Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
four

four

03-10-2014 om 23:20

Leerkracht discrimineert (2 havo)

Dochter kwam vandaag verontwaardigd thuis. Volgens haar discrimineert 1 van haar leerkrachten allochtonen. De allochtone leerlingen krijgen volgens haar voortdurend op hun kop voor minimale misdragingen, bijvoorbeeld het ongevraagd een goed antwoord op een vraag door de klas roepen i.p.v. te wachten tot ze een buurt krijgen. Zelf had ze uitgeprobeerd of zij ook op haar kop zou krijgen als ze hetzelfde zou doen (even voor het beeld: ze is een echte blonde Nederlandse kaaskop). In plaats van op haar kop kreeg zij juist een compliment van de leerkracht.

Tja en dan de vraag: moet ik hier iets mee richting school? Kan ik hier iets mee? Als het klopt dan is het ernstig. Aan de andere kant kan ze natuurlijk best iets verkeerd geïnterpreteerd hebben.


Angela67

Angela67

03-10-2014 om 23:24

laat haar zelf het gesprek eens aangaan

vragen of de leerkracht even tijd heeft en vertellen wat haar opvalt. de kunst is dan je mond houden en kijken wat er gebeurt. oefen met haar dat ze het zo neutraal mogelijk zegt en 'bij zich zelf' houdt.
of ze gaat eerst praten met mentor of vertrouwenspersoon. Ook dat kun je met haar oefenen.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

04-10-2014 om 07:42

Of ze doet het met de hele klas! Laat achmed en jouw dochter het nog eens doen in een les en confronteer hem ermee met de hele klas. Of bespreek het met de hele klas bij het mentor uur . Jij moet je daar nu niet mee bemoeien. Wordt toch ontkent.

Als Angela

Als het echt structureel is, dan inderdaad eens zeggen tegen de leraar, of wanneer dat niet lukt, tegen de mentor. Uitproberen of confronteren met de hele klas vind ik niet een goed advies, Barvaux.

Het zou kunnen dat de leraar zich er niet van bewust is. Even los van het allochtoon-autochtoon verhaal, moet ik toegeven dat ik ook wel eens soepeler heb gereageerd naar leerlingen die normaalgesproken nooit voor hun beurt praten, maar dan ook eens op een bepaald moment zo met een antwoord komen zonder vinger op te steken. Dat valt dan niet eens op, omdat het op een rustig moment is en er wordt niet geschreeuwd (daarbij komt dat ik dan vooral blij ben dat die leerling ook iets durft te zeggen). Als dat altijd zo kon, dan zouden die vingers niet eens nodig zijn.
Maar het is natuurlijk niet helemaal eerlijk en ik doe mijn uiterste best om erop te letten.

Monique D*

Monique D*

04-10-2014 om 14:09

Mooi idee, Barveaux!

Als het echt zo blijkt te zijn dan wordt die leerkracht duidelijk hiermee geconfronteerd.

Dat is een mooie test!

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2014 om 14:11

Methode Barvaux

Ook voor. Laat de klas het onderling maar aan de orde stellen.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 14:14

Toeval

Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn dat de allochtonen de irritante tetteraars van de klas zijn. Ik denk dat de kans nihil is dat een leraar ten overstaan van een klas zou toegeven dat hij discrimineert, en ik denk dat het ook vrij onwaarschijnlijk is dat het überhaupt zo is.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2014 om 14:20

Katniss

Ook mee eens, maar in dat geval is het helemaal link om je er als ouders mee te gaan bemoeien. Dus vandaar is het beter als de klas ermee komt. Want in feite is het de klas die een (wellicht vermeend) issue met de leraar heeft.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 14:25

Nee niet de ouders

Ik vind het eerstgenoemde advies het beste, waarbij ik mijn kind zou aanraden om het eerst met de mentor te bespreken.

four

four

04-10-2014 om 14:52

het eerste advies

Voelt wat mij betreft ook het beste, ik ga het aan haar voorleggen. Overigens weet ik van vorig schooljaar dat dochter ook heel goed leerkrachten kan irriteren, al is het dan niet omdat ze hinderlijk aanwezig is, maar juist doordat ze hinderlijk afwezig is (oftewel in haar hoofd overal mee bezig, behalve met de les).

