Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

11-04-2017 om 22:28

Loting Utrecht

Zitten er dit jaar geen mensen op het forum met kinderen in groep 8 in Utrecht? Zelf heb ik er dit jaar gelukkig geen een in groep 8, maar als ik naar de cijfers kijk, vrees ik het ergste voor volgend jaar.

Hier niet het systeem zoals in Amsterdam, maar hier moet je je nog centraal aanmelden voor 1 school. Vervolgens wordt indien nodig per school per niveau geloot en die cijfers liegen er niet om. Voor havo, havo/vwo en vwo zijn er dit jaar in totaal (even snel gerekend, dus kan er iets naast zitten) 213 kinderen uitgeloot.

De dag van de loting kwam ook een overzicht online met beschikbare plaatsen op scholen en dat zijn er voor die niveaus in totaal 179. En van die 179 zijn er dan ook nog eens 35 op een school met een strenge geloofsovertuiging.

Best een aanzienlijke groep dus die nu gedwongen buiten de stad op zoek moet naar een school.

En wat betekent dit voor de kinderen die nu nog TL advies hebben? Normaal zou dat advies heroverwogen moeten worden na een goede eindtoets... Heeft dat nog nut?

Zoals gezegd, zelf dit jaar geen kinderen in groep 8, maar ik ben heel nieuwsgierig naar de ervaringen dit jaar.


Salie

Salie

11-04-2017 om 22:36

geen ervaring maar..

Maar maak je nu nog niet te druk. Wacht eerst de nieuwe regels af. Volgend jaar zal je je kind om meer scholen dan eentje mogen inschrijven, hopelijk spreidt dat de kansen (al is dat ook afhankelijk van de nieuwe regels).

Overigens ging het uitloten in Utrecht maar om een paar scholen, als je strategisch kiest kan je ellende vermijden. De vraag is of dat volgend jaar ook nog kan.

anoniem

anoniem

11-04-2017 om 23:02

erg positief

Ik vind je erg positief Salie, zo kan ik het nog niet bekijken. Het totaal aantal plaatsen voor havo en vwo is gewoon te klein hier in de stad. Dat los je niet op door strategisch te kiezen of door je voor meer scholen in te schrijven. Zo vergroot je naar mijn idee alleen (als individuele ouder) je kansen om je kinderen niet op een school te krijgen waar het echt niet heen wil.

Loting slechts op enkele scholen. Ja, op slechts 5 scholen is geloot, maar die scholen zijn niet altijd even voorspelbaar. Ja, op de categorale gymnasia wordt bijna ieder jaar geloot. Moet je zo'n school dan maar niet willen voor je kind? Ook de havo/vwo school loot meestal voor havo, ook maar overslaan dus. Alleen de rest is toch een stuk minder voorspelbaar. De school waar hier in de buurt vaak strategisch voor gekozen wordt, loot dit jaar opeens.

Het zegt denk ik ook genoeg dat er behoorlijk was havo en vwo scholen die niet loten, na de eerste ronde al vol zitten. Geen loting daar dus, maar dat had niet veel gescheeld. Daar kun je dus ook al nauwelijks op gokken.

En procedure volgend jaar anders? Had dit jaar ook al gemoeten, maar is niet gebeurd. Dubbele adviezen zouden vorig jaar ook al moeten, gebeurde ook niet. Gaat het volgend jaar dan opeens wel veranderen?

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar zie nu alweer tegen volgend jaar op.

Angela67

Angela67

11-04-2017 om 23:06

salie

het zal niet beter worden in Utrecht, integendeel - sinds 2013 (134 uitgeloot) zitten we dit jaar op 272 uitgelote kinderen.
De schoolbestuurders hebben in Den Haag voor elkaar gekregen dat 'aanmelden op meerdere scholen' slechts betekent dat je je lijstje mag inleveveren. Dan schrijven zij jou in op de eerste en als die vol blijkt te zijn mag je niet door naar de volgende maar ga je automatisch de loting in. Als je dan uitgeloot wordt mag je ook niet naar je tweede keuze maar moet je maar zien wat er over is.
en dit mag wettelijk want aanmelden is geen juridische term.
Helaas maar waar (en dit is schriftelijk bevestigd). Macht corrumpeert, zeker in de ivoren toren van de 5 stichtingsbesturen die gezamenlijk meer dan 20 middelbare scholen in en om Utrecht beheren.
gr Angela

Angela67

Angela67

11-04-2017 om 23:07

'in Den Haag'

daar bedoel ik mee: bij de staatssecretaris

Anoniem

Anoniem

11-04-2017 om 23:26

En dat is alleen nog maar Utrecht

@Angela67: en dan zijn die aantallen die jij noemt nog alleen maar van de stad Utecht (ok, inclusief Vleuten en Maarssen), maar ook in omliggende plaatsen wordt al geloot.

