Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oefenen jullie thuis met je basisschool-kind?


Jaina

Jaina

10-01-2014 om 22:48

Boeken

Er bestaat wat mij betreft wel een verschil tussen het spelen van games waar ze nog te jong voor zijn en het lezen van boeken waar ze nog te jong voor zijn. Boeken zijn vaak wat moeilijker toegankelijk en er is meer doorzettingsvermogen voor nodig om een boek te lezen dan een video game te spelen of een film te zien. Zeker een film is natuurlijk veel passiever en hoef je het alleen maar binnen te laten komen. Bij boeken maak je een veel actiever afweging of je wel of niet door wil lezen. Daarnaast zijn boeken uiteraard veel minder visueel. Video games en films hebben soms hele heftige beelden. Dat heb je bij boeken niet. Die beelden maken vaak veel indruk.

Bij boeken ben ik dus soepeler als bij films en video games. Niettegenstaande zou ik ook niet zomaar elk boek toestaan. Er zijn boeken die ik absoluut niet geschikt vind voor jongere kinderen en die mogen dan ook niet. Boeken met veel geweld (zeker realistisch geweld of oorlogsgeweld), veel grafische beschrijven van geweld en boeken met seksuele content mogen niet. Ook boeken die gaan over moderne maatschappelijke problemen en voor jongeren geschreven zijn zou ik zeker niet aan een basisschool kind laten lezen.

Harry Potter, de Hobbit, In de Ban van de Ring, Thea Beckman en zo heb ik geen enkel probleem mee.

Mijn kinderen hebben ook altijd veel gelezen en uiteraard hield ik wel wat in de gaten wat ze lazen maar ik liet ze daarin redelijk vrij. Met mijn nichtjes volg ik nu dezelfde strategie. De jongste van de twee is nu bezig Narnia te lezen. Zij is ook echt een veellezer.

Soms wel

Mijn oudste van net 7 is een pienter kind. Helaas krijgt hij op school niet de uitdaging die hij nodig heeft. Daarom geef ik hem af en toe thuis iets moeilijks, zodat hij zijn hersenen een keer moet gebruiken, en toch leert om door te zetten als iets moeilijks is. Maar ik werk niet met hem om hem meer kennis te geven, meer zodat hij leert hoe hij moet leren.

Hij is ook een leesmonster en leest alles wat los en vast zit. Maar hij mag echt nog niet alles lezen, ook al kan hij het technisch aan. Op het moment is Enid Blyton favoriet.

Dalarna

Dalarna

11-01-2014 om 10:04

Toch anders doen

Ik vind dat je bij een Akind het kind echt meer los moet laten en niet gezellig samen het huiswerk moet maken. Het kind moet toch echt leren hoe je alleen huiswerk maakt waarna je het natuurlijk wel kan overhoren. Als ze het gezellig vindt om met jou dingen te bestuderen zou ik dat niet met het huiswerk doen maar met andere dingen die ze niet op school krijgt.

Ik moet daarentegen wel al het huiswerk begeleiden bij mijn zoon met ernstige dyxlexie en een vmbo basis/kader koers. Ik hoop dat als hij volgend jaar naar de brugklas gaat hij met de kerst bepaalde vakken alleen kan doen met overhoren maar voor jouw kind zou ik zeggen: loslaten en het zelf laten uitzoeken!

Rafelkap

Rafelkap

11-01-2014 om 11:48

eens met temet

Ben het met bovenstaande posting van Temet eens. Om deze reden oefenen kan juist perfectiedrang (met onzekerheid) in de hand werken.
Af en toe oefenen om inzicht te hebben of er problemen zijn vind ik normaal, maar als ouder zo veel oefenen met een goed lerend kind, tot wanneer gaat dit? Kind moet wel vertrouwen krijgen in wat hij of zij zelf kan.

