Florine123
04-06-2023 om 16:49
Muziek huiswerk
hoi wie kan mijn dochter helpen aanantwoorden muziek mainstream van beatsnbits 3 havo
Alvast bedankt
SombraOnline
05-06-2023 om 08:39
Op de basisschool hielpen mijn ouders ook wel, maar op de middelbare school mocht ik het toch echt zelf uitzoeken. Ze hielpen alleen met woordjes overhoren, maar dat lijkt me vrij normaal…
Angela1967
05-06-2023 om 10:44
SuzyQFive schreef op 05-06-2023 om 01:46:
Beats’n Bits is een digitale methode. Als je theorie doorneemt en de oefeningen maakt kom je prima tot de juiste antwoorden.
Wellicht staan er aanwijzingen en hulp op scholieren.com
Waarom denk je dat TO het vraagt? Omdat ze dit niet weet?
Gr Angela
Mevrouw75
05-06-2023 om 15:17
Angela1967 schreef op 04-06-2023 om 23:28:
en ten derde.....
Ik vind het een doodnormale vraag. Ik heb ook het internet afgespeurd voor antwoorden op vragen omdat docenten te beroerd waren om antwoorden te geven behalve sommige zaken die in de les behandeld werden voor bepaalde vakken. En ondertussen dreigde zoon op dit soort bijvakken te blijven zitten. Ik heb ook mooie verslagen gemaakt van een theater voorstelling die hij gezien had en ik allleen de recensies van gelezen had. Soms moet het gewoon. Volgens mij dus. lekker oordelen is heerlijk voor buitenstaanders! Daarom zou ik het nooit gevraagd hebben op een forum. Maar de kans is ook klein dat iemand dat zou weten als een goede Google zoektocht het niet oplevert.
Gr Angela
Ik zal jouw professie ook eens diskwalificeren als bijvak. Gewoon, om lekker te oordelen. Soms moet dat gewoon. Volgens mij dus.
Angela1967
05-06-2023 om 15:43
Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 15:17:
[..]
Ik zal jouw professie ook eens diskwalificeren als bijvak. Gewoon, om lekker te oordelen. Soms moet dat gewoon. Volgens mij dus.
We hebben het hier over ouders die al dan niet schoolacties doen voor hun kind. Welk betaalde professie heb jij het over? Als het gaat over die docenten die geen antwoorden willen geven: natuurlijk is dat hun beslissing. Maar dat wil toch niet zeggen dat zij voor het individuele kind beslissen? Denk je dat ik hen hen niet gewoon normaal gevraagd heb, uitgelegd heb, onderbouwd heb, eerst natuurlijk kind zelf vijf keer op pad gestuurd?
Gr Angela
Ps we hebben bij een andere docent gele fijnf afspraken kunnen maken waarbij wij als ouders de verantwoordelijkheid kregen en ook hebben genomen om kind eerst zelf te laten werken en dan met behulp van de antwoorden een bijspijkerprogramma op te zetten. En dat is dan een schril contrast met een docent die bang is dat het niet serieus genomen wordt en niet kan meedenken
Mevrouw75
05-06-2023 om 16:08
Angela1967 schreef op 05-06-2023 om 15:43:
[..]
We hebben het hier over ouders die al dan niet schoolacties doen voor hun kind. Welk betaalde professie heb jij het over? Als het gaat over die docenten die geen antwoorden willen geven: natuurlijk is dat hun beslissing. Maar dat wil toch niet zeggen dat zij voor het individuele kind beslissen? Denk je dat ik hen hen niet gewoon normaal gevraagd heb, uitgelegd heb, onderbouwd heb, eerst natuurlijk kind zelf vijf keer op pad gestuurd?
Gr Angela
Ps we hebben bij een andere docent gele fijnf afspraken kunnen maken waarbij wij als ouders de verantwoordelijkheid kregen en ook hebben genomen om kind eerst zelf te laten werken en dan met behulp van de antwoorden een bijspijkerprogramma op te zetten. En dat is dan een schril contrast met een docent die bang is dat het niet serieus genomen wordt en niet kan meedenken
“dit soort bijvakken. Soms moet het gewoon. Volgens mij dus. lekker oordelen is heerlijk voor buitenstaanders!”
