Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Justis

Justis

23-01-2014 om 15:27

leerplicht, 16 jaar, eenmalig verlof op vrijdag voor wintersport


Ski moeder

Ski moeder

21-12-2015 om 15:49

regels zijn regels

Zo'n hekel aan al die mensen die kinderen een dag van school houden voor wintersport.
Wat voor boodschap geef je aan je kinderen als je smoezen moet bedenken om een paar uur eerder op je wintersport te kunnen zijn?

vlinder72

vlinder72

21-12-2015 om 16:13

nooit gedaan Ski moeder

Maar ik vind het irritant als scholen wel kinderen de hele dag op school houden maar dan de hele dag spelletjes doen of de klas gaan schoonmaken.

Dan kan je net zo goed verlof geven

Hortensia

Hortensia

21-12-2015 om 16:48

nooit problemen mee gehad

Ik heb altijd zonder problemen verlof kunnen krijgen. Eens, met een zoveeljarig huwelijk, gingen we een weekend weg en vroegen we vrij voor de maandag. Toen werd zelfs gezegd: "Vertrekken jullie dan niet op vrijdag? Neem de vrijdag ook maar, dat is wel zo makkelijk voor jullie."

Mijn ene zoon had ooit een meet and greet met een bekendheid gekregen via een vriendin van me - hij had dan wel wat eerder weg gemoeten van school. Niet echt bepaald een reden om makkelijk verlof te geven, ik had er dan ook een hard hoofd in, maar hij kreeg zelfs de hele dag vrij, wel met de opdracht om van de meet and greet een verslag/spreekbeurt/werkstuk (ik weet niet meer precies) te maken. Dat is nog eens creatief meedenken, ik merk dat ik er weer om glimlach terwijl ik dit schrijf!

Maar ik weet ook mensen die echt heel veel tegenstand ervaren, gecontroleerd werden bij ziekte (in dit geval een kind dat voor de kerstvakantie daadwerkelijk plat ging met een stevige griep - maar er werd dus wel aangebeld) en die hemel en aarde moesten bewegen, zelfs voor zoiets als een eigen koperen of zilveren huwelijksfeest.

Het kan dus heel erg verschillen. Van super star tot zeer soepel.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 16:58

Precies

Spreek er maar schande van dat iemand een dagje of een paar uurtjes eerder weg wil maar inderdaad vervolgens gaan ze een film kijken, wat opruimen en een spelletje. Lessen missen ze niet hoor.

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 21:34

Tja

Je bent een klas en dan doe je ook mee aan het klasgebeuren. Dus ook spelletjes en opruimen. Dat hoort erbij. Wie bepaalt nu eigenlijk wat er wel of niet nuttig is??? Zo gaat dat ook op het werk. Daar moet ook wel eens iets minder nuttigs gebeuren (en wat is wel of niet nuttig....?) zoals wat opruimen en ordenen, vaak op een moment dat het even wat minder druk is. Of kan een willekeurige collega zich daaraan onttrekken omdat het niet 'nuttig' is?

Marjoleine64

Marjoleine64

21-12-2015 om 21:44

Precies Vlinder

Dat is inderdaad het kromme, dat school dan een soort 'ophok-uren' organiseert om de kinderen bezig te houden. Wij hebben op de basisschool in het begin, tot oudste in groep 4 of 5 zat, zonder probleem ieder jaar een week vrij gekregen voor wintersport in februari. Maar het waren er zo veel die dat deden dat school dat niet meer wilde. Op het VO hebben we één keer gevraagd of we de vrijdag voor de kerstvakantie al weg mochten. School had op die dag maar 2 uurtjes les plus jaarafsluiting, en heeft ons heel makkelijk vrij verleend voor 2 zoons (toen 1e en 2e klas). Sindsdien kan dat niet meer, want ze doen nu de toetsweek voor de vakantie en je weet pas een paar weken tevoren of en hoe laat je die dag nog een toets hebt.