Overigens hier kind in groep 5, geen aanleiding om te oefenen.

oh

Ik had het niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat je thuis 'schools' werk met je kind deed omdat ze dat (soort werkjes) leuk vindt. Maar je begeleid haar dus heel intensief bij haar huiswerk.
In dat geval ben ik het eens met een aantal anderen: laat het meer los. Natuurlijk mag ze altijd even wat vragen, maar kijk vooral of ze dat huiswerk ook alleen kan maken. Als er iets is waar een kind baat bij heeft bij de overgang naar het VO dan is het wel bij zelfstandigheid. Nu ze in groep 7 zit is dat iets om zo langzamerhand mee aan de slag te gaan.
Ik zou ook zeker in de gaten houden of ze niet te perfectionistisch is. Moet alles altijd foutloos? En hoe veel (extra) tijd is dat dan waard? Dat zijn dingen waar je het met haar over zou kunnen hebben. 3x per week een half uur aan je huiswerk voor een goede leerling in groep 7 vind ik namelijk wel erg veel.

Jippox

" 3x per week een half uur aan je huiswerk voor een goede leerling in groep 7 vind ik namelijk wel erg veel".

Het lijkt mij ook vrij veel maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat de hoeveelheid huiswerk tussen scholen enorm kan verschillen, dus op zichzelf kan het best dat er op een school zoveel huiswerk gegeven wordt dat een kind daar driemaal in de week een halfuur mee zoet is, zonder rare bokkesprongen.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

11-01-2014 om 20:56

Ja klopt

Het is dan nu wel groep 8 maar ik weet niet hoeveel ze hadden in groep 7 omdat mijn zoon toen al teveel dyslexiehuiswerk hadden en ze toen geen topo kregen en dat nu moeten inhalen.

Elke week een kleine 30 toponiemen, een rekentaak, een taaltaak, een studievaardighedentaak en nog een leertaak (Engelse woordjes, geschiedenis, aardrijkskunde of natuur). Knappe leerling die dat in anderhalf uur kan.

Voorlopen

Voorlopen is nooit fijn en moet je dus ook niet stimuleren of ze moet een klas kunnen/willen/gaan overslaan, maar zelfs dan zou ik voorzichtig zijn. Ik weet niet wat jouw kind krijgt in de de plusklas en als pluswerk? De mijne verbreding en verdieping. Daar kan ze heerlijk zelf of samen aan werken.
Dat kan jij ook doen. Rekenpuzzels, logica etc. Dan blijft er in de klas nog iets te staartdelen en kan ze thuis ook leuke en leerzame dingen doen.
Verder zou ik voorzichtig zijn met oefenen om te willen presteren / vwo halen. Hoe slim ook, ergens gaat ze het wel moeilijk krijgen en des te meer gericht op 'slagen' en dat verbinden met aandacht, des te zwaarder ze het dan krijgt. Maar intrinsieke motivatie, het leuk vinden om iets te leren, kan je naar mijn smaak nooit teveel stimuleren.
En als mijn dochter iets uit haar pluswerk niet snapt help ik zeker even op weg!
Loes

amy2

amy2

12-01-2014 om 09:16 Topicstarter

teveel oefenen?

Vinden jullie 3 x 30 minuten per week (te) veel?

Ze krijgen hier elke week 4 A4'tjes met rijen rekenen en ontleden. Hier is ze al 30 minuten mee zoet. Hiernaast wekelijks Topo en 1 zakenvak toets per week. Gisteren heeft ze haar Topo toets geleerd in 5 minuten. Dan kan ze het en dan stoppen we gelijk. Dus alles bij elkaar zijn we 3 keer een half uur bezig per week maar soms ook zeker minder.

Persoonlijk vind ik dit echt niet veel. Ze houdt nog genoeg tijd over om 3 keer per week te Atletieken en er komt regelmatig iemand spelen uit school.

Nogmaals, ik vind het echt niet veel. Tevens heb ik inmiddels antwoord gekregen op mijn email van de leraar en deze gaf aan dat ze wellicht een fout advies heeft gegeven (door te stoppen met oefenen thuis). Ze gaf toe dat het juist WEL de bedoeling is dat ouders helpen thuis. Ze gaat nu dus extra materiaal vragen aan de directie voor dochter. Tjah, ik zie het zo: dochter leert graag, is erg gemotiveerd. Ik ga dit echt niet remmen. Een topvoetballer rem je toch ook niet af?

Ik hoor ook zoveel verhalen van groep 8 leerlingen die allerlei bijlessen krijgen i.v.m. de eindcito. Dat mag wel?

