Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


BrightEchidna89

BrightEchidna89

29-03-2022 om 22:11

In België is hierover in het najaar ook ophef over geweest omdat sommige leerlingen tot zes uur reistijd per dag hadden. Ondertussen wordt er aan gewerkt om dit probleem te verminderen. 
Wat me wel opviel aan het artikel is de vraag om een begeleider te krijgen in de bus. Dat laatste is hier standaard zo, kan eigenlijk niet bevatten dat ze deze leerlingen met enkel de chauffeur op een bus zetten. 

Ik heb geen probleem met iets langer onderweg maar wel met onnodig veel te lang, omdat er achter en bureau besloten wordt wat de goedkoopste route is en dat daar niet van mag worden afgeweken. 
Kind naar 1 of 2 verzamelpunten brengen per dorp prima idee. 
Mijn kind ging naar regulier onderwijs met leerlingenvervoer dat was lastig voor de vervoerder daar had ik begrip voor maar dat de chauffeur (startpunt 2 dorpen zuidelijk van ons) hem als eerste ophaalde 2 dorpen noordelijk van ons en dan naar boven het noordzeekanaal reed andere kinderen ophaalde en thuisbracht en dan pas als laatste mijn kind thuisbracht dat was gewoon niet handig gepland. 2 uur in zo'n busje na een lange schooldag is gewoon teveel. Er werd niet gekeken naar aandoening en wat het kind nodig had, alleen naar hoe kunnen we zoveel mogelijk kinderen op de goede plek krijgen tegen zo min mogelijk kosten. 
DAT MOET ANDERS. 

MamaE schreef op 29-03-2022 om 22:04:

Samen rijden zou wellicht kunnen maar de vraag is of ouders die reiskosten kunnen betalen. Plus, bij kinderen in rolstoelen en zo is het vaak ook lastig om er meerdere te vervoeren zonder speciale bus.
Er wordt geschreven over kinderen die 10 km van school wonen en meer dan een uur onderweg zijn. Dan zou ik toch liever mijn kind zelf brengen denk ik.
Overigens is het ook de vraag of het voor al die kinderen echt nodig is. Ik ken kinderen die in het laatste jaar of de laatste twee jaar sbo met de fiets gaan (zijn dan vaak al 11/12) en ook een gast die vanwege ASS de eerste twee jaar op het vo (dat was een schakelklas van speciaal naar regulier onderwijs waarbij kind ingeschreven stond op so en onderwijs volgde op regulier) recht had op een taxi naar school maar echt heel prima kon fietsen en zelf toegaf dat hij het wel relaxed vond.

Ik denk dat we als samenleving beter die reiskosten van de ouders kunnen betalen dan een taxi laten rijden. 

Aiden schreef op 29-03-2022 om 22:23:

[..]

Ik denk dat we als samenleving beter die reiskosten van de ouders kunnen betalen dan een taxi laten rijden.

Klopt. Maar reiskosten is niet alleen km vergoeding. Het kost ook tijd. En ouders hebben vaak ook nog een baan. 

Zie die jongen die 90 km verderop op school zit. Als zijn ouders hem moeten brengen en halen in de spits zitten die mensen zes uur per dag in de auto. Wanneer moet je dan nog werken?

Overigens zou ik in zo'n geval een verhuizing of een baan in de plaats van de school wel overwegen.

Aiden schreef op 29-03-2022 om 22:23:

[..]

Ik denk dat we als samenleving beter die reiskosten van de ouders kunnen betalen dan een taxi laten rijden.

Je hebt echt geen idee hoe je leven is als je een zorgintensief kind hebt en een gewoon kind en een baan. 

Respect voor Hetvrijewoord dat ze dat vervoer zelf doet maar voor de meeste mensen is dat niet te doen. 

Je hebt geen zorgintensief kind in je gezin dus weet niet hoeveel impact dat heeft op je hele leven. Ga eens praten met of kijken bij iemand die met die shit moet dealen voordat je zulke dingen roept. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 29-03-2022 om 22:31:

[..]

Je hebt echt geen idee hoe je leven is als je een zorgintensief kind hebt en een gewoon kind en een baan.

