Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn 4 jarige wordt gepest!

Graag zou ik jullie meningen en tips hierover willen horen.

Mijn zoontje van 4 is net begonnen met zijn eerste week op de basisschool. Super leuk en spannend natuurlijk. 

Helaas hebben er in die zelfde week hele nare dingen afgespeeld. 

Op de eerste dag is zijn pet afgepakt en in de prullenbak weggegooid, vervolgens is hij geschopt en uitgemaakt voor stinkbaby🥺.

Hier is het niet bij gebleven, want later in die zelfde week werd ik door school gebeld. Mijn zoon zou kletsnat zijn en had nieuwe kleren nodig. Dus ik spring op mijn fiets en tref daar in de klas een halfnaakt kind aan. Zijn jas zou door dat zelfde jongetje afgepakt zijn en in de plas zijn gesmeten en dat was niet genoeg ook heeft hij mijn kind nog eens in die zelfde plas geduwd. Hij was dus echt zeiknat!!! 

Dat jongetje lachte ons nog uit en riep na dat mijn zoontje lekker nat was. Hij is ook nog van een balk afgesmeten, dus de lip van mijn kind lag open en een dikke bult op het voorhoofd. 

Gisteren avond bij het uitkleden zijn we ons rot geschrokken, we troffen een been val blauwe plekken aan 🥺dit was voor ons wel de druppel. Die zelfde avond hebben we een mail gestuurd naar de school, met de vraag of we hierover in gesprek kunnen gaan. 

Ik durf niet de moeder van het kind hierover aan te spreken en denk ook niet dat dat verstandig is. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee moet. Het is natuurlijk voor beide partijen verschrikkelijk. Maar het enige wat ik wil is dat me kind veilig is op school. Dat gevoel heb ik niet meer en dat doet pijn. 


P.s sorry als het verhaal wat rommelig is. Ik ben niet echt een getalenteerde schrijfster 😉




HIermee ga je naar de juf. En overweeg om je zoon even thuis te houden tot het opgehelderd is. Ik wens je veel succes.

Mijn zoon werd in zijn wenweek, de week voordat hij 4 jaar werd, ook gepest.

Dat is echt nooit meer opgehouden op de basisschool. Het werd iets beter in de bovenbouw.

Sommige scholen kunnen het echt niet. Dus denk goed na of je niet tijdig je zoon van school wil houden of overplaatsen.

Wacht even af wat de juf rapporteert en houdt in de gaten hoe het zich ontwikkelt.

Een gesprek met de school en daarna kijken of het klaar is en of je zoon weer geaag naar school gaat.

zo niet. Stoppen met school en na de zomervakantie op een andere school starten. 

Ik ben het met de rest eens!

wat een vervelende nare start voor je kleintje, ik krijg gelijk buikpijn van dit verhaal zo naar dat ik het vind.😔

heel goed dat je contact heb opgenomen met de school!

ik zou mijn eigen kind op dat punt even thuishouden tot dit is opgelost want dit heeft een hele nare werking op de start van school en de start van het leven voor je kleine.Plus vind ik de manier van pesten ook erg heftig! Ik zou woest zijn.

Ik vind dit ook een heftig verhaal. Noteer in elk geval de voorvallen, zodat je dat altijd weer terug kunt vinden. Heb je foto's gemaakt van de blauwe plekken? Met dat materiaal naar de school gaan en een gesprek vragen met de leerkracht en de directeur. Dit gaat verder dan kinderen onder elkaar die elkaar uitdagen. Ik zou zware termen gebruiken: mishandeling. De school moet dat oplossen. Er is geen enkele vergoeilijking of verzachting mogelijk.

Wanneer je kind van huis uit zo op school zou komen zou er onmiddellijk melding van worden gemaakt en kreeg je de kinderbescherming over je heen. Dat de dader nu een kind van 4 of 5 jaar is betekent niet dat het minder erg is. Wel dat er meer verwacht mag worden van de volwassenen om het kind heen, in dit geval de school.