Weet jij toevallig hoe ze dat volgende maand willen gaan doen, als scholen na de eindtoets adviezen gaan heroverwegen? Kunnen kinderen die nu een tl of havo advies hebben nog ergens in de regio terecht na een aangepast advies?

Angela67

Angela67

11-04-2017 om 23:34

garantie

de enige garantie die gegeven wordt voor na de cito-uitslag is dat je geplaatst zult kunnen worden op het juist niveau. Verder niets.
Aantallen krijgen we niet gedetailleerd, want ze tellen altijd Stichtse Vecht bij stad op zodat het meevalt. Er wordt gesteld dat er altijd ca 30% de stad 'uitvlucht' en ook de stad inkomt. Maar we vermoeden dat er dit jaar al veel witte vlucht heeft plaatsgevonden voor de loting . . .
http://www.uitgeloot-in-utrecht.nl/
gr Angela

ps overigens zou ik tegen zoon of dochter het allemaal niet te moeilijk maken. GEwoon zeggen dat het een kwestie van geluk is en er verder niet teveel woorden aan vuil maken. Kinderne die zich/elkaar helemaal gek maken en dat de hele dag in teken van het loten staat, dat vind ik een stomme ontwikkeling waar basisscholen bijvoorbeeld niet aan mee moeten doen. Niet dat het niet jammer is , maar het wordt gewoon echt niet beter dan dit en huilende kinderen gaan echt weinig veranderen. Voor de kinderen zelf schiet het in ieder geval niet op.

Mijntje

Mijntje

12-04-2017 om 07:13

geen heroverwegen

Onze school doet niet aan heroverwegen, dat hebben ze gezegd. Theoretisch wel maar in de praktijk gebeurt dat niet. Dat kan ook niet, want alles zit al vol. Mijn zoon is dus niet echt gemotiveerd om volgende week nog een cito te maken.
Ik schrok wel van het aantal: 272 kinderen zijn uitgeloot. Ook heel veel gymnasiumkinderen waar niet genoeg plek voor is. Die moeten uitwijken naar Amersfoort, Woerden of Zeist, maar zelfs daar is niet genoeg plek.
Wij hadden geluk.Mijn zoon is geplaatst op de school van zijn keuze. Van zijn klas gaat ca de helft naar Zeist of Nieuwegein, deels omdat daar niet geloot hoefde te worden en ouders geen risico wilde nemen. De vier kinderen die uitgeloot hadden hebben nauwelijks keuze meer.

Hier

Wij waren echt heel blij met de broer/zus regeling, waardoor zoon niet mee hoefde in de loting en hij zo terecht kon op het USG (waar zijn broer 3 jaar geleden werd uitgeloot, maar dit jaar alsnog naartoe is overgestapt). Maar jeetje, wat een boel uitlotingen, en met name: wat een tekort aan plekken lijkt er dit jaar te zijn op gymnasium niveau. Zou dat dan toch komen door de versoepelde toelatingseisen?

Overigens houden scholen er rekening mee dat het aantal aanmeldingen de komende jaren gaat dalen (simpelweg omdat er tig jaar geleden minder kinderen geboren zijn). Dus dat helpt hopelijk wel wat.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 07:56

utrecht groeit

Utrecht blijft groeien. Zelfs de schoolbestuurders halen dit nu aan als 'excuus' terwijl de demografische voorspellingen die al jaren aangeven.
gr Angela

in de buurt

in de buurt

12-04-2017 om 09:16

ook in de regio

Het is niet alleen de stad Utrecht; ook in de omliggende gemeentes wordt geloot. Wij wonen in Houten; mijn dochter is geplaatst op de gymnasiumafdeling van het Cals (Nieuwegein), maar een klasgenoot van haar is daar uitgeloot voor 'gewoon' VWO. Plus nog een uitloting op de havo op het Cals, en een derde jongen die naar het USG wilde - uitgeloot; gymnasium Cals- geen plek meer; Boni - geen plek meer. Dat zijn de drie uit een klas die ik toevallig weet.

