Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

11-04-2017 om 22:28

Loting Utrecht


Over de grondwet

"Met de Fransen werd het openbaar onderwijs geïntroduceerd. De staat ging opvoeden, al moest daarbij volgens de schoolwet van 1806 wel worden voldaan ‘aan alle maatschappelijke en christelijke deugden’. Na het vertrek van de Fransen hield het Koninkrijk der Nederlanden hield vast aan die lijn." M.a.w: die verplichting algemeen vormingsonderwijs en levensbeschouwing in het openbaar onderwijs stond van oudsher al in de schoolwet en is niet geïntroduceerd door de protestanten bij de financiële gelijkstelling in 1917 zoals hij zegt in #60.
"De liberale minister-president Pieter Cort van der Linden had altijd gevonden dat ware vrijheid inhield dat diverse vormen van onderwijs met elkaar moesten kunnen concurreren." Die concurrentie tussen de diverse vormen van onderwijs, dat ouders kunnen stemmen met de voeten is het wezen van onderwijsvrijheid. Als ik je goed begrijp, wil jij dat afschaffen zodat alle kinderen naar brede brugklassen van homogene scholen gaan?

Amsterdamse

Amsterdamse

17-04-2017 om 09:29

Brugklas

Yep, ik ben een van die ouders die voor één kind een klas met alleen maar vwo-ers (gymnasium) wil. Hij heeft 8 jaar op de basisschool geslapen, ondanks dat bekend was dat hij veel meer aankon. Hij kreeg het niet, want teveel verschillende niveaus in de klas, en dat heeft hem geen goed gedaan.

Voor mijn andere kind is een gemengde brugklas heel geschikt. Liefst met de mogelijkheid vakken op verschillende niveaus te volgen, zodat ze kan doorgroeien. Ze heeft veel niveauverschil in de verschillende vakken.

Allebei de kinderen hebben vrienden van alle niveaus, buurkinderen, sport, kinderen van vrienden etc. Onze sociale kring is zeer divers, zowel van de kinderen als wij ouders.

Amsterdamse

Dan is de hamvraag: is je kind ook ingeloot op een gymnasium?

Er is nl helaas jaar weer een groep ongelukkigen http://www.stichtingvsa.nl/index.php

Bermbrand

Ik vind kleinschaligere scholen prima, maar ik zie geen voordeel van categorale scholen. Gymnansiumkinderen kunnen toch ook prima gedijen in een gymnasiumklas op een scholengemeenschap? School is een van de weinige plekken waar jongeren elkaar nog tegenkomen en waar niet iedereen in zijn eigen kringetje verblijft.

Alkes

Volgens mij is dat in deze draad al ontkracht, dat kinderen in hun eigen kringetje blijven. En zie ook mijn reactie in de draad over wie het gymnasium eens redde van de ondergang en waarom.

Li

Li

17-04-2017 om 13:29

Alkes

Elkaar tegenkomen? Ik weet niet op wat voor soort scholengemeenschap jouw kind zit, maar bij ons zit alleen VMBO-t, HAVO en VWO. Dat is dus alles wat je tegenkomt. Gelukkig zijn er idd sportclubs, kinderen in de straat en contacten van de basisschool. Maar om kinderen om die reden nou het onderwijs dat ze willen te ontzeggen vind ik dus geen sterk argument.

Bovendien zijn categorale gymnasia vaak gewoon fijne scholen om op te zitten, met name voor begaafde kinderen met autisme. Natuurlijk is dat niet noodzakelijkerwijs voorbehouden aan zelfstandige gymnasia, maar niemand lijkt zich erg in te spannen om ook andere scholen auti-vriendelijk te maken. Als je een school kiest voor je kind, heb je te maken met de (vaak nare) praktijk en niet met de mooie theorieën van vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Li, ik heb geen kinderen met autisme dus ik weet niet of categorale gymnasia daarvoor beter zijn. Ik weet wel dat merendeel van de kinderen die ik ken op gymnasia geen autisme hebben. En nee, mijn kinderen hebben nog weinig contact met kinderen van basisschool. Voetbalclub en de wijk is hier trouwens ook tamelijk OSM.
Maar goed om te horen dat ik me voor niks zorgen maak over een toenemende segregatie in de samenleving.
Ik geloof dat ik ook weinig in te brengen heb in deze discussie omdat hier grote eensgezindheid bestaat

Li

Li

18-04-2017 om 20:53

Tsja

Dan moet je niet in zo'n wijk gaan wonen. Hier is het heel gemengd.

Ik woon ook in redelijk gemengde wijk. Ik ben daar gaan wonen toen de kinderen 12 en 14 waren. Dan vindt er nog weinig buitenspeelgebeuren plaats. En verder zijn de meeste wijken in de stad waar ik woon nauwelijks gemengd. Dus wel wat makkelijk om te zeggen " dan moet je niet in zo'n wijk gaan wonen".

Li

Li

18-04-2017 om 21:14

maar

de mogelijkheid is er wel. En anders kun je er zelf voor zorgen dat je kinderen ook anderen tegenkomen. Alweer: geen reden om ouders keuzevrijheid te ontzeggen.

Overigens zitten er op zelfstandige gymnasia veel meer kinderen met autisme of andere problemen dan je op het eerste gezicht denkt.

Li

Li

18-04-2017 om 21:30

overigens

vind ik het feit dat basis en kader door velen als afvoerputje gezien worden echt schrijnend, het werd al even genoemd in deze draad. Daar zou nou eens iets aan moeten gebeuren. Kinderen zouden trots moeten zijn op hun vakopleiding. Hun eigenwaarde lijkt me belangrijker dan of een gymnasiast wel eens een VMBO-t'er tegenkomt in die 6 jaar dat hij/zij op de middelbare school zit.

Mijn eigen kinderen zitten niet op een categorale school. Maar het was wel de school waar wij en zij voor gekozen hadden en daar gaat het om. Geen politiek over de ruggen van kinderen.

geen politiek over de ruggen van kinderen

Dat vind ik een bijzonder raar verwijt. Als ik iets zou willen veranderen aan het schoolsysteem, wat mij volgens mij een legitieme wens is in een democratie, dan bedrijf ik " politiek over de rug van kinderen". Het schoolsysteem is in de afgelopen honderd jaar al meerdere malen veranderd. En ja daar zijn kinderen bij betrokken. Anders is het onmogelijk.

Dwang

Zoals hiervoor reeds is vastgesteld (met link naar onderzoek : kinderen dmv loting dwingen naar scholen te gaan waar ze niet naartoe willen helpt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.