Ik zou de ouders van het kind er niet op aanspreken, het gebeurt niet bij hen thuis. Het is geen probleem tussen hen en jou. Mochten zij erop aangesproken moeten worden, dan is dat aan de school om dat te doen. Maar ouders hebben geen afstandsbediening voor hun kind in handen. Zij kunnen niet van huis uit het gedrag van kinderen op school reguleren. De school zelf moet het gedrag van kinderen op school reguleren.

Afgelopen woensdag stond dit verhaal in de krant, het gaat over een middelbare school. Maar het laat wel zien dat scholen zelf in vergaande mate in staat zijn om het gedrag van kinderen te regelen. Er is geen enkel excuus om een zo vergaande mate van ontsporing zomaar te laten bestaan, zoals in jouw situatie.

https://krant.trouw.nl/titles/trouw/8321/publications/1259/articles/1358679/33/2

Tsjor

Ach gos, ik heb verder geen tips maar mijn hart breekt om te lezen hoe de eerste schoolweek van je zoontje gegaan is, hoe is hij er zelf onder? Ik heb al een oudere zoon, maar heel zachtaardig in zijn doen en laten. Zou hem kunnen zijn van vroeger, gelukkig is hij niet gepest. 
Is er misschien een andere groep in dezelfde school? Dat hij van dat pest jongetje af is? (bij onze school, geen grote school) hadden ze maar liefst 3 groepen 1 dus daar viel nog wat te schuiven. (de rest waren allemaal enkele klassen)

Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 11:11 Topicstarter

Dank jullie wel lieve mensen ❤️🙏voor jullie berichten. 

Het is idd een extreem heftige ervaring en het overvalt ons dan ook. Gelukkig hebben we dinsdag een gesprek op school. De insteek van dit gesprek moet oplossingsgericht zijn. 

En vanuit daar, moeten wij als ouders verstandige beslissingen gaan maken. 

Mijn zoontje is van zichzelf niet echt weerbaar, hij is vooral een vrolijke ventje wat het beste speelt met wat rustige kindjes. Een beetje plagen is natuurlijk geen groot probleem, je kunt dat juist als een leermomenten oppakken, maar wat ik net ook al lees dit valt een beetje onder mishandeling 🥺 met hem gaan het wisselend, hij is opvallend moe en wilt niet meer zelfstandig spelen. Alleen maar knuffelen, die knuffels krijgt hij ook, maar het levendige springerige jongetje is nu even helemaal op en moe. We maakt hij tekeningen van de situatie en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zo kunnen we rustig praten hierover. Allen het magische wordt stop hou op zal niet werken. Ik ben dan ook blij dat we dinsdag mogen praten 😓

Beste Tjor, dank voor je sterke woorden. Ik heb dat soms even nodig en foto’s hebben van het been gemaakt.

Lieve ouder nogmaals dank voor jullie moeite, ik kan dit erg waarderen en ga dit meenemen in het gesprek❤️


Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 11:23 Topicstarter

Noenoe schreef op 29-05-2021 om 11:11:

Dank jullie wel lieve mensen ❤️🙏voor jullie berichten.

Het is idd een extreem heftige ervaring en het overvalt ons dan ook. Gelukkig hebben we dinsdag een gesprek op school. De insteek van dit gesprek moet oplossingsgericht zijn.

En vanuit daar, moeten wij als ouders verstandige beslissingen gaan maken.

Mijn zoontje is van zichzelf niet echt weerbaar, hij is vooral een vrolijke ventje wat het beste speelt met wat rustige kindjes. Een beetje plagen is natuurlijk geen groot probleem, je kunt dat juist als een leermomenten oppakken, maar wat ik net ook al lees dit valt een beetje onder mishandeling 🥺 met hem gaan het wisselend, hij is opvallend moe en wilt niet meer zelfstandig spelen. Alleen maar knuffelen, die knuffels krijgt hij ook, maar het levendige springerige jongetje is nu even helemaal op en moe. Hij maakt wel tekeningen van de situatie en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zo kunnen we er rustig over praten. Alleen het magische woord stop hou op zal niet werken. Ik ben dan ook blij dat we dinsdag mogen praten 😓

Beste Tjor, dank voor je sterke woorden. Ik heb dat soms even nodig en foto’s hebben van het been gemaakt.

