Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Locatie schoolreis geheim


Dan vraag je in de ochtend in de groepsapp even waar ze heen gaan. De ouders die als begeleiding mee gaan, zitten toch ook in die groepsapp en kunnen het dan gewoon laten weten.

Interessant topic.

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik snap dat ouders willen weten waar hun kind uithangt.
Ook handig om te weten wat je in moet pakken en wat voor kleren makkelijk zijn voor de dag.

Ellori schreef op 04-06-2022 om 14:03:

[..]

Ben ik niet met je eens. Ik denk dat je als ouder eerder problemen hebt als je niet wilt weten waar je kind van groep 3 naar toe gaat onder toezicht van een school die hierbij ook nog eens andere ouders de verantwoordelijkheid over jouw kind geeft. En dus vind ik het heel normaal om, zeker bij die leeftijd, te weten waar ze naar toe gaan.

Ik vertrouw erop dat de begeleiding van zo'n schoolreisje mijn kind veilig heen en terug krijgt en zorgt dat het daar een fijne, veilige dag heeft. Vrij onwaarschijnlijk dat ze derdegroepers meenemen naar Walibi, kanoën of een nachtelijke dropping in het bos. Dus als ze naar een gebruikelijke schoolreisjebestemming gaan maakt mij het niet uit of dat de Efteling of de dierentuin is. 

Mija schreef op 04-06-2022 om 16:42:

[..]

Maar nu wel. En in dit draadje gaat het over nu.

Maar dat verandert niets aan de situatie. 

Mija schreef op 04-06-2022 om 16:42:

[..]

Maar nu wel. En in dit draadje gaat het over nu.

Maar dat verandert niets aan de situatie. 



Valeria schreef op 04-06-2022 om 16:24:

[..]


Ik zou die 6-jarige bij een calamiteit aan mijn kant even lekker laten zitten waar hij zit. Wel doorgeven dat ik hem niet kon ophalen als de bus aankomt, maar gelijk ophalen, waarom?

Die zat niet in de bus, gewoon op school. Ging over willen weten waar je kind is. En kind kon nu afscheid nemen van zijn vader voordat deze overleed. 

Marin125 schreef op 04-06-2022 om 15:28:

Mijn man overleed geheel onverwacht toen onze kinderen nog op de basisschool zaten. Mijn ouders zijn met onze kinderen kinderen naar het ziekenhuis gekomen. 1 was er niet op de schoollocatie maar kon elders gehaald worden omdat ik wist waar.
Mijn jongste kreeg een ongeluk tijdens het schoolreisje omdat begeleidende ouder de oogproblemen van het kind bagetaliseerde, in haar familie waren ook brildragers. School was goed op de hoogte van die problemen en had het ook duidelijk met betreffende ouder besproken. Ik moest toen zelf kind halen want niemand kon mee.
Beide gevallen zullen weinig tot niet voorkomen maar zolang een kind niet zelfstandig is wil ik weten waar ze zijn.
Ze gingen daarna gewoon mee. Geen extra aandacht aan gegeven, niet boven op gezeten en er zeker niet stiekem achteraan gegaan.
Kinderen zijn inmiddels zelf ouders en hebben, mede door die ervaringen, hetzelfde standpunt.

Ah ja bij ons gaan elk reisje 2 tot 3 ouders extra mee die als.vliegende kiep door de schoolreis locatie rondlopen en hier en daar problemen oplossen en als het nodig is een kind naar huis/de dokter kunnen brengen. 

Mija schreef op 04-06-2022 om 16:08:

[..]

Dat eerste beschouw ik eerlijk gezegd als 'de mens lijdt het meest van het lijden dat 'ie vreest'. Het is toch niet doenlijk om voor alle situaties al noodplannen te maken? Doe jij dat écht?

Inderdaad. Want als er iets aan de hand is wil het nog niet zeggen dat jij als ouder daarbij iets kan betekenen of er snel bij kan zijn.  Mijn dochter moest tijdens schoolreisje gehecht worden, ze gaan daarmee echt niet wachten tot ik daar kan zijn. De juf, begeleidende ouders en klasgenootjes konden haar prima troosten en bijstaan. 

Mija schreef op 04-06-2022 om 14:06:

[..]

Nogmaals: aan puur die locatie heb je helemaal niks. Oké, dan weet je dat jouw Pietje die dag in speeltuin Holderdebolder is. En dan? Wat heb je daaraan? Als je twijfels hebt over hoe de school het toezicht organiseert, heb je echt een ander gesprek te voeren.

