Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karin

Karin

19-05-2020 om 09:22

Onderwijs per 1 september

Dochter gaat komend schooljaar naar jaar 3 van het HBO en heeft natuurlijk nu zoals iedereen thuis les, of iets wat daar voor door gaat. Nu heeft ze gisteren een mail van school gehad dat het onderwijs per 1 september er ook anders uit gaat zien, 80/20, oftewel 1 dag per week naar school en 4 dagen thuis les.

Dochter en ik zijn hier best van geschrokken, want dan ben je vanaf nu nog ruim 3 maanden verder, dus om nu al aan te geven dat komend schooljaar ook al niet normaal gaat verlopen...

HBO van dochter is altijd al een puinhoop en als er per september dus ook al bijna geen les op school is, voelt dat alsof ze een thuis cursus doet. Ook zou dochter de tweede helft van het schooljaar naar het buitenland gaan voor 5 maanden, ook dat is natuurlijk nog niet duidelijk of dat doorgaat.

Zijn er hier al meer kinderen die hebben gehoord dat het schoolprogramma ook per september niet normaal zal zijn op welk type dan ook, basis, vo, mbo, hbo of uni?

Het moet toch weer een keertje normaal onderwijs worden, ik ben hier best van geschrokken!


koffie

koffie

19-05-2020 om 10:04

Volgend jaar starten

Hier een kind dat net examen heeft gedaan, en volgend jaar gaat studeren. En ja, ook hij heeft gehoord dat er in ieder geval tot het einde van het kalenderjaar aanpassingen zijn en onderwijs zoveel mogelijk online gegeven wordt.

We wachten af, maar ik maak me ook zorgen. Want de overgang van school naar universiteit is best een pittige, en als er dan ook geen/weinig lessen op locatie zijn. Dat gaat een hoop zelfdiscipline eisen. Vragen stellen, overleggen met medestudenten, dat is toch heel wat lastiger als je nog niemand kent, en ook niet echt zult leren kennen. Want de introductie wordt ook grotendeels online gehouden.

Maar ik vrees dat dit soort aanpassingen er blijven totdat er een vaccin is. Want een collegezaal vol studenten uit alle windrichtingen is natuurlijk een heerlijke locatie voor verspreiding van een virus.

Mams

Mams

19-05-2020 om 10:13

MBO

Ik werk binnen het mbo en op mijn school (21000 studenten op tientallen locaties) wordt er rekening mee gehouden dat er vanaf september nog flinke beperkingen zijn qua aantal studenten in lokalen en gebouwen. Wij denken de kant op van 50% op school les en 50% online. Hoewel dat op veel weerstand van docenten stuit, want hoe kun je beroepsgerichte praktijkvakken nou ooit online gaan aanleren.... Laatste idee is vaktheorie en praktijkvakken zoveel mogelijk op school, alle avo vakken (nl/Engels/rekenen/burgerschap) online.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-05-2020 om 10:25

Hier ook

Ook hier een geslaagd kind wat in sept start aan de uni.
Gisteren heeft ze toevallig net mail gehad over de matchingprocedure. Dat gaat online nu. Maar het is allemaal wel duidelijk en ik denk dat dochter dit wel goed kan.
Het nieuwe studiejaar is nog even afwachten, maar ik had al wel begrepen dat de eerstejaars wel goed begeleidt gaan worden. Die zullen meer fysiek les krijgen in het begin.
En het zal ook nog verschil maken wat voor opleiding een kind gaat doen. Veel colleges kunnen goed online, ik hoorde dat dat soms ook gewoon fijn is omdat je dan ook terug kunt luisteren.

Idioot

Ik vind dit echt COMPLEET belachelijk, om nu al aan te kondigen dat je over ruim drie maanden weer start met een vorm van onderwijs die geen onderwijs is maar noodmaatregel. Ik zou me uitschrijven en een jaar iets anders gaan doen.
Mijn dochter studeert in Maastricht en heeft gehoord dat er "een kans" is dat ze nog niet direct met fysieke lessen zullen starten. Zij heeft al gezegd dat ze zich dan uitschrijft, omdat ze geen collegegeld gaat betalen voor die flauwekul.
We zijn hier echt totaal de weg kwijt met zijn allen, ik meen het serieus. We hebben een virus dat al grotendeels op zijn retour is, en dat zich lijkt te gedragen als een volstrekt normaal seizoensvirus: het komt op in de winter, piekt (heel hoog, dat wel, want het is nieuw) en ebt vervolgens weg. Er is geen enkele aanwijzing voor die gevreesde tweede golf. Verder is de gemiddelde leeftijd van de overledenen tachtig en is het risico dat jongeren lopen nihil. Gaan we daar serieus dit soort ingrijpende beslissingen voor nemen? Ik kan er werkelijk met mijn verstand niet bij. Als ik nu jongere was ging ik serieus de barricades op. Zijn ze nou massaal gek geworden?

