Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Narcis

Narcis

07-03-2013 om 09:30

Mobiele telefoons op school

Onze basisschool heeft bedacht dat ze de mobiele telefoons aan het begin van de dag innemen en aan het eind van de dag gaan teruggeven. Prima idee want die dingen worden tegenwoordig overal voor gebruikt, er worden foto's en filmpjes mee gemaakt en ze gaan er mee op internet.

Het probleem is nu dat die dingen in een doos gaan maar dat school niet verantwoordelijk is als ze stuk gaan of vermist zijn. Dat lijkt mij vreemd. Het lijkt net op: wie betaalt bepaalt maar dan andersom. School bepaalt wel maar betaalt niet. Hoe kunnen ze dit doen zonder verantwoordelijk te zijn? Dat kan in mijn ogen alleen als die doos achter slot en grendel gaat en als iedereen er bij is bij het uitdelen zodat Pietje niet per ongeluk expres de telefoon van Jantje meeneemt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

" de directie stelt zich niet aansprakelijk"

Het lijkt mij dat dit inderdaad niet kan. Ik moet onmiddellijk denken aan die garderobes waar dan zo'n bordje hangt " de directie stelt zich niet aansprakelijk voor verlies ofdiefstal" (nee, die aansprakelijkstelling doe ik zonodig zelf wel, denk ik dan altijd). Daarvan is vziw ik in de rechtspraak ooit uitgemaakt dat dat niet kan: als jij een bewaakte garderobe (fietsenstalling, noem maar op) aanbiedt, tegen betaling, kan je niet vervolgens je aansprakelijkheid uitsluiten.

Hier idem, lijkt me. De school verplicht je dingen in bewaring te geven, maar wil vervolgens geen verantwoordelijkheid dragen voor de in bewaring genomen spullen. Dat kan niet. Je kan hier een briefje over schrijven, wat erg netjes is, je kan het ook naast je neerleggen en de school gewoon aansprakelijk stellen als zich iets zou voordoen. Dan is het overigens m.i. wel van belang dat als schade optreedt, dat onmiddelijk wordt gemeld en de melding wordt opgevolgd door een schriftelijke bevestiging, want anders krijg je geheid discussie over wanneer de schade precies is opgetreden.

Groeten,

Temet

Eenvoudiger

Gewoon geen mobiel mee naar school. Is tenslotte ook nergens voor nodig.

Primavera

Primavera

07-03-2013 om 10:45

Na school wel

Jippox, op de basisschool zelf zal een kind geen telefoon nodig hebben, maar ik kan zat situaties bedenken waarbij ze gelijk na school wel een telefoon bij zich moeten hebben.
School moet kiezen. Of ze neemt ze 's ochtends in en is er dan verantwoordelijk voor of ze laat de telefoon in bezit van de leerlingen die er dan zelf verantwoordelijk voor zijn. In dat tweede geval kunnen er wel regels worden gesteld dat het mobieltje niet aan mag staan met sancties voor leerlingen die hun telefoon dan toch aan zetten.

Jolijt

Jolijt

07-03-2013 om 11:15

Soms gewoon nodig

Oudste belt soms als school uit is waar ik ben en waar zij naar toe gaat. Dat weten we niet tevoren.
Regel is: mobiel wordt niet gezien en niet gehoord. Dat gaat prima.

Ilva

Ilva

07-03-2013 om 13:42

Kluis

Mijn kinderen nemen geen telefoon mee naar school. Maar ik begreep dat ze bij ons op school in de kluis gaan.

mobiele telefoon houder

mobiele telefoon houder

07-03-2013 om 14:11

Zo'n onzin...

Toen ik op school zat, bestonden er helemaal geen mobiele telefoons. Als de school uit ging, ging je gewoon naar huis en als ik ergens heen wilde, dan moest ik eerst naar huis om dat te vragen. Ik wist ook waar mijn ouders waren en waar ik naartoe moest.
Die onzin tegenwoordig met die mobieltjes. Ik snap wel dat het de tijd is, maar nodig zijn ze echt niet.

En als er situaties zijn waarbij zo'n mobieltje echt nodig is, hoe deden ze dat dan vroeger? Juist, gewoon afspraken maken en gewoon na school naar huis komen, Punt. Die situaties van tegenwoordig worden gewoon gecreëerd of ontstaand gewoon door die krengen.

Wilma

Wilma

07-03-2013 om 14:47

Hier

Mogen ook geen mobieltjes op de lagere school. Niet hoorbaar en zichtbaar. Je mag m wel in je tas hebben (uit).

