Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

15-02-2009 om 21:17

Nieuwe schooltijden

In Hilversum onderzoeken ze de invoering van nieuwe schooltijden op de basisscholen. Kinderenen gaan dan elke dag van 8.00 / 8.15 tot 14.00 naar school. Het moet een betere balans geven van school-vrije tijd, minder haal- en brengmomenten, meer tijd voor activiteiten in de middag, druk op NSO door de week heen verspreiden alsmede het sportaanbod.
Ouders worden nu naar hun mening over dit model gevraagd. Ik zie voordelen (zie boven), maar ook nadelen (erg vroeg beginnen en geen vrije middagen meer).

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie hiervan.

Groetjes Jacobien


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacobien

Jacobien

15-02-2009 om 21:51

Continurooster

Ja, er is dan een continurooster. En het is een idee van de stichting voor naschoolseopvang en alle scholen in Hilversum. Ik weet niet wat de leerkrachten van het idee vinden, maar hun besturen en /of directeuren staan er in ieder geval achter.
En natuurlijk hebben ze vanaf 2 uur ook nog een vrije middag, maar het is toch anders dan om 12.00 uit zijn. Nu begint de school trouwens om 8.45 wat aardig aan de late kant is. Maar 8.00 of 8.15 lijkt mij zo vroeg, hebben de kinderen daar geen last van (in de winter is het dan nog zo donker!)

Hetty,*

Hetty,*

15-02-2009 om 22:43

Nog een nadeel

Wij hebben hier continurooster en nogal wat plaatsingsproblemen bij de nso. Daar heb ik vorige week over gebeld en ik hoorde van de medewerkster daar dat juist deze opvang, die bij die school hoort, erg vol zit omdat het door het continurooster erg moeilijk wordt voor ouders om onder schooltijd te werken (voldoende uren te maken).
Bij de planning van de kinderopvangorganisatie vinden ze dus dat een continuerooster, lees: vroeg vrij, leidt tot een hogere bezetting op de nso.
Verder vind ik het continurooster erg lekker, maar half 3 uit is toch ook wel best vroeg. Er zit weinig tijd om iets te doen tussen lunch en ophalen.
Groetjes Hetty,*

Hetty,*

Hetty,*

15-02-2009 om 22:47

O en nog wat nadeeltjes

Hou er rekening mee dat speelafspraken evengoed duren tot half 5 - 5uur;
Middagslaapje van jongere kinderen is lastig te plannen als je niet wilt dat ze alleen thuis blijven;
hogere kosten nso omdat er meer uren opgevangen moet worden.
Groetjes Hetty,*

Extra vrije dagen?

Jacobien:"Kinderenen gaan dan elke dag van 8.00 / 8.15 tot 14.00 naar school."
Wat zijn de lestijden dan precies? Als ik het even op mijn vingers natel, dan levert dit rooster 5 uur les per dag op + 1 uur pauze. Doe dat vijf dagen in de week x 200 schooldagen, en je komt op 1000 lesuur per jaar. Dat is 60 uur ofwel 12 van dit soort schooldagen teveel per jaar.
Wat gaan ze daarmee doen? Extra vrije dagen geven? Dat zou ik geen voordeel vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Minet

Minet

16-02-2009 om 09:24

Eindelijk!

Eindelijk wordt er serieus onderzocht of een schooldag die elke dag vroeg begint en op hetzelfde tijdstip eindigt tot de mogelijkheden behoort. Waarom zou het niet kunnen?
Kinderen kunnen gewoon om 8 uur op school zijn, er is geen kind dat daar iets van krijgt. Ook lunchen op school is voor elk kind mogelijk, in mijn ogen is het je reinste onzin dat kinderen thuis moeten lunchen 'om tot rust te komen'. Daarnaast zal er echter ook op andere terreinen het een en ander moeten veranderen. Wat dacht je van sportclubs, die hoeven zich nu niet meer met zijn allen te persen op de woensdagmiddag, net als kinderfeestjes, ineens zijn kinderen alle middagen al vanaf 14 uur vrij! Wat een heerlijkheid! Ook de werktijden van ouders moeten kunnen meeveranderen. Van 3 lange dagen zou het fijn zijn om nu 5 lange ochtenden te kunnen gaan werken. Daarmee ontlast je juist de BSO, ipv dat het daar veel drukker wordt.
De schooltijden zijn al sinds mensenheugenis bepalend voor veel zaken in de samenleving. Het wordt tijd dat deze tijden aangepast worden waardoor het beter past in de huidige tijd (persoonlijke mening)

Handig, maar...

