Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Justis

Justis

23-01-2014 om 15:27

leerplicht, 16 jaar, eenmalig verlof op vrijdag voor wintersport


Overspannen lpa

Justis "- Bij een normaal functionerende leerling zal de school bij eenmalig spijbelen vermoedelijk geen melding naar de LPA doen."
Dat is niet helemaal waar. Het is big brother all over. Scholen melden helemaal niks meer, of eigenlijk alles. Ook geoorloofd verzuim. De complete verzuimadministratie van scholen wordt volautomatisch gecopieerd naar het verzuimloket bij duo. Elk uurtje verzuim, elke ziekteverzuim, eigenlijk zonder onderscheid.
De lpa kan daar van achter zijn bureau in kijken en eigenlijk is het vervolgens de lpa die zelf bepaalt of hij verzuim geoorloofd vindt of niet. Zo kan het gebeuren dat leerlingen met terug werkende kracht, nooit een klacht gehoord van school, alsnog door de lpa op de mat geroepen worden.
Vaak geldt de factor tijd. Zoveel uur in zoveel weken. Of zoveel dagen in zoveel weken. Hoe precies verschilt per gemeente, al maken sommige gemeenten dan weer gezamelijke afspraken.
Het verzuimbeleid moet trouwens wel in de schoolgids staan.
Kortom: de gekte is totaal en juist daarom kun je er wel even tussenuit piepen. Daar krijg je alleen maar last van als er op dat moment toevallig een lpa met tijd over is. Nou, die zijn lastig te vinden, kan ik je verzekeren

automatisch loket

Nou nee Justis. Scholen melden eigenlijk alles. De complete verzuimadministratie van scholen loopt volautomatisch via een loket bij Duo, bij de lokale lpa op het bureau binnen. Een klikje is genoeg.
Dat levert bizarre situaties en willekeur op, maar ook overspannen lpa's die geen tijd hebben om zich druk te maken om dat ene uurtje verzuim. Elk nadeel heb zijn voordeel.

Justis

Justis

25-01-2014 om 11:08

Hmmm

Dat is interessant. Onze school houdt een zeer goed gedocumenteerde administratie bij. Als ik inlog, zie ik ook registraties van zoon die 's ochtend om 8.31 binnenkwam.. Alles is geselecteerd op ongeoorloofd en geoorloofd. Mijn gemeente heeft een bijzonder goed automatiseringssysteem met diverse koppelingen.

Dus als een LPA besluit een selectie te maken van alle afwezigheid op de vrijdag voor de krokus, dan is hij direct gedetecteerd.

Onze afdeling Leerplicht heeft een tijdje terug kritiek gekregen op te weinig handhaving. De wethouder Onderwijs heeft daarop een stevig actieplan ingezet inclusief controles op de luchthavens. Weten wie je hebben moet is dus een kwestie van 1 druk op de knop. Machtig mooi.

Kortom: mijn pakkans ( ja, ik ben crimineel is me nu duidelijk) is erg groot.

vlinder72

vlinder72

25-01-2014 om 12:43

Huh, mama hippie

Wintersport kan alleen in de kerstvakantie of in de voorjaarsvakantie. Dus zoveel weken zijn er niet om te gaan. Bovendien is het niet mogelijk om zelf een aankomstdag te kiezen. Ik zou zelf liever van zondag tot zondag gaan maar helaas dat is niet mogelijk.

Nu vertrekken wij zaterdagmorgen vroeg. Wij hoeven toch maar 850 kilometer. Maar ik zou mijn kind ook gerust een paar uur thuis houden.

Onze basisschool kent wel de mogelijkheid om een snipperdag te nemen. Heel veel ouders gebruiken die dag om zomaar ergens door de week naar een pretpark te gaan of zoals wij om een lang weekend te creeren na een studiedag op donderdag.

Justis

Justis

25-01-2014 om 14:43

Wat we gaan doen

Vanochtend met man afgestemd. We vertrekken toch maar na het laatste lesuur.

Het is jammer dat hij uitgerekend deze periode ook op vrijdag het laatste blokuur vol heeft, maar ja.

Ik moet alleen het hotel omboeken, want dit hotel sluit de incheck om 23 uur en ik ben bang dat we dat niet redden.

