Nieuwemama
27-03-2025 om 18:15
Mijn zoontje wordt geïntimideerd en gepest groep 3
Mijn zoontje wordt al sinds groep 2 soms geïntimideerd en gepest op school lichamelijk aan toe.
Ik heb destbetreffende moeder aangesproken maar ik merk dat ze het iedere keer het naar mij en mijn zoon draait. Als ik dan bijvoorbeeld zeg jou zoon zag ik lopen naar mijn zoontjes tafel en pakte hem bij zijn keel/greep hem bij zijn keel uit het niets. Zegt ze je zoontje moet niet naar mijn zoon de tafel gaan. Dan denk ik bij mijzelf hoor je niet wat ik zeg? JOU ZOON LOOPT NAAR MIJN ZOONS TAFEL. Taal is niet probleem. Ze wilt gewoon niet begrijpen. Mijn zoon wordt geslagen geschopt en geïntimideerd met slaan bewegingen. Mijn zoon is een rustig persoon dat wel voor zichzelf opkomt door te zeggen houd op. Maar terugvechten doet hij niet. Ik heb de moeder meerdere keren aangesproken dat ging ik gewoon normaal. Nou ik heb weer moeder aangesproken en verteld dat het niet ophoud en ik wel genoodzaakt ben om dit te melden bij de juf en directie. We willen graag een gesprek met beide ouders om dit op te lossen. Mijn zoontje zegt vaak dat hij niet naar school wilt hierdoor. Ging ze helemaal tekeer naar mij. Dat ik dit nooit met haar bespreek en dat haar man niet gaat komen dat ze mij en mijn man wel gaan aanpakken tijdens het gesprek…. Heel kinderachtig. Erg onder mijn niveau. Ik merk echt dat die vrouw een stoornis heeft, maar durf het niet te zeggen tegen de directie. Ik heb haar al 6 keer aangesproken op een rustig en volwassen manier. Nou heeft die moeder ook problemen gehad met andere moeders in de ouderkamer, andere moeders waren niet zo rustig als ik en schreeuwde op haar los. Toen vond ik het zo zielig voor haar ze deed zo zielig. Maar zelf schreeuwt ze naar mij. Dus eigenlijk zo onschuldig ben je niet. Ze gingen schreeuwen tegen haar dat ze op haar kinderen beter moet opletten. Blijkbaar slaat haar zoon ook andere kinderen.
ik vind dat de school actie moet ondernemen. Ik ga binnenkort op gesprek met directie. Maar heb niet echt vertrouwen in de school. Ik merk dat ze over pesten en slaan niet veel mee doen om het te stoppen. Blijkbaar sturen ze de kinderen niet van school die pesten. Dus de slachtoffer is de dupe en moet maar weg. Ik zit echt te na te denken om mijn kinderen op een ander school in te schrijven. Wat zouden jullie doen? Hebben jullie tips voor mij tijdens het gesprek met directie. Alvast bedankt 🙏🏻

Nick90
28-03-2025 om 11:25
Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 10:20:
[..]
Oh jawel hoor. Ik heb kind ook netjes op aangesproken en zag alleen maar een leegte in zijn ogen.
Ik zou er toch ook op inzetten om je zoon weerbaarder te maken, op bijna elke school zitten kinderen die pesten.
Vertelt jouw kind zelf over die pesterijen thuis? Maakt hij het dan niet erger dan het is?

Nieuwemama
28-03-2025 om 11:31
Nick90 schreef op 28-03-2025 om 11:25:
[..]
Ik zou er toch ook op inzetten om je zoon weerbaarder te maken, op bijna elke school zitten kinderen die pesten.
Vertelt jouw kind zelf over die pesterijen thuis? Maakt hij het dan niet erger dan het is?
Nee wat voorgevallen is in mijn eerste post. Heb ik met mijn eigen ogen vernomen en nog veel meer. Mijn zoon verbergt het juist van mij. Gisteren zei hij tegen mij. ‘ maar mama dat is toch normaal?’ Ik zei wat is normaal ‘dat hij mij slaat, duwt en schopt.’ Nee dat is niet normaal lieve schat zei ik.

haarklover
28-03-2025 om 11:35
Blijkbaar vind je dat de juf/school er niet genoeg aan doet.
Dan is het beste je zoontje snel op een andere school te zetten.
Of zelfs thuis te houden tot hij op een andere school is (maar ik weet niet of kan i.v.m. leerplicht en dergelijke).

haarklover
28-03-2025 om 11:36
Of je begint een actie samen met de andere ouders.
Maar dat kan langer duren, en het is de vraag of het succes oplevert.

Moxxie
28-03-2025 om 19:32
haarklover schreef op 28-03-2025 om 11:36:
Of je begint een actie samen met de andere ouders.
Maar dat kan langer duren, en het is de vraag of het succes oplevert.
Een actie samen met andere ouders gericht op een ander kind? Dat is toch ook niet de juiste weg?

haarklover
28-03-2025 om 20:02
Een actie met andere ouders naar de school toe.
Zodat onderwijzers beter op agressie letten en het beter aanpakken.
Maar dat is een lange (en langzame) weg.
Zonder garantie op succes.

