Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas?

Mag een school bepalen of leerlingen schoenen uitdoen in de klas? En mag dit 'individueel' per klas, dus als de ene leraar het wil en de andere niet?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

10-03-2022 om 22:42

Thomass schreef op 10-03-2022 om 22:38:

[..]

Het is gewoon nep, elke keer komt er wat bij. Negeren.

Maamaa1 schreef op 10-03-2022 om 22:15:

Ik verbaas mij over de negatieve reacties hier. Dochter heeft echt zweetvoeten en zoals sommige refereren naar ander onderwerp, ze heeft eveneens een probleem bij 's nachts droogblijven waardoor ze luiers draagt. Niks meer en niks minder. That's it van issues ene op school en andere met logeren. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen 'oh het zijn maar zweetvoeten' dus lekker tussen die anderen ermee. Zo werkt dat gewoon niet. Mij ging het om de air waarmee de leerkracht mij tegensprak en het feit dat ze schoenen heeft afgenomen, waar iedereen bij was. Schande, om haar zo te behandelen als een kleuter! Ik heb vernomen dat haar vriendin steunzooltjes blijkt te hebben, maar de rest moest het gewoon. Zou bijna zeggen, mijn dochter heeft ze ook -en koop gewoon van die standaard zooltjes voor ondersteuning, opgelost!!

Nee, dat is geen schande. Schande hoe jij een een hoge toon opzet. 

Maamaa1 schreef op 10-03-2022 om 22:15:

Ik verbaas mij over de negatieve reacties hier. Dochter heeft echt zweetvoeten en zoals sommige refereren naar ander onderwerp, ze heeft eveneens een probleem bij 's nachts droogblijven waardoor ze luiers draagt. Niks meer en niks minder. That's it van issues ene op school en andere met logeren. Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen 'oh het zijn maar zweetvoeten' dus lekker tussen die anderen ermee. Zo werkt dat gewoon niet. Mij ging het om de air waarmee de leerkracht mij tegensprak en het feit dat ze schoenen heeft afgenomen, waar iedereen bij was. Schande, om haar zo te behandelen als een kleuter! Ik heb vernomen dat haar vriendin steunzooltjes blijkt te hebben, maar de rest moest het gewoon. Zou bijna zeggen, mijn dochter heeft ze ook -en koop gewoon van die standaard zooltjes voor ondersteuning, opgelost!!


als je dochter zich als een kleuter gedraagt, behandelt de leerkracht haar ook zo  

Nogmaals; je dochter is niet het middelpunt van de wereld en het draait niet om haar. Vaak  is het bij een ander anders, en het maakt je flexibel om daarmee te leren omgaan. Zeker omdat dat ‘schoenen uit probleem’ pas bestaat sinds de vriendin het niet hoeft, is het toch heel duidelijk dat je dochter uit afgunst zo reageert. Dat maakt haar echt geen leuke pre-puber en het is aan jou om dat om te buigen. 


Ik ben docent en afdelingsleider op het VO en ik zie al helemaal voor me hoe een brugklasser zich op die manier gedraagt. En dat moeder dan om elk hondsgezeik komt klagen. Als je al schande spreekt over de juf die hier niet aan meewerkt: je zou het hier eens moeten proberen. 
Als dit allemaal echt is hebben we hier te maken met een moeder die een kind opvoedt tot een vervelend verwend nest. Ik herhaal mijn vraag: wat vindt vader hier allemaal van? 

Ik snap die toon wel. Een kind van negen dat zich gedraagt als een drammende peuter hoef je niet leeftijdsconform te behandelen en ouders die daar in meegaan al helemaal niet.

Nepzooltjes...echt niet doen. Ik zou het ook niet geloven als ik die juf was. Eerst is het kind wil niet, dan heeft kind zweetvoeten en dan, opeens, uit het niets, heeft ze zooltjes. Ik moest opeens denken aan de term aandachtsitem. Ooit gebezigd door een heel nare moeder van een eveneens naar joch uit de klas van mijn dochter. Die moeder gebruikte die term voor alle dingen die 'opvallen' aan kinderen. Ik werd daar destijds heel boos om (maar dat was omdat ze de oogpleister van mijn dochter zo noemde, tegen mijn kind van toen vier jaar), maar er zijn dus mensen die dit soort dingen echt gebruiken voor eigen gewin?

Overigens hoeft een kind met steunzolen ook echt niet de hele dag schoenen aan in huis. Als kind op de bank zit, aan tafel zit en even naar de wc loopt heb je daar geen steunzolen bij nodig. Of je hebt echt aangepaste schoenen omdat je een hele grote voet/been afwijking hebt. 