Dalarna

Dalarna

12-01-2014 om 10:14

amy

Het gaat erom dat ze het ZELF moet doen, niet gezellig met jou huiswerk maken maar 'gezellig' alleen. IK moet mijn zoon helpen met zijn huiswerk maar mijn oudste overhoorde ik alleen maar. Je moet haar zelf leren het te gaan doen, je maakt het te leuk en te gezellig.

amy2

amy2

12-01-2014 om 11:05 Topicstarter

Dalarna

Dank voor je reactie.
Jij helpt je zoon ook. Ik help ook. Wat is dan het verschil vraag ik me oprecht af? Mag je een kind wat al uit zichzelf een A leerling is (ik heb haar in eerdere jaren zelden geholpen, want geen huiswerk) niet helpen? Ik doe het graag. Laatst vroeg een moeder van een klasgenootje zelfs of ik haar dochter kan helpen met het uitleggen van breuken. Dat doe ik ook graag.

Mijn vader hielp mij ook als kind. Hierdoor ging ik fluitend door het VWO. Na het 3de jaar hielp hij me niet meer omdat ik het zelf kon. Maar ik vind het normaal dat ouders (indien ze het kunnen uiteraard) helpen. Maar wellicht hebben andere ouders een andere mening natuurlijk die ik graag zou willen lezen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 11:15

Ach nee joh

Dat hoeft helemaal niet ZELF. Ook slimme kinderen kunnen wel eens vastlopen ergens op. Het is te gek voor woorden dat je ze dan als ouder niet mag helpen. Ik ga wel altijd uit van eerst zelf proberen en als het niet lukt kijken we er samen naar. Zelfvertrouwen krijg je ook van vaak iets goed doen. Ik vind ook zolang ze als een spons nog alle informatie opzuigen, je daar dankbaar gebruik van moet maken. Als die hormonen erbij komen kan dat zomaar opeens helemaal anders komen te liggen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 11:17

Oefenen voor de Cito

Doen wij niet. Ten eerste omdat school al oefent. En ten tweede omdat het gewenste schooladvies al in de pocket is. En er al een mooie Nio ligt. Zo belangrijk is die Cito dan niet meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 11:21

En tenslotte

Gaat het er bij slimme kinderen vaak ook niet meer om hoe hoed ze hun zaakjes kennen, maar hoe goed ze het geleerde kunnen toepassen. Zeker op het vwo. Is toch prima om daar een mooie basis onder te leggen?!

zucht

Het gaat er niet om dat je niet MAG helpen, maar dat het wellicht helemaal niet nodig is om altijd te helpen. Zoals je het beschreef, dat je dochter het erg fijn vindt als ze op school alles al kan en weet, dan klinkt een beetje als een goede bodem voor perfectionisme en daar vaak aan gekoppeld faalangst. En omdat ze het toch al zo goed doet, zie ik niet waarom je niet zou proberen om haar wat meer zelfstandig te laten werken.
Denk je dat ze het niet redt wanneer je minder zou helpen/begeleiden? En waar zit hem dat dan in? Als het je puur om de gezelligheid gaat, dan kun je ook andere dingen dan huiswerk doen (er zijn al een heleboel dingen geopperd in dit draadje)

amy2

amy2

12-01-2014 om 12:01 Topicstarter

Jippox

dank voor je reactie.
Ik weet heel goed dat het niet hoeft. Ook zonder mijn hulp haalt ze al jaren een A op haar cito's. Ze was al Avi uit in groep 4 en ze heeft maar 1,5 jaar gekleuterd (IQ was toen 139). Ze wordt eind deze maand 10 jaar en zit in groep 7. We hebben haar tot dit schooljaar nooit geholpen. Pas toen ze huiswerk kreeg helpen we haar. Ook een slim kind kan vastlopen hoor. Zo had ze wat moeite met ontleden. Op school is er zelden tijd voor haar. Alle tijd gaat naar het instructiegroepje in de klas. Groep 7 is een pittig jaar. Ook zij begrijpt soms dingen niet.

Overigens zit ze goed in haar vel, heeft zelfvertrouwen en vrienden. Ze heeft absoluut geen last van faalangst maar ik begrijp jullie standpunt dat dit hierdoor kan komen.

tja

Dan zou ik (ik zelf persoonlijk dus) alleen helpen als ze heel concreet een vraag heeft, maar haar verder zelfstandig laten werken.

