Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerlingenvervoer moet beter


Bizar zoveel verschillende scholen in één bus en dat na al die jaren nog niet bekend is dat je naar de chauffeur moet luisteren. Dáár is het geld te verdienen. 

Taxichauffeur-llv schreef op 03-04-2022 om 14:12:

Ik ben nu ruim 8 jr taxichauffeur leerlingenververvoer. Ik woon zelf in de Leiden en rijd kinderen in de gehele regio. Het ene jaar bijv kinderen uit Leimuiden, Oude Wetering, Nieuwe Wetering, Roelofarendsveen. Ja allemaal op 1 rit. Toen verdeeld over 2 scholen in Leiden die ongeveer 1 km uit elkaar lagen. Ik vertrok om 7.00 en was om 7.20 bij de 1e. De ene school ging om 8.15 open en begon om 8.30. De andere school begon om 8.45. Dit jaar Leidschendam-Voorburg. Die ‘stad’ bestaat uit 3 gemeentes en in alle gemeentes totaal 6 kinderen op te halen. Echt in de verste hoeken van die gemeentes. Verdeeld over 4! scholen. Ik vertrek om 6.50 en ben om 7.05 bij de 1e. De laatste heb ik rond 7.50/7.55 in de bus zitten. 2 scholen zitten aan de ene kant van de stad, beginnen allebei (gelukkig) om 8.30. Maar om de 2e groep op tijd op school te krijgen moet ik (als het even kan) om 8.10/8.15 bij de 1e school staan. 2e school ligt gelukkig vlakbij. Dan naar de andere kant van de stad voor de andere 2 scholen die om 8.45 beginnen. Maar in de ochtendspits schiet het niet echt op en is het zeker op maandag en dinsdag een race tegen de klok. Leeftijd kinderen: jongste is 7 en de oudste 17. Al die jaren dat ik rijd zo’n beetje deze leeftijden gehad. Het rij-schema dat ik van mijn planning krijg is waarschijnlijk gemaakt op basis van “geen files, alle lichten op groen” oftewel klopt voor geen meter. Zeer krap bemeten, laatste kind afzetten 1 minuut voordat de school begint. Maar dat werkt natuurlijk niet als je iedere ochtend in file Leiden binnenkomt en er ook nog regelmatig een brug open gaat. Ik maak dus mijn eigen schema, deel dat in de groepsapp met de ouders. Nog nooit commentaar gehad van de planning. Geef ook trouw mijn eigen tijden door, maar de “computer” past het toch weer aan… met als gevolg dat als ik een keer ziek ben de vervanger vlgs schema planning rijdt en alle kinderen zo’n 30/45 minuten te laat op school komen. Blijkbaar is de ervaring van de chauffeur die de ritten standaard rijd niet belangrijk 😏 en komen de computertijden in de planning iedere keer weer terug. Ben dit schooljaar met 7 kinderen begonnen en was toen al om 6.50 bij het 1e kind. Die besloot om zelf maar met de trein te gaan. Begrijpelijk… hij zat op school met nog 3 andere kinderen uit de bus dus qua scholen maakte het niet uit voor mij.
We hebben begin van het schooljaar natuurlijk kennismaking met ouders. De meeste willen niet persoonlijk kennismaken. Telefonisch is voldoende. Maar ze vertellen nooit precies “wat er mis is met het kind”. Je weet welke scholen je gaat rijden, en weet dan wel ongeveer wat je kan verwachten. Maar, je kan als chauffeur natuurlijk nooit alles weten over bijv autisme. Daar zijn verschillende vormen van, en ik weet (natuurlijk) niet welk kind welke vorm heeft. Er wordt alleen vertelt dat Pietje niet van drukte houdt, niet naast kind Y wil zitten. Maar dan nog… in de bus zijn ze vaak anders, mede door de andere kinderen die ze wel/niet mogen, moe zijn (terugreis) enz. En dat is dan 1 school. Begeleiders op m’n bus heb ik nog nooit gehad. Dan kun je ook minder kinderen meenemen. Mijn volste rit was ooit 8 kinderen ( aantal scholen weet ik niet meer), de kleinste rit met 3 kinderen op 3 scholen. Opstapplaatsen nog niet gehad. Ja, in het begin van een schooljaar. Maar die opstapplaats lag verder weg dan het huis waar dat kind woonde, daar reed ik dan voorbij. Dus was al snel van de baan. Ongetwijfeld is er nog veel meer te vertellen maar dit is voor nu wel genoeg 😉.

Precies gelijk aan de ervaring van mijn dochter als chauffeur. Ongeveer in dezelfde regio. Zeer herkenbaar. Heel vroeg weg om eerste kind op te halen. Planning is zeer krap, dus elke file elke andere tegenslag is een race tegen de klok met dus ook te laat komen tot gevolg. En inderdaad, niks geen begeleiders en dan maar hopen dat de kinderen zich enigszins kunnen gedragen. Ervaring/opleiding met dergelijke kinderen is niet aan de orde, alleen een taxirijbewijs. Dus dit is de praktijk.