MamaE schreef op 11-03-2022 om 09:42:

Ik werd daar destijds heel boos om (maar dat was omdat ze de oogpleister van mijn dochter zo noemde, tegen mijn kind van toen vier jaar), maar er zijn dus mensen die dit soort dingen echt gebruiken voor eigen gewin?


O ja hoor, zeker. Ik heb een kind gekend dat altijd een mitella in haar tas had. Als er op school iets op het programma stond waar ze geen zin in had, had ze steevast ineens haar arm in een mitella.

Ook mensen die werkelijk iets mankeren kunnen dat benadrukken of in stand houden voor extra aandacht of voordelen. Google maar eens op ziektewinst, bv hier staat een kort stukje https://www.quest.nl/mens/psychologie/a38969721/ziektewinst-onbewust-redenen-zoeken-niet-beter-worden-depressie-burn-out/ .

Een zichtbaar hulpmiddel kan handig zijn omdat mensen dan rekening met je houden, zoals een blindenstok of krukken. En dat is volstrekt legitiem. Er is een grijs gebied waar dat hulpmiddel misschien niet meer echt nodig is, of zelfs helemaal niet meer nodig is, of misschien wel nooit nodig is geweest, maar waar het wel kan helpen net iets meer ruimte te krijgen in het publieke domein, of iets ontzien te worden, of iets meer consideratie te krijgen.

Dus afgezien van dat het me sterk lijkt dat TO werkelijk zo verwrongen tegen de wereld aankijkt (in dat geval heeft ze serieuze hulp nodig) maar het is heel goed denkbaar dat mensen zooltjes verzinnen om onder een regel uit te komen.

Ginevra schreef op 11-03-2022 om 16:04:

[..]


O ja hoor, zeker. Ik heb een kind gekend dat altijd een mitella in haar tas had. Als er op school iets op het programma stond waar ze geen zin in had, had ze steevast ineens haar arm in een mitella.

Ook mensen die werkelijk iets mankeren kunnen dat benadrukken of in stand houden voor extra aandacht of voordelen. Google maar eens op ziektewinst, bv hier staat een kort stukje https://www.quest.nl/mens/psychologie/a38969721/ziektewinst-onbewust-redenen-zoeken-niet-beter-worden-depressie-burn-out/ .

Een zichtbaar hulpmiddel kan handig zijn omdat mensen dan rekening met je houden, zoals een blindenstok of krukken. En dat is volstrekt legitiem. Er is een grijs gebied waar dat hulpmiddel misschien niet meer echt nodig is, of zelfs helemaal niet meer nodig is, of misschien wel nooit nodig is geweest, maar waar het wel kan helpen net iets meer ruimte te krijgen in het publieke domein, of iets ontzien te worden, of iets meer consideratie te krijgen.

Dus afgezien van dat het me sterk lijkt dat TO werkelijk zo verwrongen tegen de wereld aankijkt (in dat geval heeft ze serieuze hulp nodig) maar het is heel goed denkbaar dat mensen zooltjes verzinnen om onder een regel uit te komen.

Tja, ik vind daar dus wat van. Je bent kerngezond en oh, we gaan met gymles iets doen wat je niet leuk vindt en hop, je hebt je arm in een mitella? Het zorgt er wel voor dat mensen je minder serieus nemen als er een keer echt wat is. 
Een hulpmiddel gebruiken dat niet meer nodig is, vindt TS ook niet raar, zie de vraag over de luiers voor zindelijke vriendinnetjes.

MamaE schreef op 11-03-2022 om 16:41:

[..]

Tja, ik vind daar dus wat van. Je bent kerngezond en oh, we gaan met gymles iets doen wat je niet leuk vindt en hop, je hebt je arm in een mitella? Het zorgt er wel voor dat mensen je minder serieus nemen als er een keer echt wat is.

Oh ja, ik vind daar ook van alles van.

En vraag maar eens aan echte allergiepatienten (die halfdood gaan) wat ze vinden van modieuze "ik heb een koemelk/gluten/whatever-allergie dus of de kok de keuken volledig wil ontsmetten - he er zijn brownies als dessert daar ben ik dol  op doe me die maar"-types.

