Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Negatief opstroomadvies

We hebben een uitnodiging gekregen van school om het advies van de vakleerkrachten te bespreken met betrekking tot de overgang van 4 vmbo-t naar de havo. Aangezien andere leerlingen in een groepje hebben gehoord dat ze een positief advies hadden, verwachten we dat het bij mijn dochter anders gaat. Het gesprek is met de teamleider, dus ze zetten het hoog in.

Qua cijfers staat dochter momenteel gewoon op slagen, inclusief haar extra vak. De cijfers houden niet over, het gemiddelde minimum van 6,5 bij zes vakken haalt ze niet, maar we twijfelen zelf niet aan de gekozen weg.

Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek gaat lopen, maar ben nu al redelijk pissig. Zo’n negatief advies vind ik ondermijning van haar zelfvertrouwen. Zeker in deze periode, net een jaar grotendeels online onderwijs achter de rug, moet school gewoon kansrijk adviseren. Bovendien is het alleen maar natrappen, want als ze slaagt moet de school haar volgens hun eigen regels gewoon toelaten tot de havo.

Dochter zelf gaat aandragen dat ze de havo echt wel redt. Ze besteedt nu in goede weken 10 minuten per week aan huiswerk, en als ze dat wat opschroeft zie je dat direct terug in de resultaten.

Iemand ervaring met zo’n gesprek? Vier jaar geleden bij het groep 8 gesprek heb ik het niet gered (en heeft school uiteindeljk na de eindcito het advies verhoogd), ik wil redelijk overkomen, maar de verontwaardiging is groot.


Ik zou vooral inzetten op het kansrijk adviseren. Dat online onderwijs en nu lessen in grote gymzalen zorgt er nu niet bepaald voor dat leerlingen gemotiveerd blijven en veel opsteken van de lessen. Als ze slaagt moet ze die kans gewoon krijgen! No matter what.

 Corona en alle beperkingen is niet de schuld van je dochter, zij kan er niks aan doen dat ze door alle beperkingen minder oppikt in de lessen en daardoor mindere resultaten haalt voor de toetsen.

Ze mogen toch helemaal geen aanvullende eisen stellen? Als ze slaagt is ze toch gewoon toegelaten? Dus eigenlijk is het een best zinloos gesprek waar je niet heen hoeft. 

Wil je wel het gesprek aan, dan zou ik inderdaad inzetten op kansrijk adviseren in deze situatie en uitleggen wat je hierboven ook hebt gedaan.

MMcGonagall

MMcGonagall

17-04-2021 om 13:30 Topicstarter

Ja dat ook nog eens! Het is een vrij zinloos gesprek want als ze slaagt wordt ze toegelaten. Het enige gevolg van zo’n negatief advies is de impact op haar zelfvertrouwen. Gelukkig is ze zich er wel van bewust dat de (geef ik toe) magere cijfers te wijten zijn aan haar werkhouding.

Ik vermoed dat in elk geval voor twee vakken (zelfde docent) negatief is geadviseerd. Toevallig is dat ook haar mentor geweest in het verleden en toen had je weinig aan hem. Zo’n man die geen tijd heeft voor een gesprek als het om ‘mentorzaken’ gaat, maar wel belt om te klagen over drie ziekmeldingen in twee maanden.

Het recht op te mogen stromen geldt toch alleen van havo naar vwo?  

“Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek gaat lopen, maar ben nu al redelijk pissig.”

Je bent al kwaad maar weet nog niet waar het over gaat? 

Inderdaad, wat Rhonda zegt, dat verbaast me ook.

'Aangezien andere leerlingen in een groepje hebben gehoord dat ze een positief advies hadden,...' hebben die dan geen online lessen gehad of in grote lokalen gezeten?

'Ze besteedt nu in goede weken 10 minuten per week aan huiswerk, en als
ze dat wat opschroeft zie je dat direct terug in de resultaten.' Dan zou ik zeggen: go for it! Of is dat al te laat?

Tsjor

Als je dit schooljaar eindexamen doet dan zijn de schoolexamens al afgerond. Er is nu alleen nog het CSE te maken en dan ben je geslaagd of niet. Er is dus weinig meer aan te doen om dit jaar nog een betere werkhouding te laten zien. 

Pas volgend jaar weer, hoop dan wel dat de scholen weer open zijn op normale basis.  Dit jaar was voor de meeste leerlingen zwaar en het was moeilijk om te laten zien wat je werkelijk kunt. Ook moeilijk om gemotiveerd te blijven en dat zie je terug in de meeste resultaten. 

'Ze besteedt nu in goede weken 10 minuten per week aan huiswerk, en als ze dat wat opschroeft zie je dat direct terug in de resultaten.' 

maar het gaat er juist om dat ze het niet doet. Ze zit op het vmbo, haalt lage cijfers, wel voldoendes, maar het houdt niet echt over. En als ouder zeg je dat ze meer kan. 
Ze laat niet zien wat jij denkt dat ze wel kan. En misschien denken de leerkrachten dat ze het niet kan omdat ze het niet laat zien. 

Dat ze niet veel laat zien betekent niet dat ze het niet kan. 10 Minuten huiswerk maken en op slagen staan, dat zegt genoeg. Ze verveelt zich misschien wel.

