Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Locatie schoolreis geheim


Marty1984 schreef op 04-06-2022 om 17:45:

Kan het ook zijn dat ze helemaal nog geen locatie hebben? En pas last minute beslissen?

Maar geen locatie vooraf bekend dan gaat mijn kind dus niet mee.
De ene locatie vereist bijvoorbeeld al andere kleding en schoeisel dan de andere.
En de ene locatie is ook al geschikter dan de andere.
Ze zouden mijn angstige 6-jarige niet zomaar moeten meeslepen naar een pretpark vol attracties die eigenlijk pas geschikt zijn voor 10-jarigen. Of een kind met hoogtevrees niet naar klim-parcoursen.

Schoolreisjes moeten heel lang van tevoren besproken worden, net als de bus. Dat is echt geen last minute-werk.

Bolmieke schreef op 04-06-2022 om 17:52:

Ik vind dat je als ouder moet weten waar je jonge kind is. Heb je co-ouderschap dan weet de ouder waar het kind verblijft ook waar het kind is. Gaat je kind ergens spelen en de ouders brengen hun en jouw kind naar een familielid of bekende dan zullen ze dat ook even moeten melden.

Je weet toch waar je kind is? Onder de veilige hoede van leerkrachten en andere begeleiders.

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 17:36:

[..]

Tuurlijk niet. In dat pretpark liepen honderden, zo niet meer, kinderen rond, nou, ga dan maar zoeken, naar Janneke van 10 jaar als moeder belt. Bovendien hadden begin jaren '70 heel veel mensen gewoon géén auto, dus hoezo kon pa rijden?

Als er echt een calamiteit was, schalde er waarschijnlijk door zo’n park: ‘Wil Janneke van 10 jaar zich bij de receptie melden’. En in het geval dat er iets serieus mis was aan het thuisfront, zou heus wel geregeld worden dat zo’n kind met spoed thuiskwam. Voor noodgevallen is altijd wel iets te verzinnen. Dan springt er echt wel iemand bij. 

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:09:

[..]

Je weet toch waar je kind is? Onder de veilige hoede van leerkrachten en andere begeleiders.

En wie ben jij om te bepalen dat dat voor een ander voldoende is. Heb gewoon je eigen mening en respecteer die van een ander. 

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:09:

[..]

Je weet toch waar je kind is? Onder de veilige hoede van leerkrachten en andere begeleiders.

Ha ha, jij hebt vast geen kinderen

bij school van zoon ging een directielid in de auto mee zodat in het geval van en calamiteit iemand met kind naar de seh kon of het groepje opvangen.

Maar schoolreizen waren maar om het jaar en niet buiten de provincie en niet naar pretparken want altijd semi-educatief.

Als het zo'n staatsgeheim moet blijven zou ik er trouwens vanuit gaan dat ze iets te verbergen hebben.

Ofwel dus dat ze helemaal nog geen locatie hebben.
Ofwel dat ze op school blijven.
Ofwel dat de locatie dus eigenlijk totaal ongeschikt is, maar ze niet teveel kritiek willen.

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 17:40:

[..]

Voor een schoolreisje van een dag werd echt niks ingepakt. Ja, een tasje met snoepjes, en je kreeg een portemonneetje met een rijksdaalder mee, en dat was dan het enige inpakwerk. Verder droeg je gewoon je schoolkleren, en omdat het schoolreisje meestal in voorjaar/begin zomer was, volstond meestal je schoolbroek met een T-shirt of poloshirt. En je jack mee, voor het geval dat. Veel meer viel er niet in te pakken. Niet alsof je een hele avond bezig bent met inpakken voor een schoolreisje.

En als er bijzonderheden zijn qua kleding of benodigdheden, krijg je als ouders toch een lijstje mee. 

Ik herken ook gewoon helemaal niet dat school ouders kennelijk in de breedte zo in onzekerheid zou laten of zich onbetrouwbaar zou tonen. Ik heb drie basisscholen van binnen gezien en dat heb ik nooit meegemaakt.  Dus ik kan me gewoon slecht voorstellen dat je puur om een ontbrekend adres in de stress schiet. Ik heb er ook nooit bij stilgestaan dat er zich een noodgeval zou kunnen voordoen waarbij ik kind zou moeten ophalen. Is gelukkig ook nooit gebeurd. Nou moet ik eerlijk zeggen: ik heb ook nooit meegemaakt dat een locatie van een uitje geheim werd gehouden. Daar zou ik wel van hebben opgekeken: waarom? Als dat zou zijn om opdringerige ouders te weren, dan zou ik daar oprecht geshockeerd over zijn geweest. 

Pejeka1 schreef op 04-06-2022 om 18:09:

[..]

Je weet toch waar je kind is? Onder de veilige hoede van leerkrachten en andere begeleiders.

Voor mij is dit ook hoe het is. En als ik dat vertrouwen niet zou hebben, besef ik heel goed dat alleen de beschikking over het adres waar mijn kind zich op dat moment bevindt mij geen  enkele zekerheid of veiligheid zou garanderen. Je hebt er gewoon weinig concreet aan. 