Lieve ouder nogmaals dank voor jullie moeite, ik kan dit erg waarderen en ga dit meenemen in het gesprek❤️


https://miekevanstigt.nl/alles-over-pesten/

MIeke van Stigt schrijft het meest helder over pesten en wat je, en wat de school, behoort te doen om te zorgen voor de veiligheid van kinderen.

Met een recensie hier op OOL

https://www.ouders.nl/besprekingen/alles-over-pesten

Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 11:48 Topicstarter

Dank voor de link😉 ik ga meteen lezen!

Wat een vreselijke start voor je kindje! Ik vraag me vooral af waar de juf is in dit verhaal? Er is een kind dat jouw kindje slaat, schopt, in een plas duwt, hem en jou uitlacht, spullen afpakt, etc. Dat is ten eerste absoluut geen normaal gedrag, ook niet voor een kind van 4/5 jaar en dient consequenties te hebben en gecorrigeerd te worden. De ouders van het kind kunnen op het moment dat het kind op school is niks doen. Maar thuis wel, en dit gedrag komt wel ergens vandaan. En ten tweede, een school dient een veilig leerklimaat te bieden voor alle kinderen, dus ook jouw zoontje. Zeker omdat hij net nieuw is. De afgelopen week is dat al meteen mis gegaan. Ik denk dat ik meteen weinig vertrouwen meer zou hebben in de school of in ieder geval de betreffende leerkracht. Waar is die? Wat deed die? Als een kind door andere kinderen mishandeld wordt (want dat is het) en de juf staat er een beetje bij te kijken geeft ze dus aan de pester de boodschap dat zijn gedrag oké is en aan het slachtoffer dat dit gedrag blijkbaar getolereerd moet worden en dat hij voor hulp of ondersteuning niet op de juf kan rekenen. Goed dat jullie in gesprek gaan met school. Maar ik zou zelf toch zeker ook oriënteren op een andere school. Normaal ben ik helemaal niet zo snel van het 'weglopen' en vind ik dat je mensen ook de kans moet geven iets op te lossen maar als het al in de eerste week zo heftig mis gaat, geeft me dat weinig vertrouwen in de capaciteiten van de school om een veilig leerklimaat te organiseren.

Laat me raden, het betreffende jongetje is zes of bijna zes. Een verlengde kleuter zogezegd. 

Hoe naar het ook voor jouw kind is, het betreffende jongetje is ook nog maar een klein ventje met een nog niet vol ontwikkeld geweten. De verantwoordelijkheid ligt echt volledig bij de juf/school. Er kan niet volstaan worden met teksten die doen alsof dit ene geval nu eenmaal extra lastig is, dat ze niet overal tegelijk kan zijn en niet iedereen uit elkaar kan houden. Want hoe waar dat ook kan zijn, het is wel de enige oplossing. Er kan eenvoudig geen beroep gedaan worden op gedragscontrole door het jongetje zelf. Die kan dat echt nog niet.

Een betere situatie kan wel bereikt worden door dit jongetje voor de laatste schoolweken juist bij veel oudere kinderen te plaatsen. Kinderen die wel al een ontwikkeld geweten hebben. Daar kan het mannetje meer van leren dan van weerloze kleuters die net als hij nog een beetje in het duister tasten tussen een lolletje en een gemene streek.

Er zal daar door zijn veel oudere klasgenoten beter op hem gelet worden.

Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 12:57 Topicstarter

Ik zag vooral een verschrikte juf die eigenlijk met haar handen in het haar zit. Zij gaf aan dat dit gebeurt wanneer ze even een kind moet helpen bij het toiletteren. En ja ik snap wel dat ze maar twee ogen heeft en twee handen. Dit is ook wel vreemd gedrag voor een jong kind en ik maak me ook dan zorgen waar al deze onrust vandaan komt. Ik ben dan ook niet boos, maar vooral ongerust en hoop dan ook dat de school hiernaar gaat kijken. 