Het lijkt mij reuze handig om a) een continurooster te hebben en b) die vrije woensdagmiddag af te schaffen. Vooral dat laatste, want inderdaad: er staat een enorme druk op die woensdagmiddag. Alle kinderactiviteiten worden op die middag gepropt, ook dingen die helemaal niet voor basisschoolkinderen bedoeld zijn. Mijn kind gaat nog niet naar de basisschool, mijn vaste vrije dag is dinsdag, en als ik eens een leuke kinderactiviteit denk te zien door de week kan ik daar niet heen, want die is geheid op woensdag.

Wel heb ik wat twijfels bij dat beginnen om 8 uur, vooral in de winter lijkt me dat nogal aan de vroege kant.

Ik vermoed dat die vroege tijd overwogen wordt om het probleem van het regelen van de voorschoolse opvang te ondervangen. Dat moeten scholen nu doen, vziw, en dat is in de praktijk vooral voor de tijd vanaf 8 uur. Als je dan de schooldag al begint ben je van die voorschoolse opvang af en heb je alleen nog NSO, die je toch al had.

Groeten,

Temet

Geloof ik niet zo

"Wat dacht je van sportclubs, die hoeven zich nu niet meer met zijn allen te persen op de woensdagmiddag, net als kinderfeestjes, ineens zijn kinderen alle middagen al vanaf 14 uur vrij! Wat een heerlijkheid!"
Ik voel een heel eind met je mee, maar ik zou verder gaan. Een lesrooster van 8 tot 1 (levert 800 lesuren op en dat is aardig rond het Europese gemiddelde) en een lesrooster van 1 tot 5. Dat verlaagt de druk op buitenschoolse voorzieningen nog verder.
"Ook de werktijden van ouders moeten kunnen meeveranderen. Van 3 lange dagen zou het fijn zijn om nu 5 lange ochtenden te kunnen gaan werken."
Maar wie werkt er dan de middagen? Alle ouders 's middags vrij levert juist ook op dat ze dan allemaal naar het gemeentehuis, de winkel of de sociale dienst willen. Daar zullen ze toch geholpen moeten worden door iemand die wel werkt. Bovendien: op sport- en spelclubs werken ook mensen die kinderen hebben.
Blijft er nog één dingetje en dat is dat vroeg beginnen. Er is maar bar weinig onderzoek gedaan naar de beste tijd om te leren. Voor zover dat er is, lijkt het er toch op dat vroeg beginnen niet zo effectief is. Er lijkt een soort van 'slaapstand' te zijn tot een uur of tien en een piek in ontvankelijkheid tussen 2 en 5. Tja, die tijd mis je dan toch maar.
Ik zou dat toch wel eens wat duidelijker onderzocht willen hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Jacobien

Jacobien

16-02-2009 om 10:07

Kosten

Het is nog een globaal plan en de vragen die gesteld zijn over extra kosten voor het continurooster en de NSO kan ik niet beantwoorden.
Ik zal die vragen stellen op het enqueteformulier. Ook weet ik niet hoe het zit met de uren die ze per week draaien (is meer dan in het huidige model) en eventuele compensatie met vrije dagen. Ook die vraag zal ik in het formulier stellen.