Triva

Triva

19-05-2020 om 11:18

Tjongejonge Alison

Zitten we hier op facebook ofzo?

Nee er IS geen vaccinatie voor deze ziekte dus het kán zich niet gedragen als de griep! Het is niet op zijn retour, door de lockdown houden we het onder controle! Er is dus nog GEEN invloed van de seizoenen. Ja er gaan ook jonge mensen aan dood en veel mensen onder de 80 hebben hier hun leven lang schade van. Het risico is niet nihil voor jongeren en ze zorgen voor een flinke verspreiding.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je nu nog niet moet gaan zeggen hoe het 1 sept gaat.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-05-2020 om 11:20

AlisonH

Ik ben het helemaal met je eens hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 11:30

Experimentje

Ik geloof dat Dendy en Alison wel in zijn voor een experimentje. We beginnen in september gewoon weer zoals in begin maart, maar in plaats van te stoppen blijven we stug doorgaan en dan gaan we eens kijken hoe hoog we de piek kunnen krijgen.

"We hebben een virus dat al grotendeels op zijn retour is"

Dankzij de intelligente lockdown en social distancing die fantastisch blijken te werken.

Weet je nog dat van die exponentiele curves? Die zo lekker snel omhoog kunnen gaan? Nou die kunnen omhoog maar ook weer omlaag. Nu gaat ie omlaag en dat is lekker, maar als we de boel weer om weten te draaien door onverantwoordelijk veel open te gooien, dan gaat de curve weer steil omhoog!

En dan is het virus weer helemaal terug en lopen de IC's weer vol, behalve dat we deze keer van Dendy en Alison (en al die andere 'kritische' Nederlanders) natuurlijk even flink door moeten bijten zodat de IC's gaan overstromen, want dan geloven ze het pas:

Dat het virus alleen maar op z'n retour leek doordat we ingegrepen hebben.

Ik vraag me af of de Duitsers dan nog zin hebben om ons te helpen met IC bedden...

Triva

Nee, we zijn niet op Facebook. Pardon, ik wist niet dat emotie niet toegestaan was. Maar ik vind het echt heel erg wat hier gebeurt - en ook onbegrijpelijk.
Ik wil je toch vragen om je eens te verdiepen in het natuurlijke verloop van virussen. Ook corona-virussen. Ook nieuwe virussen.
Check ook nog eens de nieuwe en zeer besmettelijke Mexicaanse griep in 2009. Al weg voor er een vaccin was, helemaal vanzelf, behalve als rondwarend seizoensvirus.
Farr's laws, ook interessant.
Natuurlijk sterven er helaas ook jongere mensen. Er sterven ook mensen aan kanker, en in het verkeer, en bij sportongevallen, en door domme ongelukken. Het feit dat dit hier ook gebeurt neemt niet weg dat het nog steeds een ziekte is die zwakke en oude mensen treft. Is dat tragisch als het jou treft of je familie? Absoluut. Is het een reden om de hele samenleving anderhalf jaar lam te leggen, met alle gevolgen van dien? Absoluut niet.
Ik denk dat dit virus niet zal oplaaien als er weer meer geopend wordt, omdat het wel degelijk seizoensgebonden is, en omdat er al veel meer mensen immuun zijn dan we denken, al dan niet op basis van kruis-immuniteit. Dan zal het misschien of misschien niet weer opduiken als het weer kouder wordt. We kunnen het weer niet eens verder dan een week van te voren voorspellen, dus de stelligheid waarmee hier van alles wordt voorspeld op basis van modellen (die tot nu toe stuk voor stuk veel te pessimistisch zijn gebleken) vind ik op zijn zachtst gezegd wonderlijk.

ElenaH

ElenaH

19-05-2020 om 11:37

Leiden

In Leiden zullen hoorcolleges zo veel mogelijk online gegeven worden. Werkgroepen en practica gaan wel op locatie. Mijn dochter zit er niet mee. Ze wil de hoorcolleges opnemen zodat ze ze later nog eens kan naluisteren als ze iets niet snapt.