Een dag later gaan is natuurlijk onbespreekbaar : 6 dagen skieen per jaar is al veel te weinig, laat staan 5 dagen

brugklasmoeder

brugklasmoeder

25-01-2014 om 18:00

Laatste uren missen

Ik zou gewoon een briefje mee geven waarop staat dat zoon de laatste 2 uur mist , omdat hij naar de dokter moet. Dan heb je geen gedonder met lpa, want hij is gewoon naar school gekomen. Jullie kunnen op tijd weg.

Annet

Annet

25-01-2014 om 18:43

Mamahippie

In het hoogseizoen kun je niet voor 5 dagen boeken. Dat wordt automatisch 7 dagen. Ja, kunt korter komen, maar betaalt voor 7.

Los van dat vind ik het belang van school zwaar overdreven. Het is echt niet zo erg om een paar dagen per jaar te missen. En inderdaad, volwassenen kunnen ook enkele uren vrij neem als dat beter uitkomt.

Ik ben groot voorstander van een soort strippenkaart voor scholieren.
En zolang die er niet is, help ik het lot een handje. Ik ben immers geen volgzaam schaap, net zoals jij die wel eens zonder licht rijdt op de fiets. Dat doen mijn kinderen weer niet. Die hebben dubbele verlichting op de fiets zodat altijd één van de twee werkt. Niet zichtbaar zijn op de fiets vind ik veel gevaarlijker dan een paar uur missen op school.

vlinder72

vlinder72

25-01-2014 om 21:34

Justis

Als je niet wilt dat je kind spijbelt dan zou ik maandag gewoon mailen en vragen of hij het laatste blokuur mag missen. Leg uit dat je je te laat gerealiseerd hebt dat je maar tot 23.00 uur mag inchecken. Krijg je geen vrij dan kan je altijd nog je hotel omboeken. Ik zou niet nu al het hotel gaan omboeken.

Annet en Vlinder

prima als iemand spijbelt, maar ik vind dat wel diens eigen verantwoordelijkheid. Of dat nu is omdat je de avond ervoor bruut bent wezen stappen of omdat pa en ma niet in de file willen staan naar de wintersport. Ik kan me best voorstellen dat ik de kinderen ook nog een keer ergens voor laat spijbelen als mij dat zo uitkomt.

Mijn reactie was vooral gericht op het eerste bericht, waarin de toon van de vraagstelster op mij over komt op iemand die bij voorbaat probeert onder straf bij een (weliswaar kleine) overtreding uit te komen. Dat vind ik suf en sorry dat ik het zeg, een beetje elitair overkomen. Zo van: de regels gelden niet voor mij, ik regel dat wel even (en dat proef ik nog meer uit de andere reacties dan in het vraag van Justis).

Maar Justis heeft al een oplossing gevonden, dus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-01-2014 om 11:27

Hmmm

Ik vind het altijd erg dubbel, hoor. Ben er enerzijds van overtuigd dat kinderen gewoon naar school moeten, ook de laatste dag voor de vakantie. Aan de andere kant vind ik dat ook wel eens lastig wanneer ik hoor hoe scholen met dingen omgaan.
Basisschoolvoorbeeld bij ons: wij gingen een keer op vrijdagmiddag op vakantie, maar pas netjes om 15:30 uur gingen ipv 12:00 uur (want kinderen moesten gewoon naar school). Tussen de middag kwamen de kinderen thuis met de boodschap dat ze spelletjes mee mochten nemen omdat er een spelletjesmiddag gepland was... Dat vind ik dan wel heel zuur hoor. Ik mag de kinderen niet thuishouden, want leerplicht, maar school verzuimt om op dat moment fatsoenlijk onderwijs te verzorgen. En eerlijk gezegd, op de basisschool ging dat bijna altijd zo op de middag voor een vakantie.
Op het vo is dat wel wat anders, maar nog steeds krijg ik berichten dat er enkele momenten zijn waarop bar weinig gedaan wordt. Niet zelden inderdaad de laatste uren voor de vakantie.

Oplossing met individuele snipperuren zou ik prima vinden. Ik herinner me dat van mijn eindexamenjaar en vond het geweldig om op die manier wat vrijheid en verantwoordelijkheid te krijgen.