Angela1967
05-06-2023 om 17:18
Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 16:08:
[..]
“dit soort bijvakken. Soms moet het gewoon. Volgens mij dus. lekker oordelen is heerlijk voor buitenstaanders!”
Ja wat bedoel je nou? Ik zeg toch niet dat die vakken niet nodig zijn ? Het gaat erom dat die docenten in kwestie juist zich zo opstellen, als Calimero. Alsof hun vak alleen belangrijk is als je de antwoorden niet geeft. Het straalt ook een soort wantrouwen uit naar de leerlingen en precies dat is funest voor de "waardering" voor je vak. Gr Angela
Ysenda
05-06-2023 om 17:21
Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 16:08:
[..]
“dit soort bijvakken. Soms moet het gewoon. Volgens mij dus. lekker oordelen is heerlijk voor buitenstaanders!”
muziek, ckv, maatschappijleer, gym, zijn voor de meeste leerlingen bijvakken. Waarvan ik zeker vind dat de leerlingen er mee in aanraking moeten komen maar zeker niet zo belangrijk als die vakken die de basis zijn voor het vervolgonderwijs.
Voor die opleidingen waar deze 'bijvakken' wel belangrijk zijn zijn over het algemeen vrij specifieke toelatingseisen waarbij een specifieke toets op dit gebied bij hoort. Bij sport en bewegen bv een conditietest, bij muziek moet je voorspelen en bij ckv vaak een portfolio inleveren en alleen je schoolkennis is dan vaak niet genoeg om door die toelating te komen.
Dus ja, dit zijn bijvakken.
Daglichtlamp
05-06-2023 om 17:24
Dat is echt een probleem, dat docenten van sommige vakken niet beseffen waarom hun vak in het programma zit. Dat is voor gym bijvoorbeeld niet om te testen hoe goed leerlingen een werkstuk kunnen maken over de olympische spelen, of om ze een schriftelijke toets te geven over spelregels. Dat is ook niet om kinderen onvoldoendes te geven omdat ze niet snel genoeg rennen of hoog genoeg springen t.o.v. hun klasgenootjes.
Muziek is voor mij een soortgelijk vak, waarbij het vooral gaat om dat leerlingen beseffen dat muziek of bewegen leuk is, dat je er voldoening uit kunt halen.
Natuurlijk is er ook een eindexamenvak muziek, waarbij het daadwerkelijk om beheersing van de stof gaat. Maar in de onderbouw zou de nadruk echt ergens anders op moeten liggen.
Angela1967
05-06-2023 om 17:40
SuzyQFive schreef op 05-06-2023 om 01:43:
[..]
Is het wel eens bij je opgekomen dat je kind wellicht niet het juiste doet in de les? Bij blijven zitten op dit soort ‘bijvakken’ doe je meestal gewoon niet wat je moet doen.
Natuurlijk zijn er ook docenten die wat laten liggen maar erop blijven zitten dan zou ik toch verder kijken dan de docent de schuld geven.
Is het wel eens bij je opgekomen dat juist bij de vakken waar veel uren voor gereserveerd zijn en bijvoorbeeld ook examen in gedaan wordt, een aantal docenten beter snappen dat een alternatieve aanpak in overleg met docent succesvoller kan zijn? Het is dus mijns inziens juist de angst van die docenten (die ik de schuld zou geven van blijven zitten) dat ze rigide zijn.
Gr Angela
SuzyQFive
05-06-2023 om 21:19
Angela1967 schreef op 05-06-2023 om 17:40:
[..]
Is het wel eens bij je opgekomen dat juist bij de vakken waar veel uren voor gereserveerd zijn en bijvoorbeeld ook examen in gedaan wordt, een aantal docenten beter snappen dat een alternatieve aanpak in overleg met docent succesvoller kan zijn? Het is dus mijns inziens juist de angst van die docenten (die ik de schuld zou geven van blijven zitten) dat ze rigide zijn.