Dalarna

Dalarna

12-01-2014 om 14:02

amy en ginne

Amy, je leest niet goed. We zeggen bijna allemaal dat je haar niet standaard moet helpen. Ze moet het alleen leren doen en pas als ze vast zit om hulp vragen. Ik vind dat een slim kind het dus echt alleen moet doen tot ze een vraag heeft. Zo moet dat op de middelbare eigenlijk ook.

Ik help mijn jongste ja maar ga jij jouw kind vergelijken met eentje met ernstige dyslexie, moeite met automatiseren en moeite met rekenen? Ik hoop van niet. Jouw kind zou het alleen moeten doen.

Jij mag haar gerust helpen in de brugklas maar als jij haar dan bij AL haar huiswerk moet gaan helpen gaat er iets fout. Ik begon mijn oudste te helpen vanaf dag 1 en zodra hij liet zien dat hij dat vak alleen kon ging hij los. Biologie doen wij samen inderdaad, dat vinden we allebei leuk maar AL het huiswerk is echt te veel. Wiskunde heeft hij altijd zonder hulp gedaan en veel vakken overhoor ik alleen nog.

Ginny: het gaat niet om vastlopen, het is gewoon te gezellig en het is nu de bedoeling dat ze, nu het nog makkelijk is, leert dat ze zelf haar huiswerk doet. Voor mijn zoon is het niet makkelijk en dat is een ander verhaal. Als ze iets niet snapt kan ze komen maar je gaat een A kind in groep 7 toch niet door al het huiswerk heen helpen? Iemand die in 5 minuten haar topo leert?

amy2

amy2

12-01-2014 om 19:07 Topicstarter

Dalarna

Ik kan goed lezen hoor. Alleen heb ik een andere mening. Mijn mening is dat je ook een A kind mag en kan helpen en ik zie daar geen nare consequenties uit voortkomen. Hoogstens een mooi VWO advies.

Dit is een forum, dus kan je best een andere mening hebben. Niks mis mee.

Ik ga erover nadenken. Dank voor alle reakties.

amy2

amy2

12-01-2014 om 19:19 Topicstarter

Overigens..

heeft de leerkracht al laten weten per email dat het juist goed is om te oefenen thuis. De school dient voor extra materiaal te zorgen.

Ook een leerling in de top hoort goed en passend onderwijs te krijgen. Ook een A+ leerling is een zorgleerling, net zoals een D/E-leerling dat ook is. Een kind met dyslexie heeft inderdaad recht op extra hulp. Een HB-leerling heeft echter ook extra aandacht nodig.

dat snap ik geloof ik niet helemaal

`Ook een leerling in de top hoort goed en passend onderwijs te krijgen. Ook een A+ leerling is een zorgleerling, net zoals een D/E-leerling dat ook is. Een kind met dyslexie heeft inderdaad recht op extra hulp. Een HB-leerling heeft echter ook extra aandacht nodig.`

Dat snap ik niet. Althans, ik snap wel de opmerking dat een A+ leerling/HB leerling extra zorg en aandacht nodig heeft, maar ik snap het niet in de context van deze draad, die gaat over extra *hulp* bij het huiswerk. Nu is het net alsof je wilt zeggen dat je dochter extra hulp met huiswerk nodig heeft *omdat* ze een A+ leerling is. En dat lijkt me niet.
Mijn idee: hulp met huiswerk heeft ze nodig als ze vastloopt met huiswerk (en dat kan natuurlijk iedereen wel eens gebeuren, jouw kind ook). Kan ze het alleen, dan zou ze het alleen moeten doen. Jij vindt het kennelijk leuk en gezellig om te helpen met alles, althans, dat lees ik in jouw posting. Mijn liefhebberij zou het niet zijn, maar smaken verschillen. Maar hoe dan ook: nodig heeft ze die extra hulp niet.
Een A+ leerling heeft misschien extra zorg nodig, en een leerling met lage scores ook, maar dat wil toch niet zeggen dat ze dezelfde soort zorg nodig hebben? De laagscorende leerling kan mogelijk zijn scores opkrikken met extra oefening, extra hulp bij huiswerk. Dan is dat de zorg die die leerling nodig heeft. De A+ leerling hoeft de scores niet op te krikken. Bij de A+ leerling moet je vooral zorgen dat die zich niet stierlijk gaat lopen vervelen. Daarvoor is dan extra materiaal beschikbaar (bijvoorbeeld boeken die qua onderwerp bij de leeftijd passen en qua taalgebruik moeilijker zijn dan gemiddeld bij die leeftijd hoort - om op een eerdere discussie in dit draadje terug te grijpen).