Bijzonder

Ik werk op een mbo, daar hoef ik echt niet aan te komen met opruimen, dat weigeren de studenten, zij zeggen dan geen schoolgeld te betalen om mijn rotzooi op te ruimen. En film kijken? Alleen als het toepasselijk is bij het vak, anders zeggen ze dat ze dat ook wel thuis kunnen doen, aangezien daar het beeld en geluid beter is!

Enige klasgebeuren dat wij hebben is tijdens mentoraat iets gezelligs doen, verder gewoon les. Mijn teamleider ziet mij aankomen, is echt geen onderwijstijd als ik ze op hok!

bieb63

bieb63

21-12-2015 om 23:29

Uh marsy

Je hebt het over mbo, een ietwat ander verhaal. Het gaat hier over bs en vo.

Waarom?

Hoezo bieb? MBO/Marsy biedt ook leerplichtig onderwijs.

Hortensia

Hortensia

22-12-2015 om 09:15

mbo/starre scholen

Op het MBO zitten ook kinderen zonder startkwalificatie, die zijn volgens mij gewoon nog leerplichtig. Maar ik merk dat het MBO er minder star mee omgaan dan sommige basis- en middelbare scholen.

Zo heeft één van mijn kinderen afgelopen jaar een dag vrij gevraagd omdat hij meewerkte aan een evenement. Die kreeg hij, maar er zat wel een werkopdracht aan vast. Eigenlijk net zoals mijn andere kind, dat een meet & greet had en daar een werkstuk over moest maken.

Het MBO van mijn kinderen gaat veel meer uit van eigen verantwoordelijkheid. Zowel bij de jongsten (rond de 15) als bij de ouderen. Mijn ene MBO-kind woont zelfs al op zichzelf, zal toch een beetje vreemd zijn als die nog onder een streng verzuimregime valt! Toen die ging verhuizen had hij toch echt een paar verlofdagen nodig. Geen probleem!

En ja, dat "daar betaal ik geen schoolgeld voor" heb ik al vaker gehoord Soms ook wel terecht. Zoals "ophokplicht" tot 4 uur, verplicht uit je neus eten tot de tijd verstreken is, terwijl de bus naar huis (die eens per uur rijdt) om 5 voor 4 vertrekt. Daar is, met redelijke argumenten en een goed gesprek door de betrokken leerlingen, gelukkig snel een eind aan gekomen.

Er werden deze week ook overnachtingen georganiseerd voor de kerstvakantie. LANparties en zo. Eén van mijn kinderen houdt daar niet van. Die is dus na het kerstdiner naar huis gegaan en kwam de volgende dag weer terug voor het kerstontbijt. Ik herinner me nog een middelbare school die erg moeilijk deed over het skippen van "slapen op school voor de kerstvakantie" (tot ik duidelijk uitlegde dat dit kind daar echt niet vrolijk van wordt). Het was in de eindexamenklas.

Op het MBO gaat men daar toch een stuk relaxter mee om. Ook bij nog leerplichtige MBO-ers. Terwijl de jongste kinderen daar soms zelfs jonger zijn dan bovenbouw middelbare scholieren! Als er in de praktijk veel verzuim is, zal er echt wel aan de bel worden getrokken, maar eens een keertje verlof met een goede reden is nooit een probleem. En meestal (zo is me verteld) kunnen de meeste leerlingen daar prima mee overweg en worden ze daar ook zelfstandiger van.

Nou heb ik nooit echte problemen gehad met verlof aanvragen op de basis en middelbare, maar ik hoor genoeg andere verhalen. En ik vraag me af: is dat nou echt nodig? Maken veel ouders daar ogenblikkelijk misbruik van? Hoe ontzettend slecht is het voor een kind als die één dag voor de vakantie afwezig is? Waarom die ongelooflijk starre houding van sommige scholen en LPA's? Zoals bij mijn vriendin die na een doorwaakte nacht met een behoorlijk ziek kind op de dag voor de vakantie meteen een meneer op de stoep had staan om te checken of ze niet toevallig op vakantie waren?