Groetjes Jacobien

Productieve tijd

Pelle:"Bedoel je niet van 1 tot 6? En het Europees gemiddelde is gewoon te laag voor Nederland. Dan moeten ze weer huiswerk mee enzo "
Ja, van 1 tot 6 natuurlijk. Dat van dat huiswerk zie ik niet zo. In de rest van de beschaafde wereld bestaat de lestijd uit uren die besteed worden aan het verplichte curriculum. In Nederland, kampioen lesuren, bestaat de lestijd voor 30% uit bezigheden die de school zelf heel erg leuk vindt. Van knutselen tot bijbellezen. In werkelijkheid krijgen Nederlandse kinderen dus zo'n 100 lesuur minder dan het Europese gemiddelde. En ook nog eens nauwelijks huiswerk.
Pelle:"De sportclub zie ik nog niet zo. Die sporten toch bijna allemaal tijdens etenstijd omdat de trainers ook gewoon werken. Nu wordt er ook op maandag en dinsdag etc getraind."
Er is ook geen echte baan van te maken, zolang de doelgroep tijdens gewone werktijden op school zit. Dat zou kunnen veranderen.
Pelle:"En ik weet zeker dat als een kind niet anders weet dan elke middag om 2 uur uit het dat ook fijn zal vinden."
Ja hoor, dat denk ik ook.
Pelle:"Voor avondmensen is dit natuurlijk weer een crime van een begintijd, maar hier dus 8 uur deur open en 8:15 begin van de lessen. Van de herfstvakantie tot de eerste week van februari moeten wij met licht aan op de fiets naar school maar of dat nou zo erg is. Wat maakt het uit?"
Juist dat zou ik wel eens willen weten. Het is goed mogelijk dat als er al een verschil is, dat dat dan vooral een subtiel verschil is. Maar zie de discussie van Delice, dat mogelijke subtiele verschil (niet onderzocht trouwens) leidt wel tot voedingsschema's en claims over lesvorderingen.
Het is niet gek om over dat soort dingen na te denken. Maar dat moet dan wel compleet, dus ook over aanvangstijden (en lesduur misschien wel).
Er is Frans onderzoek naar kleuters en hun piekmomenten. Dat blijkt tussen 2 en 5 te liggen. Het verschil telt vooral bij zwakkere leerlingen. Die schieten punten vooruit als ze in hun piektijden lesaanbod krijgen. Voor goede leerlingen maakt het minder uit.
Probleem is dat dit onderzoek niet laat zien of het nu de aanvangstijd is, of bijvoorbeeld het feit dat de leerlingen net warm hebben gegeten (op school trouwens).
Tegijkertijd zijn er ook andere onderzoeken (onder pubers met name) die laten zien dat de ochtend niet de meest productieve tijd is.
Pelle:"Ik ben VOOR!"
Ik ben niet tegen. De lestijden die er nu zijn, zijn ook niet onderzocht. Alles went uiteindelijk. Als het teveel aan uren dat dit rooster oplevert extra vakantiedagen oplevert, dan zou ik als werkende ouder dat wel een probleem vinden. 12 dagen extra opvang organiseren, is niet eenvoudig en duur.
Groet,
Miriam Lavell

Vergeet ik mijn punt

In aanvulling "In werkelijkheid krijgen Nederlandse kinderen dus zo'n 100 lesuur minder dan het Europese gemiddelde. En ook nog eens nauwelijks huiswerk."
Het schrappen van die 30% mag-school-zelf-weten-tijd, zou bij een rooster van 4 lesuren per dag dus een verruiming van de effectieve lestijd van zo'n 100 uur per jaar opleveren. Nog minder huiswerk dus. Of meer. Ook dat went wel denk ik.
Groet,
Miriam Lavell

MJ

MJ

16-02-2009 om 12:14

In het donker naar school

Ik dacht dat de reden dat de UK niet meedoet met de Central European Time is omdat Schotse kinderen dan langer in het donker naar school moeten en dat zou meer ongelukken in het verkeer op leveren. Of het waar is en of dat voor Nederland ook geldt weet ik niet, maar het lijkt me wel iets dat je uit moet zoeken voor je schooltijden vervroegt.

Lijkt me wel wat

Het lijkt me eigenlijk wel lekker, zo'n rooster tot 14.00 uur. Vroeg vind ik het niet, nu lopen we hier rond 8.10 weg, kan ook best 20 minuten vroeger. Vroeg wakker zijn mijn kinderen toch.
Van mij zouden ze het hier zo mogen invoeren.
Maar eerlijk is eerlijk, ik werk niet dus nso e.d. is voor mij dus geen probleem.

MJ

MJ

16-02-2009 om 14:18

Pelle

Pelle, het heeft niks met de tijdszone te maken, maar met het feit dat als je de schooltijden vervroegt, (wat hier in Schotland zou gebeuren als de UK zich aan de CET aanpast, maar wat je bv. ook kan doen door de aanvangstijd van de school te veranderen) kinderen vaker/langer in het donker naar school moeten, wat meer verkeersongelukken oplevert. Nogmaals, ik heb werkelijk geen idee of dat klopt, maar het lijkt me dat je dat wel uit moet zoeken. Waarschijnlijk is dat niet eens zo moeilijk, er is vast wel iemand die bijhoudt op welk tijdsip van de dag de meeste ongelukken met kinderen plaatsvinden.

