-2017 om 10:14

Nee

ze wonen gemiddeld slechts 2,4 km van de dictstbijzijnde middelbare school.

kaplablokje

kaplablokje

11-01-2017 om 10:15

Bij ons

is het 280 m en zoals het er nu voorstaat, wordt dat hem niet.

kaplablokje

kaplablokje

11-01-2017 om 10:22

Per provincie

Afstand tot havo/vwo is het grootst. In Zeeland meer dan 6, Drenthe bijna 6, Friesland ruim 5 en Groningen, Gelderland, Limburg bijna 4.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-01-2017 om 10:25

400

Hier is de dichtstbijzijnde 400 meter maar dochter vond de meeloopdag niet leuk. Ik heb de directeur gesproken toen hij op de basisschool een voorlichting kwam geven maar vond hem niet heel snugger. De docent die er ook bij was kwam uit het basisonderwijs en dan mag je kennelijk ook Nederlands geven op het vmbo. Beide liepen totaal vast op mijn vraag of kaderleerlingen in 15 uur hetzelfde moeten leren aan theorie als mavo in 30 uur. Daar denk je toch over na als je een voorlichting moet geven?

Lente

Lente

11-01-2017 om 11:01

Is dat de reisafstand of hemelsbreed ?

Die 2,4 kilometer.

Hanne.

Hanne.

11-01-2017 om 11:10

Hemelsbreed

Die 2.4 km is (ik citeer) "De gemiddelde afstand van alle inwoners in een gebied tot de dichtstbijzijnde school, berekend over de verharde weg. De gemiddelde afstand van alle inwoners in een gebied tot de dichtstbijzijnde school, berekend over de verharde weg. "

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2010/15/negen-op-de-tien-nederlanders-wonen-binnen-5-kilometer-van-voortgezet-onderwijs

Dat gezegd hebbende. De dichtstbijzijnde school ligt hier op 220 meter, de school waar voor gekozen is op 11. Althans, met de auto, met de fiets zijn het er gelukkig maar 7 en een beetje (ruim 20 minuten fietsen)

Tuinstoel

Tuinstoel

11-01-2017 om 11:14

CBS

CBS komt met deze cijfers:
Gemiddelde afstand van huis tot #school: basisschool 700m, #VMBO 2600m, #HAVO/VWO 3200m

https://twitter.com/statistiekcbs/status/640192847296229376

Nog dichterbij dus.

Kaplablokje

Kaplablokje

11-01-2017 om 11:35

Dichterbij?

Gemiddeld is het 2,4 km. VMBO is 2600 m en havo/vwo 3200 m. Dat is toch verder?

Hanne.

Hanne.

11-01-2017 om 12:11

klopt, zie uitleg CBS

Klopt, CBS geeft de volgende uitleg:

Aangezien scholen voor voortgezet onderwijs zowel vmbo-, havo/vwo- als vmbo/havo/vwo-scholen kunnen zijn, tellen de cijfers van vmbo en havo/vwo niet op tot het totaalcijfer voor het voortgezet onderwijs.

Maar ik zie zo snel niet hoe ze dan wel aan dit gemiddelde komen.

Jawel, maar

zoals eerder gezegd: dat gaat om de dichtstbijzijnde school. Dat is niet per se de bezochte school. Hier dus niet

Marjoleine64

Marjoleine64

11-01-2017 om 15:51

afstand

Een afstand van 9.5 km is prima te doen voor de meeste pubers. Mijn zoons hebben beiden gekozen voor een school op 17 km (kortste fietsroute), de dichtstbijzijnde alternatieven waren op 10 en 12 km (met beiden VWO bovenbouw op 18 of 25 km). De 17 km was in de brugklas wel ruim een uur fietsen, in de bovenbouw deden ze het binnen een uur. Wat ook een rol kan spelen is een OV verbinding voor als het echt slecht weer is in de winter. De bus doet er hier (rechtstreeks) een half uurtje over, dus met voor- en natraject ook een uurtje. Alleen rijdt hij sinds kort nog maar eens per uur, ook 's middags. Dus als het niet aansluit is het bijna een uur wachten. Jammer voor jongste zoon, en de paar maanden tot het eindexamen reden om wat vaker toch maar te fietsen.

Inderdaad wonen schoolvrienden soms ver weg. Zoons beste vriend woont 22 km van school, en dan echt diagonaal aan de andere kant... 40 minuten met de auto dus, of anderhalf uur met OV. Zoon gaat daar in de vakanties dan twee dagen heen om te gamen, en blijft de nacht logeren, heen met OV en terug haal ik hem meestal op. Verder gamen ze samen veel online.

De 'gemiddelde afstand tot VO' van 2.4 km herken ik dan ook helemaal niet. Ja, in de steden woont iedereen wel dichtbij 'een' school, en dat gaat natuurlijk om heel veel mensen want de meeste mensen wonen nu eenmaal in de dichtbevolkte gebieden. Maar op het platteland zijn de afstanden al gauw aanzienlijk. Dat heb ik vroeger zelf meegemaakt, ik woonde toen zelf in provincie-centra als Drachten en Apeldoorn, waar veel klasgenoten uit de buitendorpen kwamen. En nu zelf dus ook, wij wonen toevallig precies tussen een aantal regionale centra in, maar dus wel overal een flink eind vandaan. Ook de huisartsenpost of het dichtstbijzijnde ziekenhuis is bijv. bijna een half uur met de auto.