Aiden schreef op 03-04-2022 om 14:40:

Bizar zoveel verschillende scholen in één bus en dat na al die jaren nog niet bekend is dat je naar de chauffeur moet luisteren. Dáár is het geld te verdienen.

Ik snap het in zoverre wel dat als uit een dorp 6 kinderen opgehaald moeten worden die allemaal naar de naastgelegen stad moeten, dat ze daar dan één busje voor inzetten, ook als die kinderen over 2-3 scholen moeten worden verdeeld. Anders moet je 3 taxi's laten rijden in plaats van 1, en dan wordt het gewoon te duur.

Pejeka1 schreef op 03-04-2022 om 14:44:

[..]

Ik snap het in zoverre wel dat als uit een dorp 6 kinderen opgehaald moeten worden die allemaal naar de naastgelegen stad moeten, dat ze daar dan één busje voor inzetten, ook als die kinderen over 2-3 scholen moeten worden verdeeld. Anders moet je 3 taxi's laten rijden in plaats van 1, en dan wordt het gewoon te duur.

Nou, dat is dus precies de situatie.... Daarbij heb je ook gewoon 'dorpen', waar helemaal niet zo'n school zit. In dorp A woont een kind, in dorp B en in dorp C en die moeten allemaal naar stad D

bieb1963 schreef op 03-04-2022 om 14:42:

[..]

Precies gelijk aan de ervaring van mijn dochter als chauffeur. Ongeveer in dezelfde regio. Zeer herkenbaar. Heel vroeg weg om eerste kind op te halen. Planning is zeer krap, dus elke file elke andere tegenslag is een race tegen de klok met dus ook te laat komen tot gevolg. En inderdaad, niks geen begeleiders en dan maar hopen dat de kinderen zich enigszins kunnen gedragen. Ervaring/opleiding met dergelijke kinderen is niet aan de orde, alleen een taxirijbewijs. Dus dit is de praktijk.

Bieb, we krijgen, als het goed gaat, een week voordat de scholen beginnen te horen welke kinderen je gaat rijden. En dan pas weet je ook “wat voor soort kinderen”. En daar kun je natuurlijk nooit en te nimmer in een week tijd iets over leren, iets waar anderen (artsen e.d.) jaren voor nodig hebben. 8 kinderen, 8 verschillende “problemen”. We kunnen op de site van onze werkgever wel informatie terugvinden over diverse “aandoeningen”. Maar geen enkele ouder vertelt mij welke diagnose het kind heeft. Dus moet ik het doen met wat ik meemaak en de beperkte info van ouders. Tot nu toe gaat het al deze jaren al goed.

 Ik heb tot nu toe 1 kind van de rit laten halen omdat moeder me regelmatig liet wachten. Langer dan de toegestane 3 minuten. Laatste keer waren het 8 minuten… Dan was dr mobiel leeg, niet op de tijd gelet, schoenen/jas kind kwijt. Of was moeder weer in slaap gevallen vlgs kind. En dat iedere week wel 1 of 2x. In de tijd dat kinderen nog mondkapjes op moesten in de bus had kind die niet bij zich. Ik moest beter kijken, zat in tas. Dus niet. Kind stonk ook regelmatig naar de kattenpis. Op een gegeven moment begon ze me ook te bedreigen: zij was altijd op tijd en ik kwam vaak te laat… ik had altijd al 3 kinderen in de bus zitten die dat dus ook meemaakten en wisten dat zij loog. Heb toen m’n hele belgeschiedenis naar haar doorgegeven aan m’n planner waaruit bleek dat ik iedere week meerdere keren moest bellen om kind naar de bus te krijgen (wonen 8 hoog en je mag bus met kinderen niet verlaten). En gezegd dat ik er klaar mee was en het kind niet meer op die rit wilde hebben. Die is toen van de rit gehaald. 
Je moet inderdaad een taxipas halen. Dus opnieuw rijles (in taxi) en weer rijexamen doen. Maar geen “opleiding” om deze kinderen om te kunnen gaan.

En kinderen kletsen over het algemeen graag. Vaak onderling maar ook met mij. En soms hoor je dingen waarvan je denkt: dat klinkt niet goed. Ooit een jongen gehad die het over zelfmoord had. Dat besprak hij met schoolgenoot. Niet 1x maar meerdere keren. En toen toch maar contact gelegd met de ouders. Is gelukkig allemaal goed gekomen…

Aiden schreef op 03-04-2022 om 14:40:

Bizar zoveel verschillende scholen in één bus en dat na al die jaren nog niet bekend is dat je naar de chauffeur moet luisteren. Dáár is het geld te verdienen.

Dat is juist het lastige op dit moment. Je ziet bij bijna elk busje wel op de achterkant staan dat ze collega’s zoeken. Er zijn gewoon te weinig chauffeurs om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Nu wonen 3 kinderen behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt. Alleen die 3 gaan naar 3 verschillende scholen. Ik heb ze dus snel in de bus. En moet dan vervolgens naar de andere uithoek van die gemeente om nog 2 kinderen op te halen waarvan 1 bij 2 anderen op school zit. Onderweg pik ik dan nog nr 4 op.