Salie

Salie

12-04-2017 om 10:09

reactie

Die nieuwe regelgeving geldt voor het hele land en niet alleen voor Utrecht. De regels zijn vziw nog niet bekend dus wacht dat eerst af alvorens paniek te zaaien.

Verder zal er na de cito uitslagen niet veel veranderen, want scholen zijn helemaal niet verplicht het advies te heroverwegen en dit gebeurt dan maar sporadisch. Scholen zitten toch al vol dus het is ook praktisch onuitvoerbaar.

Beter zou zijn om pas na de cito eindtoets met het definitieve advies te komen en dan kinderen te plaatsen. Maar ook daarvoor zullen we de regels moeten afwachten.

regio

Zelfs in Doorn (Revius, gymnasium TTO) is dit jaar geloot...

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 10:24

Salie

Zie mijn link in een van eerdere postings. Dat *zijn* de regels. En die hebben geen zin want de Wettelijke mogelijkheden om het in te vullen zoals de paar bestuurders (niet besturen, het zijn mensen diedit beslissen) het graag willen. De Wettelijke kaart wordt soms getrokken en dan weet je meteen weer dat er eigenlijk niets tegen gedaan kan worden. De ouders die er een aantal haar tijd en energie in willen steken haken af omdat het zo moeilijk is om structurele samenwerking en transparantie en gelijkwaardigheid te bereiken. He blijft een 'tijgerouder' die zijn of haar oogappeltje niet op zomaar een school wil, of erger nog, ouders worden weggezet als een zwerm spreeuwen die de efficiëntie van het systeem bedreigen...
Gr Angela

Salie

Salie

12-04-2017 om 11:46

link

Link werkt niet dus ik heb het niet kunnen lezen.

Mijntje

Mijntje

12-04-2017 om 13:18

link wel

Bij mij wel hoor

Salie

Salie

12-04-2017 om 14:08

de 1e link?

Ik krijg een http status 404.

Heb je het over de brief van Dekker inz de aanmeldprocedure? Die ken ik, maar zegt toch nog niets over voorrangsregels die ze gaan toepassen? Ik verwacht bijv dat de voorrang voor broertjes en zusjes zal gaan vervallen (logisch ook).

Uiteindelijk gaan de schoolbesturen de regels bepalen, maar je blijft met een tekort aan plekken zitten. Lijkt mij alleen pas zinvol om je druk te maken over zaken als je precies weet hoe het eruit gaat zien.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 14:36

salie

De wet is zoals de wet is, de moties die aangenomen zijn hebben geen effect omdat de wettelijke mogelijkheden nog steeds even groot zijn. En elk jaar dat je afwacht hebben de schoolbesturen weer kunnen praten dat het toch zo moeilijk is en hebben ze weer niet de wettelijke kaart hoeven trekken en hebben ze het gered op hun blauwe ogen dat het écht heel moeilijk is omdat ouders zo veeleisend zijn. Echt het is tenenkrommend. En niemand gaat die 'regels' afdwingen, Salie, echt niet. Hoe zie jij dat voor je? Wie belt er de onderwijsinspectie als een school het wederom presteert om zich niet aan de regel te houden? Ik bel die onderwijsinspectie en ik krijg te horen dat zij het het helaas niet kunnen afdwingen omdat het niet in de wet staat. Het is 'slechts' een brief van de staatssecretaris. En dan ben je zo een jaar verder. En met een jaar of drie zijn zelfs de meest vasthoudende betrokken vrijwilligers klaar ermee en hup, dan zijn er weer een paar kritische mensen weg en kan men weer z'n gang gaan. Nee, de landelijke politiek kan slechts de wetgeving veranderen zodat de inspectie weer een rol kan spelen. Maar zolang dat niet gebeurt (en misschien proberen mensen wel de wet te veranderen, zo'n proces duurt ook een tijd, dat begrijp ik) en de schoolbestuurders het niet hoeven te doen is het weer klaar.