Nur

Nur

11-01-2017 om 17:07

afstand

Een korte afstand heeft toch best wel wat voordelen. De school waarop mijn zoon zit (vrije school) is een school met een echte regio functie. Kinderen komen van ver weg omdat deze scholen natuurlijk zeldzamer zijn. Puur toeval dat er hier een in de buurt is. Hoewel veel kinderen de school fijn vinden hoor ik toch ook wel regelmatig negatieve geluiden over de afstand. We hebben regelmatig logees die na een klassenfeest of avondactiviteit anders niet meer op tijd thuis zouden kunnen komen. Mijn zoon baalt ook wel eens dat sommige klasgenoten die hij heel aardig vind ver weg wonen waardoor ze maar zelden samen wat kunnen doen. Hij trekt hierdoor automatisch meer naar de andere kinderen die in de buurt wonen. Projecten doen ze vaak op school meteen na de lessen. Mijn zoon werkt bij voorkeur samen met buurtgenoten, vooral bij grotere projecten.

Het gymnasium waar de andere 2 op zitten is ongeveer 5-6 km van ons huis. Dat is al best een afstand die ze ver vinden. Er is een prima busverbinding (al moet je eerst vanuit ons huis naar de halte lopen) maar ze gaan meestal op de fiets. Ongeveer 20 minute fietsen. De meeste klasgenoten wonen daar in de stad en een deel ook weer in ons dorp. Dus al met al is het wel te doen. Ze kunnen prima naar school mee met een klasgenoot of een klasgenoot thuis uitnodigen. Hoewel, dat laatste al weer wat lastiger is want die moet dan nog weer helemaal 's avonds terug naar de stad fietsen (of blijven logeren). Dus klasgenoten komen hier zelden mee op schooldagen tenzij van te voren afgesproken (en dan blijven ze logeren)

Wat dat betreft zou het relaxter zijn als ze naar de scholengemeenschap in het dorp zouden gaan.

Triva

Triva

11-01-2017 om 21:41

Marjoleine

Zoals al werd gezegd: het gaat niet om de school waar het kind naar toe gaat maar om de dichtstbijzijnde school. In jouw geval is dat dus geen 17 maar 10 km (en misschien zit er wel een VMBO nog dichter bij).

Triva

Triva

12-01-2017 om 08:32

vesper

Kijk je niet naar het oosten?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-01-2017 om 08:55

Triva

De school die begint met een H bedoel je, in jouw woonplaats? Dat is die met de dagopening en leerkrachten die het christelijk gedachtengoed uitdragen. Of bedoel je in het grote dorp daarnaast? Die staat niet op mijn lijstje vanwege de gevaarlijke fietsroute.

Triva

Triva

12-01-2017 om 09:21

nee

Dan heb je echt een verkeerd beeld van die school. Ik zou er zeker met een meer open mind in gaan want er zijn maar heel weinig christenen op die school met zo'n groot werkgebied en het is echt een hele goede school voor wat betreft opstromen, pesten, duidelijkheid en andere zaken.

Triva

Triva

12-01-2017 om 09:24

oja

Dagopeningen? Echt niet. Heel misschien bij een enkele leerkracht maar ik heb mijn kind daar nog nooit over gehoord. Hoe kom je aan dat beeld?

Bijbel

Hier ging ook jaren het gerucht dat je bij één van de scholen een bijbel moet aanschaffen. Geen kind uit ons dorp dat daar nog naartoe wilde. Is grote onzin, op beide christelijke scholen (derde is openbaar) is er een jaarlijkse goede doelen actie en is er bezinning met maatschappelijke onderwerpen, maar echt niets met geloof. Ook in de lessen levensovertuiging niets van te merken. Islam en Jodendom krijgen evenveel aandacht als het Christendom. Gelukkig, want mijn kinderen knappen daar enorm op af.

Levensovertuiging

Moet levensbeschouwing zijn.

Vrienden

Mijn oudste zit als enige van zijn oude groep 8 in een klas, andere kinderen zijn met drie of vier in een klas geplaatst (ander niveau). Geen van die kinderen komt na school bij elkaar over de vloer, terwijl ze in dezelfde klas zitten en heel dicht bij elkaar wonen. Mijn oudste heeft vrienden die op 10 km afstand wonen. in de brugklas fietsten ze na school samen hier naartoe en brachten wij ze na het eten (met fiets op de fietsendrager) weer naar huis. Inmiddels zijn ze ouders en fietsen ze zo even heen en weer. Het is ook de stad waar wij winkelen en uit eten gaan en ook dan gaan we vaak op de fiets. Met auto en parkeren ben je bijna net zo lang onderweg en fietsen is toch heerlijk? Het dus ook maar net wat je gewend bent.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

12-01-2017 om 10:17

Triva

Hebben we het over dezelfde school? Ja, zal wel want meer zit er niet in jouw woonplaats. Heeft jouw oudste op die school gezeten? Ik vind het ook wel jammer dat ze basis en kader apart hebben van de rest. Dochter hangt tegen een mavo-advies aan, dus ik hoop dat we dat nog voor elkaar krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.