Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

28-10-2012 om 07:16

Nationaal schoolontbijt

Volgende week heeft mijn oudste ontbijt op school in het kader van het nationaal schoolontbijt. Ik kreeg de folder in handen: wordt er venz hagelslag (nu 30 % minder suiker) en nog een aantal produkten (waaronder smeerkaas) aangeraden.. Als dit initiatief is gesponsord door bepaalde fabrikanten (daar lijkt het op) leren ze de kinderen nooit gezond eten.
Mijn kind ontbijt met havermoutpap, of rode besjes met kwark. Staat er niet op. Bij wie zou ik moeten klagen? (weet nog niet of ik dat ga doen, ik word hier wel moe van)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig rafelkapje

Op FB heb ik hier ook al een discussie over gezien.
Het is idd godgeklaagd, op vrijwel al die producten valt wel wat af te dingen (suiker, vet, zout en dan altijd het verkeerde soort).

Ja, gesponsord

Ja, het nationaal schoolontbijt is gesponsord. Zie http://www.schoolontbijt.nl/het-nationaal-schoolontbijt/producten-partners/
Je kunt er niet echt over klagen (waar zou dat moeten) maar dat betekent niet dat je niks kunt doen. Ik zou de directie vragen hoe laat dat ontbijt precies is afgelopen. Dan zou ik een briefje schrijven met de mededeling dat ik mijn kinderen pas op dat tijdstip aflever op school, tenzij er ook een niet gesponsorde omgeving is op school die dag.
Daar komt hoogstwaarschijnlijk geen reactie op, of eentje die paniekerig over leerplicht begint.
Op die laatste zou ik koeltjes reageren: leerplicht is geen consumeerplicht, en mijn kinderen inderdaad niet brengen totdat het feest voorbij is.
Meer algemeen kun je deze vraag natuurlijk wel stellen aan de firma nationaal ontbijt. Valt dit ontbijt onder leerplichtig onderwijs?
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

28-10-2012 om 10:31

Och

Mijn kinderen vonden het altijd wel gezellig. Het is eens wat anders dan de cracker met kaas of chocoladepasta die ze thuis krijgen

An

An

28-10-2012 om 10:46

Klopt

het schoolontbijt is vooral leuk en gezellig maar.....als school/meester/juf kun je wel op een aardige manier duidelijk maken dat ontbijten moet en gezond voor je is. Er gaan veel(lees vooral meisjes) kinderen zonder ontbijt naar school. Dit beinvloedt het leren en de concentratie. Volgens mij is het vooral met deze insteek georganiseerd.

Laat dan maar zitten

An "Er gaan veel(lees vooral meisjes) kinderen zonder ontbijt naar school. Dit beinvloedt het leren en de concentratie."
Laat dan maar zitten dat ontbijt. Meisjes doen het gemiddeld beter op school dan jongens.
Het is een reclamecampagne zoals Joris 3pinter dat ook is. De bakkers willen brood verkopen. Daar gaat het echt over. Al het andere is prietpraat.
Groet,
Miriam Lavell

Laat maar zitten, dat ontbijt

Een paar geleden al heb ik mijn kinders utgelegd dat het heel gezellig is, dat schoolontbijt, maar dat de verdere "voorlichting" gevoeglijk mag worden afgedaan als reclame en derhalve vergeten mag worden. De aanleiding was roen dat vruxhtenhagel werd gepromoot als zijnde "gezond beleg" omdat een vruchtensap in zou zitten. Ik weet niet of klagen nut heeft, maar ik heb mij daar niet mee vermoeid. Wij hebben ons wel geamuseerd met uitrekenen hoeveel vruchtensap er dan daadwerkelijk op je boterham lag. Ze keamen uiut op een halve korrel, geloof ik

Slordig typen...

Ze kwamen uit op, bedoel ik natuurlijk

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-10-2012 om 12:30

Leuk toch

Krijgt je kind ook eens hagelslag als ontbijt

Gezond leren eten doe je thuis toch? Ik zou mijn energie ergens anders aan verspillen.

