Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mijn 4 jarige wordt gepest!


Als een juf in haar eentje een klas kinderen onder haar hoede heeft kan ze die simpelweg niet allemaal gaan begeleiden met naar de wc gaan. Zeker niet ten koste van de veiligheid van andere kinderen. Op de school van mijn dochter wordt heel duidelijk gesteld dat kinderen die nog niet zindelijk zijn nog niet welkom zijn en dat kinderen geacht worden zelfstandig naar de wc te gaan omdat de juf geen tijd heeft om een kind hierbij te helpen en het ook niet de verantwoordelijkheid is van het onderwijzend personeel. Bij ongelukjes krijgen ze van school een setje schone kleren en moeten ze zichzelf omkleden.
Het kan voor vierjarigen best nog lastig zijn om zelf af te vegen maar dat is vooral een kwestie van oefenen.

Het gaat om de proportionaliteit. Als een kind pas op school is, zoals de meeste kindjes in deze klas bij deze juf, dan kan het echt wel eens gebeuren dat je  een kind even wegwijs moet maken of een handje toesteken. Dat wil niet zeggen dat je de hele klas moet toiletteren. Maar voor zoiets kun je een kind niet verplichten om thuis te blijven. Dat is  niet proportioneel.

Noenoe schreef op 29-05-2021 om 11:11:

Dank jullie wel lieve mensen ❤️🙏voor jullie berichten.

Het is idd een extreem heftige ervaring en het overvalt ons dan ook. Gelukkig hebben we dinsdag een gesprek op school. De insteek van dit gesprek moet oplossingsgericht zijn.

En vanuit daar, moeten wij als ouders verstandige beslissingen gaan maken.

Mijn zoontje is van zichzelf niet echt weerbaar, hij is vooral een vrolijke ventje wat het beste speelt met wat rustige kindjes. Een beetje plagen is natuurlijk geen groot probleem, je kunt dat juist als een leermomenten oppakken, maar wat ik net ook al lees dit valt een beetje onder mishandeling 🥺 met hem gaan het wisselend, hij is opvallend moe en wilt niet meer zelfstandig spelen. Alleen maar knuffelen, die knuffels krijgt hij ook, maar het levendige springerige jongetje is nu even helemaal op en moe. We maakt hij tekeningen van de situatie en daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Zo kunnen we rustig praten hierover. Allen het magische wordt stop hou op zal niet werken. Ik ben dan ook blij dat we dinsdag mogen praten 😓

Beste Tjor, dank voor je sterke woorden. Ik heb dat soms even nodig en foto’s hebben van het been gemaakt.

Lieve ouder nogmaals dank voor jullie moeite, ik kan dit erg waarderen en ga dit meenemen in het gesprek❤️


ik hoop dat het allemaal stopt en dat hij weer mag opbloeien zoals het heerlijke kindje dat je beschrijft🧡laat het ons weten als het beter gaat of wanneer er positieve verandering in is gekomen, want dit verhaal lig ik al de hele middag aan te denken vind het zo zielig 🥺

Noenoe

Noenoe

29-05-2021 om 18:25 Topicstarter

Rachel. schreef op 29-05-2021 om 17:55:

[..]

ik hoop dat het allemaal stopt en dat hij weer mag opbloeien zoals het heerlijke kindje dat je beschrijft🧡laat het ons weten als het beter gaat of wanneer er positieve verandering in is gekomen, want dit verhaal lig ik al de hele middag aan te denken vind het zo zielig 🥺

dank voor je reactie, ik zal jullie ook updaten🙏❤️ we gaan het gesprek positief in want elk kind verdiend een veilige leerplek ook het jongetje die op dit moment moeite heeft met zijn emoties. 

In me achterhoofd zal ik niet vergeten dat het om jonge kindjes gaat en ik hoop ook op het beste ❤️🙏

AnneJ schreef op 29-05-2021 om 16:53:

Het gaat om de proportionaliteit. Als een kind pas op school is, zoals de meeste kindjes in deze klas bij deze juf, dan kan het echt wel eens gebeuren dat je een kind even wegwijs moet maken of een handje toesteken. Dat wil niet zeggen dat je de hele klas moet toiletteren. Maar voor zoiets kun je een kind niet verplichten om thuis te blijven. Dat is niet proportioneel.

Als de juf tien keer per dag tien minuten bezig met kinderen te helpen naar de wc te gaan is ze dus dagelijks ruim 1,5 uur niet in de klas om les te geven en op de andere kinderen te letten. Ik vind dat veel. Een onderwijsassistent of stagiaire wordt doorgaans ook niet aangesteld voor dit soort dingen. Onderwijsgeld is daar ook niet voor bedoeld.
Ik heb hier thuis ook nooit vriendinnetjes van dochter geholpen met naar de wc gaan. 

'Dus de ochtend begint wat onrustig,...' Dat is toch het eerste begin. Toen ik mijn kind naar de school in Nederland bracht verbaasde ik me over de onrust in de klas: ouders die daar rond bleven hangen, ouders die aandacht vroegen van de leerkracht, kinderen die rondrenden en puzzels uit de kast trokken etc. Als je zo begint heb je daar de rest van de dag last van.