Aagje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2014 om 12:01

Het zou mijn oplossing ook niet zijn hoor

Ik vind het eigenlijk wel een luxe probleem. 6 dagen skiën is te weinig... Tjonge jonge. Ik persoonlijk los dis anders op. Wij gaan alleen IN de schoolvakantie op vakantie en kiezen dan een bestemming die bereisbaar is.

Ik zou dus niet gauw kiezen voor een vakantie die haaks staat op de schoolplicht. Maar goed dat is mijn principe.

Ik vind het verder prima als iemand dat in zijn eigen gezin anders oplost. Daar ga ik ook niet over. En eerlijk gezegd denk ik dat je hem prima op de vrijdag voor de vakantie het laatste uur kunt thuishouden ivm doktersbezoek. Als ik zie hoe makkelijk oudste uren kan missen ivm tandarts, ortho, etc geloof ik niet dat je daarmee in de problemen gaat komen. Als je hem namelijk netjes op tijd afmeldt staat zijn verzuim namelijk niet als onrechtmatig te boek en staat de LPA die vrijdagmiddag niet bij jullie op de stoep. En is er verder dus niet veel aan de hand.

Dalarna

Dalarna

26-01-2014 om 15:39

Tegenstanders:

Wat willen de tegenstanders nu precies? Dat er boetes betaald worden? Dat er snipperuren moeten komen of willen jullie gewoon principieel niet dat je een kind thuis houdt als het les heeft? In dat geval zijn jullie ook tegen het 'een keertje lekker op de bank houden op de basisschool' als het kind flink aan het hoesten is?

nathalie

nathalie

26-01-2014 om 16:27

heeft dat hotel omboeken haast?

Want anders zou je het gewoon aan de directeur kunnen voorleggen en wie weet vindt die het helemaal niet zo'n probleem en krijg je gewoon vrij voor die 2 uur. De directeur mag die toestemming op eigen gezag geven. En mag het niet, dan kun je altijd nog je plan van na de les vertrekken en omboeken uitvoeren, niks verloren. Nee heb je en ja kun je misschien nog krijgen toch?

Dalarna

Snipperuren zijn zeker wel een goed idee. Boetes, tja... wat moet ik daar van zeggen? Als je er een krijgt is het zuur, maar ik vind het vergelijkbaar met een kleine snelheidsovertreding of fietsen zonder licht.

Kijk, als er geen regels worden gehanteerd dan krijg je een glijdende schaal; de volgende wil niet de laatste twee uur vrij, maar neemt de hele vrijdag, of de donderdag en de vrijdag, omdat op donderdag vliegen een heel stuk goedkoper is dan in het weekend. Daarom.

ASB

ASB

17-12-2015 om 00:54

Zoon, 15 jaar, op vakantie en één dag te laat terug.....

Mijn zoon is 15 jaar en we willen in de meivakantie een weekje naar Turkije. Nu hebben ze 2 weken vakantie, maar het feit is dat mijn man pas vanaf 2 mei vrij kan krijgen. Dus komen we ook 9 mei pas terug, de maandag na de meivakantie.

Smoes verzinnen.... liever niet. Eigenlijk willen we de school gewoon mededelen dat hij die maandag niet op school is (school is wel heeeeeeel strikt) Zoon gaat altijd braaf naar school, heeft zich 1 keer verslapen en doet het goed op school.

Dus eigenlijk 2 vragen: wat gebeurt er als de school het meldt?
En hoeveel zou het ons gaan kosten als we een boete krijgen?

Doe verstandig en lieg

Verzuim vanwege vakantie (of bezoek aan de efteling) wordt "luxeverzuim" genoemd. Dat is geen wettelijke term. Het is bedacht in beleid als extra streng af te straffen gedrag.
Er is geen redelijk gesprek over mogelijk. Wie lux verzuimt dient te worden vervolgd, ook al is het maar een halve dag. De officier van justitie grijpt elke casus aan en schrijft meteen een boete uit.

Honderd euro per kind per dag, hoorde ik laatst (De officier bepaalt het)

Je kunt verlof voor verzuim niet verdienen. Je krijgt geen vertrouwen.
Verzuim is verzuim en luxeverzuim is het meest vreselijke dat je kunt doen.

