Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

15-02-2009 om 21:17

Nieuwe schooltijden


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

02-03-2009 om 19:16

Nou...

misschien kies ik er dan wel voor tijdens de schooltijden te gaan werken en heb ik geen opvang meer nodig.....Ik vind het idee nog niet zo gek hoor....

liora

liora

02-03-2009 om 22:57

Gula

Hoi Gula,

Weleens gehoord van naschoolse opvang? Dat school om 14 uur uit is, betekent niet dat jij dan niet meer kunt werken.

Liora

Asa Torell

Asa Torell

03-03-2009 om 12:17

Tot 16.00?

Ha, zodat zoon opgehaald kan worden van de BSO binnen een half uur nadat ie daar is aangekomen. Die BSO middag vind ik vanaf 15.00 eigenlijk al te kort en te rommelig. Kortom, 16.00 is ook niet zo'n handige tijd... er zijn niet zo heel veel mensen die dan al van hun werk weg kunnen zijn.
Wat mij betreft zijn er dus maar 2 redelijke mogelijkheden om van de huidige fragmentarische schooldag af te komen (iets waar ik erg voor ben): 1) deze variant, met eerst school tot 14.00 en dan BSO (of geen opvang / oppas thuis / etc). en 2) De hele dag school maar dan ook echt tot 17.00 of 17.30. Bij de laatste mogelijkheid is het natuurlijk erg de vraag wat de school dan de hele dag doet met de kinderen en wie al die uren werk moeten doen, alleen leerkrachten of ook kinderopvang-medewerkers.
Ik zou trouwens 8 uur ook wennen vinden als begintijd maar 8.30 is toch niet zo veel anders dan nu? Zoon begint om 8.45 en uit de meeste draadjes hier over ochtendroutines, krijg ik de indruk dat dat al aan de late kant is voor een school. Voordeel van 8 uur is wel dat bijna iedereen het met hun werk kan combineren.

Verandering van schooltijden vraagt

om veranderingen op meerdere vlakken. Ik denk dan ook dat tegenargumenten tegen de nieuwe lestijden niet houdbaar zijn wanneer je je eigen situatie volledig hetzelfde wil houden als die nu is. Dat gaat niet. Nu is het een gegeven dat mensen niet houden van veranderingen, tenzij een verandering positief uitpakt.

Deze verandering is juist bedoeld om de wachtlijsten in de bso te verminderen, want in het nieuwe systeem is elke schooldag even lang, dus elke dag kost aan bso evenveel en levert evenveel vrije tijd na school met kind op. Zodat de woensdag als bsodag meer belangstelling zal krijgen.

Een continuerooster betekent niet dat kinderen na het eten meteen weer door moeten. Na of voor het boterham eten is er voldoende tijd om buiten te spelen (meestal een half uur, geloof ik). Volgens mij is dat minstens zoveel speeltijd als een kind dat thuis gaat eten.

Als school vroeger begint, zal de dag van ouders en kinderen vroeger beginnen en ook vroeger eindigen. Ik denk dat dat voor de grote meerderheid helemaal niet dramatisch hoeft te zijn. Uiteraard wel voor die kinderen en ouders die nu al moeite hebben 's ochtends vroeg op te staan. Maar iedereen wisselt nu al tussen zomertijd en wintertijd, dat is een uur verschil. Als school eerder begint 08:30 of 08:00 is dat toch eenzelfde verschuiving? Je gaat eerder naar bed en staat eerder op, maar de tijd overdag blijft toch even lang?

Dat oudere kinderen bso niet altijd leuk vinden, lijkt mij juist een reden om met de invoering van nieuwe lestijden meteen allerlei middagactiviteiten mee te ontwikkelen: museumbezoek, naar het toneel, zelf toneelspelen, allerlei sportclubs etc. Omdat alle scholen naar dezelfde lestijden gaan, is het voor sportclubs etc haalbaar om juist eerder in de middag al trainingen/wedstrijden etc. te laten plaatsvinden. dat levert juist kansen op voor trainers etc. om er een echte baan van te maken.

Aanvankelijk wist ik niet precies wat ik ervan vond, maar ik ben eruit. Nieuwe lestijden kunnen een groot succes worden op voorwaarde dat de naschoolse activiteiten meeveranderen. Dat vraagt een bijzondere samenwerking tussen bso, sportclubs etc. om te zorgen dat alle kinderen (ook als ze niet naar de bso gaan) aansluitend uit schooltijd naar hun sportclubs, toneelclubs etc. kunnen. Daar even chillen en dan je lekker uitleven. Dat hoeft een kind natuurlijk niet elke dag, maar op deze wijze past een schoolsysteem beter in de huidige samenleving, denk ik...