Dit is de link https://www.oudersonderwijs.nl/oudersonderwijs/assets/File/Brief%20met%20toelichting%20op%20het%20wettelijk%20kader%20rondom%20aanmeldprocedures%20in%20het%20po%20en%20vo(1).pdf

(krijg jij hier foutmelding op?)

Hieronder de link naar de ' vertaling' van die brief van OCW zoals die in Utrecht niet aan de ouders wordt verstrekt, maar alleen intern verspreid wordt. Als je een zoek-actie uitvoert op de website van Povo is dit niet te vinden, alleen als je echt alles doorploegt of vraagt.

http://www.sterkvo.nl/doc/povo/nieuwsflits/2017.01.%20Toelichting%20discussie%20aanmeldprocedures%20Utrecht%20en%20Stichtse%20Vecht.pdf

Informatie voor PO- en VO scholen in Utrecht en Stichtse Vecht
Beste mensen,
Met deze brief willen we jullie graag informeren over de onduidelijkheid die mogelijk bij jullie of bij
ouders is ontstaan over de aanmelding van leerlingen op meerdere scholen.
De Tweede Kamer heeft in oktober en november 2016 vragen gesteld aan OCW over het aanmelden
van leerlingen bij het PO en VO. Bij de beantwoording van deze vragen heeft OCW gesteld dat
leerlingen zich conform de Wet op het Primair Onderwijs en Wet op het Voortgezet Onderwijs op
meerdere scholen tegelijkertijd mogen aanmelden. Dit heeft voor onrust en onduidelijkheid gezorgd
bij ouders, scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten, omdat niet helder was wat OCW
onder ‘gelijktijdig aanmelden’ verstaat. Bovendien komt het tegelijkertijd aanmelden op
verschillende scholen niet overeen met al vastgestelde procedures, waaronder onze procedure.
Naar aanleiding hiervan heeft POVO Utrecht met vertegenwoordigers van andere grote steden twee
keer een gesprek gehad met OCW om meer duidelijkheid te krijgen over de interpretatie van de wet.
OCW heeft op 20 december deze brief over de aanmelding van leerlingen onder alle besturen voor
PO en VO en de samenwerkingsverbanden verspreid. Hierin staat dat de overstapprocedures voor dit
schooljaar (2016 – 2017) ongewijzigd mogen blijven. De overstapprocedures moeten voor schooljaar
2017-2018 in lijn zijn met de wet- en regelgeving. Zie ook dit nieuwsbericht van OCW.
Voor POVO Utrecht en Stichtse Vecht betekent dit dat de huidige huidige procedure voor 2016 –
2017 gehandhaafd blijft. Samen met de andere grote steden volgen we de ontwikkelingen
nauwgezet. Mocht blijken dat aanpassingen in onze procedure noodzakelijk zijn, dan zullen we die in
gezamenlijk overleg met alle partijen in de procedure voor 2017 – 2018 uitwerken.
Namens de schoolbesturen PO en VO,
Leon de Wit
Voorzitter bestuurlijk overleg POVO

Zie je wat geschreven wordt: mocht blijken dat aanpassingen nodig zijn . . . Nee het ís al nodig, maar alleen als er genoeg gezeurd wordt dan gaan ze misschien iets doen. Nergens de uitspraak: wij zijn blij met de aanwijzingen van de Tweede Kamer en gaan alles doen wat we kunnen om zo snel mogelijk de moties uit te voeren en zullepran nu al zoveel mogelijk acteren in de geest van de veranderingen die plaats gaan vinden. Want wij weten als schoolbestuurders dat wij ten dienste staan van de democratisch tot stand gekomen afspraken en voelen ons verantwoordelijk om deze rol goed in te nemen in het maatschappelijke proces . . . .

gr Angela

Salie

Salie

12-04-2017 om 15:06

Angela

Hij heeft het over aanpassingen in de procedures, die gaan er zeker komen. Ik hoop voor Utrecht (en de andere grote steden) dat er niet gekozen gaat worden voor een idioot Amsterdams matchingssysteem. Gelukkig is daar al een aantal jaren slechte ervaring mee opgedaan, dus hopelijk trappen ze niet in die valkuil.