Ik heb zelf meegemaakt dat het veel soepelder kan. Dus onmogelijk is het echt niet! Waarom worden sommige gezinnen dan toch behandeld alsof ze criminelen zijn die je stevig onder de duim moet houden?

Hortensia

Volgens mij was het Primavera die in dit verband een tijdje geleden sprak over laaghangend fruit. Tegen het echt problematische verzuim kunnen de LPA's vaak te weinig uitrichten, of het kost ze teveel moeite. Maar hier kan je lekker makkelijk handhaven. Dan is het net of je Heel Belangrijk Werk doet met een tamelijk minimale inspanning.

Geen erg verantwoorde inzet van publieke middelen misschien, maar wat geeft het, ze zijn leuk bezig ...

Groeten,

Temet

Bieb

Inderdaad zijn er op het mbo veel leerplichtwet studenten en dat niet alleen, iedereen die studiefinanciering ontvangt heeft twee verplichtingen: 1 diploma hele binnen 10 jaar en 2 voldoende aanwezig zijn. Als je niet voldoende aanwezig kan zijn, moet je studiefinanciering terug betalen en de LOI gaan doen.

En of ze bij mij soepel zijn weet ik niet, ziek is ziek, dat is vrij duidelijk, tot 10 dagen geoorloofd afwezig kan ook maar heeft vaak wel gevolgen voor de voortgang, want als een student tijdens de tentamens afwezig is, is inhalen een stuk lastiger. Ook de opleidingen op het MBO moeten voldoen aan onderwijstijd met flinke boetes als het niet gebeurd.

Er wordt inderdaad wel meer gekeken naar de student als werknemer. Als werknemer kan je in goed overleg ook vrij vragen. Aangezien mbo studenten een beroepskeuringen moeten aanleren, kunnen zij met goed overleg vaak veel bereiken.

Beroepshouding aanleren natuurlijk

Hortensia

Hortensia

22-12-2015 om 14:55

MarSy

"Aangezien mbo studenten een beroepskeuringen moeten aanleren, kunnen zij met goed overleg vaak veel bereiken."

Klopt, dat is mij ook opgevallen
Ze worden er een stuk zelfstandiger van!

Ik vind het wel vanzelfsprekend dat er grenzen zijn, maar een incidenteel verlof moet m.i. altijd wel bespreekbaar zijn. Op je werk kun je (natuurlijk afhankelijk van je onmisbaarheid) ook wel eens een vrije inplannen als je wat hebt op een doordeweekse dag, tot je "snipperkaart" vol is.
En als het in tentamentijd is vind ik dat je met een heel goed argument plus voorstel om het in te halen moet komen.

Er moet vast wel op een redelijke manier uit te komen zijn

Hortensia

Hortensia

22-12-2015 om 14:56

MarSy

Hihihi, die verschrijving heb ik blindelings gecopypasted merk ik nu, maar ik begreep wat je bedoelde.

Hortensia

Hortensia

22-12-2015 om 14:58

Temet

Precies, laaghangend fruit. Wel een braaf kind uit een braaf gezin controleren of ze écht wel kotsend in bed ligt op de laatste dag voor de kerstvakantie, maar de notoire spijbelaar uit een probleemgezin gewoon laten lopen.
Makkelijk scoren. Bah.

Justis

Justis

22-12-2015 om 20:54

Wat grappig

Ik las de titel en ik dacht 'goh, zo'n vraag had ik ook 2 jaar geleden'

Zoon heeft inmiddels trouwens eindexamen gedaan en studeert nu. Gelukkig maar dat we hem die middag gewoon naar school hebben laten gaan. Ik weet niet of hij anders wel geslaagd zou zijn....

Hortensia

Hortensia

23-12-2015 om 08:13

justis

Dat klinkt alsof zijn hele examen af hing van die middag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.