Of, korter: hulp bij het huiswerk kan nuttig zijn voor een zeer goed scorende leerling, maar dan niet omdat hij een goed scorende leerling is.

het lijkt voor mij nu net alsof je zegt dat zwakke leerlingen veel geholpen moeten worden met hun huiswerk, en A+ leerlingen ook, omdat ze allebei zorgleerlingen zijn, waaruit ik dan afleid dat de gemiddeld scorende leerlingen het kennelijk wel zonder veel hulp kunnen en mogen stellen. Lijkt me gek.

Maar misschien heb ik je wel helemaal verkeerd begrepen.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

12-01-2014 om 20:19

amy

Wat doe je dan precies met dat helpen want blijkbaar mis ik wat. Ze leert in 5 min haar topo en jij zit daar dan nog naast? Wat doe je dan? En bij die andere vakken dan? Waar heeft ze jouw hulp bij nodig en als dat al zo is moet je nog steeds je best doen om haar die hulp af te leven. Ik krijg het gevoel dat je het zo interessant vindt dat het je hobby is ofzo. Waarom zoek je dan niet iets anders wat jullie samen kunnen doen nadat ze zelf haar huiswerk heeft gedaan?

amy2

amy2

12-01-2014 om 20:29 Topicstarter

wat we doen in 30 minuten

Wat we doen is inderdaad 5 a 10 minuten regulier huiswerk en dan voor de rest van de tijd (20 minuten) hebben we hier breinbrekers en rekentijgers. Op school wordt ze niet voldoende uitgedaagd en ik merkte dat ze dat wel nodig heeft. Ze is namelijk al uitgeleerd op de basisschool.

Bij een natuurkunde toets leert ze 5 minuten en de rest van de tijd zoekt ze extra informatie op het internet over het onderwerp of leest ze een boek die erover gaat.

Er is wel genoeg materiaal voor de D/E kinderen (en terecht) maar vrijwel geen materiaal voor de A+ leerlingen. Wel een plusklas maar dat stelt niet veel voor helaas.

Die uitdaging krijgt ze dus van mij (hoop ik)

wat gek

Zoon krijgt hier ook Rekentijgers (heet het geloof ik) en ander plusmateriaal, maar dat krijgt hij dus van en op school. Het huiswerk dat hij meekrijgt is precies hetzelfde als het huiswerk van zijn klasgenoten. Ik neem dan ook aan dat zoon daar sneller mee klaar is dan de andere kinderen, al weet ik dat niet. Hoe dan ook: het plusmateriaal wordt niet als huiswerk meegegeven.

Dat vind ik wel zo logisch eigenlijk. Het belangrijkste is dat hij zich op school niet verveelt en wat heeft om zijn tanden in te zetten. Thuis verveelt hij zich niet - daar heeft-ie Lego en zijn DS .

Of begrijp ik het verkeerd en heb je dat materiaal zelf en buiten de school om geregeld?

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

13-01-2014 om 08:17

Onduidelijk

Je bent wel heel erg onduidelijk geweest. Eerst lijkt het er op dat ze 3x een half uur per week bezig is met haar huiswerk en dat je haar daar echt bij moet helpen want: "Pas toen ze huiswerk kreeg helpen we haar. Ook een slim kind kan vastlopen hoor." en nu blijkt dat ze maar 3x 5 min bezig is en jullie er van alles om heen zoeken.

Het is toch wat verstandiger om vanaf het begin duidelijk te zijn want als je dan ook nog gaat zeggen: "Ook een A+ leerling is een zorgleerling, net zoals een D/E-leerling dat ook is. Een kind met dyslexie heeft inderdaad recht op extra hulp. Een HB-leerling heeft echter ook extra aandacht nodig."

Ik snap nu een beetje wat je bedoelt maar ik zou het toch anders doen, zoals andere ook al zeggen. Ga samen iets heel anders doen in plaats van dieper in die natuurkunde te gaan. Leer een taal met haar of iets dergelijks!

maar

In een ander draadje zeg je dat je dat de leerkracht zei dat het een 'levelkind' is. Ik neem aan dat je bedoelt dat ze dan levelwerk doen op school. Hoezo dan 'vrijwel geen materiaal voor HB kinderen?'