Bij mijn zus op school zijn ze op een gegeven moment anders begonnen: ouders niet in de klas, kinderen buiten in een rij en daarna rustig naar binnen. Dat scheelde heel veel onrust en gedragsproblemen.

12 kinderen is geen grote groep. In één week zoveel incidenten, dat kan niet allemaal door plasproblemen komen. De leerkracht moet het heft in handen nemen: ouders de klas uit, voor kinderen een duidelijke en herkenbare structuur, waarbij de leerkracht het overzicht kan houden. 

Het is fijn dat je het vriendelijk wil gaan bespreken, maar ik hoop toch dat je een duidelijk signaal afgeeft: dit moet echt anders. En ik ben ervan overtuigd dat het ook anders kan, als de leerkracht maar de leiding wil nemen.

Tsjor

In een homogeen instroomklasje van 12 leerlingen zal geen onderwijsassistent zijn. Maar de school heeft ongetwijfeld andere kleutergroepen waarbij wel onderwijsassistenten rondlopen. Gewoon een kwestie van dat probleemkind overplaatsen naar een andere groep dus.

Laat je nooit afpoeieren met "de juf kan toch niet...". Als de juf het niet kan, dan moet de school een oplossing bedenken die niet van de juf afhankelijk is. Zo simpel is het.

Ik zou ook echt doorvragen als de juf de oplossing alleen maar bij zichzelf legt. Hoe gaat de SCHOOL het onderwijs zo organiseren dat de veiligheid van jouw kind 100% van de tijd gegarandeerd kan worden.

Noenoe

Noenoe

01-06-2021 om 19:58 Topicstarter

Heelerg bedankt dat jullie zo meedachten en de moeite hebben genomen om jullie mening en kijk  op dit forum te plaatsen🙏❤️

Wij hebben vandaag het gesprek met school gehad en we zijn tot een realistische oplossing gekomen. Mijn zoontje mag naar een ander groep verplaatst worden en dat vinden wij helemaal prima. 

Met dit jongetje is helaas veel aan de hand de school heeft tijd nodig om dit goed in kaart te kunnen brengen, ze zijn er dus mee bezig. Het is een probleem wat zich al wat langer afspeelt. En wij hopen dan ook voor dit kind dat hij de passende begeleiding mag krijgen. hij is nog jong en kan nog veel mooie dingen leren❤️

Ik ben blij dat ik het op deze manier met jullie kon delen, het zat mij erg hoog. Dit onderwerp is nogal gevoelig en daarom leek het mij goed om het met meerdere mensen te delen. Zo heb ik toch inzicht kunnen krijgen en kon ik me gedachtes mooi op een rijtje plaatsen. 

Nogmaals heelveel dank hiervoor❤️🙏


 


Fijn dat school het zo oppakt en je zoon naar een andere klas mag. Hopelijk gaat het nu verder goed.

Fijn dat de school zelf ook inziet dat de situatie voor je zoontje niet veilig was en dat hij naar een andere klas kan. Hopelijk blijft dat dan ook na de zomervakantie zo. Ik hoop voor het andere jongetje ook dat hij de juiste hulp en begeleiding gaat krijgen. Want voor de kinderen die nog wel bij hem in de klas zitten is het ook belangrijk dat ze veilig naar school kunnen.

Noenoe schreef op 01-06-2021 om 19:58:

Heelerg bedankt dat jullie zo meedachten en de moeite hebben genomen om jullie mening en kijk op dit forum te plaatsen🙏❤️

Wij hebben vandaag het gesprek met school gehad en we zijn tot een realistische oplossing gekomen. Mijn zoontje mag naar een ander groep verplaatst worden en dat vinden wij helemaal prima.

Met dit jongetje is helaas veel aan de hand de school heeft tijd nodig om dit goed in kaart te kunnen brengen, ze zijn er dus mee bezig. Het is een probleem wat zich al wat langer afspeelt. En wij hopen dan ook voor dit kind dat hij de passende begeleiding mag krijgen. hij is nog jong en kan nog veel mooie dingen leren❤️

Ik ben blij dat ik het op deze manier met jullie kon delen, het zat mij erg hoog. Dit onderwerp is nogal gevoelig en daarom leek het mij goed om het met meerdere mensen te delen. Zo heb ik toch inzicht kunnen krijgen en kon ik me gedachtes mooi op een rijtje plaatsen.

Nogmaals heelveel dank hiervoor❤️🙏




nou super fijn dat hij na een andere klas mag!🧡Geeft al een heleboel opluchting denk ik.

Ik vind het behoorlijk excessief gedrag voor een kleuter.

Hier waren in het verleden problemen met leerlingen die ergens na groep 3 op het Speciaal Onderwijs werden gezet. Misschien is dat jongetje ook wel een leerling waarvoor eerst zo lang mogelijk regulier onderwijs wordt geprobeerd. Ik ben daar trouwens een grote voorstander van, maar andere leerlingen moeten natuurlijk geen last hebben van dit soort gedragingen. 


Goed van de school dat ze als oplossing je kind nu in een andere groep hebben gezet. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.