Gr Angela
Ik ben zelf docent, natuurlijk zit er wel eens een rotte appel tussen, jij scheert een hele groep docenten over een kam. Dat docenten een bepaalde didactiek hebben is nu eenmaal zo en je kind moet daarmee leren omgaan.
Zelf kijk ik naar wat het kind nodig heeft maar dat is niet hoe de wereld in elkaar steekt. Soms moeten dingen op een bepaalde manier. Dat is nu eenmaal niet altijd jouw manier.
Angela1967
05-06-2023 om 21:27
SuzyQFive schreef op 05-06-2023 om 21:19:
[..]
Ik ben zelf docent, natuurlijk zit er wel eens een rotte appel tussen, jij scheert een hele groep docenten over een kam. Dat docenten een bepaalde didactiek hebben is nu eenmaal zo en je kind moet daarmee leren omgaan.
Zelf kijk ik naar wat het kind nodig heeft maar dat is niet hoe de wereld in elkaar steekt. Soms moeten dingen op een bepaalde manier. Dat is nu eenmaal niet altijd jouw manier.
Echt je snapt niet het verschil tussen het ene probleem en het andere.
Gr Angela
OnherkenbaarAnoniem
05-06-2023 om 22:17
Angela1967 schreef op 05-06-2023 om 21:27:
[..]
Echt je snapt niet het verschil tussen het ene probleem en het andere.
Gr Angela
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt Angela. Sommige docenten van vakken als muziek, gym en ckv vinden hun vak heel belangrijk. Laten de leerlingen (te) veel huiswerk maken voor hun vak en er valt niet over te praten.
Wij proberen een puber met nah door het gewone middelbare onderwijs te loodsen. Na een gymles als start van de dag is hij overprikkeld en neemt de rest van de dag weinig meer op in de lessen. Deze school heeft als regel dat je voor elke gemiste gymles een huiswerkopdracht krijgt die het in een uur kunt maken en morgen inleveren. Er viel niet met de docent te praten: Gymles gemist? Opdracht maken! Zelfs toen we om medische redenen een vrijstelling voor gym hadden geregeld bleef ze hem op de huid zitten met die opdrachten. Heb er vele uren in gestoken om dat van tafel te krijgen. Echt nul begrip dat Nederlands en Wiskunde belangrijker zijn om een diploma te halen.
Mevrouw75
05-06-2023 om 22:21
Mijn ervaring (ik geef geen bijvak, om dat misverstand even uit de wereld te halen) is als je je eigen vak niet serieus neemt, niemand dat doet. Daarnaast is het algemene dédain richting vakken als gym, ckv en muziek echt stuitend.
MamaE
05-06-2023 om 22:33
Mijn man geeft levensbeschouwing en dat wordt door veel leerlingen en ouders ook als bijvak gezien, tot zelfs verzoeken om het niet te hoeven volgen aan toe.
Hij snapt dat ergens wel en begrijpt ook dat Nederlands, wiskunde, geschiedenis en natuurkunde belangrijker zijn voor het halen van een diploma.
Het probleem van vakken als gymles, muziek, ckv, levensbeschouwing etc. is dat ze weinig zeggen over je intelligentie/op welk niveau je thuishoort. Een school zou dat in mijn ogen moeten erkennen door het minder zwaar mee te laten tellen voor het over gaan én vooral te kijken naar inzet. Ik vind het onzinnig om iemand een jaar over te laten doen of te laten afstromen wegens een onvoldoende voor dit soort vakken. Maar het moet ook weer niet zo zijn dat je je er met een jantje van leiden vanaf kan maken.
Het zijn wel vakken die je andere vaardigheden leren; motorische vaardigheden, je grenzen verkennen, anders kijken naar dingen, nadenken over normen en waarden, wat belangrijk voor je is, wat je wil uitdragen, waarom en op welke manier etc.
Dat is juist iets wat in de vormende jaren op de middelbare school belangrijk is. Als je naar een vervolgopleiding gaat, komen dat soort dingen niet meer aan bod.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.