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2012 om 14:39

Opdracht

Kijk, wij zijn altijd vroeg op, uur of 6, dus mijn zoon gaat eerst thuis ontbijten anders is hij niet te genieten. En daarna geef ik hem als opdracht om lekker ongezond te gaan eten. Hij heeft toch altijd honger, dus hagelslag zal er wel in gaan.
Wat me wel irriteert is dat zo'n actie eigenlijk bedoelt is om de ouders op te voeden (ben wat verkouden dus extra chagrijnig)

Zoon

gruwelde altijd van t ei, brood etc wat ze dan kregen, dochter lust alles. Ze hadden ook thuis altijd al gegeten ondanks het verzoek dat niet te doen Dus dochter at gewoon volop nog een keer( fout met al dat overgewicht tegenwoordig ) en zoon pakte alleen een beschuitje met hagelslag

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2012 om 15:34

Mirjam

Ik beraad me nog over jouw tips. Heb alvast de firma gemaild.
dank je wel

bibi63

bibi63

28-10-2012 om 17:03

Ja, het is jammer

Jammer dat het schoolontbijt gesponserd (huh? hoe schrijf je dat eigenlijk....) wordt. Het idee is oorspronkelijk ontstaan doordat er veel kinderen (vooral allochtoon) niet ontbijten. En dat is natuurlijk niet goed. En wel goed om daar aandacht aan te besteden. Maar dan A.U.B.!! niet onder het mom van een 'gezond' ontbijt. Hou het dan gewoon bij ontbijten an sich (en leuk om dat een keer met de klas te doen) en dan doet het er niet toe of het pannenkoek of volkorenboterham met tomaat is. Dat was de oorspronkelijke gedachte: ontbijten! Wat doet het er toe of je om 7:30 een liga (ik noem maar wat) eet en om 10 uur een boterham. Of andersom.. Het gaat om het ontbijten, je lichaam en energie op gang brengen. Dat het gesponserd wordt in die zin, dat fabrikanten, bakkers het nodige aanleveren, ala, prima. Maar dan niet het woord 'gezond' erbij. Of beter gezegd, niet het woord 'gezond' bij de producten die geserveerd worden, maar dan alleen 'gezond' bij het feit dat je 's ochtends iets eet.
Gr. Bibi

Leuk idee

Onze school doet er niet aan mee. Ze doen wel weer mee met het voorleesontbijt. Je moet dan wel zelf eten meegeven. Ach, mijn konderen vinden het leuk. Alleen een van mijn kinderen moet eten als hij wakker is dus voor hem betekent het voorlees ontbijt twee keer eten. Mijn kinderen eten trouwens gewoon een boterham met iets erop. Kan ook best hagelslag zijn. Ik let er niet op. Ze maken zelf hun ontbijt klaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reglement

Kijk anders ook eens of de school beleid heeft op het punt van sponsoring en of dit circus daar wel mee in overeenstemming is. Zo niet, dan kan je dat in elk geval makkelijk inkoppen.

Voor de mythe van het Noodzakelijke Ontbijt leze men overigens "Wat is nu gezond" van Katan, die onderbouwd betoogt dat ontbijten best zijn nut heeft, maar dat het effect op de schoolprestaties nou ook weer niet overdreven moet worden en vergelijkbaar is met een kop koffie.

De column die hij ooit over dit onderwerp schreef staat helaas niet meer in zijn geheel op zijn site, maar het begin is al aardig:
http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/volkskrant-columns/20-onwetenschappelijk-ontbijten.html?qh=YToxOntpOjA7czo5OiJvbnRiaWp0ZW4iO30%3D

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2012 om 23:51

Kijk eens naar de landen om ons heen. Daar ontbijten ze met een chocomelletje en een biscuitje. And that's it.