Probleem is hier dat enkele leerkrachten het wel goedvinden en het nu dus totaal niet meer duidelijk is voor de leerlingen of het wel of niet mag.

Narcis

Narcis

07-03-2013 om 15:17

Krijgen we dat weer

Commentaar op het feit dat een kind op de basisschool een mobieltje bij zich heeft.

Waarom niet op de basisschool en waarom wel een paar weken later op het voortgezet? Soms is het voortgezet nog dichterbij overigens.

Mijn kind heeft een telefoon omdat ik niet altijd thuis ben als hij naar huis komt en niet altijd thuis ben als hij weggaat en omdat wij van de provider een gratis abo kregen dat we weg mochten geven. Kind kan naar alle gezinsleden gratis bellen. Het is dus goedkoper dan met de vaste telefoon bellen.

De belangrijkste reden is dat dit kind volledig in paniek kan raken als er iets tegen zit (het hek gaat niet open door de kou) en als hij dan kan bellen kunnen we hem heel makkelijk rustig krijgen en vervolgens gaat hij weer door met waar hij mee bezig was.

Maar goed dat was de vraag niet. Mijn kind heeft het goedkoopste mobieltje wat er is dus ik ben niet bang dat er iets met zijn mobieltje gebeurt maar het gaat mij om het principe.

Uit en uit het zicht

Als er in een vakje van de tas een mobiel zit die uitstaat weet niemand dat toch? Of in de jaszak met de rits dicht. Op het vo moeten ze hier ook uit en uit het zicht, ook i.v.m. spieken. Kan je zoon vast aan de methode wennen.

foute moeder

foute moeder

07-03-2013 om 16:03

Over onzin en uit het zicht

En natuurlijk, daar is de opmerking over "onzin met die mobieltjes" en "toen ik op school zat...". De opmerkingmaker haalt zeker ook nog steeds geld van het loket van de bank, zit elke middag om half vier thuis met de thee, heeft acht televisiezenders, geen laptop en computers in huis...

Onzin, zo'n opmerking.

Mijn kinderen hadden wel een telefoon. Nog steeds. De jongste doet een half jaar met beltegoed van een tientje, maar het is al een paar keer broodnodig gebleken. Hoe we het vroeger hadden gedaan? Geen idee maar we leven in het nu en nu regelen we het zo.

Op de basisschool moest er ook van alles in die bak. Sleutels, fietssleutels, telefoon. Er verdween ook af en toe wel wat (gelukkig van anderen) en dan wist niemand ergens van, natuurlijk. Ik heb tegen mijn kind gezegd: doe die telefoon uit en leg met de sleutels onderin je tas.

Ik kan me voorstellen dat leerkrachten willen voorkomen dat kinderen gaan appen, pingen en weet ik veel wat. Maar om zo'n telefoon dan in een onbewaakte doos te gooien in een school waar de deur altijd wijd open staat, nee...

Soms moet je een beetje ongehoorzaam zijn (zeker als school niet thuis geeft als er vervolgens spullen verdwijnen terwijl de deur altijd open staat). Wat niet weet, wat niet deert en we schaden er niemand mee.

Ik leer mijn kind luisteren en gehoorzamen, maar niet blind.

Foute moeder

Of jij dat nou onzin vindt of niet: ik vind een mobieltje volkomen overbodig. (En ja, ik zit ook nog eens om half 4 klaar met de thee. Vind je dat ook onzin dan?)
Dat iets er is (in dit geval een mobiel) betekent nog niet dat iedereen het ook altijd moet gebruiken. Ik kan daar gelukkig gewoon zelf nog een keuze in maken.

Op het basisonderwijs vind ik een mobiel mee naar school ook onz

Ik denk dat het alleen maar voor de leuk is en niet dat er een situatie is waarin je het nodig zou kunnen hebben. Voor de middelbare vind ik het nog een beetje anders, maar op de basisschool echt niet. Mijn basisschoolkinderen krijgen hun mobiel dus ook niet mee naar school. Dan hoeft hij ook niet ingeleverd te worden. Geen idee eigenlijk, of dat bij ons op school gebeurt - er zijn er überhaupt niet veel die hem bij zich hebben, denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

07-03-2013 om 17:20

Jippox

Jij kan die keuze maken en een ander dus ook. Stellen dat het overbodig is, klopt dan dus niet. Jouw keus is niet de enige goede, toch?

Fiorucci

Fiorucci

07-03-2013 om 17:22

Genista

Ik zie hier veel kinderen even bellen met hun ouder na school. Vooral bovenbouwers, die even overleggen over het al dan niet spelen bij iemand, of gewoon even als contactmoment. Wat maakt het in die klassen minder nodig dan op het vo??