Maar ik kan mij goed voorstellen dat ouders die nu geen bso / continuerooster etc. gewend zijn, hun hele ritme door de war gegooid zien. Alleen vrees ik dat dat een minderheid is...misschien in Hilversum experimenteren met een "uitzonderingsschool" die oude lestijden en een lange middagpauze heeft, zodat diegenen die niet willen omschakelen hun eigen systeem kunnen behouden...

Vic

Vic

03-03-2009 om 16:40

Bso duurder

Ik vrees wel dat ik dan duurder uit ben met de BSO. Nu zijn ze open van 14.00 uur (= uur vroeger dan de eerste school) tot 18.30 uur. Mijn kinderen zijn pas om 15.15 uur uit, maar ik betaal wel al vanaf 14.00 uur. Als ze straks vanaf 13.00 uur open moeten kost dat een uur extra per dag. Ik kan namelijk niet eerder weg van mijn werk (misschien wel eens een keertje op tijd aanwezig zijn natuurlijk).

Dagdelen

"Mijn kinderen zijn pas om 15.15 uur uit, maar ik betaal wel al vanaf 14.00 uur. Als ze straks vanaf 13.00 uur open moeten kost dat een uur extra per dag."
Je betaalt voor een dagdeel dat om 14:00 uur (na de lunch) begint. Dat je dat eerste uur niet gebruikt, je kinderen zijn pas om 15.15 uit, doet niks af aan het feit dat ze een plaats innemen in het dagdeel. Daarom betaal je nu ook de uren die je niet gebruikt.
Als de school om 14:00 uur eindigt, dan kunnen je kinderen zonder meerkosten eerder bij de BSO terecht. Je betaalt dat uur nu al.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

03-03-2009 om 16:55

Dan vroeger open

De leidsters moeten een uur vroeger aanwezig zijn dan de eerste kinderen. Dat betekent dus om 13.00 uur als de eerste school om 14.00 uur uit is. Ik snap hoe het werkt met dagdelen, maar het dagdeel wordt dan dus een uur langer.

Lijkt me onzin

Vic:"De leidsters moeten een uur vroeger aanwezig zijn dan de eerste kinderen. Dat betekent dus om 13.00 uur als de eerste school om 14.00 uur uit is. Ik snap hoe het werkt met dagdelen, maar het dagdeel wordt dan dus een uur langer."
Dat lijkt me onverdedigbaar. In de onderhandelingen met de overheid over de subsidies voor kinderopvang, is er over die dagdelen onderhandeld. Daarbij is de stelling betrokken dat de opvang hele of halve dagen verkoopt en geen losse uren. Daar komt het dagdeel van 14:00 tot 18:00 uur vandaan.
Het is een verdedigbaar standpunt, maar dan kun je nu niet ineens wel gaan piepen over losse uren.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

03-03-2009 om 17:04

Hmm

Volgens mij mis ik iets, of jij. Toen de BSO de openingstijd verruimde van 18.00 naar 18.30 uur, zijn de tarieven voor de dagdelen ook aangepast ondanks dat veel ouders geen opvang nodig hebben tot 18.30 uur. Staat er dan ergens vermeld dat een dagdeel begint om 14.00 uur en niet om 13.00 uur? Moeten de leidsters dan een uur gratis werken, want ze moeten toch spullen klaarzetten en thee maken voordat de kinderen komen?

Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2009 om 17:08

Gebroken diensten

even over BSO, nu werken deze meiden in gebroken diensten. 's morgens tot 9 uur. En dan vanaf 11 uur weer en dan vaak de rest van de tijd. Ik denk dat het voor hen dus niet zoveel gaat uitmaken.