Veronderstelling

Wat wonderlijk is, Allison, is dat je nu al meent een besluit te kunnen nemen op het gebied van de volksgezondheid, niet gebaseerd op wetenschap, niet op de onderzoeken die nu koortsachtig uitgevoerd worden en helemaal nog niet duidelijk zijn, niet op de ervaringen in andere landen en continenten, zie ook even Amerika en Brazilie, maar op een veronderstelling over het verloop van een griepvirus. Een veronderstelling dus.

Gelukkig zijn er hier in Nederland verstandiger mensen aan het roer. Je hoeft het niet altijd helemaal met ze eens te zijn, maar de procedure is duidelijk. Je verzamelt zoveel mogelijk kennis en overlegt en adviseert en de politiek neemt zo verstandig mogelijk een zo haalbaar mogelijke beslissing en stelt die zonodig weer bij.

@Emma

@Emma

19-05-2020 om 11:43

maatregelen

Het zijn maatregelen van bovenaf en het virus is er in september ook nog wel. Het is niet COMPLEET balachelijk (niet zo schreeuwen) van die hogescholen dat ze nu al beslissingen nemen voor over drie maanden. Er moet voldoende capacitiet zijn in het OV en we gaan ervan uit dat het virus dan niet weg is en er is ook geen vaccin tegen die tijd. Je kunt gewoon niet met z'n dertigen in een lokaal zitten of met z'n honderden in een collegezaal. Er zal nog veel online moeten en daar wordt nu over nagedacht. Dat heeft consequenties voor studenten, docenten maar ook voor besturen.
Basisscholen en VO gaan ook echt niet "normaal" draaien in september.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 11:45

Alison

"We kunnen het weer niet eens verder dan een week van te voren voorspellen, dus de stelligheid waarmee hier van alles wordt voorspeld op basis van modellen (die tot nu toe stuk voor stuk veel te pessimistisch zijn gebleken) vind ik op zijn zachtst gezegd wonderlijk."

Pessimistisch omdat letterlijk ieder land (inclusief Zweden) is overgegaan op een grote mate van social distancing c.q. lockdown. Snap je dat nou nog niet of wil je het niet snappen?

Die modellen zullen nooit uitkomen omdat mensen (i.t.t. tot bijv. eenden) op een goed moment als de epidemie erg genoeg wordt gewoon hun huis niet meer uitkomen. Daar hebben ze hersens voor.

@Emma

@Emma

19-05-2020 om 11:47

Alison

En natuurlijk plan je nu voor september. Je gaat toch niet afwachten en dan maar zien hoe het er voor staat? Het is beter tegen die tijd maatregelen te versoepelen als het kan dan dat je je laat overvallen. Onderwijsinstellingen willen dat niet nog een keer meemaken.

Ad Hombre

Je trekt het zoals altijd weer in het beledigende. Flauw.
Na het instellen van de maatregelen werd gezegd dat de IC's tot 2400 vol zouden lopen, en dat die er eind mei zouden liggen. Waar zijn ze nu?
In Zweden, met veel minder maatregelen, is het aantal besmettingen al vele weken stabiel. Waar blijft de exponentiële groei?
Het virus blijkt toch een aerosol. Aerosolen zijn seizoensgebonden. Waar is het bewijs dat het echt de draconische maatregelen zijn die het hebben geremd? En niet vooral de simpelste maatregelen: handen wassen, thuisblijven bij klachten, grote evenementen met veel geschreeuw en gezang verbieden.
Stel nou dat er in augustus, na versoepeling van diverse maatregelen, niemand meer in het ziekenhuis wordt opgenomen met corona. Durven we dan nog steeds niet terug naar normaal? Wanneer dan wel? Als er een vaccin is, dat er wel of niet komt? En wat doen we dan bij het onvermijdelijke volgende virus? Weer alles op slot?
Ik vind het goedkoop om dat dan maar meteen weer af te doen met jouw "experimentje". Dat er hard ingegrepen werd in het begin begrijp ik, want er was geen tijd om van alles uit te zoeken. Als er een tijger achter je aan zit ga je ook niet stil staan om te denken "Misschien is het wel een hele lieve tijger die alleen wil spelen." Maar dat betekent niet dat je geen kritische vragen kan stellen als de ergste crisis achter de rug is.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 11:49

