Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oefenen jullie thuis met je basisschool-kind?


amy2

amy2

13-01-2014 om 09:51 Topicstarter

leraren

Sorry, er zijn 2 leraren in groep 7 en verder heeft ze ook een plusklas-leraar.

amy2

amy2

13-01-2014 om 09:52 Topicstarter

Bedankt.

Voor alle adviezen.
Voor nu is het voldoende want het is een ingewikkeld probleem en ook wil ik de privacy waarborgen van mijn gezin. Anders wordt het wel heel herkenbaar namelijk.

Bedankt allemaal.

aha

nu wordt het verhaal al duidelijker. Dat moet je in je beginpost ook doen hoor, anders krijg je kritische vragen.

Was het niet een idee geweest dat je dochter groep 7 had overgeslagen? Dat zal nu wel moeilijk worden, want haar nu nog in groep 8 plaatsen zal wel niet kunnen. Het lijkt me dat ze nu niks te zoeken heeft in groep 7.

nou

Hoezo ingewikkeld?

Rafelkap

Rafelkap

13-01-2014 om 10:04

zonder mama gaat het niet lukken

Je dochter wordt onzeker, maar ik vrees dat jij door te oefenen haar nog meer onzeker maakt door haar zoveel aan de hand te nemen. Dan laat je (onbewust) zien: je moet thuis oefenen anders kan je straks niet naar het vwo, zonder mamma gaat het niet lukken.
Of ben jij daar zelf bang voor?
Ik zou haar ook op andere vlakken thuis uitdagen, zoals jippox aangeeft.

amy2

amy2

13-01-2014 om 11:06 Topicstarter

reaktie

@ Jippox lol

Als ik het draadje hieronder lees (HB en Havo advies), is het dus helemaal niet zo zeker dat ze naar het VWO mag van school. Tuurlijk schiet dat weleens door mijn hoofd. Dochter is vastgelopen in groep 2. Wilde niet meer naar school en deed niet mee in de kring. Was somber. Dat wil ik nooit meer meemaken. Wij zijn nu alert geworden en we willen pertinent niet dat ze te weinig te doen heeft. Want we weten dat ze dan slecht in haar vel zit. Nu heeft die leraar dus allerlei beloftes gedaan over dat het wel moeilijk zou worden in groep 7 bladiebla. B%#$%^sh&T natuurlijk want het is helemaal niet moeilijk. Ze had inderdaad even moeite met ontleden maar dat even was 1 week. Voor de rest is het gewoon zeer gemakkelijk. Waarom zegt zo een leraar dan zo iets vraag ik me af? Snap dat dus echt niet!!

Dochter heeft al een klas overgeslagen. Is dus helaas geen optie omdat ze dan te jong naar de brugklas gaat. Mijn man ziet dat absoluut niet zitten.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 12:17

amy

Jouw kind is toch echt niet de enige in de klas en voor 75% van de groepers 7 is groep 7 dus wel echt serieus het moeilijkste jaar. Een soort vwo4 of havo4. Opeens is daar het echte werk en komt er serieus huiswerk maar nee de leerkracht had dat niet mogen zeggen van jou? Je bent er zelf niet al te wakker bij geweest door dit een beetje te nuanceren en uit te leggen dat er nu eenmaal op de basisschool verschillende niveau's zijn.

Ik ben het helemaal eens met Rafelkap: je pakt het in mijn ogen verkeerd aan, dat zie ik ook aan de andere draadjes die je opende, je bent verschrikkelijk onzeker en zo'n draadje als van de havo pak je meteen aan met een 'zie je wel'? Heb eens wat vertrouwen in je dochter en laat haar lekker thuis zelf leuke dingen doen en uitzoeken maar ga haar echt NIET meer helpen met huiswerk. Ze zal er veel meer van leren als het eens een keertje niet goed kwam maar ze heeft helaas een moeder die denkt dat als ze een keertje een 8 haalt ze al niet meer naar het VWO kan dús kweken jullie hier faalangst.

Overigens: geef haar eens lekker alle kangoeroetesten, dan kan ze nog eens vooruit met rekenen (maar niet helpen dus): http://www.w4kangoeroe.nl/kangoeroe/historie/

nee, het wordt niet moeilijk

Ik denk dat je je dochter gewoon moet uitleggen dat die leerkracht het verhaal "het wordt moeilijk" heeft afgestoken met de gemiddelde leerling voor ogen, en dat het kennelijk voor haar niet geldt. Ze weet zelf ook wel dat ze voorloopt, dus dit moet ze kunnen snappen.

Nee kind, voor jou is het niet moeilijk. Misschien wordt het voorlopig ook nog niet moeilijk. Maar heus, die tijd komt vast nog wel een keer. Misschien op het VO, maar misschien pas in het tweede jaar van de studie astrofysica; of zoiets.

Als ze uitdaging wil zal ze die inderdaad ergens anders moeten zoeken. Mogelijkheden genoeg.