Ik snap best dat je in overleg tot een oplossing wil komen, maar die kans krijg je niet. De school wil vooral ook niet wijken. Zeur nog maar even bij de baas van man. Toch een dag eerder. Of man vliegt een dag later in. Dat kan ook.

Maak het jezelf makkelijk en lieg. Een leugen overigens die niet eens zo ver naast de waarheid hoeft te liggen: Kind is vreselijk aan de braak en de kak, kan echt niet naar school vandaag, sorry.

Hou overigens wel rekening met de mogelijkheid dat de school je niet gelooft, het verzuim direct doorgeeft aan de lpa, die vervolgens direct langs komt om te kijken of kind thuis op de bank ligt.
Ja, werkelijk waar, dat soort controle is er.
Maar niet overal en niet altijd, dus de kans erop is klein.

vlinder72

vlinder72

17-12-2015 om 12:55

Eens met Mirjam

Niet moeilijk doen. De school zit niet te wachten op de waarheid. Als je al weet dat ze moeilijk gaan doen en je wil perse een dag eerder weg dan meld je je kind ziek. Vindt de school ook veel fijner.

En anders zoek naar een andere reden. Ben je niet toevallig 12,5 getrouwd?

Yura

Yura

17-12-2015 om 13:12

huwelijksjubileum

Wij willen altijd de vrijdag voor de kerst al weg. Door de jaren heen hebben we verschillende huwelijksjubilea aangevoerd. Opa en oma 40 en 50 jaar getrouwd (de ene in februari, de andere in augustus), zelf 12,5 jaar getrouwd, ook heel andere maand. Waren geen echte leugens hoor, want was wel ergens in dat jaar.

cloe

cloe

18-12-2015 om 16:21

hier boete

Wij hielden in de meivakantie 2 kinderen (VWO) thuis. We hebben nog 2 kinderen op bo en ze hadden allemaal 2 weken vrij maar 1 week tegelijk. Week van hemelvaart zat er bij in- dus het ging om 2 dagen. Geen reden voor toestemming verzuim. We hebben school op de hoogte gesteld (wilden niet liegen). School vertelde niet actief te melden- als lpa navraag zou doen.
Uiteindelijk meldde school wel actief.
Hebben we gesprek gehad met lpa.
Ik dacht nog weg te komen met een waarschuwing (nooit eerder dit bij de hand gehad).
Justitie gaf ons boete van 100 euro per kind per dag - dus 400 euro.

We hebben stukken opgevraagd en daar is het tot nog toe bij gebleven.

Ik heb spijt dat we ze niet ziek gemeld hebben. Was minder gezanik geweest gok ik.

cloe

cloe

18-12-2015 om 16:23

huwelijksjubilea

zie ik staan. Hadden wij ook 1 dag verlof voor. De lpa had gegevens opgezocht of data wel klopte.

vlinder72

vlinder72

18-12-2015 om 16:29

cloe

Ach. Mijn ouders zijn dit jaar 50 jaar getrouwd. Als ik in februari een dag eerder weg wil om op skivakantie dan is het voor een leerplichtambtenaar moeilijk om te controleren of ik dat doe omdat ik het leuk vindt of dat mijn ouders ons meenemen omdat ze in juli 50 jaar getrouwd zijn.

Jullie hebben toch gewoon jullie kinderen thuis gehouden en dat eerlijk tegen school verteld. Waarom zou de LPA dan de jubileadata van ouders/grootouders en weet ik veel wie allemaal controleren?

Of de datum wel klopt?

En dan ben je op een zaterdag 25 jaar getrouwd, zoals ik.

Ik ben ook veel te braaf geweest. Collega en vriend ging trouwen, mijn kinderen kennen hem ook goed. Maar ja, geen familie, dus vrij, nee dat kon niet.
Mijn nichtje was er wel, want ja het was toch "oom" Peter die trouwde? Nou heeft ze een indonesische moeder en die noemen iedere goede bekende van de familie "oom", dus dat "klopte" ook nog.
En in mijn familie wordt op de een of andere manier nooit getrouwd, dus mijn kinderen hadden nog nooit een huwelijk van dichtbij meegemaakt.
Ik heb er nog spijt van dat ik zo braaf was toen, dus ga bij luxeverzuim ook na hoeveel spijt je van je keuze gaat krijgen.

vlinder72

vlinder72

18-12-2015 om 16:58

facultatieve vrije dag

De vorige school van onze kinderen had een mogelijkheid tot een facultatieve vrije dag per jaar. Ideaal vond ik dat. En wij maakte er niet eens ieder jaar gebruik van maar het feit dat het kon vond ik heel prettig.