En als je zelf materiaal hebt aangeschaft (voor thuis) dan kun je er ook voor kiezen om haar dat dan op school te laten doen.

Ik ben ook niet met je eens dat een HB kind extra aandacht nodig heeft. Het heeft wel passend werk nodig en de daarbij behorende begeleiding. Die is net als bij reguliere leerlingen: er moet (soms) instructie worden gegeven, het werk moet nagekeken worden en zo nodig besproken. Dat is geen 'extra' aandacht, maar gewoon evenveel aandacht als ieder ander.
Het kost een leerkracht alleen wel extra tijd, en daar gaat het wel eens mis. Als dat bij jullie het geval is, zou ik liever het gesprek met de school aangaan, dan het dan maar zelf thuis gaan doen.
Vaak werken 'levelaars' uit verschillende klassen ook samen. Kijken samen werk na, bespreken samen de dingen waar ze niet uit komen. Als dit op jullie school niet gebeurt, zou ik dat aankaarten. Ze zal de enige niet zijn die slim is op haar school, toch?

Ik kan het trouwens niet rijmen dat je nu zegt dat ze 'uitgeleerd is' op de basisschool, en een paar reacties daarvoor nog zegt dat groep 7 zo pittig is en dat ook een slim kind kan vastlopen en dat jullie daarom zijn gaan helpen met haar huiswerk.

Met de jongste

wel. Die had op een gegeven moment een E op DMT, en dat vond ik wel reden om thuis mee aan de slag te gaan.
Met de oudste niet. In groep 3 hebben we wat met hem geoefend omdat we het idee hadden dat hij voor liep. Dit bleek het geval te zijn, is opgepikt door school, en daar wordt hij nu platgegooid met pluswerk. Thuis heeft hij geen tijd én geen zin om te oefenen, hij gaat liever voetballen.

amy2

amy2

13-01-2014 om 09:36 Topicstarter

uitleg

ok even vanaf het begin
Soms dan kan ik inderdaad iets vertellen en van A naar Z gaan omdat ik aanneem dat het logisch is. Excuses.

Dochter, 9 jaar, is HB getest (maar dat was in groep 2), zit nu in groep 7. Doet mee met levelwerk. Dat is een soort pluswerk. Ze doet eerst de van te voren toetsen en als ze die foutloos maakt dan mag ze haar levelwerk gaan maken.
In het begin van het schooljaar kregen we een informatieavond. Door de leraar werd ons verteld dat groep 7 een HEEL pittig jaar was. Veel nieuwe stof en dat ze veel huiswerk meekrijgen. In groep 7 zullen veel kinderen moeite krijgen om het tempo bij te houden. Nu heeft deze leraar dat ook verteld aan de klas. Mijn dochter heeft dit in haar oren geknoopt en ging van ons hulp vragen. Dit deed ze nooit eerder. We gingen naast haar zitten en ze snapte WEL alles. Mijn dochter bleef echter op haar hoede. Ze verwacht nog steeds dat het moeilijk wordt ) Maar op haar rapport van november had ze voor alle zakenvakken een 10 en voor rekenen en taal een ZG. Ze krijgt nu pas in de gaten dat het allemaal wel ok gaat. Ze durft nu meer los te laten. Nu zei ze 1 maand geleden dat het allemaal zo makkelijk was. Ze was echt in de war! Het zou toch moeilijk worden?
Dochter kreeg de eerste rekentoets terug en had een 10. Ze hoefde niks te doen terwijl de andere levelwerkers wel delen van de lessen moesten meedoen. Ze begreep dit niet. Hoe kan dit nou, het zou toch moeilijk worden/zijn? Ze werd hier onzeker door en ging geruststelling vragen aan de leraar. Deze reageerde geergerd en stuurde haar weg.
En vergeet niet: ze is pas 9 jaar.

Ik heb toen gevraagd aan de leraar of het levelwerk wel moeilijk genoeg was? Deze gaf aan dat dit het maximale is wat ze kunnen doen. Dochter wil graag uitdaging en daarom doen we nu dus af en toe wat rekensommen. Van die pittige. Daar geniet ze zichtbaar van. Wij zitten ernaast maar vaak heeft ze iets heel snel door.