ToetieToover
29-03-2025 om 11:03
Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 10:20:
[..]
Oh jawel hoor. Ik heb kind ook netjes op aangesproken en zag alleen maar een leegte in zijn ogen.
Ik heb wel eens zo’n pestkop wat minder netjes toegesproken. Buiten gehoorsafstand van iedereen uiteraard. Hielp als een trein. Blijf van mijn kind af, ik weet waar je woont en ik heb zwarte banden in vier verschillende vechtsporten. Zoiets was het. Niet netjes. Maar als ouders en leerkrachten niks doen, doe ik het zelf wel. Ik vond en vind het nog steeds een dubieuze actie van mezelf, maar ja. Kom niet aan mijn kind.

Labyrinth
29-03-2025 om 11:30
Wat een zwaktebod om als juf te zeggen dat je kind maar weerbaarder moet worden, als je pesten aankaart. Een kleine 20 procent van de basisschoolkinderen wordt gepest op school, schrikbarende cijfers. Pesten kan iemand langdurige psychische klachten bezorgen. Helemaal terecht dat je hier zo fel op reageert, zou de school ook moeten doen.
Want iemand die pest, heeft ook problemen, die onderkent moeten worden.
Ik zou ook je zoon ergens anders laten inschrijven, maar ook de school onder druk zetten, dat ze hier bovenop moeten gaan zitten. Ga met de directie in gesprek. Zeg dat je een overweeg een klacht in te dienen (bij de reguliere klachtencommissie van de school), maar ook bij de onafhankelijke (https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/adressen-landelijke-klachtencommissies-in-het-onderwijs). De inspectie inschakelen kan je ook nog terloops noemen. En neem contact op met de medezeggenschapsraad, spreek andere moeders aan, die je zag reageren op deze moeder. Samen sta je sterker.
De schoolomgeving moet een veilige omgeving zijn, waar kinderen in de klas niet bedreigd worden door anderen.
Heel goed dat je tegen je zoon zegt, dat er helemaal niets mis met hem is.

Nick90
29-03-2025 om 13:37
Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 11:31:
[..]
Nee wat voorgevallen is in mijn eerste post. Heb ik met mijn eigen ogen vernomen en nog veel meer. Mijn zoon verbergt het juist van mij. Gisteren zei hij tegen mij. ‘ maar mama dat is toch normaal?’ Ik zei wat is normaal ‘dat hij mij slaat, duwt en schopt.’ Nee dat is niet normaal lieve schat zei ik.
Dan zou ik zeker op je strepen gaan staan bij de juf!

Nieuwemama
29-03-2025 om 14:22
Labyrinth schreef op 29-03-2025 om 11:30:
Wat een zwaktebod om als juf te zeggen dat je kind maar weerbaarder moet worden, als je pesten aankaart. Een kleine 20 procent van de basisschoolkinderen wordt gepest op school, schrikbarende cijfers. Pesten kan iemand langdurige psychische klachten bezorgen. Helemaal terecht dat je hier zo fel op reageert, zou de school ook moeten doen.
Want iemand die pest, heeft ook problemen, die onderkent moeten worden.
Ik zou ook je zoon ergens anders laten inschrijven, maar ook de school onder druk zetten, dat ze hier bovenop moeten gaan zitten. Ga met de directie in gesprek. Zeg dat je een overweeg een klacht in te dienen (bij de reguliere klachtencommissie van de school), maar ook bij de De inspectie inschakelen kan je ook nog terloops noemen. En neem contact op met de medezeggenschapsraad, spreek andere moeders aan, die je zag reageren op deze moeder. Samen sta je sterker.
De schoolomgeving moet een veilige omgeving zijn, waar kinderen in de klas niet bedreigd worden door anderen.
Heel goed dat je tegen je zoon zegt, dat er helemaal niets mis met hem is.
Dankjewel voor alle tips. Ik zal deze zeker meenemen in mijn notities tijdens mijn gesprek bij de directeur. ❤️

Decembermamma
29-03-2025 om 18:53
Nick90 schreef op 28-03-2025 om 11:25:
[..]
En weer het verhaal dat de gepeste maar weerbaarder moet worden. NEE dus, je moet bij school blijven aandringen dat de pester wordt aangepakt. Die moet fatsoen leren, de gepeste moet niet aso leren worden.

Nieuwemama
31-03-2025 om 10:11
Decembermamma schreef op 29-03-2025 om 18:53:
[..]
En weer het verhaal dat de gepeste maar weerbaarder moet worden. NEE dus, je moet bij school blijven aandringen dat de pester wordt aangepakt. Die moet fatsoen leren, de gepeste moet niet aso leren worden.
100%!!!!