Verder zie ik 2 losstaande zaken:
- de nieuwe aanmeldprocedure
- het tekort aan klassen op populaire scholen

Mijn reactie was naar TO, maak je pas druk als het zover is en je weet waar je je druk om moet maken. Ouders brengen elkaar het hoofd op hol. Ja er gaan veel Utrechtse kinderen buiten de stad naar school, maar omgekeerd gebeurt natuurlijk ook net zo goed.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 15:32

Salie

Maar die aanpassingen zullen niet gericht zijn op het wegnemen van loten. Die vrijheid van kwaliteitsdefinitie zullen de besturen niet opgeven. Zodra ze erkennen dat loten niet nodig is bij andere inrichting erkennen ze per definitie dat het hun keuze is om het zo te laten.
En natuurlijk moeten ouders elkaar niet gek maken. Maar dat schrijf ik ook: het zijn juist de basis- en vo-scholen die de,gekte opkloppen. Want daar hebben zij ook weer baat bij. De meeste leerlingen/ouders zouden het prima vinden om een top drie op te geven en dan wel te horen wat het wordt. Naar dat wil men niet. Net zo goed als men geen havo uitbreiding wil.
Gr Angela

Anoniem

Anoniem

12-04-2017 om 15:45

Kort door de bocht

"Mijn reactie was naar TO, maak je pas druk als het zover is en je weet waar je je druk om moet maken."
Sorry hoor, maar hiermee raak je bij mij echt de gevoelige snaar. Ik maak me er namelijk wel druk om, omdat er niets verandert. En ik weet wel degelijk waar ik me druk om maak. Twee van mijn kinderen zitten al op het vo. Een van de twee zelfs ver buiten de stad door dat hele circus hier.

Jongste zit nu in groep 7. Ok, fijn, even een jaar geen stress. In die zin maak ik me op dit moment niet druk nee, maar wat Angela beschrijft, er zit totaal geen vooruitgang in. Misschien laat ik jongste maar naar diezelfde school ver buiten de stad gaan, dan hebben we dit gedoe in ieder geval niet, maar dat is niet de bedoeling.

Het principe klopt hier gewoon niet. Er zijn minder plaatsen op HAVO en VWO niveau dan dat er kinderen zijn. Dat hoort niet zo te zijn en moet ik me dan maar niet druk maken, omdat er dit jaar toevallig geen kind van mij in groep 8 zit? Al ben ik 80, dan maak ik me hier nog druk om.

Even zo

Even zo

12-04-2017 om 16:12

Slagveld

Mijn kind is ingeloot in Utrecht, maar ik zie het slagveld bij een op HAVO niveau uitgeloot vriendinnetje.
Wat is het geval: ze mag niet meeloten ín de stad en buiten de stad, maar moet kiezen. Ín de stad is de kans dan het grootste dat ze op het Gregorius mavo/havo komt. Dat is geen 'minder populaire' school, dat is een school waar je je kind echt niet op wilt.

Dochter van een vriendin zit er op. Nuchtere meid, maar wat ze meemaakt! Wapens, vechten, eieren door de klas, vuurwerk door de klas, afspraken met ouders dat er nu echt wel de helft van de les (!) opgelet moet worden.

Om daaraan te ontkomen loten ze nu dus buiten Utrecht mee. Woon je in de binnenstad, moet je naar Zeist. Het gaat niet om genoeg plaatsen op populaire scholen, dat zou een luxeprobleem zijn, maar om genoeg plaatsen op acceptabele scholen.

Salie

Salie

12-04-2017 om 16:43

Anoniem

"Het principe klopt hier gewoon niet. Er zijn minder plaatsen op HAVO en VWO niveau dan dat er kinderen zijn."

Dat is niet waar en als je dat beweert zullen de bestuurders je direct om de oren slaan. Even zo verwoordt het wel goed. Er zijn niet genoeg plekken op acceptabele scholen. Maar hoe verander je dat, zonder het doel van de bestuurders - minder segregatie en meer kansengelijkheid - uit het oog te verliezen. Dat is een politiek doel en een heel ander doel dan ouders hebben. Als je echt wilt dat er iets verandert, en dat zal niet korte termijn zijn, dan moet je het spel meespelen. Niet alleen oog hebben voor je eigen kind, maar oog hebben voor het grotere plaatje.