Trichy

Trichy

05-10-2014 om 08:51

Kat iss

Zo onwaarschijnlijk is het zeker niet. Als allochtone leerling en later ook student moet je dubbel je best doen en heel veel discriminatie "negeren" wil je een "fijne" schooltijd hebben. De niet discriminerende docenten die ik ben tegengekomen in mijn hele jeugd zijn zeker in de minderheid.

Dus helaas komt discriminatie van leerkrachten tevaak voor.

Trichy

Trichy

05-10-2014 om 08:51

Ik bedoelde

natuurlijk Katniss

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2014 om 11:01

Niet mee bemoeien

Moeilijk doen over discriminatie is nogal in de mode op het moment. En pubers, met name meisjes, willen graag hun principes en eigen mening laten zien.
Zo kwam mijn dochter ook met zo'n verhaal. Een marokkaans meisje uit haar klas had grote problemen met Darwin. Paste niet bij haar geloof. Waarop de docent zei dat ze mocht geloven wat ze wilde, desnoods in kaboutertjes. Maar dat hij haar wel aanraadde om bij een toets gewoon in te vullen wat er in het boek stond.
Meisje beledigt, dochter voelde erg met haar mee. Terwijl de docent niets verkeerd had gezegt.

Ik zou mijn dochter aanraadden het lekker bij de personen te laten om wie het gaat. En ik zou me er zeker niet zelf mee bemoeien, aangezien ik er niet bij ben geweest.

En het is heus wel logisch dat allochtone kindertjes die voortdurend erdoorheen tetteren minder krediet hebben bij een docent dat iemand die over het algemeen zich gedraagt.

Natuurlijk wel

Het is bijzonder waarschijnlijk dat deze docent discrimineert. Het probleem in dit soort kwesties is dat het enkele feit op zichzelf (discriminatie is eerder regel dan uitzondering) weer eindeloze discussies oplevert (zie zwarte piet - welles - nietes)
Vooral ook omdat er, juist in het onderwijs, nogal wat zalvende theorieën bestaan die doen alsof 'extra aandacht' zoals door dochter beschreven de leerlingen juist verder helpt (hou ze kort, bij de les, etc.)
Het zou dus zelfs (al dan niet bewuste) positief bedoelde discriminatie kunnen zijn.

Ik vind het plan van Barvaux een mooie. In de klas van mijn zoon hadden de leerlingen dat zelf met elkaar zo bedacht en dat werkte ook.
Maar als model, doe het voortaan zo, bleek het niet te werken. Het staat of valt toch werkelijk met eensgezindheid over de kwestie.

Zelf deed ik het ooit anders. Ik zei het gewoon hardop (maar meester, dit kunt u niet maken). Stond ik weer op de gang. Dat werkte dus ook niet.

Ik zou je dochter dit draadje laten lezen. Discriminatie is een complex probleem vol tegenstelling. Soms zelfs binnen een persoon. Zie de reactie van Dendy "Ik zou mijn dochter aanraadden het lekker bij de personen te laten om wie het gaat. En ik zou me er zeker niet zelf mee bemoeien, aangezien ik er niet bij ben geweest."
LOL!

Als ze er werkelijk mee zit moet ze het toch eens voorzichtig in de klas peilen, met de mentor bespreken en of met de vertrouwenspersoon van de school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2014 om 11:30

Miriam

Hoezo lol? Ik zie het grappige er niet van??

Idem

Ook humor is complex en vol tegenstellingen.
Er zijn er zelfs die beweren dat in elke tegenstelling humor zit.

Ik moest erom lachen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2014 om 11:44

Dat mag, Miriam

maar ik snap 'm niet. En ik hou ook wel van een grapje.

Tante Tiny

Tante Tiny

05-10-2014 om 11:45

Je kunt het als een tegenstelling lezen

Maar dat is het volgens mij niet.
Dendy raadt de dochter aan om het bij de persoon te laten.
En de moeder om zich er niet mee te bemoeien omdat ze er niet bij is geweest.

Ik denk dat Miriam het stukje leest als 2x dochter. En dan is het een tegenstelling.