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-03-2013 om 17:27

Tja ach

in de lijn van het al dan niet thuisblijfmoeder zijn... Jullie vinden het onzinnig voor jullie kinderen, ik vind het heel nuttig voor de mijne. Punt.

En ontopic: dat wordt kiezen tussen twee kwaden: of burgerlijke ongehoorzaamheid kweken bij mijn kinderen of flink de strijd aangaan met school. Als ik een beetje het idee heb dat school zorgvuldig omgaat met die telefoons zou ik risico wel lopen. Zouden al die telefoon in een grote doos ergens in de hal liggen, dan zouden ze de pot op kunnen en wordt het dus telefoon onder in de tas en uit.

Hier is het overigens of inleveren bij de juf of niet merkbaar aanwezig. Dochter kan daar prima mee omgaan. Juf ook.

Fio

ik herstelde mij dan ook netjes in mijn laatste bericht met : "Ik vind het overbodig". Zo wel goed?
Overigens: ik hoef niet perse altijd te weten waar mijn kinderen zijn. Ik spreek ook wel met ze af dat ze kunnen spelen uit school en dan rond 5 uur thuis moeten zijn. Dan weet ik dus niet waar of bij wie ze zijn, maar dat geeft toch niet?

Mussie

Mussie

07-03-2013 om 19:20

Inderdaad in de tas

Zoon heeft een mobiel mee omdat ik dus bijna nooit thuis ben als hij uit school komt ivm werk. En dat gaat prima, maar ik geval van calamiteiten wil ik dat hij mij kan bereiken en dat ik hem kan bereiken. En vroeger deden we zonder, dat klopt, maar ik heb zelf een ervaring die heel wat minder erg had hoeven zijn als ik destijds een mobiel had gehad en om hulp had kunnen bellen.
Ik zou in dit geval zoon aanraden z'n telefoon in z'n tas te laten, zodat de leerkrachten het niet zien. Ja, dan maar ongehoorzaam maar ik wil hem gewoon kunnen bereiken.

Het lastige is

Dat het hier om duurdere, kwetsbaardere en diefstalgevoeliger spullen gaat dan ooit gebruikelijk is geweest bij basisschoolkinderen. Daarnaast is het apparatuur waarmee kinderen allerlei storends kunnen uithalen. Vandaar dat telefoons onopgemerkt horen te zijn, uit en in de tas.

Wat zou het mooi zijn als ook 'grote mensen ' dat wat vaker zouden doen, haha.

Simpele regel (en soms wel nodig op basisschool)

Ik ken wel kinderen die met de bus naar de basisschool gaan (ouders gescheiden, kind verhuist maar blijft wel op school) - zo'n kind mag toch wel een mobiel hebben! Als er onderweg wat is!
Maar school moet gewoon een simpele regel instellen, zoals iemand hier al schreef: "uit en uit het zicht"
Klaar. Ziet de leerkracht een mobiel onder schooltijd, kan die ingenomen worden, met de ouders gebeld, ophalen door ouders bij directeur, wat voor straf je maar bedenkt als leerkracht. Maar hamer erop in je klas dat het niet erg is zo'n ding te hebben, en ook wel handig, maar niet onder schooltijd. Dan is hij "uit en uit eht zicht".
Echt niet zo moeilijk.

Annet

Annet

07-03-2013 om 23:28

Mobiel wel modig

Zoon reist 2-3 keer per week met de trein naar huis of speciale les. Dit is haalbaar omdat hij een mobiel bij zich heeft. Deze week was hij per ongeluk de verkeerde kant op gereisd. Juist omdat hij dan kan bellen, wordt dit makkelijk opgelost.
Het geeft mij en hem de rust om dit soort situaties aan te kunnen. Zoon is 10.

Als juf zeg ik

Die dingen horen niet in de klas. Zodra zo'n ding wel hoorbaar/merkbaar is, vind ik het niet meer dan redelijk dat leerling ding afgeeft, bij leerkracht of directie.
Als ik voor de klas sta staat mijn telefoon ook gewoon UIT.

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2013 om 07:29

Geerke

Hier was de leerkracht van groep 8 constant bezig met waarschuwen, in beslag nemen etc. Dus is de beslissing genomen: inleveren allemaal, voor de les. Maar ze gaan achter slot en grendel.