Respect voor Hetvrijewoord dat ze dat vervoer zelf doet maar voor de meeste mensen is dat niet te doen.

Je hebt geen zorgintensief kind in je gezin dus weet niet hoeveel impact dat heeft op je hele leven. Ga eens praten met of kijken bij iemand die met die shit moet dealen voordat je zulke dingen roept.

Hold your horses! Ik reageerde alleen maar op deze zin: "Samen rijden zou wellicht kunnen maar de vraag is of ouders die reiskosten kunnen betalen."

We zijn hier allen aan het brainstormen. De discussie altijd maar plat slaan omdat iemand geen zorgintensief kind heeft schiet niet op. Jij draagt puzzelstukjes aan die anders moeten, ik draag ze aan. Voor sommigen is dit wel een oplossing, voor anderen niet. Voor sommigen is het een oplossing als ze de reiskosten mogen declareren en nee dan hoeven ze geen zes uur in de auto te zitten per dag. Je moet iemand vinden die jouw en zijn kind kan halen of brengen en jij doet het andere. En als je dat niet kunt of wilt dan kan dat niet. Dan moet het dus ook anders, net wat je zegt: betere routes en afwijkingen mogelijk en als die chauffeur aan de andere kant van de Keukenhof woont en niet duidelijk kan maken dat 3 km om rijden in de lente verstandig is dan is het gewoon een slecht bedrijf. Daar moet je een klacht over in kunnen dienen want ze snijden zichzelf in de vingers want al die kinderen komen te laat.


En nee ik heb geen zorgintensief kind maar ik zou dit werk wel willen doen dus mag ik alsjeblieft meelezen en meedenken!  

Aiden schreef op 29-03-2022 om 22:51:

[..]

Hold your horses! Ik reageerde alleen maar op deze zin: "Samen rijden zou wellicht kunnen maar de vraag is of ouders die reiskosten kunnen betalen."

We zijn hier allen aan het brainstormen. De discussie altijd maar plat slaan omdat iemand geen zorgintensief kind heeft schiet niet op. Jij draagt puzzelstukjes aan die anders moeten, ik draag ze aan. Voor sommigen is dit wel een oplossing, voor anderen niet. Voor sommigen is het een oplossing als ze de reiskosten mogen declareren en nee dan hoeven ze geen zes uur in de auto te zitten per dag. Je moet iemand vinden die jouw en zijn kind kan halen of brengen en jij doet het andere. En als je dat niet kunt of wilt dan kan dat niet. Dan moet het dus ook anders, net wat je zegt: betere routes en afwijkingen mogelijk en als die chauffeur aan de andere kant van de Keukenhof woont en niet duidelijk kan maken dat 3 km om rijden in de lente verstandig is dan is het gewoon een slecht bedrijf. Daar moet je een klacht over in kunnen dienen want ze snijden zichzelf in de vingers want al die kinderen komen te laat.


En nee ik heb geen zorgintensief kind maar ik zou dit werk wel willen doen dus mag ik alsjeblieft meelezen en meedenken!

Als je dit echt serieus van plan bent dan is een sorry van mij op zijn plaats, dus: Sorry!

Klachten indienen? genoeg gedaan maar daar werd weinig mee gedaan. Zelfs meegedaan in een denktank hoe het bij de nieuwe aanbesteding anders en beter moest, haalde weinig uit. 

Vanuit het werk met busvervoer te maken. (Volwassenen met vervoersindincatie)

 Er is altijd wel 'iets'. Van wisselende ophaaltijden, tot een chauffeur die het adres niet kan vinden tot chauffeurs die afspraken niet volgen tot familieleden die boos zijn.
Chauffeurs moeten soms wel langs 8 adressen zodat iemand om 9:00 aanwezig is.

Er is zo ongelooflijk veel geld en ook tijd mee gemoeid. Helaas staan de chauffeurs ook vaak voor niets voor de deur omdat iemand toch niet mee meegaat. Ook dit kost zeer veel geld! 

Wij stimuleren gebruik van lopen, OV en fiets voor degenen die dat zouden kunnen, maar als je er recht op heb kun je gebruik van de bus maken en dat gebeurd dus ook.