Helaas nieuwe basisschool van onze kinderen heeft het niet. Middelbare school van onze oudste ook niet. Nu hebben wij al jaren niet een dag eerder of later vertrokken maar ik zou best graag een keer op een doordeweekse dag naar de efteling willen gaan. Dat kan nu nooit want de studiedagen van de basisschool wijken af van die op de middelbare school. De mei vakantie wijkt af. De dagen rond pasen, pinksteren en Hemelvaart. Het lijkt wel alsof het een sport is om vooral iets afwijkends te doen.

Cloe

Cloe

18-12-2015 om 19:39

trouwdag

Wij waren zelf 25 jaar getrouwd. Lpa had 't opgezocht.

bieb63

bieb63

20-12-2015 om 15:37

wat ik lastig vond

Gelukkig zelden bij de hand gehad. Ook geen behoefte gehad om bijv ivm fileproblemen een dag voor de vakantie te vertrekken ofzo, of beter gezegd om die reden kind van school te houden. Ook niet bijv. voor een dagje Efteling. Daar ben ik dan misschien redelijk 'simpel' in: school is school en vakantie is vakantie met de daarbij behorende regels, en dat weet je van te voren. Ik heb daar op zich niet zo'n probleem mee.
Wel 1 keer aan de hand gehad met een trouwerij van mijn beste vriendin op een doordeweekse dag. Vriendin die mijn kind ook zeer goed kende enz. Dus ja, daar wilde ik met het hele gezin heen (niet alleen voor het overdag gebeuren maar ook de avond en gezien het niet in de buurt was, moest kind dan sowieso ook mee naar dag gebeuren). Ik wist van andere ouders dat school daar behoorlijk moeilijk over deed. En ondanks het feit dat ik zelden behoefte heb om voor 'luxe' dingen kind van school te houden, wilde ik dit in dit geval wel graag. Ziekmelden was de makkelijkste optie (alhoewel ik dan denk als je meer kinderen op die school hebt en ze zijn dan allemaal op die dag ziek.... maar goed, wij hebben er 1, dus dat probleem speelde niet). Maar ik vond het lastig voor kind (die nogal van de eerlijkheid is) haar in dat 'spel' te laten delen. Zij was toen 10 en liegen komt en kwam niet in haar woordenboek voor. Als ik haar zou ziekmelden, zou zij dat sowieso bedenkelijk vinden (ondanks dat ze heel graag mee wilde), maar vooral ook dat ze dan tegen haar klasgenootjes moest liegen of iets verzinnen over haar 'ziekte'. Dat was voor mij echt een dilemma. Ik heb het toen uitgebreid met haar er over gehad. Het hoe en waarom en de onmogelijkheden die er anders zouden zijn. Gesproken over een leugentje 'om best wil' enz. Ze is er wel in mee gegaan uiteindelijk, omdat ze die dag en avond niet wilde missen. Ik heb haar er eigenlijk niet echt meer over gehoord. Maar voor mezelf heeft het nooit echt goed gevoeld. Niet omdat IK heb 'gelogen', daar zit ik niet zo mee. Maar omdat ik kind in 'leugen' heb meegenomen, terwijl zij juist daar zo anders insteekt. Niet zozeer in leugentjes om bestwil, want dat begrijpt ze wel, maar leugentjes louter uit eigen belang, dat was voor haar van nature geen optie. Het voelde een beetje alsof ik een goede eigenschap van haar als ouder om zeep heb geholpen (niet dat ze nu ineens leugens normaal vindt, dat gelukkig niet).
Kortom, ik vond en vind het al met al best lastig zoiets.

mirreke

mirreke

20-12-2015 om 16:10

tja regels worden leidend

Waar gaat het nou om op school? Dat een kind wat leert, eigen verantwoordelijkheid leert nemen en een diploma haalt.

Maar wat gebeurt er? Scholen kijken alleen nog maar of een kind aan de regeltjes voldoet. Minder ziekteverzuim en minder ongeoorloofd verzuim is belangrijker dan het welbevinden van de leerlingen.