Trichy

Trichy

05-10-2014 om 11:50

Allochtonen

Ook hier weer zie ik de overtuiging van "vervelende allochtonen die door de les tetteren" enz. In mijn tijd waren de allochtonen niet vervelende wezens die overal doorgeen tetterden en werden vooral erg "nederig" opgevoed. Veel discriminatie en negatieve ervaringen hebben de huidige generaties een stuk assertiever gemaakt en dat botst. Tuurlijk zitten er ook vervelende mensen tussen maar dat heeft niks te maken met het allochtoonzijn lijkt mij.

Nee, discriminatie in het onderwijs is eerder regel dan uitzondering, al is het onbewuste discriminatie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2014 om 11:56

Tante Tiny

Oh.Ja, dan las ze verkeerd. Als ik het als 2x dochter had geschreven, dan sloeg het nergens op.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-10-2014 om 11:59

Trichy

Dat is ook het punt.

Als we allochtonen weglaten en schrijven dat een aantal jongens er steeds doorheen tetteren en daarom kort worden gehouden, dan is er niets aan de hand.

Daarom was mijn advies ook: hou je erbuiten. Het is lastige materie.

Trichy

Trichy

05-10-2014 om 12:06

Inderdaad lastig

Precies we moeten naar "kinderen" kijken en niet allochtonen vs autochtonen. Verder vind ik het eigenlijk wel een goede zaak dat kinderen op deze leeftijd opkomen voor anderen. Ik zou mijn kind niet adviseren zich er niet mee te bemoeien. Voor hem/ haar kan dit nl ook een leermoment zijn. En als er echt sprake is van discriminatie dan weet deze leerkracht ook meteen dat hij er niet zomaar mee wegkomt en zal in het vervolg wel beter nadenken.

Je ziet het pas als je het ziet

Tiny, je zet een van de tegenstellingen helder neer, maar je ziet het 'm niet. Ook grappig. Een hint: Dandy was er ook niet bij.

Dandy, je hebt zelf niet zo goed gelezen. "Als we allochtonen weglaten en schrijven dat een aantal jongens er steeds doorheen tetteren "
Daar gaat het niet over. Het gaat over "bijvoorbeeld het ongevraagd een goed antwoord op een vraag door de klas roepen"
Leerkrachten die daarover vallen, dat opvatten als erdoor heen tetteren, hebben sowieso al een steekje los. Maar nu komt de aap uit de mouw: allochtone leerlingen uit dek las krijgen ervoor op de kop. Het meisje zelf niet. Ze heeft het uitgeprobeerd.

Dat kan ook nog een jongen/meisje discriminatie zijn trouwens. Jongens krijgen op de kop, meisjes niet. Daarover is het verhaal niet duidelijk.

Daarmee is wel ook een van de andere tegenstellingen boven uit wat jij eerder schreef "Ik zou mijn dochter aanraadden het lekker bij de personen te laten om wie het gaat."
Dat is een grappige bewering mbt discriminatie. Discriminatie gaat nooit over een persoon, hoe persoonlijk de gevolgen ook kunnen zijn.

Katniss

Katniss

05-10-2014 om 13:47

Bewustheid

Ik denk dat op de meeste scholen de meeste leerkrachten zich bewust zijn van de zwakkere positie van minderheden. Als er dus al gediscrimineerd wordt, zal dat eerder positief dan negatief zijn. Dat jongens en meisjes gediscrimineerd worden is natuurlijk al langer bekend. Ik denk dat in dit geval eerder sprake is van een individuele voorkeur en dat het echt niet te maken heeft met de afkomst van de tetteraar. Laat Jeroen zich eens een paar weken net zo lawaaierig gedragen als Achmed, en ik weet zeker dat hem dezelfde behandeling ten deel valt.

Miriam

Waarom zou er nou weer een steekje los zijn aan leraren die niet willen dat leerlingen een antwoord (en of dat nou goed is of niet lijkt me dan ook niet echt relevant) zomaar door de klas roepen?!

Katniss, Jippox

Het werd wel weer tijd voor een paar redelijke opmerkingen, ben het met jullie eens.

Druif

Druif

05-10-2014 om 14:20

Discriminatiet

Ik vind het echt naïef om te denken dat leerkrachten niet discrimineren. Natuurlijk doen ze dat. Iedereen doet het en zij ook.