Tirza

Sponsors hebben het bedacht

Bibi:"Het idee is oorspronkelijk ontstaan doordat er veel kinderen (vooral allochtoon) niet ontbijten."
Nee.
Het oorspronkelijke 'probleem' was de afnemende vraag (groei eigenlijk) naar brood. Daarmee trouwens ook een afnemende vraag naar hagelslag, jam, etc. Dat heeft wel een beetje samenhang met 'allochtoon', want die mensen eten bijvoorbeeld koude auberginesalade of tomaat met olijven voor ontbijt. Geen brood.
Het was een producenten probleem.
Die producenten (verenigd in de club van bakkers als het over brood gaat en met elkaar in het Voedingscentrum), hebben naar een oplossing gezocht. Het konijn dat uit de hoed is getoverd is een babbeltje over het belang van ontbijten en het belang van vezels.
Dat schoolontbijt maakt het verhaaltje af: Het is brood met beleg. Geen yoghurt met fruit, geen koude auberginesalade, nee. Brood met beleg. Dat moeten we kopen.
Het is een grote reclamecampagne voor Nederlandse voedselproducenten. Het is van het begin af aan op poten gezet door de sponsors.
Groet,
Miriam Lavell

Rafelkap

Rafelkap

29-10-2012 om 09:26

Gelijk

Je hebt helemaal gelijk, Mirjam en ik zal de school er zeker op aanspreken. Dit soort acties moeten ze niet doen. Eerder (iets anders) probeerden ze al kinderen te ronselen voor een ncrv programma met Jochem van Gelder. Mijn zoon moest ongevraagd auditie doen en daar heb ik stampij over gemaakt. Ik vond het meer een programma voor volwassenen (kijk eens hoe grappig dat kind is) dan voor kinderen, ook gezien het uitzendtijdstip.

Intussen laat ik zoon maar meehobbelen omdat ik niet wil dat hij een buitenbeentje wordt met die kritische moeder

Primavera

Primavera

29-10-2012 om 09:27

Onwetenschappelijk ontbijten

De hele column van Katan is hier nog te lezen: http://www.hartenziel.nl/artikel/onwetenschappelijk_ontbijten
Ik lach me trouwens slap als ik de verschillen zie tussen wat als 'goed ontbijten' wordt gezien tussen Italië en Nederland.
Hier wordt juist heel er gepromoot dat je 5 koekjes als ontbijt zou moeten eten samen met melk/koffie met melk/cappucino en een stuk fruit. Maar ja de Italiaanse koekjes- en pastafabrikant die al decennnia lang met van die ideale gelukkige stralende gezinnetjes reclame maakt en van alles en nog wat sponsort is heeft een machtige lobby opgezet en verzwijgt wijs dat juist de koekjes van dit 'uitgebalanceerde dieet' natuurlijk net zo goed door een ander graanprodukt kunnen worden veranderen.
Aan de andere kant toen mijn moeder eens geschokt reageerde dat haar kleinkinderen iedere dag met koekjes ontbeten zijn we het uit gaan rekenen en bleek het italiaanse ontbijt wat voedingswaarden betreft niet veel anders te zijn dan dan dat van het nederlandse voedingscentrum. Als je namelijk de suiker en vet van het beleg op het brood vermengd met de ingrediënten in een boterham dan krijg je koekjes.

Recept voor pudding

Inderdaad: Neem het brood (mag ook croissant zijn), de melk, de hagelslag, de jam en zelfs de pindakaas, doe er een klont boter op en meng het geheel.
Je krijgt dan een bruinig deeg.
Doe het in een bakje en zet dat bakje in kokend water (bad van marie).
Laat het zachtjes een half uurtje pruttelen.
Laat de pudding afkoelen en stort 'm uit.
Lekker toetje. Maar je kunt er ook mee ontbijten.
Groet,
Miriam Lavell