Een andere school is idd een optie, maar er is nog een andere groep 1/2 misschien dat dat een mogelijkheid is. Ik stel het in ieder geval voor😉

Gek genoeg heb ik het met de juf te doen, ze is begonnen met een klein kleutergroepje van 12 kindertjes die allemaal net 4 jaar zijn geworden. Ze moeten wennen en daar hoort het nodige troosten bij. Dus de ochtend begint wat onrustig, ook zijn er kindjes die nog geholpen moeten worden bij het toiletteren. En dat zijn nou net de momenten dat het gebeurt, wat natuurlijk vreselijk is. 

Ik hoop dinsdag meer duidelijkheid te krijgen over de rol en aanpak van de juf en in hoeverre de ouders van het kind op de hoogte zijn van deze incidenten. 


Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 13:09 Topicstarter

M Lavell schreef op 29-05-2021 om 12:52:

Laat me raden, het betreffende jongetje is zes of bijna zes. Een verlengde kleuter zogezegd.

Hoe naar het ook voor jouw kind is, het betreffende jongetje is ook nog maar een klein ventje met een nog niet vol ontwikkeld geweten. De verantwoordelijkheid ligt echt volledig bij de juf/school. Er kan niet volstaan worden met teksten die doen alsof dit ene geval nu eenmaal extra lastig is, dat ze niet overal tegelijk kan zijn en niet iedereen uit elkaar kan houden. Want hoe waar dat ook kan zijn, het is wel de enige oplossing. Er kan eenvoudig geen beroep gedaan worden op gedragscontrole door het jongetje zelf. Die kan dat echt nog niet.

Een betere situatie kan wel bereikt worden door dit jongetje voor de laatste schoolweken juist bij veel oudere kinderen te plaatsen. Kinderen die wel al een ontwikkeld geweten hebben. Daar kan het mannetje meer van leren dan van weerloze kleuters die net als hij nog een beetje in het duister tasten tussen een lolletje en een gemene streek.

Er zal daar door zijn veel oudere klasgenoten beter op hem gelet worden.

ik ben het met je eens, de verantwoordelijkheid zit niet bij het kind! En het is voor ons maar ook voor zijn ouders een vreselijke situatie waar je liever niet in zit. Ik wil alleen maar naar oplossingen gaan kijken en misschien is het idd een goed idee dat hij kan leren van oudere kindjes, ook dit kind heeft recht om te mogen groeien. 

Het kindje is nog 4 jaar oud, ik heb hem gezien en zelfs even gesproken na het incident van de natte jas. Ik vroeg hem of hij het spannend vond op school en daarop knikte hij ja op. Ik snap dat en ik vindt ook dat de juf hier iets mee moet doen, tenslotte moeten alle kinderen zich veilig voelen in de klas ook het kind dat zo boos is. 

Hoezo moet de juf kinderen helpen met naar de wc gaan? Dat horen kinderen toch echt zelf te kunnen als ze naar school gaan. Het hoort ook niet bij het takenpakket van een basisschoolleerkracht. Als een juf een kind gaat helpen met naar de wc gaan, laat ze de rest van de klas in de steek zonder toezicht of onderwijs. En daardoor ontstaat blijkbaar een onveilige situatie in de klas of op het plein. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling. Zeker niet als dat meerdere keren per dag gebeurt. 
En dat het kind het spannend vind op school zal best, maar dat praat zijn gedrag echt niet goed. Ik hoop voor alle partijen dat er een oplossing gevonden gaat worden.

Dat is niet realistisch Mamae. Er zijn nou eenmaal vierjarigen die je nog een handje moet helpen. Het probleem is vooral dat er geen 'handen' over zijn in de vorm van onderwijsassistent of ander ondersteunend personeel dat nog wel eens bij kan springen. Maar je kunt het probleem van het ene kind niet afwikkelen op de zorg voor een ander kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.