Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn zoontje wordt geïntimideerd en gepest groep 3

Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 10:20:

[..]

Oh jawel hoor. Ik heb kind ook netjes op aangesproken en zag alleen maar een leegte in zijn ogen.

Ik zou er toch ook op inzetten om je zoon weerbaarder te maken, op bijna elke school zitten kinderen die pesten. 
Vertelt jouw kind zelf over die pesterijen thuis? Maakt hij het dan niet erger dan het is? 

Nieuwemama

Nieuwemama

28-03-2025 om 11:31 Topicstarter

Nick90 schreef op 28-03-2025 om 11:25:

[..]

Ik zou er toch ook op inzetten om je zoon weerbaarder te maken, op bijna elke school zitten kinderen die pesten.
Vertelt jouw kind zelf over die pesterijen thuis? Maakt hij het dan niet erger dan het is?

Nee wat voorgevallen is in mijn eerste post. Heb ik met mijn eigen ogen vernomen en nog veel meer. Mijn zoon verbergt het juist van mij. Gisteren zei hij tegen mij. ‘ maar mama dat is toch normaal?’ Ik zei wat is normaal ‘dat hij mij slaat, duwt en schopt.’ Nee dat is niet normaal lieve schat zei ik.

Blijkbaar vind je dat de juf/school er niet genoeg aan doet.

Dan is het beste je zoontje snel op een andere school te zetten.

Of zelfs thuis te houden tot hij op een andere school is (maar ik weet niet of kan i.v.m. leerplicht en dergelijke).

Of je begint een actie samen met de andere ouders.
Maar dat kan langer duren, en het is de vraag of het succes oplevert.

haarklover schreef op 28-03-2025 om 11:36:

Of je begint een actie samen met de andere ouders.
Maar dat kan langer duren, en het is de vraag of het succes oplevert.

Een actie samen met andere ouders gericht op een ander kind? Dat is toch ook niet de juiste weg?

Een actie met andere ouders naar de school toe.
Zodat onderwijzers beter op agressie letten en het beter aanpakken.

Maar dat is een lange (en langzame) weg.
Zonder garantie op succes.

Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 10:20:

[..]

Oh jawel hoor. Ik heb kind ook netjes op aangesproken en zag alleen maar een leegte in zijn ogen.

Ik heb wel eens zo’n pestkop wat minder netjes toegesproken. Buiten gehoorsafstand van iedereen uiteraard. Hielp als een trein. Blijf van mijn kind af, ik weet waar je woont en ik heb zwarte banden in vier verschillende vechtsporten. Zoiets was het. Niet netjes. Maar als ouders en leerkrachten niks doen, doe ik het zelf wel. Ik vond en vind het nog steeds een dubieuze actie van mezelf, maar ja. Kom niet aan mijn kind. 

Wat een zwaktebod om als juf te zeggen dat je kind maar weerbaarder moet worden, als je pesten aankaart. Een kleine 20 procent van de basisschoolkinderen wordt gepest op school, schrikbarende cijfers. Pesten kan iemand langdurige psychische klachten bezorgen. Helemaal terecht dat je hier zo fel op reageert, zou de school ook moeten doen. 
Want iemand die pest, heeft ook problemen, die onderkent moeten worden. 
Ik zou ook je zoon ergens anders laten inschrijven, maar ook de school onder druk zetten, dat ze hier bovenop moeten gaan zitten. Ga met de directie in gesprek. Zeg dat je een overweeg een klacht in te dienen (bij de reguliere klachtencommissie van de school), maar ook bij de onafhankelijke (https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/adressen-landelijke-klachtencommissies-in-het-onderwijs). De inspectie inschakelen kan je ook nog terloops noemen. En neem contact op met de medezeggenschapsraad, spreek andere moeders aan, die je zag reageren op deze moeder. Samen sta je sterker. 
De schoolomgeving moet een veilige omgeving zijn, waar kinderen in de klas niet bedreigd worden door anderen. 
Heel goed dat je tegen je zoon zegt, dat er helemaal niets mis met hem is. 

Nieuwemama schreef op 28-03-2025 om 11:31:

[..]

Nee wat voorgevallen is in mijn eerste post. Heb ik met mijn eigen ogen vernomen en nog veel meer. Mijn zoon verbergt het juist van mij. Gisteren zei hij tegen mij. ‘ maar mama dat is toch normaal?’ Ik zei wat is normaal ‘dat hij mij slaat, duwt en schopt.’ Nee dat is niet normaal lieve schat zei ik.

Dan zou ik zeker op je strepen gaan staan bij de juf! 

Nieuwemama

Nieuwemama

29-03-2025 om 14:22 Topicstarter

Labyrinth schreef op 29-03-2025 om 11:30:

Wat een zwaktebod om als juf te zeggen dat je kind maar weerbaarder moet worden, als je pesten aankaart. Een kleine 20 procent van de basisschoolkinderen wordt gepest op school, schrikbarende cijfers. Pesten kan iemand langdurige psychische klachten bezorgen. Helemaal terecht dat je hier zo fel op reageert, zou de school ook moeten doen.
Want iemand die pest, heeft ook problemen, die onderkent moeten worden.
Ik zou ook je zoon ergens anders laten inschrijven, maar ook de school onder druk zetten, dat ze hier bovenop moeten gaan zitten. Ga met de directie in gesprek. Zeg dat je een overweeg een klacht in te dienen (bij de reguliere klachtencommissie van de school), maar ook bij de De inspectie inschakelen kan je ook nog terloops noemen. En neem contact op met de medezeggenschapsraad, spreek andere moeders aan, die je zag reageren op deze moeder. Samen sta je sterker.
De schoolomgeving moet een veilige omgeving zijn, waar kinderen in de klas niet bedreigd worden door anderen.
Heel goed dat je tegen je zoon zegt, dat er helemaal niets mis met hem is.

Dankjewel voor alle tips. Ik zal deze zeker meenemen in mijn notities tijdens mijn gesprek bij de directeur. ❤️

Nick90 schreef op 28-03-2025 om 11:25:

[..]

En weer het verhaal dat de gepeste maar weerbaarder moet worden. NEE dus, je moet bij school blijven aandringen dat de pester wordt aangepakt. Die moet fatsoen leren, de gepeste moet niet aso leren worden. 

Nieuwemama

Nieuwemama

31-03-2025 om 10:11 Topicstarter

Decembermamma schreef op 29-03-2025 om 18:53:

[..]

En weer het verhaal dat de gepeste maar weerbaarder moet worden. NEE dus, je moet bij school blijven aandringen dat de pester wordt aangepakt. Die moet fatsoen leren, de gepeste moet niet aso leren worden.

100%!!!! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.