Doordat vervoerskosten anders gefinancierd en aanbesteed moet worden is de kwaliteit niet verbeterd, laten we het daar maar op houden. 

Pejeka1 schreef op 29-03-2022 om 18:19:

Ik zie ze op weg naar mijn werk regelmatig rijden, die busjes, maar ik snap wel dat ze er na het ophalen van het eerste kind bijna een uur over doen naar de school, ook als er geen problemen op de weg zijn of problemen met planners. Gewoon logisch nadenken. In zo'n busje zitten soms 6-8 kinderen. Dus je haalt kind 1 om half 8 op, eer dat het kind goed en wel in dat busje zit is het al vijf óver half 8, dan op naar adres 2, onderweg nog wat verkeerslichten, stel dat je daar dan om kwart voor 8 bent, dan is het 10 vóór 8 eer dat kind 2 goed en wel in het busje zit, en ga zo maar door. Dus eer dat je bij kind 6 bent, ben je al gauw drie kwartier of langer onderweg, en dan moet je van adres 6 nog naar de school rijden.

Maar dit is ook niet waar het probleem ligt. Wat jij schrijft is inderdaad volkomen logisch en dat snapt (denk ik) ook iedereen.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat kind ruim een uur onderweg is ipv het halve uur dat hij nodig zou hebben als hij rechtstreeks gaat. Want ja, er moeten ook andere kinderen opgehaald worden en er gebeuren wel eens dingen op de weg. Dat is het issue niet. En wij wonen in een buitendorp waardoor je natuurlijk vaker wat onlogisch zit in een route. Geen probleem.

Maar routes zijn zo nu en dan wel heel heel heel duf. Op vrijdag bijvoorbeeld wordt kind met 2 andere kinderen terug gebracht. Kind 1 woont 40 km van school af richting het westen, ons kind 30 km van school af richting het oosten. En dan zit er nog een tussen.  Dan kun je mij niet wijsmaken dat dat niet anders kan. En nu is dit voor ons maar 1 keer per week en heb ik inmiddels mijn werkdagen aangepast zodat ik hem vrijdagmiddag zelf haal en hij ook nog iets aan zijn vrije middag heeft. Maar vorig jaar was dit veel vaker aan de hand. Dat zou niet nodig moeten zijn, dat kan echt veel beter gepland worden.

De geschiktheid van de chauffeurs is voor mij overigens het grootste knelpunt in het hele vervoer-verhaal. En dat is ook ingewikkeld, want het is ook heel lastig. Wij hebben nu geluk met een dame die het prima in de vingers heeft en de 6 cluster4 kinderen redelijk onder de duim kan houden. Maar dat is te vaak anders geweest en er is geen geld voor een begeleider in de bus. Ik vind dat levensgevaarlijk. De bus wordt soms echt volledig op stelten gezet en dat onderweg. 
Wat trouwens ook precies de reden is dat het niet altijd haalbaar is om zelf maar een stuk of wat kinderen naar school te brengen zoals hier geopperd werd.

Zelf heb ik geen kinderen, maar werk ik in het speciaal onderwijs. Als ouder zou ik zelf het meeste moeite hebben met de taxiritten. Het duurt inderdaad onwijs lang, kinderen komen niet lekker op school doordat het onrustig is, de chauffeur moet op de weg letten dus kinderen kunnen de taxi op de kop zetten. Maar ja, wat verwacht je dan als je 8 kinderen in een taxi zet met een chauffeur alleen die dus geen toezicht kan houden. Ik vind het echt treurig voor de kinderen. Een begeleider erbij zal al veel helpen denk ik, maar dan moet je dus wel twee keer zoveel mensen aannemen en past er een kind minder in de taxi.