Het probleem is vooral dat dit lange termijn visie vergt, want helaas zal jouw kind nog steeds de dupe zijn van het systeem. Voor ouders speelt dit alleen als ze er zelf mee te maken krijgen, zodra die er niet meer mee te maken hebben zakt de interesse. Daarom lukt het al zo lang niet echt iets te veranderen.

Anoniem, ik snap je gevoel en je hebt groot gelijk om je druk te maken. Ik wil het ook niet bagataliseren. Maar ik zou in jouw geval dus wel strategisch kiezen en voor die school buiten de stad gaan. Maar mogelijk zijn de spelregels volgend jaar wel anders en werkt het niet meer zo. In die zin, moet je je pas druk maken als je weet hoe het spel gespeeld wordt.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 16:50

doel?

Salie,
totdat de bestuurders mij letterlijk antwoorden wat hun doel is geloof ik er helemaal niets van wat jij schrijft: minder segregatie en meer kansengelijkheid
ik denk dat jij een functie hebt in deze richting, waardoor je op deze manier erover praat.
je weet niet half hoeveel ouders ruimschoots voldoende visie hebben die al honderd jaar niet doordringt in de ivoren torens. Via gemeente én via politiek is het nog steeds niet gelukt om überhaupt een gesprek te voeren zonder dat er opmerkingen komen die jij nu ook weer neerlegt op een forum.
Serieus, denk je dat we gek zijn als ouders die zich al jaren druk maken?
jij doet precies hetzelfde, laatdunkend doen over ouder die alleen maar uit zijn op het belang van hun oogappel.
Het wordt juist tijd dat oudervertegenwoordiging op álle niveaus juist toegestaan én gestimuleerd wordt om een bredere visie te krijgen op het geheel . Echt we hebben serieus al drie evaluaties ingeleverd met hele handige eenvoudige oplossingen op korte termijn om de zaak in beweging te zetten. Om in gesprek te komen, om de belangen die verschillend zijn gewoon openlijk met elkaar te bespreken en vandaar uit te zien hoe het algemene belang en het specifieke belang gecombineerd kunnen worden. Geen enkele ouder is echt van mening dat het alleen om haar of zijn kind gaat. Echt niet. Maar zolang ouders weggezet worden zoals jij hier nu praat, wordt het nooit wat.

En natuurlijk speel je het spel mee, dat is ook helemaal prima, maar onderrtussen moet je wel duidelijk maken dat het geen spel is en al helemaal geen spel dat het belang van goed onderwijs én eerlijkheid in belangen nastreeft.

gr Angela

Anoniem

Anoniem

12-04-2017 om 18:00

Klopt wel

Salie, wat jij zegt klopt gewoon niet. Op Havo, havo/vwo en vwo zijn er in de stad 213 kinderen uitgeloot. Voor die kinderen zijn op havo, havo/vwo en vwo in totaal 179 plaatsen. Dat is totaal los van welke school wel of niet acceptabel is. Dat zijn gewoon te weinig plaatsen.

Dat dan van die 179 plaatsen een groot deel op het gregorius is en ook nog een aanzienlijk deel op de passie, maakt mijn verhaal niet opeens onjuist.

Anoniem

Anoniem

12-04-2017 om 18:02

50 km

Die school buiten de stad, is wel 50 km hier vandaan. Bij mijn oudste een keuze uit nood.

Angela

Niet gehinderd door veel kennis, maar wat is precies het probleem in Utrecht? Te weinig plaatsen op " acceptabele" scholen of sowieso te weinig plaatsen in de gemeente zelf?

Daarom is een reële vrije schoolkeuze zo belangrijk

Kwantitatief voldoende plekken per niveau zegt niks. Ouders willen een passende school voor hun kind die goed is. Dat is zowel een rationele als een emotionele keuze. Een kind komt niet tot leren en zal niet tot bloei komen op een plek waar hij of zij zich niet thuis voelt. Maar: zoals vandaag in het nieuws was, terecht dat ouders kritisch zijn want een goede schoolkeuze kan zo twee niveaus schelen:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/onderwijsinspectie-groot-verschil-in-kwaliteit-scholen-leerling-de-dupe

Iemand verwees naar het centrale lotingssysteem in Amsterdam, be careful what you wish for. In Amsterdam blijven dit jaar bijna 3.000 plekken leeg waar geen kind naartoe wil. Tegelijk komen 1.130 leerlingen niet op hun favoriete school en bijna 350 kinderen op een school lager dan hun top 3. 44 kinderen zijn zelfs helemaal niet geplaatst, waarvan17 kinderen minimaal het voor kinderen vrijwel niet te bevatten aantal van minimaal 12 scholen op hun lijst had staan.