De schotten

Pelle, ik kan me berichten over die discussie nog herinneren. De Engelsen overwogen om zich maar bij de west europese tijd aan te sluiten, handig voor het handelsverkeer, en de Schotten spraken direct een veto uit, onder meer (niet alleen daarom, vermoed ik), vanwege dat 'schoolkinderen-in-het-donker'verhaal.

Schotland ligt niet alleen ten westen van Nederland, maar grote delen van Schotland (het is grooot) liggen ook ten noorden van Nederland, dus je kan wel nagaan hoe lang het duurt voor daar midden in de winter eens een keer de zon doorbreekt.

Het argument dat er meer ongelukken met schoolkinderen zouden gebeuren... tja, inclusief de ouders of de chauffeur dan, neem ik aan, want ik geloof nooit dat er zoveel kleine Schotjes lopend en op de fiets naar school gaan. Volgens mij zittn de meesten in de auto of de bus.

Ik had toen eerlijk gezegd zelf het idee dat de Schotten gewoon geen zin hadden om de halve ochtend in het donker te zitten, en kon ze geen ongelijk geven, maar ik zou ook niet weten of daar verder gedegen onderzoek naar de veiligheid was verricht.

Groeten,

Temet ( die laatst tot haar verbijstering hoorde dat heel China in éen tijdzone ligt. Doorgeslagen centralisme van Beijing)

Heel erg tegen

Minet:

"Ook de werktijden van ouders moeten kunnen meeveranderen. Van 3 lange dagen zou het fijn zijn om nu 5 lange ochtenden te kunnen gaan werken. Daarmee ontlast je juist de BSO, ipv dat het daar veel drukker wordt."

Ja, die werktijden moeten kunnen meeveranderen. Daar zitten de werkgevers op te wachten? En je werkuren verdelen over meerdere dagen is alleen gunstig wanneer al je kinderen al naar school gaan. Ik vind het niet prettig wanneer mijn jongste vijf ochtenden per week naar de kinderopvang zou moeten. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Linda

MJ

MJ

16-02-2009 om 18:21

Pelle

Kan best hoor, dat in het donker naar school niet voor meer ongelukken zorgt. Ik zou dat alleen, voor ik iets verander alleen wel zeker willen weten.

Off topic, juist omdat Schotland noordelijk en westelijk ligt levert aanpassen aan MET problemen op. Voorbeeld, de zon ging vandaag op in Stockholm om 7:23, in Amsterdam om 7:56 en in Edinburgh om 8:37(MET).

Neeee!

Iedere dag om acht uur beginnen lijkt me vreselijk.
In de winter is het te lang donker 's morgens, in de zomer is het 's avonds nog zo lekker lang warm dat kinderen laat in bed liggen en 's ochtends slapen....
Ik ben een avondmens, altijd geweest; ben 's avonds veel productiever dan 's ochtends.
Ik zou veel liever zien dat de scholen een half uurtje later beginnen dan ze nu doen, negen uur dus. Met een continu rooster kun je dan toch ook om half drie uit zijn? Lijkt me heerlijk, voor de nietwerkende ouders en vooral ook voor de kinderen: avondkinderen kunnen dan 's ochtends gewoon wat rustiger aan doen, en uitgesproken vroege kinders hebben lekker wat meer speeltijd.

erykah

Miss Elly

Miss Elly

16-02-2009 om 22:11

Werken zonder nso

Met de huidige schooltijden kunnen wij het zonder naschoolse opvang redden. Wij werken allebei vier dagen en verdelen dat zo dat de ene de uren over vijf dagen verdeelt en iedere dag op tijd terug is om kind na school op te vangen. De ander zorgt voor het naar school gaan in de ochtend en is op woensdag vrij. Bij de voorgestelde schooltijden zou dat niet meer kunnen en zou toch naschoolse opvang nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er niet meer met dat probleem zijn. Is dat onderzocht wat dat voor de behoefte aan opvang betekent? Er zijn toch wel meer ouders die wat grotere deeltijdbanen hebben?