Marty1984 schreef op 04-06-2022 om 17:45:

Kan het ook zijn dat ze helemaal nog geen locatie hebben? En pas last minute beslissen?

Maar geen locatie vooraf bekend dan gaat mijn kind dus niet mee.
De ene locatie vereist bijvoorbeeld al andere kleding en schoeisel dan de andere.
En de ene locatie is ook al geschikter dan de andere.
Ze zouden mijn angstige 6-jarige niet zomaar moeten meeslepen naar een pretpark vol attracties die eigenlijk pas geschikt zijn voor 10-jarigen. Of een kind met hoogtevrees niet naar klim-parcoursen.

Maar je hebt helemaal geen kinderen, dus hoe weet je nou hoe dat gaat?

Ik werk op een BSO en bij ons is het juist verplicht dat je de ouder toestemming vraagt voor een uitje met bijbehorende uitleg wat voor uitje dit zal zijn. Alleen al om de discussie te vermijden, mocht er een calamiteit plaatsvinden, dat de ouder het er niet mee eens was dat kind mee ging naar dit specifieke uitje.
On topic: ik vind het in alle opzichten wel beter als school gewoon bekend maakt waar ze naar toe gaan op schoolreisje. Dat heeft verder niet perse iets met gezag te maken, daarmee maak je het onnodig zwaar. Maar wel met zaken die eerder genoemd zijn: sommige kinderen hebben wat voorbereiding nodig, je kan je kind erop kleden en weet wat je mee gaat geven etc.

Ouders die ineens op de locatie verschijnen is natuurlijk te bizar voor woorden.
Waarom sturen ze geen bericht in de ouder app met het verzoek niet te verschijnen op de locatie omdat dit onrust kan geven? Of kan dat weer eens niet omdat je dan gezeik krijgt met sommige ouders?

Je hebt in noodgevallen meer aan het telefoon nummer van de begeleiding. Dan kan je de begeleiding bellen bij een noodgeval en vragen kind terug te brengen of op de hoogte te brengen. Mocht kind zelf een ongeval hebben geven dan geven ze op dat moment het wel door aan je waar je moet zijn. Je hebt in dat soort gevallen weinig aan de locatie zonder verder contact; zeker niet als het wat verder rijden is. 

Overigens, hoewel ik het prima te verdedigen vind dat de school de locatie geheim wil houden vind ik het ook wat onzin verder. Ik hou zelf ook niet zo van verrassingen en ik heb juist het idee dat als je het geheim houdt dat de spanning nog veel groter is bij die kleintjes en dat je er een veel te groot ding van maakt als school zijnde. 
Maar op zich is het verder geen probleem als ze dat wel willen doen.

Sorry dat ik het zeg, maar soms vind ik de huidige pampermaatschappij echt vreselijk! En uiteraard zal ik met mijn post vele ouders op hun tenen trappen, maar jammer dan!

School zal echt wel gegronde redenen hebben waarom een locatie vooraf niet bekend wordt gemaakt en als je kind een ‘gebruiksaanwijzing’ heeft (en dit bedoel ik absoluut niet denigrerend), dan zal de school hier ook wel bekend mee zijn en uitzonderingen maken mbt welke ouder(s) terecht wél de locatie vooraf moét weten.  

Het hoort mi ook bij de opvoeding dat kinderen van jongsafaan leren dat ‘spannend over het ongewisse’ ook bij het leven hoort en ook heel leuk kan zijn, juist daarom heel belangrijk hoe ouders dit hun kroost leert. Mijn ervaring is dat het kinderen vaak helemaal niets uitmaakt waar zij naartoe gaan en gezonde spanning hebben, maar het juist de ouders zijn die het wél willen weten en daar moeilijk over doen.

Mija schreef op 04-06-2022 om 18:23:

[..]

Voor mij is dit ook hoe het is. En als ik dat vertrouwen niet zou hebben, besef ik heel goed dat alleen de beschikking over het adres waar mijn kind zich op dat moment bevindt mij geen enkele zekerheid of veiligheid zou garanderen. Je hebt er gewoon weinig concreet aan.

Dit dus. En ja, tuurlijk zou de school aan de ouders kunnen laten weten (en het zou ook best correct zijn) dat ze naar Drievliet gaan, bijvoorbeeld. Maar dan, wat doe je daar als ouder dan vervolgens mee? Je moet alsnog je kind toevertrouwen aan de schoolmedewerkers op die dag, en hen het vertrouwen schenken dat ze goed op de kinderen zullen letten. Want: de bus is weg, je hebt je kind uitgezwaaid, en welke invloed denk je dan nog te kunnen hebben op de rest van de dag? Ongeacht of je weet naar welke speeltuin of dierentuin ze gaan?

Valeria schreef op 04-06-2022 om 18:24:

[..]

Maar je hebt helemaal geen kinderen, dus hoe weet je nou hoe dat gaat?

Je hoeft echt niet altijd zelf kinderen te hebben om je in een bepaalde gebeurtenis in te leven hoor. Ik heb zelf ook geen kinderen, maar zo vaak op de kinderen van mijn zus en vrienden gepast (ja, ook wekenlang élke dag) dat ik echt wel weet hoe het met kinderen is en aan toe gaat!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.