Anders loten lost het probleem dat er te weinig aanbod is dat past bij de vraag niet op. Een oplossing is niet in zicht. Schoolbesturen hebben erg een belang bij om het aanbod te veranderen en niemand dwingt hen daartoe. De lokale en landelijke politiek help ook niet, zij willen segregatie tegengaan door kinderen te dwingen naar scholen te gaan waar ze niet naartoe willen. Dat helpt niet, zo blijkt uit onderzoek van dienst O+S van de gemeente Amsterdam. Toch is er in de gemeenteraad een motie aangenomen 'meer ruimte voor brede scholengemeenschappen' die de groei van categorale scholen moet remmen en meer nieuwe brede scholengemeenschappen moet creëren. Dat terwijl die 3.000 lege plekken voornamelijk op brede scholengemeenschappen zit. Bouwen voor nog meer leegstand dus. Dat dit tegen ook de centraal gestelde echte voorkeuren van kinderen en hun ouders gaat en ook nog eens de gemaakte beloftes in het 2e vijfjarenplan van de schoolbesturen ingaat (het aanbod moet beter aansluiten bij de vraag) ondermijnt, dat interesseert ze niks. http://www.stichtingvsa.nl/nieuws.php?subaction=showfull&id=1491162617&archive=&start_from=&ucat=&;

Ouders stemmen toch met de voeten, ook in Amsterdam kiezen ouders nu voor scholen buiten Amsterdam (zoals Velsen-zuid en Hilversum) omdat voor hun kinderen na uitloting in Amsterdam geen beter passende optie meer is.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 20:50

alkes

1. de houding van de schoolbesturen
2. de houding van de gemeente
3. de weigering van schoolbesturen om inzicht te geven in motieven, cijfers en plannen
4. de weigering om ouders op serieus strategisch niveau te betrekken bij de povo-procedure in de stad
5. de ontkenning van de groei van het aantal kinderen in afgelopen jaren, en nu opeens wordt deze groei aangehaald als 'onvoorzien'
6. de macht over de procedure is geconcentreerd bij slechts enkele personen
7. het gebrek aan genoeg plekken op havo en gymnasium
8. het consequent niet accepteren dat de Tweede Kamer moties heeft aangenomen die aangeven wat er verandert moet worden. Hiermee bedoel ik dat er gewoon gezegd wordt: de TK kan dit wel willen maar onze achterban vindt het geen goed idee. En aangezien de staatssecretaris geen wetswijziging heeft ingezet hebben moties weinig tot geen zin. Ze geven wel aan dat er van richting veranderd gaat worden - en het is natuurlijk logisch dat veranderingen tijd kosten - maar er is zó ontzettend veel vrijheid voor besturen dat er geen invloed mogelijk is.
9. het consequent ontkennen dat er al jaren op dezelfde scholen geloot wordt en toch álle scholen in het lotingscircus betrekken.

Verder een voorbeeld:
• Als ik mijn kind op drie verschillende havo’s aanmeld in Utrecht en ik zeg dat het hem niet uitmaakt welke het wordt, dan verplicht de Utrechtse povo-procedure mijn zoon om tóch een voorkeur op te geven.
• Op basis van die voorkeur wordt zoon dan bij die school ‘ingeschreven’. Want aanmelden is namelijk alleen maar vertellen wat zoon wil. En dat recht hebben we daarmee uitgeoefend, verder heeft zoon geen ‘rechten’.
• Stel, die school heeft teveel inschrijvingen? Dan *moet* zoon loten in de tweede ronde, ondanks dat ik als ouder verwacht dat hij in de eerste ronde gewoon op 1 van die 3 wordt geplaatst. Hoe groot is namelijk de kans dat alle drie de havo’s vol zijn? Bel gewoon even rond en regel dat hij op 1 van die 3 komt. Lijkt me niet zo moeilijk. Ik kan het zelfs in november al doorgeven bijvoorbeeld. • Dus dat hij moet loten in de tweede ronde en dat de aantallen Havo-plaatsen kunstmatig laag worden gehouden, is een bewuste keuze die niet ‘in het belang van het kind’ is.
• Dat is natuurlijk een handige manier om het systeem in stand te houden.