En de ouders doen lekker mee: omdat hun kind zich braaf aan de regeltjes houdt, moeten andere kinderen en ouders dat ook.

Ik zou fijn ziekmelden, maar ik weet dat de lpa zich ook in onze regio zomaar bij jou op de stoep kan melden, als je kind de dag voor de vakantie is ziekgemeld.

Ik ben er door de vroegere directeur van de basisschool wel eens voor gewaarschuwd...

Bizar, dat hier alle aandacht en tijd naartoe gaat. Inderdaad worden hele softwaresystemen opgetuigd (en we weten allemaal hoe geldverslindend dat bij de overheid is) om dit soort onzinnige dingen. Ook hier is het helemaal uit de hand aan het lopen. Ging al dat geld nou maar gewoon eens naar onderwijs...

bieb63

bieb63

20-12-2015 om 20:00

tja mirreke

Op zich met je eens. Een beetje soepelheid zou het soms wat makkelijker maken. Maar we weten ook dat als er geen regels zijn, er ook geen grenzen zijn......

"Dat een kind wat leert, eigen verantwoordelijkheid leert nemen en een diploma haalt."
Ja, eens, dat is het doel: iets leren. En ja, eens, dat diploma is ook een doel. Wbt eigen verantwoordelijkheid: ja, maar dat is iets te simpel gesteld en zo werkt het niet in de praktijk (nog los van het feit dat ouders hier vaak een rol in spelen, sowieso op de bs). Dus die eigen verantwoordelijkheid vind ik echt wat kort door de bocht. Stel dat er op de dag van het familiefeest een toets is, dan is het toch echt de school die die verantwoording zou moeten nemen, door kind op een andere dag die toetst te laten doen (of op die dag is er een belangrijke uitleg of whatever), hierin speelt die eigen verantwoording van het kind toch echt geen rol. Ook al gaat het om een kind dat de nodige verantwoording van nature in zich heeft.

LPA's en scholen liegen ook

Het enige wat TS wil, waar TS op rekent, is redelijk overleg. Zo doen we dat namelijk normaal gesproken in de maatschappij. Dat je een trouwe regelmatige schoolbezoeker bent en het goed doet op school, zou bovendien wat moeten betekenen.
Een beetje coulance.

- Stel dat er op de dag van het familiefeest een toets is -

Dat zijn zo van die dingen waar overleg over kan zijn. Overigens is er op het vo een toetsagenda.

#53 "Collega en vriend ging trouwen, mijn kinderen kennen hem ook goed. Maar ja, geen familie, dus vrij, nee dat kon niet."

Dat is ook een leugen. De wet maakt helemaal geen onderscheid tussen bloedband en niet.
In dit soort gevallen moet je vrij vragen (geef er een kopie van de uitnodiging/rouwkaart bij) en ondanks het weigeren van toestemming gewoon gaan. Wees daar erg open over. De eerste keer dat een LPA de kinderen van de begrafenislocatie weg trekt, moet nog komen.

Het ergste dat je kan gebeuren is dat de officier het voor laat komen.
Dan sta je voor de rechter. Daar kun je wel gewoon mee praten.

Tot 10 dagen

Mag het bevoegd gezag, de school dus, toch gewoon vrij geven?

Reden Hiervan

Hier waren er een aantal middelbare scholen die bekend stonden als spijbelscholen. Dit vond zelfs plaats op een categoriaal gymnasium en een school met alleen havo en vwo.
Bij de dochter van een kennis van me in de klas zat in 2 havo / vwo een jongen die alleen op vrijdag kwam opdagen en op andere dagen alleen als hij zin had. In sommige lessen waren er maar 8 van de 32 leerlingen aanwezig.
Inmiddels heeft elke school hier een spijbelcoordinator, maar dit soort dingen hebben er wel voor gezorgd dat leerplicht streng is gaan optreden en bij luxeverzuim bij je kan aanbellen.

Mijn dochter heeft ook al eens gehad dat voor de zomervakantie ineens iemand op vakantie was en diegene dus niet mee kon doen aan het proces van gezamelijk het jaar afsluiten. Nu zal het op middelbare scholen wel niet altijd meer zo gaan maar dat is ook een reden van de strenge aanpak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.