Anoniempje73
31-08-2022 om 09:08
Net in brugklas en nu al gepest
Mijn dochter zit net in de brugklas van het VMBO. Ze zit daar in de klas met een vriendinnetje van de basisschool en zij fietsen ook samen naar school. Nu moet ik wel zeggen dat mijn dochter en dat vriendinnetje een haat/liefde verhouding hebben. Dat vriendinnetje kan soms raar uit de hoek komen en wil vaak dingen naar haar hand zetten. Maar mijn dochter gaat daar gelukkig niet in mee maar het veroorzaakt wel discussies. Wij grijpen dan in door dan even het contact te verbreken. De ouders van dat vriendinnetje vinden vooral dat ze het zelf uit moeten zoeken. Dat klopt maar wij vinden dat ze nog moeten leren wat ze wel en niet tegen elkaar kunnen zeggen. Dus grijpen wij soms wel in.
Maar nu de brugklas. De eerste kennismakingsweek was mijn dochter heel enthousiast maar aan het begin van de tweede week kwam ze verdrietig thuis. Het vriendinnetje van de basisschool sloot haar, volgens haar, buiten en ging naast een ander meisje zitten waardoor mijn dochter alleen zat. Daarnaast maakte dat andere meisje vervelende opmerkingen naar mijn dochter en dat vriendinnetje zat daarom een beetje te gniffelen. Mijn dochter is altijd vrolijk et gezellig maar nu kwam ze helemaal down thuis. Ik heb dit meteen besproken met de ouders van dit vriendinnetje maar zij deden er nogal luchtig over. Heb tegen mijn dochter gezegd er niks van dat andere meisje aan te trekken maar wel tegen haar vriendinnetje te zeggen dat ze het niet leuk vond. Dat heeft ze ook gedaan maar dat vriendinnetje reageerde er niet echt op. De volgende dag maakte dat andere meisje weer een opmerking over de kleding van mijn dochter. En weer stond dat vriendinnetje erbij te gniffelen. Mijn dochter heeft er verder niet op gereageerd maar leuk vond ze het niet Er zijn nog twee andere meisjes die ze aardig vind maar ze vormen, nu nog, een groepje waar dat vriendinnetje en dat andere meisje ook bij zitten. Ze zijn van de week ook met zijn allen naar de Mac geweest. Toch merk ik dat mijn dochter er mee zit. Het stoort mij enorm dat ze binnen een week van een vrolijk kind naar een somber kind is gegaan. (Ze is ook gevoelig voor dit soort dingen) . Helaas is het geen meisje met een grote mond, ja thuis maar niet in een onbekende omgeving. Nu heb ik vanmorgen weer tegen haar gezegd dat ze er echt niet op moet reageren en zich gewoon moet focussen op de meiden die wel aardig zijn. En als het echt nodig is zeggen 'het boeit mij niet wat je vind' . Maar goed ik baal er enorm van dat dit nu al zo gaat en ook dat dat vriendinnetje het blijkbaar niet nodig vind om mijn dochter te helpen. Terwijl toen zij gepest werd mijn dochter haar wel geholpen heeft. Ze gaan straks ook nog op kamp dus ik hou mijn hart vast. Ik ben in staat om in de hoogste boom te klimmen maar het zijn pas de eerste weken. Wil het nog even afwachten. Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik goed aan doe. Wil dit het liefste meter de kop indrukken. Tips zijn van harte welkom.
Forum Moderator
31-08-2022 om 18:31
Viva-amber schreef op 31-08-2022 om 09:55:
[..]
Ja dat. Natuurlijk is dit vervelend voor je kind. Zij komt alleen wel op een leeftijd dat zij zelf moet leren om dingen op te lossen en om weerbaar te worden. Zij wordt een mikpunt wanneer je als ouder maart blijft influisteren wat zij moet zeggen en wanneer je ouders gaat bellen wanneer zo een meisje heeft gezegd dat de kleur van haar trui fout is. Je maakt het te groot en doet ook alsof je kind in groep 4 zit ipv op de middelbare school.
Vraag je kind eens waar zij zelf een oplossing ziet. Doe haar op een sport waarmee zij wat weerbaarder wordt zoals judo, karakte of waterpolo. Zorg dat zij een leuke hobby heeft buiten school zoals dansen of knutselen, een jeugdclub. Leg de focus niet zo op dat alles perfect moet lopen er geen puberdrama mag zijn.
Nee, doe een kind niet op een sport om het weerbaarder te maken maar om een leuke hobby te hebben en het gezellig te maken. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik nog steeds niet van mij af durfde te bijten ook met judoles.
Viva-amber
31-08-2022 om 18:40
De moeder zegt dat zij alles maar moet negeren, dus van haar leert zij ook niet dar zij mag zeggen wat zij niet leuk vindt. Er is meer dan alleen school
GinnyTwijfelvuur
31-08-2022 om 18:58
Ik zou even met de mentor overleggen. Die kan met zachte hand op de achtergrond wat bijsturen in de dynamiek. En op schoolkamp de zaak in de peiling houden.
Voor de rest moet je het inderdaad nog maar even laten. Het jaar is nog lang en het kan nog alle kanten op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.