Fiorucci

Fiorucci

08-03-2013 om 07:31

Jippox

Ja, als je uitgaat van braaf luisterende kinderen kan dat heel goed. Maar ik weet uit ervaring dat het reuze handig is als je even kunt bellen, als kindlief om 18.00 nog niet thuis is..)

Vic

Vic

08-03-2013 om 10:41

Geen telefoon

Het is best wel erg, maar mijn dochter (13, 2e klas) heeft dus geen telefoon. Ze heeft er wel een maar die doet het niet meer sinds ze een glas chocomel in haar tas gooide (en ik zei nog zo 'dat gaat mis'). Als ze me eens moet bellen mag dat op de administratie, en als ze onderweg een lekke band heeft zal ze moeten lopen Het zit wel in de planning om een nieuwe te regelen, echt handig is het niet zonder, maar we hadden een supergoedkope prepaidkaart van Kruidvat en die deed het ook niet echt lekker.

Brianna F

Brianna F

08-03-2013 om 10:50

Vic

Hoezo erg? Die van mij hebben allemaal geen mobieltje gehad gedurende hun middelbare schoolcarrière en ik heb ze er eentje opgedrongen toen ze gingen studeren en met openbaar vervoer het halve land doorgingen. De helft van de tijd ligt dat ding nog thuis.

Fio ea

Ik zeg ook nadrukkelijk "ik vind". En ik vind dat nog steeds. Uitzonderingssituaties daargelaten zoals Annet die beschrijft, vind ik het, bij ons op school, problemen zoeken om een mobiel mee te nemen. Als mijn kinders ergens willen gaan spelen, bellen ze vanaf daar wel. Als een klasgenootje hier wil spelen, bellen ze vanaf hier. No problemo. En mijn kroost is tot nu toe op tijd thuis, dus bellen omdat ze te laat zijn, is ook nog niet aan de orde geweest. O ja, ik heb een keer lopen zoeken in de buurt omdat kind niet doorhad hoe laat het was.
Mijn dochter heeft weliswaar een mobieltje omdat ze dat leuk vindt, maar die gaat dus niet mee naar school en ze mist het ook niet. Vic, mijn oudste, ook 13 en op het VO, heeft ook geen mobiel. Hij mag best, maar hij krijgt ruim zakgeld en geen "beltoeslag". Hij is zich een rotje geschrokken van wat zo'n smartphone kost en heeft besloten dat hij nog wel even zonder kan. Ook goed.

Ouders

vinden het vooral handig als hun kind een mobieltje heeft en zeggen vervolgens dat het niet meer zonder kan . Onze kinderen hebben ook een mobiel maar juist als ik het handig vind als ze dat ding meenemen laten ze hem thuis wat dan is het net 'onhandig'. Want dan moeten ze erop letten. Ook is mijn ervaring dat ze die dingen net op stil hebben staan/batterij leeg hebben als ik ze graag wil bereiken. Tja en als ze midden in het land zijn gekomen met de trein en ze weten het even niet meer ga ik ze echt niet halen en er loopt daar ook vast wel iemand rond die ze even de weg wil wijzen.
Mijn ervaring is dat als ze bij iemand gaan spelen/chillen dat ze daar altijd wel een telefoon hebben waar ze even mee naar huis mogen bellen.

mobiele telefoon ouder

mobiele telefoon ouder

08-03-2013 om 12:40

Foute moeder generaliseert

"En natuurlijk, daar is de' opmerking over "onzin met die mobieltjes" en "toen ik op school zat...". De opmerkingmaker haalt zeker ook nog steeds geld van het loket van de bank, zit elke middag om half vier thuis met de thee, heeft acht televisiezenders, geen laptop en computers in huis….'

Voor uw informatie: ik ben zelf werkzaam in de IT-sector, ik ben namelijk wetenschappelijk programmeur en zit niet om half vier thuis op de bank met een kop thee maar op mijn werk (hoewel ik niet inzie wat daar mis mee is), regel mijn bankzaken onine, ben in het bezit van meerdere laptops, ipads, ipods, computers en heb uiteraard het nieuwste model mobiele telefoon. Nu vraag ik u….

Dat u het niet mee eens bent, is prima. Dat is ieders goed recht, maar om nu direct met dergelijke veronderstellingen te komen getuigd van algemene dommigheid. Ik heb niets meer te zeggen.

Vic

Vic

08-03-2013 om 12:57

Nou

Mijn dochter is de enige in haar klas zonder mobiel. Ik heb me er wel over verbaasd wat voor dure toestellen die kinderen allemaal hebben. Ze heeft wel een IPod, zelf gekocht, en neemt die ook wel eens mee. Maar daar heb je onderweg niets aan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.