Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Oefenen in de vakantie?

Oefenen jullie in de vakantie ook b.v sommetjes, begrijpend lezen met jullie kinderen? Of is vakantie echt vakantie dus helemaal niets doen!

Ben benieuwd wat andere ouders doen.


Niet oefenen, wel leren

Wij oefenen niet in de vakanties, het is ook niet noodzakelijk. (onze kinderen hebben altijd gescoord 1+ bij alles de oudste, soms minder bij rekenen de jongste - heeft een 2 of een 3 op de Cito gehad, altijd 9en en 10en op de LVS).. wat wij doen in de vakantie is veel leren over het land waar wij naartoe gaan. Ik vertel van tevoren veel over het land. over geschiedenis, zij kunnen het land en de meeste steden vinden op een map dan (desnoods met mijn hulp)... over onze route en plekken dat wij gaan bezichtigen ga ik ook van tevoren veel vertellen... als wij daar zijn leren zij vanzelf veel woorden in de taal dat daar gesproken wordt (het zijn ook kinderen met bijzondere talenknobbel, hun vader spreekt 4 talen, ik spreek 5 talen en zij spreken 3 talen vloeiend). Na een paar dagen kunnen zij zelf goede dag, mag ik een glas water, ik wil inktvis, ik lust graag meloen, dankjewel, het was lekker, zeggen in de taal van het vakantie land. Zij lezen uit zichzelf de musea boekjes, en houden een dagboek bij. Onderweg doen wij landspelletjes, hoofdsteden spelletjes enz... Eind van de vakantie weten zij meer over wat wij hebben gezien/meegemaakt/geproefd dan ik... ze zijn 8 en 10 dan en zij kunnen makkelijk spreken overal in het Engels. Zij nemen ook altijd de e-reader mee en lezen voor het gaan slapen. Omdat zij allebei vanaf eind groep 3 al AVI uit waren, kunnen zij van alles lezen en zij worden alleen maar beter in (zij houden ook van lezen, en ik heb literatuur gestudeerd dus zij hebben het niet van een vreemde ) . Even voor de duidelijkheid, hun Nederlands is ook beter dan die van hun moeder ... de oudste verbetert mij altijd en jullie zijn ook welkom om dat te doen. (dan leer ik ook tenminste iets).
Mijn zorg, en de reden dat ik uiteindelijk op deze site terechtkom, is niet wat in de vakantie gebeurt, maar het gewone Nederlandse basisschool school niveau... maar dat is een andere verhaal... (ik lees mee en probeer nog in te burgeren )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.