De plusklas (het levelwerk) is naar mijn mening dus niet toereikend. Ze leert als extra vak Spaans op school. Hier zit ze meer aan dan dat ze mee doet met de klas. En daar baal ik eigenlijk ook van. Ik zou zo graag willen dat het niveau gewoon wat hoger zou zijn.

Ze sport verder 3 maal in de week.

Amy, het klopt niet helemaal geloof ik

Amy2, ik heb het idee dat je er het een en ander bij haalt en wat verdraait. Eerst is de leerkracht een 'hij' en later een 'zij'. En eerst oefen je thuis met haar dochter, wat later huiswerk blijkt te zijn:

"Hij gaf aan dat dochter had verteld dat ze met mij oefende (is ook geen geheim dacht ik) en dat we beter hier mee konden stoppen."
en later:
"Tevens heb ik inmiddels antwoord gekregen op mijn email van de leraar en deze gaf aan dat ze wellicht een fout advies heeft gegeven (door te stoppen met oefenen thuis). Ze gaf toe dat het juist WEL de bedoeling is dat ouders helpen thuis. Ze gaat nu dus extra materiaal vragen aan de directie voor dochter."

"Ze krijgen hier elke week 4 A4'tjes met rijen rekenen en ontleden. Hier is ze al 30 minuten mee zoet."
en later:
"Wat we doen is inderdaad 5 a 10 minuten regulier huiswerk en dan voor de rest van de tijd (20 minuten) hebben we hier breinbrekers en rekentijgers. "

Ik kan het niet meer volgen hoor. Eerst ben je gezellig aan het oefenen, waarbij geheel en al de indruk wordt gewekt dat dat niet nodig is, maar dat je dat voor de lol doet. "Oefenen" is ook wat anders dan huiswerk wat gemaakt MOET worden. Daarbij wordt ook nog de suggestie gewekt dat je hetzelfde oefent als wat er in de klas gedaan wordt. Later blijkt het toch om opgaven te gaan die worden meegegeven voor thuis (huiswerk?) en daar is ze enerzijds een half uur mee bezig, maar ook 5 à 10 minuten, en blijk je de rest van het half uur zelf voor pluswerk te zorgen.

Eerst geef je aan dat dochter zo graag naar het atheneum wil (waar ik uit opmaak dat je denkt dat daar nog aan gewerkt moet worden om dat te realiseren) en later zeg je dat ze al op jonge leeftijd is getest en een IQ van 139 heeft.

En vervolgens vind je dat je je eigen mening mag hebben en kap je onze adviezen af. Waarom stel je dan een vraag hier, als je het toch zelf al zo goed weet?

levelwerk

Ook Breinbrekens en rekentijgers zijn levelwerk, dus dat hoeft ze niet thuis te doen. En in zo'n levelkist zit nog veel meer. Op allerlei gebieden. Niet alleen cognitief uitdagend materiaal, maar ook creatieve dingen, of dingen om samen te doen. Mijn zoon heeft vorig jaar (groep 7) bijvoorbeeld een soap gemaakt met de levelwerkers (script bedenken, filmen enz.)
En als het reken- en taalwerk van de levelkist van groep 7 niet voldoende uitdaging biedt, dan kan ze toch ook gewoon ui de kist van groep 8 werken? Ik heb al eerder genoemd dat er ook nog een 'uitloop groep 8' kist is, dus ze kan echt nog even vooruit.

Overigens spreek je jezelf nog steeds een beetje tegen, omdat je nu zegt dat alles altijd alleen maar makkelijk voor je dochter is en je eerder zei dat ze moeite had met ontleden....

Maar als het haar allemaal zo goed af gaat, dan blijf ik bij mijn advies: laat haar huiswerk zelf maken en wees hooguit af en toe beschikbaar voor het beantwoorden van een vraag (nadat ze er zelf heeft geprobeerd uit te komen). Als ze thuis uitdaging zoekt, kun je ook andere dingen doen: schaken bijvoorbeeld, of programmeren (haal boek in de bieb en laat het haar zoveel mogelijk zelf uitzoeken). Een typecursus (niet zo uitdagend, maar gaat veel tijd in zitten en is zeer nuttig voor het VO) kan ik ook van harte aanbevelen. Dat kan ze wellicht ook deels op school doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.