Had ik niet gepikt

Vic:"Toen de BSO de openingstijd verruimde van 18.00 naar 18.30 uur, zijn de tarieven voor de dagdelen ook aangepast ondanks dat veel ouders geen opvang nodig hebben tot 18.30 uur."
Dat is dan ook werkelijk een verlenging, hoewel ik niet zomaar dat half uur extra betaald zou hebben als ik het niet zou gebruiken.
Vic:"Staat er dan ergens vermeld dat een dagdeel begint om 14.00 uur en niet om 13.00 uur?"
Het is even zoeken en alweer even geleden, maar dat staat inderdaad ergens. In de kamerstukken en notities van de brancheorganisatie die samenhangen met de subsidie voor kinderopvang. Er is minitieus minuten geteld. Er is commentaar geweest in de kamer over moeten betalen voor uren die nooit gebruikt zouden worden (van 14:00 tot soms wel 16:00 uur). Merk op dat die uren ook gesubsidieerd worden via de toeslagen.
Vic:"Moeten de leidsters dan een uur gratis werken, want ze moeten toch spullen klaarzetten en thee maken voordat de kinderen komen?"
Moet jij dan betalen voor uren die je niet gebruikt en die ook nog eens buiten het dagdeel vallen?
Ik zou een prijsverhoging niet zomaar pikken.
Groet,
Miriam Lavell

Nivea

Nivea

03-03-2009 om 21:17

Tops; bso is goedkoper

Wij verdien bovenmodaal maar krijgen wel zoveel terug van de belastingdienst dat het per uur goedkoper is dan de BSO (2,50 per uur). Nu de baby voor de kinderopvangtoeslag het eerste kind is betalen we voor de oudste twee minder dan 10% van de werkelijke kosten (lees: < 0,60 ct per uur).

Liora

Tuurlijk heb ik gehoord van de naschoolse opvang maar weet je wat dat kost??
Dan mag ik er nog wel n baan bijnemen...

Nee hoor, van mij mogen de tijden zo blijven, kan de opvang ook zo blijven als het nu is

gula

Tops

zo doe ik het nu ook met n vriendin, mijn zoontje bij haar op haar thuisdag en haar dochtertje bij mij op mjin thuisdag.
Voor het broodje eten tussen de middag, prima oplossing en stukken goedkoper dan de overblijf.

gula

Nasha 1st

Nasha 1st

04-03-2009 om 21:47

Gula

weleens gehoord van kinderopvangtoeslag????

Maranmat

Maranmat

06-03-2009 om 13:35

En de tijden van peuterzalen?

Hoe moet het met deze nieuwe basisschooltijden dan met de peuterzalen? Die hebben vaak groepen met een morgen en een middag. Hier gaat de peuterzaal om kwart over drie uit. Lekker handig, als je je oudste kinderen om twee uur op moet halen. En er is ook geen peuterzaal die om acht uur begint. Dus dat wordt dan eerst oudere kinderen naar school om 8 uur en dan om kwart voor negen of negen uur de kleintjes naar de peuterzaal. Veel extra haal- en brengmomenten dus, voor ouders of leidsters van de BSO.

maan.

maan.

06-03-2009 om 14:11

De tijden van peuterspeelzalen

De tijden van peuterspeelzalen zullen worden aangepast net als het hele peuterspeelzaalsysteem.. dit zal op den duur volledig overgaan op VVE waarbij dus twee of vier ochtenden peuterspeelzaal wordt aangeboden.

Nivea

Nivea

07-03-2009 om 00:18

Maan

"De tijden van peuterspeelzalen zullen worden aangepast net als het hele peuterspeelzaalsysteem.. dit zal op den duur volledig overgaan op VVE waarbij dus twee of vier ochtenden peuterspeelzaal wordt aangeboden."

Huh? Wat bedoel je nu? Voor en Vroegschoolse Educatie is een concept binnen peuterspeelzaalwerk of kinderopvang om taalachterstanden weg te werken. Het is de bedoeling dat peuterspeelzaalwerk en kinderopvang qua kwaliteit meer naar elkaar toegroeien maar het gaat dan niet om tijden. Het blijven twee verschillende producten die naast elkaar kunnen blijven bestaan. Bovendien zijn er genoeg psz en kdv waar VVE niet noodzakelijk is omdat er geen taalachterstanden zijn.

De nieuwe wet "Harmonisatie kdv en psz" gaat per 1 januari 2010 in, maar er staat eigenlijk niets concreet in de huidige eisen. Er zal voorlopig dus ook nog niet veel veranderen.

Omdat peuterspeelzaalwerk gemeenten veel geld kost en voor veel ouders kinderopvang per uur goedkoper is dan peuterspeelzaal en de animo dus sterk afneemt, kampen veel peuterspeelzalen met grote tekorten. Daarom gaan steeds meer peuterspeelzalen op in kinderopvangorganisaties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.