Emma

Dei universiteiten zitten met het probleem dat ze weliswaar kleinschalig zouden kunnen starten, maar dat dat lastig te verkopen is aan al die studenten die dan toch (grotendeels) buiten de boot zullen vallen. Daarom zal een groot deel van het onderwijs waarschijnlijk online blijven met uitzonderingen waar dat nodig is c.q. niet anders kan. (practica/tentamens)

Je ziet het probleem in feite nu al in het klein in het voortgezet onderwijs maar daar hebben ze klassen van 30 man. Opengaan op 1/6 wordt al lastig in het VO. Op de universiteit hebben ze hoorcolleges met meer dan 1000 studenten tegelijk. Daar is Corona dol op!

@Emma

Erop voorbereiden dat het misschien nodig is vind ik echt iets heel anders dan nu al communiceren dat het gaat gebeuren. Achter de schermen zijn wij ook allang bezig met "voor het geval dat". Maar wij gaan echt niet nu al de ouders mailen dat we in september nog even lekker zo doorgaan.
Hope for the best, prepare for the worst.
Al ga ik wel op zoek naar een andere baan als dit nog langer zo moet. Geen grapje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-05-2020 om 11:54

Ad Hombre

Ik vind het belangrijk verder te kijken dan de sterftecijfers en de ic’s.

Ik bevind mij dagelijks tussen mensen op wie deze hele ‘lockdown’ ontzettend veel impact heeft. Ik denk niet dat jij je kunt voorstellen hoeveel. Dat neem ik je niet kwalijk, iedereen heeft een mening gebaseerd op wat hij in zijn eigen omgeving ziet.

Het zal ook een verschil maken of je de mogelijkheid had om met je gezin 8 weken onder te duiken of dat het leven gewoon doorging, je er middenin staat, zonder de 1,5 meter op het werk en andere verplichtingen buiten de deur die gewoon doorgaan.

We kijken door een andere bril.

Ad Hombre

Universiteiten kunnen relatief makkelijk naar een hybride vorm denk ik: hoorcolleges online, werkgroepen op 1,5 meter afstand. Tentamens online.
Ik heb eens uitgerekend: als wij op 1,5 meter moeten starten, en daar gaat natuurlijk iedereen vanuit, passen er 8 leerlingen in een lokaal. Daar kun je geen echte lessen aan geven, dus we zullen ons voorlopig richten op online lessen, met bijspijkerlessen, mentorlessen in gymzalen, inhalen van toetsen, en nog steeds de meeste leerlingen grotendeels thuis. Iedereen les geven in een normale vorm kan niet, je moet dezelfde les vier keer geven (al mijn klassen zijn dertig of meer). Maar pubers moeten naar school, samen zijn, sporten, dat is belangrijk voor hun ontwikkeling. Ik maak me echt zorgen over mijn leerlingen, dat kleurt ook mijn beeld natuurlijk.
Dat het onderwijs nu nog enigszins werkt is omdat je de leerlingen al kent en al een band met ze hebt. Als ik dit moest doen met nieuwe klassen, dat zie ik echt heel erg somber in. Al redden we ons daar ook wel weer uit. Ik hoop alleen zo vreselijk dat het niet nodig zal blijken, want het is voor de leerlingen echt schadelijk.

@Emma

@Emma

19-05-2020 om 11:58

Alison

Ik werk in het hbo en wij communiceren hier wel degelijk over met studenten. Sterker nog: ze vragen er zelf om. Ze moeten stagelopen, dat alleen al. We gaan dus niet zeggen dat alles weer gewoon wordt. Ik kan me niet voorstellen dat er in het vo geen vragen van ouders en leerlingen hierover zijn. Wat ga je ze vertellen?
Nee het is zeker niet leuk. Ik.lig er ook wakker van. Er zijn geluiden geweest dat we tot februari thuis moeten blijven. Dan kan ik ook wel roepen dat ze mij kwijt zijn en dat ik ander werk ga zoeken. Ik weet nu al dat dat voor mij geen optie is: veel te goed inkomen en rechtspostie. Die krijg je nergens meer, en nu al helemaal niet.