Ik geloof wel dat er 70.000 kinderen met leerlingenvervoer/een busje naar school gaan. Als het al niet om speciaal onderwijs gaat, is het wel religieus onderwijs. Mijn jongere broer zat op een school in een samenwerkingsverband dat wilde dat hij naar speciaal onderwijs zou gaan. Toen hebben onze ouders hem op een reformatorische school in Gouda gezet, omdat zo'n soort school altijd onder een ander samenwerkingsverband valt. Sindsdien ging hij elke dag naar een ophaalpunt in onze woonplaats met de bus naar Gouda. En dan zijn wij zelf helemaal niet zo gelovig. Ik ben zelf misschien al 10 jaar niet meer in de kerk geweest. Die school zelf is vooral een community voor mensen die aldaar een toneelstukje willen opvoeren en het prima vinden om van ver met een busje te komen...

Taxichauffeur-llv schreef op 03-04-2022 om 15:46:

[..]

Bieb, we krijgen, als het goed gaat, een week voordat de scholen beginnen te horen welke kinderen je gaat rijden. En dan pas weet je ook “wat voor soort kinderen”. En daar kun je natuurlijk nooit en te nimmer in een week tijd iets over leren, iets waar anderen (artsen e.d.) jaren voor nodig hebben. 8 kinderen, 8 verschillende “problemen”. We kunnen op de site van onze werkgever wel informatie terugvinden over diverse “aandoeningen”. Maar geen enkele ouder vertelt mij welke diagnose het kind heeft. Dus moet ik het doen met wat ik meemaak en de beperkte info van ouders. Tot nu toe gaat het al deze jaren al goed.

Ik heb tot nu toe 1 kind van de rit laten halen omdat moeder me regelmatig liet wachten. Langer dan de toegestane 3 minuten. Laatste keer waren het 8 minuten… Dan was dr mobiel leeg, niet op de tijd gelet, schoenen/jas kind kwijt. Of was moeder weer in slaap gevallen vlgs kind. En dat iedere week wel 1 of 2x. In de tijd dat kinderen nog mondkapjes op moesten in de bus had kind die niet bij zich. Ik moest beter kijken, zat in tas. Dus niet. Kind stonk ook regelmatig naar de kattenpis. Op een gegeven moment begon ze me ook te bedreigen: zij was altijd op tijd en ik kwam vaak te laat… ik had altijd al 3 kinderen in de bus zitten die dat dus ook meemaakten en wisten dat zij loog. Heb toen m’n hele belgeschiedenis naar haar doorgegeven aan m’n planner waaruit bleek dat ik iedere week meerdere keren moest bellen om kind naar de bus te krijgen (wonen 8 hoog en je mag bus met kinderen niet verlaten). En gezegd dat ik er klaar mee was en het kind niet meer op die rit wilde hebben. Die is toen van de rit gehaald.
Je moet inderdaad een taxipas halen. Dus opnieuw rijles (in taxi) en weer rijexamen doen. Maar geen “opleiding” om deze kinderen om te kunnen gaan.

En kinderen kletsen over het algemeen graag. Vaak onderling maar ook met mij. En soms hoor je dingen waarvan je denkt: dat klinkt niet goed. Ooit een jongen gehad die het over zelfmoord had. Dat besprak hij met schoolgenoot. Niet 1x maar meerdere keren. En toen toch maar contact gelegd met de ouders. Is gelukkig allemaal goed gekomen…

Het probleem is dat veel mensen niet beseffen dat die paar minuten wachten zich vermenigvuldigen tot meerdere minuten gedurende de rit. Ze denken: "Ach, wat maken die 5 minuten nou uit, zeur niet zo."

Ik ben zelf reisleider geweest in mijn jonge jaren. Dan hadden we bijv. in de ochtend een stopplaats op een excursie, daar konden de mensen dan een uur of twee uur vrij door het stadje lopen, en dan had je afgesproken om half twaalf weer te vertrekken, dus iedereen moest dan in de bus zitten. Staan ze tegen half twaalf bij de bus, zien 3 oma's opeens een stalletje met leuke souvenirs, en dan toch éven kijken, en éven iets uitzoeken en kopen, enz. Ik haalde ze dan weer terug en dan waren ze narrig, want tjee, ze waren toch bijna kláár en ze waren toch bij de bus? Ja, beste mensen, maar als je nog een kwartier blijft teuten bij dat stalletje, vertrekken we te laat. En missen we ons tijdslot voor de lunch. En komen we te laat aan bij het kasteel in de middag voor de besproken rondleiding en moeten we daar weer wachten. Had je ze eindelijk zo ver dat ze de bus instapten, miste je weer twee anderen, want die hadden bedacht dat ze nog éven naar de WC moesten. Lang verhaal kort: in de avond kwam je dan met dik een uur vertraging aan op de standplaats en hadden de mensen nauwelijks nog tijd zich op te frissen voor het diner, en mopperden ze daar over, maar in feite hadden ze het zelf veroorzaakt, maar dat kreeg je niet aan hun verstand gepeuterd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.