Ik snap je punt. Als ze sowieso wordt toegelaten heeft het voeren van een dergelijk gesprek in jouw ogen waarschijnlijk weinig zin. Echter, ze doet wel heel erg weinig voor school. Dan snap ik ook dat school haar min of meer wil waarschuwen; op de havo zul je er echt harder aan moeten gaan trekken anders redt je het daar niet.
En stel een kind dat keihard werkt op het vmbo voor zesjes; die zou school misschien liever behoeden voor de keuze naar de havo te gaan. 
Ik zou het gesprek gewoon aangaan met een open blik. Uitleggen dat ze er nu bizar weinig moeite in steekt en het dus prima zou moeten kunnen. Dan moet ze dat natuurlijk wel laten zien, maar dat is na de zomer aan je dochter zelf.
Een negatief advies kan natuurlijk ook een soort bewijsdrang oproepen bij haar; dat ze zich geroepen voelt om te laten zien dat ze het wél kan. Heb dat zelf vroeger gehad met economie. Het advies om dat vak wel of niet te kiezen hing grotendeels van één toets af waarbij ik de formule verkeerd om had gebruikt en een dikke onvoldoende scoorde. Heb het toch gekozen en wilde graag laten zien dat ik het wél kon. Heb hard gewerkt en had uiteindelijk een dikke acht op mijn eindlijst voor economie.

MMcGonagall schreef op 17-04-2021 om 12:20:


Ik weet natuurlijk niet hoe het gesprek gaat lopen, maar ben nu al redelijk pissig. Zo’n negatief advies vind ik ondermijning van haar zelfvertrouwen.

(...)Bovendien is het alleen maar natrappen, want als ze slaagt moet de school haar volgens hun eigen regels gewoon toelaten tot de havo.

(...)Dochter zelf gaat aandragen dat ze de havo echt wel redt. Ze besteedt nu in goede weken 10 minuten per week aan huiswerk, en als ze dat wat opschroeft zie je dat direct terug in de resultaten.
(...)ik wil redelijk overkomen, maar de verontwaardiging is groot.

Rustig aan! Er lijkt me best wat aanleiding voor een gesprek. Bijvoorbeeld: “We zeker dat je dit kunt, gezien de resultaten als je meer dan tien minuten per week huiswerk maakt, maar je inzet is nu mager tot wisselend. Hoe zie je dat zelf?”Je noemt het zonder blikken of blozen nu al natrappen maar het kan ook afstemmen, voorbespreken of signaal afgeven genoemd worden. Je noemt het ondermijning van haar zelfvertrouwen. Je kan het ook zien als een realitycheck: “Met tien minuten per week redden leerlingen het in het algemeen niet op de Havo. Hoe kijk je daar zelf tegenaan? Wat kun je doen om daar een beter ritme in te krijgen?” Als dat nu wordt gezegd, kan ze daar al eens over nadenken, misschien gaat er wel wat rijpen? 

En als het vanuit school niet opbouwend geformuleerd is, draai het dan in ieder geval als ouders zo. Juist als ze haar toch gaan toelaten, kun je dat gesprek toch kalm ingaan? Je kunt het naar dochter toe ook nog zelfs een beetje naar good cop bad cop draaien: school spreekt dan de harde woorden en jullie stimuleren haar. Dan kun je er zelfs wat gebruik van maken. 

'Als je dit schooljaar eindexamen doet dan zijn de schoolexamens al
afgerond. Er is nu alleen nog het CSE te maken en dan ben je geslaagd of
niet. Er is dus weinig meer aan te doen om dit jaar nog een betere
werkhouding te laten zien'

Keihard werken voor het CSE? Zodat de cijfers plotseling omhoog schieten? Volgens mij is dat de beste manier om te laten zien dat ze het wel kan. Nu nog geen 6,5 voor 6 vakken? Maak er een 7 gemiddeld van. En bespreek met de school wat er gebeurt als ze die 7 gemiddeld haalt.

Tsjor

MMcGonagall

MMcGonagall

17-04-2021 om 15:26 Topicstarter

Voor mijn gevoel is er weinig aan de hand. Ze heeft nu twee cijfers tussen 5,5 en 6. Nederlands, Engels en wiskunde boven de 6,5, en dat zijn op de havo de kernvakken. We gaan het zien. Het is alleen jammer dat school zo behoudend is. Ze hebben zelf de spelregels bepaald, dus kinderen die hakken over de sloot daaraan voldoen moeten ze niet lastig vallen met hun voorspellende gaven.

Lente2 schreef op 17-04-2021 om 13:32:

Het recht op te mogen stromen geldt toch alleen van havo naar vwo?

Is dat zo? Geen idee. Zou raar zijn als daar onderscheid in wordt gemaakt.

Eerlijk MMcGonall, met deze cijfers (ze heeft nu twee cijfers tussen 5,5 en 6. Nederlands, Engels en wiskunde boven de 6,5) en haar leerhouding zou ik zelf vrezen voor de centrale examens en haar kansen om te slagen voor VMBO. Een slechte dag, een toets die toch iets moeilijker is, en ze houd maar drie voldoendes over.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.