Dendy

Ik denk dat wij daar hetzelfde in staan. Voor sommige mensen moet echt alles wijken voor dit virus, zodat er maar zo min mogelijk doden vallen. Ik vind de prijs te hoog. Want ik zie hoe mensen er onder lijden. Over die kloof kom je ook nooit heen. Wie bang is voor het virus en weinig meemaakt van de ellende die de maatregelen veroorzaken, zal sterk voor handhaven van de maatregelen zijn. Wie er niet zo bang voor is en die effecten wel ziet, heeft daar een andere mening over.

Emma

We vertellen ze dat we het nog niet weten omdat dit nog veel te ver in de toekomst ligt om er al iets zinnigs over te zeggen. Vervolgens vertellen we ze dat we plannen maken voor meerdere scenario's en pas voor opening van het schooljaar zeker zullen weten wat het wordt. Dat snappen ze prima. Mensen kunnen wel zekerheid willen, maar die kun je ze niet geven.
Ik kan wel weg, ben in de luxe positie dat dit mogelijk is. Ik doe het waarschijnlijk toch niet hoor, stoere praat, ik houd veel te veel van mijn werk en mijn leerlingen. Maar ik lig hier echt wel wakker van.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 12:05

Alison

"Je trekt het zoals altijd weer in het beledigende. Flauw."

Ik zeg dat je het niet snapt. Is dat beledigend?

"Na het instellen van de maatregelen werd gezegd dat de IC's tot 2400 vol zouden lopen, en dat die er eind mei zouden liggen. Waar zijn ze nu?"

Nee, we hadden 1200 IC bedden, die zijn volgelopen. Al te vervelende scenes zijn vermeden door:

- Extra IC bedden in te richten
- Patienten naar Duitsland te sturen
- God weet hoeveel oudere patienten gewoon thuis en in het verzorgingstehuis dood te laten gaan.

Dus die inschatting klopte toch best aardig, in feite zijn de IC's overstroomd. Die 1200 was bij lange na niet genoeg.

"In Zweden, met veel minder maatregelen, is het aantal besmettingen al vele weken stabiel. Waar blijft de exponentiële groei?"

Die exponentiele groei zie je pas bij geen maatregelen. Lees nou gewoon eens wat ik schrijf.

"Pessimistisch omdat letterlijk ieder land (inclusief Zweden) is overgegaan op een grote mate van social distancing c.q. lockdown. Snap je dat nou nog niet of wil je het niet snappen?"

Dus dat. Wil je het niet snappen?

"Durven we dan nog steeds niet terug naar normaal?"

Nee, niet direct. Langzaam en voorzichtig, want als het seizoen wel een rol speelt (zoals je net nog beweerde) kan het in de herfst weer extra hard toeslaan en zou het eventuele succes van de zomer wel eens van korte duur kunnen zijn en het verslappen in de zomer extra gevaarlijk.

"Wanneer dan wel? Als er een vaccin is, dat er wel of niet komt?"

Als er een vaccin is, dan zeker!

Maar als we voldoende track&tracing kunnen verrichten en het aantal besmettingen laag genoeg is kan het ook!

"En wat doen we dan bij het onvermijdelijke volgende virus? Weer alles op slot?"

O, om je gelijk te halen verzin je er gewoon nog een virus bij. Als er een nieuw virus komt doen we (weer) wat nodig is. Ieder virus is anders, helaas heeft deze een paar hele vervelende venijnigheidjes. Ietsje anders dan SARS1 of de griep.

Waarschijnlijk zullen we dan wel wat eerder ingrijpen gezien het succes van de landen die het virus *wel* onder controle hebben gekregen.

MC

MC

19-05-2020 om 12:42

op tijd

Je kunt wel constateren dat ze heel erg op tijd zijn met plannen voor het volgend schooljaar. Ik ben nog steeds aan het wachten hoe dit jaar af gaat lopen.

Ik dacht dat de grote uitbraak door Carnaval kwam? En dat de IC bedden vol stroomden vooral beneden de grote rivieren. Mensen uit Brabant en Limburg werden naar het noorden getransporteerd omdat de ziekenhuizen daar voldoende capaciteit hadden.

Er was in die tijd een enorm tekort aan testen en aan beschermingsmiddelen.

Er zijn een miljoen bloedtesten aangekocht en dat worden er natuurlijk steeds meer.

Ik denk dat we na de zomervakantie steeds meer de kwetsbare (ouderen) zullen isoleren indien nodig, dan weer het hele land op slot doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 12:49

"Ik dacht dat de grote uitbraak door Carnaval kwam?"

Daar begon de curve het eerst op te lopen.