Door dit draadje kwam ik op het volgende idee:
0. Zorg dat je voorrang geeft aan Utrechtse leerlingen.
1. Zolang de broers/zussen nog voorrang hebben: zorg dat alle scholen eerst die leerlingen aannemen die daarvan gebruik willen maken. Publiceer dan per school de plekken die je over hebt.
2. Daarna organiseer je de loting op de twee categorale gymnasia en het Bonifatius (havo/ath/gym). Verder wordt er nog nergens geloot of toegelaten.
3. Iedereen die niet geplaatst is of niet geplaatst wilde worden op de 2 gymnasia en Boni geeft na de loting drie namen door van scholen/niveaus. Ik denk: zonder voorkeur misschien? of juist met?
4. Men probeert zo goed mogelijk te plaatsen. Als er dan toch nog kinderen over dreigen te schieten is de loting in ieder geval veel specifieker en hopelijk minder heftig?

Er moet ook echt inzicht zijn of leerlingen van buiten Utrecht of binnen Utrecht zich aanmelden. Misschien moet je daar nog helemaal niet moeilijk over doen maar je moet het wel weten. Want anders weet je als gemeente/schoolbesturen niet met wie je zaken moet gaan doen om het volgend jaar anders/beter te organiseren.

Er is geen enkele prikkel of zelfs maar actie om serieus werk te maken van verbetering, er zijn echt zulke simpele 'meten is weten' acties mogelijk die de problemen helder in kaart kunnen brengen, waardoor je - in eerste instantie zonder waardeoordelen - een grondige analyse kunt maken. Je kunt ook bijvorbeeld enquêtes gaan afnemen onder ouders, met de oprechte wens om te achterhalen hoe de voorkeuren ontstaan en hoe je daarin met bijvoorbeeld informatieverstrekking,. extra open dagen, andere methodes/lestijden/locaties invloed op kunt uitoefenen.

Echt, als je hier gewoon een project van maakt met als grootste doel: voldoende plekken van voldoende kwaliteit met voldoende inzicht voor iedereen en voldoende discussie en openheid dan is er heel veel mogelijk. En dan is er ook veel meer draagvlak voor oplossingen die misschien langer duren, voor situaties die niet goed te verbeteren zijn. Nu is er wantrouwen en geen vooruitgang.

gr Angela

Salie

Salie

12-04-2017 om 21:55

Angela

Je hoeft mij niet te geloven, maar Bermbrand meldt het zelf toch ook al. Voor de gemeente is minder segregatie, minder zwarte/witte scholen, wel degelijk een issue. Dat is toch ook logisch? Je ziet nu toch ook al de witte vlucht naar buiten de stad en categorale scholen bevorderen dit niet. Dat is dus niet wat zij willen. Wat ouders willen is daar ondergeschikt aan, het is een politiek verhaal.

Zij gaan impopulaire scholen niet zomaar sluiten omdat die te zwart zijn, zij zullen (heel naïef) blijven proberen om witte leerlingen daar te plaatsen. Dit kan natuurlijk mooi door de overgebleven leerlingen daarheen te dirigeren. En dan maar hopen dat de reputatie van de school verbetert en het vanzelf goed komt...

Ook moeten witte ouders zich realiseren dat een zwarte school niet per definitie een slechte school is, dat bedoel ik met mijn eerdere verhaal dat ouders elkaar na praten en achter elkaar aan hobbelen. Het is toch ook erg: wit en zwart die in 1 stad in zulke gescheiden werelden leven?

Wat betreft je punt 0: dat kan niet zomaar, want een stad als Utrecht heeft een regiofunctie. Wel zou je het zo kunnen regelen dat andere gemeentes hun kinderen niet mogen bevorderen t.o.v. Utrechtse leerlingen. Punt 2 is ook raar: kinderen die bewust kiezen voor een minder populaire school (LRC) worden zo benadeeld. Iedereen zou in de eerste periode vrij moeten kunnen kiezen voor zijn favoriete school.

Maar inderdaad: wie bedenkt DE oplossing die alle belangen dient?? Ik weet het ook niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.