Maamaa1

Maamaa1

11-03-2022 om 21:48 Topicstarter

Tussen de flauwe opmerkingen door, ik ben single. En daar is niets verkeerd aan! Mijn dochter heeft echt behoorlijk last van zweetvoeten, dus dat is de reden. Daarom heeft ze het liever niet. En als ze als reden geven 'schoenen mogen wel aanblijven in geval van steunzolen'  dan vind ik zelf dat daar soort inlegzolen van bijv. leer ook onder vallen. Als zij menen dat dat de regels zijn, kan mijn dochter bij twijfel ze laten zien! Dan weet de leerkracht (zonder aanhalingstekens en met een grote mond) genoeg. Iedereen heeft het over: prinsesje, verwend nest, vervelend etc. IK heb gezegd tegen mijn dochter, als je het echt niet wil dan houd je schoenen aan en zeg je dat ze mij belt. Dat laatste heeft ze niet eens gedaan! Maar wel in front of everybody eisen dat ze haar schoenen uitdeed en afgaf tot na school. Ze hadden pauze, waarin ze die terugkreeg, maar daarna alweer als enige van de groep (!!) opnieuw afgeven, zelfde dag! Weet je hoe ze reageerde? 'Als je moeder een probleem heeft dient zij zich te melden.' Alsof mijn dochter erover zou liegen en ze hebben mijn nummer in een lijstje!

Maamaa1 schreef op 11-03-2022 om 21:48:

Tussen de flauwe opmerkingen door, ik ben single. En daar is niets verkeerd aan! Mijn dochter heeft echt behoorlijk last van zweetvoeten, dus dat is de reden. Daarom heeft ze het liever niet. En als ze als reden geven 'schoenen mogen wel aanblijven in geval van steunzolen' dan vind ik zelf dat daar soort inlegzolen van bijv. leer ook onder vallen. Als zij menen dat dat de regels zijn, kan mijn dochter bij twijfel ze laten zien! Dan weet de leerkracht (zonder aanhalingstekens en met een grote mond) genoeg. Iedereen heeft het over: prinsesje, verwend nest, vervelend etc. IK heb gezegd tegen mijn dochter, als je het echt niet wil dan houd je schoenen aan en zeg je dat ze mij belt. Dat laatste heeft ze niet eens gedaan! Maar wel in front of everybody eisen dat ze haar schoenen uitdeed en afgaf tot na school. Ze hadden pauze, waarin ze die terugkreeg, maar daarna alweer als enige van de groep (!!) opnieuw afgeven, zelfde dag! Weet je hoe ze reageerde? 'Als je moeder een probleem heeft dient zij zich te melden.' Alsof mijn dochter erover zou liegen en ze hebben mijn nummer in een lijstje!

Ja, jij bent zo’n ouder. 

alsof de juf tijd heeft om tijdens een schooldag een moeder te gaan bellen omdat die vindt dat haar kind boven de regels staat. 

Zoek toch een andere school als je dit als zijn groot probleem ervaart. Ik ben er vrij zeker van dat er meer scholen zijn waar de schoenen aan blijven als waar ze uit moeten. 

Niemand zegt trouwens dat er iets mis is met single zijn maar voor jou lijkt het me goed om iemand in de buurt te hebben die je kan helpen met relativeren en logisch nadenken

Met jouw houding zeg jij tegen je kind 'leuk dat school regels heeft maar als ze jou niet aanstaan dan hoef je je er van mij niet aan te houden'. Dat is geen houding waarmee jouw kind het gaat redden in de maatschappij.
De juf heeft tijdens de schooldag echt wel wat beters te doen dan jou bellen. En als ze wel belt, dan komen jullie er toch niet uit. Jij blijft zeggen 'van mij mag ze haar schoenen aanhouden als ze dat wil' en de juf blijft zeggen 'maar we hebben op school beleid dat dat niet mag'. Uiteindelijk zul je je erbij neer moeten leggen dat er soms situaties zijn waarin niet jij maar een andere partij het voor het zeggen heeft.
Je kunt dit heel hoog opspelen maar dat is in niemands belang.

Ik heb weleens van die ouders die bellen met dingen als “Mijn kind hoeft van mij ziij telefoon niet in zijn kluisje te leggen.” Ik reageer daarop nog weleens met “hij hoeft van mij zijn slaapkamer niet op te ruimen.” Vertaling: school bepaalt wat er op school gebeurt, ouders wat er thuis gebeurt. TO het is niet leuk om te horen maar je zit echt op de verkeerde weg hier en je dochter gaat daar last van krijgen. Wil je dat echt? 

Bijtje82

Bijtje82

12-03-2022 om 08:15

Ik snap het nog niet. 
Juist bij zweetvoeten heb je er baat bij om je schoenen uit te doen. Beter dan ze de hele dag opsluiten toch? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.