Taartjes, fijn om ook eens de andere kant te horen in deze discussie. Een docent die ziet hoe de kinderen op school komen na zo'n onrustige rit. Dat ze bij wijze van spreken eerst een uur moeten "ontprikkelen" voordat ze deel kunnen nemen aan de lessen. 
Het lijkt me voor jou ook enorm frustrerend, kinderen die niet lekker op school komen en je, doordat zij niet lekker in hun vel zitten na die rit, de lessen niet ziet landen bij de leerlingen. Dat ze na hun taxirit veel meer tijd nodig hebben om lesstof in zich op te nemen en je dingen extra moet herhalen waardoor je jaarprogramma in de knel komt.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

30-03-2022 om 10:53

Ik heb geen zorgintensief kind en ik ben ook niet op de hoogte van de details rond leerlingenvervoer, maar ik ben wel geschokt dat kinderen die vanwege hun lage belastbaarheid naar het speciaal onderwijs gaan, zoals cluster 4 kinderen, zo worden overbelast om daar te komen. Zo wordt de moeite die door de school in de kinderen wordt gestopt dagelijks teniet gedaan door het vervoer erheen. Te idioot voor woorden. Ik snap de frustratie nu beter, dankzij dit topic.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 30-03-2022 om 10:43:

Taartjes, fijn om ook eens de andere kant te horen in deze discussie. Een docent die ziet hoe de kinderen op school komen na zo'n onrustige rit. Dat ze bij wijze van spreken eerst een uur moeten "ontprikkelen" voordat ze deel kunnen nemen aan de lessen.
Het lijkt me voor jou ook enorm frustrerend, kinderen die niet lekker op school komen en je, doordat zij niet lekker in hun vel zitten na die rit, de lessen niet ziet landen bij de leerlingen. Dat ze na hun taxirit veel meer tijd nodig hebben om lesstof in zich op te nemen en je dingen extra moet herhalen waardoor je jaarprogramma in de knel komt.

Ja precies dit.

En daarnaast weet je dat de leerkracht een pedagogische achtergrond heeft, maar hebben veel chauffeurs dat niet. Er rijden ook best wat chauffeurs waarover ik eerlijk gezegd mijn twijfels heb. Vooral omdat het echt wel een lastig beroep is, een taxi vol met 'speciale' kinderen. Echt niet iedereen kan dat goed. 

Het ligt denk ik ook aan de gemeente waar je woont. Wij hebben mazzel met een gemeente die er zelf over nadenkt. Het eerste jaar werd mijn 4-jarige ook op een rit gezet die 2 uur duurde. Zowel heen als terug. Nadat het taxibedrijf geen gehoor gaf aan mijn vragen of het niet anders kon, en het dochter al snel duidelijk teveel was. Koste het 1 telefoontje naar de gemeente. Die bleken dus gewoon harde afspraken in hun contract met de vervoerder te hebben die stelde dat kinderen max. 45 minuten in de taxi mochten zitten. En dan luistert zo'n vervoersbedrijf dus wel naar de gemeente als die een belletje plegen.
Ook begeleiding zou geen overbodige luxe zijn. Mijn dochter zat vorig jaar met een paar leerlingen van een andere school in de taxi. Ze werd door hun bedreigd dat ze haar hoofd eraf zouden snijden. Je kunt je wellicht voorstellen dat mijn 6-jarige dat serieus nam en doodsbang was. De taxi chauffeur kon het ook helemaal niet aan. Die heeft hier wel eens op de stoep gestaan toen hij mijn dochter afgooide. Helemaal wanhopig dat z'n halve taxi was afgebroken. Was toen zelf wel blij dat mijn dochter als het ukkie in de groep altijd voorin mocht zitten. 

Taartjes schreef op 30-03-2022 om 14:18:

[..]

Ja precies dit.

En daarnaast weet je dat de leerkracht een pedagogische achtergrond heeft, maar hebben veel chauffeurs dat niet. Er rijden ook best wat chauffeurs waarover ik eerlijk gezegd mijn twijfels heb. Vooral omdat het echt wel een lastig beroep is, een taxi vol met 'speciale' kinderen. Echt niet iedereen kan dat goed.

Ik ben van mening dat een chauffeur moet worden aangenomen en beoordeeld op één ding: veilig rijden. Ik vind het vreemd dat we chauffeurs indelen in goed of niet goed op basis van of ze de kinderen onder de duim kunnen houden. Dan zijn we in Nederland niet goed bezig. Ik kan ook niet met drie of vier onhandelbare kinderen in mijn auto op het verkeer letten. Waarom verwachten we dat wel van chauffeurs? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.