Ontbijt bij alochtonen

Mijn man is alochtoon en zijn land heeft invloeden vanuit de landen waar onze meeste alochtonen vandaan komen. Wat betreft eten zijn ze nogal beïnvloed.
Ik weet dus wat die alochtonen eten als ontbijt
Dat is het eten van gisteravond of een soep (kippesoep b.v.) waarin je brood dipt of zonder brood met een heleboel vermicelli. En voor de kinderen weken ze brood in de soep...(bah...).
Mijn kinderen hebben dat een tijdje ook gewild (toen oma bij ons logeerde). Op vakantie vinden ze het altijd lekker en nu is oma er dus wilden ze het ook.
Tijdens die periode was er een of andere vragenlijst m.b.t. ontbijten ofzo...ik weet het niet eens precies meer of een groepsgesprek. Daarin werd gevraagd of er wel brood was gegeten vanmorgen of pap. Nee, zei jongste dus. (Had rijst met kip gehad van gisteren, oma had gekookt, ik mocht uitslapen van oma . Er werd niet gevraagd wat ze dán had gehad en of ze wel ontbijtte. Later met een oudergesprek kwam het onderwerp erop (jongste is/was nogal mager). En tja als je niet ontbijtte was dat het gevolg...Ik was perplex. Bij ons ontbijten ze áltijd!
Het kostte me heel wat doorvragen voordat ik erachter was hoe juf aan dat onzinnige idee kwam.
(Ja, dat had jongste gezegd en in welke contex juf?) Mijn man moest erom lachen...ik niet.
Ik vond het een typisch voorbeeld van een Nederlander die enigzins niet doorheeft dat haar vragen/gesprek nogal uitgaan van het nederlandse voorbeeld en ze zo in een richting stuurt en haar mening opbouwt.
Ik denk dat dit meer juffen gebeurd.
groeten albana

En het nationale schoolontbijt

Heb ik jaren geblokeerd door als m.r. lid geen toestemming te geven voor sponsoring en mijn mede m.r. leden te overtuigen van het foute van zo'n sponsoring
Ik hoorde dat ze nu op deze school wel meedoen (van een moeder die er ook op tegen was).
Als ze het hadden doorgezet had ik zeker geeist dat er een vervangende les werd aangeboden.
En ik denk dat ik er daar nog wel meer voor had gevonden die dat ook wilden.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

29-10-2012 om 10:36

Albana

op de site van het nationaal schoolontbijt kan je ook invullen hoe goed je als ouder en kind bezig bent. Je kan echter alleen invullen: brood. Dus als je ontbijt met kwark en vruchten of havermoutpap kan dit niet.
Ook al zoiets. Pure commercie dus om heel NL weer aan het brood te krijgen. Hoeveel kost zo'n actie wel niet???

Onderzoek naar broodconsumptie

" Er werd niet gevraagd wat ze dán had gehad en of ze wel ontbijtte. "
Die vragenlijst (van de GGD?) is ook samengesteld door het voedingscentrum en de samenwerkende bakkers.
GGD voert dat soort marktpartijwensen gewoon uit.
De conclusie, wie geen brood eet ontbijt niet, is koren op de molen van de broodbakkers.
Zo komen de verhaaltjes in de wereld.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2012 om 12:00

Ja,bizar

Mijn zoon (15) vind van jongsafaan vroeg in de ochtend niks fijner dan een restant eten van de avond ervoor, met roti als favoriet..
Hier jaren ervaring met het schoolontbijt,blijft bizar dat je dus je kind geen eten geeft omdat het dan op school gesponsorde troep moet eten. En erger nog, dat kinderen het verplicht moeten opeten. Bleggh. En wij kinderen maar leren dat je moet luisteren naar je lijf, niet overeten....

Lekker

Hier sponsoort de AH het schoolontbijt. Elke basisschool kan zich ervoor opgeven en daarna op zoek gaan naar ouders met een auto met grote kofferbak. Want jammer genoeg is er maar één filiaal waar je de spullen mag ophalen.