Groeten,

Temet

overigens

Heb ik uit draadjes op dit forum wel eens begrepen dat de "het wordt moeilijk" gedachte ook wel een betekent dat goed presterende leerlingen slecht scoren op Cito-toetsen, omdat ze te ver doordenken en ervan uitgaan dat er iets achter een vraag zit omdat het anders te makkelijk zou zijn. Nog een reden om het dochter even uit te leggen. Nee meid, jij vindt vaak dingen makkelijk die anderen moeilijk vinden.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

13-01-2014 om 12:31

Moeilijk

Ik kan me de teleurstelling van mijn dochter nog wel herinneren toen bleek dat groep 7 helemaal niet moeilijk was en er ook niet 'veel meer zelfstandig' gewerkt mocht worden, zoals aan het begin van het jaar was voorgespiegeld. Het werd een drama en ik werd elke week wel een keer gebeld of ze 'ziek' naar huis kon komen. Uiteindelijk hebben we samen met de leerkracht, IB'er en dochter een werkpakket samengesteld waarmee ze zelfstandig aan de slag kon, maar het bleef een beetje de tijd uitzitten tot eind groep 8. Uiteindelijk zit ze op het v.o. wel op haar plek en moet daar ook wel wat voor doen.

Rafelkap

Rafelkap

13-01-2014 om 12:42

algemeenheden

Amy, ik vrees dat jij teveel onzekerheid uitstraalt en daar reageert je dochter op. Zeg jij niet: zegt hij HET wordt moeilijk? Nou, we zien wel, volgens mij lukt het je prima. En als ze een tien haalt zeg je: zie je wel? HET wordt niet moeilijk. Nooit in algemeenheden geloven: Nooit HET geloven, denk altijd in IK. Want geldt dit ook voor mij? Dat valt nog te bezien We zien wel hoever we komen.
Met tienen en A plusjes hoef je echt niet te stressen of ze het vwo wel aankan.

en mocht er onverhoops wat niet lukken wat ze had gehoopt, dan komt ze er wel, desnoods met een omweg. Leer je dochter wat vertrouwen (en jezelf). Volgens mij zie jij teveel beren.

lisbeth

lisbeth

13-01-2014 om 14:42

het wordt moeilijk

hier een 9 jarige in groep 7 van een combi 7/8 klas.
Moeilijk, mwah, niet echt. ze pikt tussendoor nog even de instructie van groep 8 mee. op mijn waarschuwing datz e dadelijk volgend jaar niets nieuws meer te leren heeft anwoorde ze:ach mam, groep 8 is toch een herhalingsklas.

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 20:02

Lisbeth

Nou hier niet hoor, mijn zoon krijgt allemaal nieuwe stof. Het is wel zo dat hier de entreetoets gebruikt zou worden om dat aan te bieden waar de hele klas het moeilijk mee heeft maar topo, natuur, geschiedenis, en aardrijkskunde is gewoon nieuw (waarom zouden ze dat herhalen) en taal en rekenen kan een deel herhaalstof zijn maar de kinderen die het beheersen gaan gewoon verder. Na de cito weet ik niet maar hier is de musical én het kamp pas eind juni begin juli en dus gaan ze nog wel even door.

en

Het levelwerk in groep 8 is ook leuk. Er zit veel voorbereiding op het VO in de kist: met Duits en wiskunde en "op naar het VO", en ook leuke culturele dingen. Mijn zoon vermaakt zich wel aardig (beter dan in groep 7 heb ik het idee).

Huh Lisbeth

Als groep 8 toch een herhalingsklas is zal de instructie daar niet anders zijn dan in groep 7, dus maakt het niet uit naar welke les je luistert. Ergens klopt er dus iets niet in jouw en/of dochter's redenering.

skik

Kendra

Kendra

14-01-2014 om 00:20

niet helpen

Wij zijn gezegend met drie HB-kinderen. Dat bedoel ik niet sarcastisch. Ik vind nog steeds dat dat iets os om blij mee te zijn. Maar wel word ik wat dwars. Als ik hoor dat ze op school weer eens film hebben gekeken. Of als ik hoor dat ze geregeld filmpjes kijken op youtube. Dan denk ik: hoezo ook nog thuis oefenen met bloon of wrts of met mama? Ze redden het nu ook prima. Eentje zit nu op het vwo en de volgende gaat erheen. Hoezo zou ik nu nog met ze moeten oefenen?!? Ik doe wel iets anders dat ze leuk vinden. Ze vragen wel eens om statiegeldsommetjes. Ook leuk, en NIET helpen, bij welk heel getal is de faculteit groter dan het kwadraat? Zulke dingen dus.

lisbeth

lisbeth

14-01-2014 om 09:12

grapje.....

het was een beetje grappig bedoeld, ik ga ervan uit dat dochter toch zeker nog wat te leren heeft volgend jaar.

en over extra oefenen, nee dat doen wij niet standaard.dochter heeft niet altijd A+ scores (was het maar zo maar kan wel makkelijk en goed leren. Hb getest en versneld. Door andere problemen heeft ze op bepaalde gebieden hiaten opgelopen. In overleg met school spijkeren we die thuis bij. Dat is dan vooral bij rekenen en spelling. Door haar ADHD heeft ze moeite met structureren en automatiseren en kost haar dat veel moeite. Bij de rest zit ze goed op niveau dus voelen we allemaal niet echt de behoefte om daar iets aan te doen. Topo leert ze meestal alleen, ik overhoor en dat is het.
Met mijn jongste ook slim oefenen we eigenlijk nooit, hij moet alleen van ons verplicht een paar blz lezen, anders zou hij volgens mij nooit een boek aanraken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.