"En dat de IC bedden vol stroomden vooral beneden de grote rivieren. Mensen uit Brabant en Limburg werden naar het noorden getransporteerd omdat de ziekenhuizen daar voldoende capaciteit hadden."

Omdat daar de lockdown inging voordat het virus voet aan de grond had gekregen.

"Ik denk dat we na de zomervakantie steeds meer de kwetsbare (ouderen) zullen isoleren indien nodig, dan weer het hele land op slot doen."

Heb je gemist hoe hele volksstammen van OO bezoekers er hier vrijwel continu op aandringen om de verpleeghuizen open te gooien? Ga jij ze uitleggen dat dat niet kan?

Iedereen wil alles tegelijk open.

Kappers
Strandtenten
Sportscholen
Voetbalstadions
Cafe's
Restaurants
Raamprostituees
Verpleeghuizen
Scholen
Universiteiten

Anders is het namelijk niet eerlijk!

Blegh

Dochter is bezig met haar Master en heeft echt behoefte aan fysiek les. De groepen zijn er klein genoeg voor. Andere dochter (eerstejaars) tudeert in Engeland, betaalde 11.000 euro collegegeld en heeft daarvoor oktober, november, januari en februari fysiek college gehad en vanaf 1 maart online. Voor volgend jaar staat er een blended approach op het programma.

Ik vind het heel jammer (maar het is niet anders) dat die meiden hun studieschuld wel oploopt maar qua onderwijs tekort komen.

skik

Alison

"Erop voorbereiden dat het misschien nodig is vind ik echt iets heel anders dan nu al communiceren dat het gaat gebeuren."

Geheel met je eens. In hoeverre het onderwijs weer kan en zal worden opgestart in september is nu nog niet duidelijk. Het is dan ook best verstandig dat er nu al wordt nagedacht over "wat moeten we gaan doen als we nog niet gewoon kunnen draaien". Maar wat men nu doet, is meteen maar op de rug gaan liggen met de pootjes omhoog, misschien met het idee dat het dan alleen nog maar mee kan vallen, of vanuit het idee dat het wel makkelijk is: we zetten in op het zwaarst denkbare scenario, dan zitten we altijd goed, kan het ons schelen. De belangen van de studenten lijken er amper toe te doen, maar dat verbaast me dan ook weer niet heel erg.

Ik zou inderdaad ook een jaar uitschrijven (al weet ik niet eens of dat kan): jaartje vakkenvullen en weer terugkomen als de boel op orde is. Want ik heb nog niets gehoord over kwijtschelding van collegegeld of verlichting van de studie- of toetsverplichtingen. De zwakste schouders lijken zo de zwaarste last te moeten dragen. Ik zou ook vriendelijk bedanken.

Over mogelijke tweede golven laat ik me maar niet uit. Maar ook mij valt op dat het met de algehele apocalyps in Zweden nogal lijkt mee te vallen, hoewel zo ongeveer de hele wereld Zweden voor gek verklaart. Ja, er zijn veel slachtoffers gevallen in verpleeghuizen geloof ik. Hier ook, in het VK ook (onder andere). Dus om nou te zeggen dat die Zweden het verkeerd doen - ik vraag het me af.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

19-05-2020 om 13:13

Zweden

Heeft tot nu toe 3.698 doden. Heel wat minder dan Belgie (9.108) met hetzelfde aantal bewoners. Terwijl ze in Belgie tamelijk hysterisch reageerden op onze intelligente lockdown. Hun strengere maatregelen lijken niet echt te helpen.

Triva

Triva

19-05-2020 om 13:13

moet ik vergelijken met de mexicaanse griep?

In 2009 overleden tussen de 300.000 en 400.000 mensen aan de Mexicaanse griep. Wereldwijd zijn er op dit moment 320.000 mensen gestorven aan Covid-19 (aangetoond, niet iedereen wordt getest). Ten overvloede: op dít moment en óndanks alle maatregelen die we met de Mexicaanse griep niet nodig hadden.

ElenaH

ElenaH

19-05-2020 om 13:15

Triva

Op de Mexicaanse griep werd ook niet getest. Misschien is het echte sterftecijfer daar ook wel veel hoger?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-05-2020 om 13:18

Mexicaanse griep

Iemand iets meegekregen van vollopende IC's tijdens de Mexicaanse griep? Of dacht je dat die er gewoon waren en ze gewoon niet in de media kwamen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.