Toen dochter nog op de basisschool zat betekende dat 25 km rijden. Maar daarvoor kreeg je ook wat! Vruchtensap, drinkontbijt, melk, worst, kaas, hagelslag en uiterraad ook brood. School kon van de voren opgeven of er iemand vegetarier, allergisch, halal of anders gevoelig was en er werd rekening mee gehouden.

Je hoefde je kind ook niet met honger naar school te sturen omdat je de kratten pas vanaf 10.00 uur mocht ophalen

Maar toch een vraagje: Bestaan er twijfels aan dat er kinderen zonder ontbijt naar school gaan? Ik ken genoeg gezinnen waar er gewoon geen geld is voor drie of vier maaltijden per dag. En als je 's avonds eet kan je lekker slapen en 's ochtends uitgerust en met wat restenergie naar school.

Hanne.

Hanne.

29-10-2012 om 14:33

Is het weer zo ver

Door dit draadje realiseer ik me ineens dat het weer zover is.

Mag ik weer heel pedagogisch verantwoord de kinderen met hongerige ogen laten kijken hoe ik ontbijt terwijl zij nog niets mogen . Om er vervolgens op school achter te komen dat ze alleen witte boterhammen met hagelslag eten.

Wow...

Tot mijn verrassing kom ik er net achter dat onze school niet meedoet, dit jaar. Leuk, hoef ik dit jaar eens niet te schoppen.

Twijfel

"Bestaan er twijfels aan dat er kinderen zonder ontbijt naar school gaan?"
Veel belangrijker: er bestaat twijfel aan de vraag of niet ontbijten slecht is. Dat is namelijk helemaal niet zo zeker als wel beweerd wordt.
"Ik ken genoeg gezinnen waar er gewoon geen geld is voor drie of vier maaltijden per dag. "
Ik ga dat niet bestrijden. Kern is dat 2 of 1 ook genoeg is.
Ondervoeding is in Nederland vooral een probleem bij zieke bejaarden. Dat kost bovendien miljarden.
http://www.food-hospitality.nl/ondervoeding-in-nederland-duurder-dan-obesitas.173807.lynkx
Als het de bakkers en kruideniers om charitas te doen is, kunnen ze beter met hun handeltje naar het bejaardenhuis/ziekenhuis.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

29-10-2012 om 22:21

Miriam

Als het echt zo is als jij stelt, dan is het een vreselijk initiatief. Ik bedoel: een koude auberginesalade lijkt mij een uitstekend ontbijt, beter dan brood met weet ik wat.
Maar...... een vriendin van mij werkt op een school met 85% alloctonen. En daar blijkt toch écht dat een overgroot deel NIET ontbijt (ook geen auberginesalade of voor mijn part een kaakje).
Bij onze voormalige 'witte' school, kwam dit echt zelden voor. Onbijt was uiteraard vaak brood, maar kon ook iets anders zijn. Maar ontbijten an sich was volkomen vanzelfsprekend.
Dus ik vraag me af of het alleen om jouw stelling gaat. Alhoewel ik zeker geloof dat de broodproducenten enz. er dankbaar op in gesprongen zijn.
Gr. Bibi

Het is niet anders

bibi:"Als het echt zo is als jij stelt, dan is het een vreselijk initiatief."
Niet overdrijven. De kwestie is dat je niet alles goed of leuk hoeft te vinden wat anderen met jou of je kinderen uit willen vreten.
bibi:"En daar blijkt toch écht dat een overgroot deel NIET ontbijt (ook geen auberginesalade of voor mijn part een kaakje)."
Dat kan de school niet weten. Voorzover er meetinstrumenten voor zijn, zie de opmerkingen van albana, zijn die bijzonder onbetrouwbaar. Maar het allerbelangrijkste: Het is helemaal niet erg om niet te ontbijten.
Zie Temet en de verwijzing naar Katan.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.