Emmawee

Emmawee

16-02-2009 om 22:34

Avondmensen

Auwww.. ik moet er echt niet aan denken. Ik red 8.30 maar net en onze Stoffer is dan ook nog niet echt wakker. Al komt hij rond 7.00 uur / 7.30 zelf uit bed, 's ochtends zijn wij gewoon niet op ons best. Ik vind al dat wij avondmensen ons al zo vreselijk moeten aanpassen aan de ochtendmensen (sieluuuugg).
Op mijn vorige werkplek kwam ik met veel pijn en moeite om 9.15 binnengestommeld. Mijn collega, tevens baas, was dan al om 8.00 uur begonnen en overstelpte mij met verhalen, vragen en werkinstructies. Als ik om 14.30 in volle vaart aan het werk was, kwam zij binnen met de vraag of ik het ook zo zat was. Huh? Nee, hoezo? Om 18.00 uur kostte het mij moeite om weg te komen, omdat ik zo lekker bezig was.
Hoewel de praktische toepasbaarheid waarschijnlijk erg ingewikkeld is, word ik wel enthousiast van dit Deense idee: http://www.trouw.nl/nieuws/europa/article1539370.ece
Groeten, Maw.

MJ

MJ

16-02-2009 om 22:40

Pelle

Pelle, je mist het punt. Het is een discussie is die in de UK geregeld terug komt, want aanpassing aan MET levert economish voordeel op, maar wordt niet doorgevoerd omdat het meer verkeersslachtoffers onder kinderen op zou leveren. Nogmaals, ik heb geen idee of dat ook zo is, maar ik zou het wel uitzoeken als ik vervroeging van schooltijden zou overwegen.
Jij vindt dat blijkbaar onzin, dat kan, maar kom dan met een goed argument. Ontkennen dat het in Schotland langer donker is in de ochtend, omdat het in het meer westelijk ligt slaat nergens op, want het omgekeerde is juist waar en wat Noorwegen er mee te maken heeft snap ik ook niet echt. (Overigens gaat zelfs midden in de winter gaat de zon in Bergen maar twee minuten later op dan in Edinburgh (ook niet de meest noordelijke plek van Schotland)
Hoe dan ook, dat heeft er allemaal niks mee te maken. Mijn punt is: Levert in het donker naar school gaan meer verkeersslachtoffers op?

Ook ik heb er mee te maken

Mijn kinderen zitten ook op school in Hilversum.
Niet alle besturen/directies staan er nog achter hoor, de onze is nog aan het overleggen.

Overigens zitten mijn kinderen op een regioschool, zelf moeten wij nu al om 8:00 weg om op tijd op school te zijn.
Als wij dus op tijd willen komen straks, moeten wij om 10 over half 8 van huis. Vind ik wel vroeg met 3 jonge kinderen die ik bij veel dingen nog moet helpen.....

Re pelle & emmawee

pelle schreef: "Als 8 uur beginnen samen gaat met 1400 uur vrij is 9 uur beginnen gelijk aan 1500 vrij." Ja, dat had ik (rekenwondertje dat ik er ben) ook wel door, maar dan zouden er toch te veel uren worden gemaakt? Bovendien vind ik drie uur ook nog een heel acceptabele tijd om vrij te zijn hoor: heb je nog uren de tijd voor je (als avondkind zijnde) naar bed moet....

Je hebt wel gelijk dat in mijn voorstel veel kinderen aangewezen zullen zijn op vso. Moet ik nog even iets op verzinnen.... Ook als school om acht uur begint zul je vso moeten aanbieden natuurlijk, maar inderdaad wordt de behoefte wel groter bij latere schooltijden. NSO daarentegen, dat zal dus weer wat minder worden....

En dan je laatste zin: ja, ik weet dat er veel kinderen zijn die 's ochtends vroeg actief & wakker zijn. Ben ik helemaal van op de hoogte. Maar weet je dat er ook echt uitslaapkinderen bestaan? Kinderen die met moeite uit bed getrommeld moeten worden, en die 's avonds moeilijk in slaap vallen omdat dan de dag nog niet af is?

Nee, ik zou er echt niet blij mee zijn.....