Ja maar dan weet je waar Pietje (die wel Meesje zal heten) is, en kun je er achteraan gaan. Want de juf kan wel foto's maken, maar je moet wel zeker weten dat Pietje/Meesje wel vooraan op die foto staat, want het is zijn eerste schoolreisje. En in de gaten houden dat Pietje/Meesje niet teveel suikers binnenkrijgt door een snoepje teveel. Of dat hij niet van die glijbaan afgaat want dat durft hij niet (jawel durft hij wel, maar mama vindt het eng) Dat soort dingen dus

LostJellyfish83

LostJellyfish83

04-06-2022 om 17:32

nlies schreef op 04-06-2022 om 17:28:

[..]

Ja maar dan weet je waar Pietje (die wel Meesje zal heten) is, en kun je er achteraan gaan. Want de juf kan wel foto's maken, maar je moet wel zeker weten dat Pietje/Meesje wel vooraan op die foto staat, want het is zijn eerste schoolreisje. En in de gaten houden dat Pietje/Meesje niet teveel suikers binnenkrijgt door een snoepje teveel. Of dat hij niet van die glijbaan afgaat want dat durft hij niet (jawel durft hij wel, maar mama vindt het eng) Dat soort dingen dus

Doe niet zo raar. Ik wilde graag weten waar mijn jonge kinderen waren, maar ging er echt niet achteraan en ben al helemaal niet zo'n voorzichtige moeder.

 Maar goed, mensen belachelijk maken is weer eens leuker kennelijk. 

Ellori schreef op 04-06-2022 om 15:47:

[..]

Mobieltjes waren er zeker nog niet nee, dat weet ik ook wel maar een telefoonboek/gouden gids en een vaste telefoonlijn was er wel. Dus indien nodig kon ma bellen naar het pretpark oid en pa vast rijden om je op te halen...

Tuurlijk niet. In dat pretpark liepen honderden, zo niet meer, kinderen rond, nou, ga dan maar zoeken, naar Janneke van 10 jaar als moeder belt. Bovendien hadden begin jaren '70 heel veel mensen gewoon géén auto, dus hoezo kon pa rijden?

noas_1993 schreef op 04-06-2022 om 17:01:

Interessant topic.

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik snap dat ouders willen weten waar hun kind uithangt.
Ook handig om te weten wat je in moet pakken en wat voor kleren makkelijk zijn voor de dag.

Voor een schoolreisje van een dag werd echt niks ingepakt. Ja, een tasje met snoepjes, en je kreeg een portemonneetje met een rijksdaalder mee, en dat was dan het enige inpakwerk. Verder droeg je gewoon je schoolkleren, en omdat het schoolreisje meestal in voorjaar/begin zomer was, volstond meestal je schoolbroek met een T-shirt of poloshirt. En je jack mee, voor het geval dat. Veel meer viel er niet in te pakken. Niet alsof je een hele avond bezig bent met inpakken voor een schoolreisje.

Mug schreef op 04-06-2022 om 17:32:

[..]

Doe niet zo raar. Ik wilde graag weten waar mijn jonge kinderen waren, maar ging er echt niet achteraan en ben al helemaal niet zo'n voorzichtige moeder.

Maar goed, mensen belachelijk maken is weer eens leuker kennelijk.

Wat niet voor jou geldt hoef je je niet aan te trekken, ik zou zeggen informeer eens bij de huidige leerkrachten hoe die het zien

Kan het ook zijn dat ze helemaal nog geen locatie hebben? En pas last minute beslissen?

Maar geen locatie vooraf bekend dan gaat mijn kind dus niet mee.
De ene locatie vereist bijvoorbeeld al andere kleding en schoeisel dan de andere.
En de ene locatie is ook al geschikter dan de andere.
Ze zouden mijn angstige 6-jarige niet zomaar moeten meeslepen naar een pretpark vol attracties die eigenlijk pas geschikt zijn voor 10-jarigen. Of een kind met hoogtevrees niet naar klim-parcoursen.

Mug schreef op 04-06-2022 om 17:32:

[..]

Doe niet zo raar. Ik wilde graag weten waar mijn jonge kinderen waren, maar ging er echt niet achteraan en ben al helemaal niet zo'n voorzichtige moeder.

Maar goed, mensen belachelijk maken is weer eens leuker kennelijk.

Nou inderdaad zeg, het is blijkbaar tegenwoordig truttig als je wil weten waar je kind van 6 uithangt de hele dag. Ben ik even blij dat dat niet zo was toen mijn kinderen die leeftijd hadden. En vroeger waren er inderdaad geen mobieltjes. Nóg vroegerder ging je dood als je je been brak want dan kon je geen eten meer verzamelen, hoeft nu ook niet meer.

Ik vind dat je als ouder moet weten waar je jonge kind is. Heb je co-ouderschap dan weet de ouder waar het kind verblijft ook waar het kind is. Gaat je kind ergens spelen en de ouders brengen hun en jouw kind naar een familielid of bekende dan zullen ze dat ook even moeten melden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.