Enne, Emmawee: Prachtig, dat deense plan! Ik zou het zo vreselijk toejuichen als er eens wat meer naar individuele eigenschappen van mensen zou worden gekeken, ipv iedereen hetzelfde..... Ik ken iemand die een kantoorbaan heeft waarbij hij gewoon acht uur per dag moet werken, maar wel zelf mag bepalen hoe laat hij begint (tussen 7 en 11). Fantastisch! En ja, het gebouw moet veel langer verwarmd worden.... maar het personeel werkt prettiger en heeft minder last van files.

groet,
erykah
(die morgen al weer om half acht moet werken.....)

Tirza G.

Tirza G.

17-02-2009 om 22:53

Tja

De meeste VO-scholen beginnen om 8 uur, voor zover ik weet.

Tirza

Tirza

hier ook 8 uur hoor op het VO. Met daarbij 3 kwartier fietsen is het verschil met de basisschool wel erg groot. maar ik merk (met een kind in de brugklas ) dat het ook razendsnel went.
Van mij mag de basisschool ook om 8 uur beginnen hoor. Ook al zijn we avondmensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-02-2009 om 01:48

Het VO begint hier in de stad voor zover ik weet om half 9 en inderdaad voor straf om 8 uur (als ze 3 keer te laat op school zijn gekomen).
Bij mijn dochter op het mbo begint het rooster officieel om 8 uur. Het rooster van het huidige blok kent ook zo'n vroege dag, maar de lerares van dat uur ziet dat niet zo zitten en heeft het anders ingedeeld. Persoonlijk vind ik 8 uur als begintijd voor een school met leerlingen die verder weg wonen een onmogelijke tijd. Mijn dochter zou daar 7 uur voor van huis moeten.

Cobi

Hier beginnen alle VO scholen in de buurt om 8 uur. En dat is dan het platteland in het noorden. Dat betekent inderdaad bij ons dat je om 10 over 7 op de fiets zit.
Ik vind dat absoluut niet misdadig. Ze fietsen inderdaad in het donker nu, maar dat is toch geen ramp? Ze fietsen hier overigens nooit alleen.
Voordeel is natuurlijk dat je eerder vrij bent. Mijn dochter heeft 32 lesuren en is 3 maal om 20 over 1 vrij, en 2 maal om 20 voor 3. Dat is het voordeel van vroeg beginnen.

Werk begint toch ook vaak op of voor 8 uur

Waarom zou 8 uur ineens te vroeg zijn voor een school. Mijn werk begint ook om 8 uur. EN mijn man om half 8. Hoeveel fabrieken beginnen er niet om 7 uur? En in de thuiszorg en ziekenhuizen is het ook 7 uur. IS dat dan ook allemaal te vroeg?

Jade

Jade

18-02-2009 om 12:26

8 uur?

De Middelbare School waar mijn zoon op zit begint tegen half 9......voor half 8 zit hij al op de fiets. Ik zou het belachelijk vinden dat de school een half uur eerder zou beginnen, dan zit ie voor 7 uur op de fiets. Zou ie met de bus gaan moet ie nog eerder van huis vertrekken.

Voor het VO vind ik 8 uur te vroeg (even vanuit onze positie geredeneerd). Voor de basisschool vind ik het wel meevallen, mijn dochter moet voor 10 over 8 op school zijn.......die 10 minuten maakt dan ook niks meer uit.

Vera*

Vera*

18-02-2009 om 12:27

Vo hier

De vo school waar zoon naar toe wilt begint om 8.10 uur. Ik zal er wel aan moeten wennen.
Het argument dat het in de vroege ochtend nog donker is, deel ik gedeeltelijk. Als het zwaar bewolkt is, is het zelfs overdag nog tamelijk donker.

Jade

Jade

18-02-2009 om 13:16

Pelle,

"Het gaat in dit draadje alleen over de basisschool (en wel de basisscholen in Hilversum) maar iemand riep dat er veel VO scholen ook om 8 uur beginnen."

Ja ik mengde de Basisschool met het VO.......terwijl het alleen over de Basisschool ging (beter lezen Jade

"Ik denk dat een VO school die echt veel kinderen trekt op grote fietsafstand misschien eerder om half 9 begint dan een stadsVO?"

Klinkt logisch....gelukkig maar dat ze om half 9 beginnen (hoewel mijn zoon als straf eens een keer om 8 uur kon verschijnen.....vond ie niet leuk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.