Ik zou willen dat ik niet discrimineerde, maar ook ik zit vol met vooroordelen en aannames. Iedereen heeft die.

En de minderheden zijn daar de dupe van.

Wat helpt tegen discriminatie? Bewustwording. Niet elkaar aan de schandpaal nagelen. Niet doen alsof discriminatie een zeldzaam voorkomend kwaad is. Maar het niet ontkennen. Het niet te zwaar proberen te maken, hoe moeilijk dat ook is. En het zien. Ook de kleine dingen. Ook de onbewuste gedachtenpatronen. Als ik met allochtone collega's spreek is het voor hen aan de orde van de dag.

Het gebeurt continu. Ook in het onderwijs.

Wij wonen in een midden grote gemeente. En bij mijn dochter op de basisschool zaten kinderen met verschillende achtergronden. Marokkaans, Turks, Surinaams, Japans, burundiaans(? Heet dat zo?) Minder dan twee derde van de klas was kaaskop. (Ik heb de groep acht foto er nog even bij gezocht) Dit jaar heeft ze vwo eindexamen gedaan in dezelfde gemeente. Van de zestig kinderen waren er drie geen kaaskop. En dit waren alledrie meisjes.

Ik zou mijn kind dit laten bespreken. Eerst met de mentor, als dat niet helpt met de vertrouwenspersoon. Ik zou vragen om bewustwording. En ik zou deze leraar niet op de schandpaal laten nagelen, want de kans dat hij het expres doet is erg klein. Ik zou mijn dochter dus ook vertellen dat ze er niet puberaal theatraal en hysterisch over moeten doen. Het is niet juist. Het zou moeten veranderen. Maar het is belangrijk om de deuren open te stellen voor verandering. Als je op de barricade gaat, dan gaat deze leraar in de verdediging. En dat lijkt me niet wenselijk. Het lijkt mij wenselijk om er op een open manier met elkaar over te communiceren.

bibi63

bibi63

05-10-2014 om 14:33

Te snel conclusie trekken

Uiteraard was ik er niet bij en kan ik ook geen enkel oordeel geven of er daadwerkelijk gediscrimineerd werd door die docent, dat voorop gesteld.
Maar er is ook nog wat anders. Op het moment dat een allochtoon op z'n kop krijgt (terecht of onterecht), wordt dat al snel beoordeeld als discriminatie (zowel door de allochtoon zelf als door de autochtonen daar omheen). Een soort automatisme (wat overigens niet zegt dat het nooit gebeurt). In dit draadje vertelde een leerkracht (ik meen Piano) dat zij zichzelf er ook wel eens op betrapt dat ze bozer reageert op een kind dat vaak vervelend is bij een incident, dan bij een kind wat zich normaliter normaal gedraagt. Dat lijkt mij op zich vrij menselijk, maar ook min of meer terecht: 1x over de scheef gaan, is wat anders dan telkens over de scheef gaan, en zal dan ook (m.i. terecht) anders benaderd worden. Stel dat een (toevallig) allochtoon kind vaak over de scheef gaat, en een autochtoon kind dit 1x keer doet (om bijv. uit te proberen), zou het dan niet logisch zijn, dat daar dan ook minder berispend op gereageerd wordt? Ik vind van wel. De kunst is om er objectief naar te kunnen kijken: Gaat het om het feit dat het kind autochtoon is, of gaat het om het feit dat het kind gewoon vervelend en lastig is, en toevallig autochtoon?
Misschien een idee om dit aan je kind voor te leggen. Haar vragen eens heel objectief en open te kijken naar incidenten waarop gereageerd wordt door de leerkracht. Is er niet ook een autochtoon kind in de klas dat vaak vervelend is of over de scheef gaat (niet 1x maal om het uit te proberen, maar gewoon een autochtoon kind dat regelmatig net zo vervelend doet als dat allochtone kind). Is er dan een verschil?
Bibi

compliment voor je dochter!

Een groot compliment voor je dochter dat ze dit door heeft en dat ze er iets tegen wil doen! Discriminatie komt helaas nog teveel voor. Super, dat je dochter dit niet tolereert!

Trichy

Trichy

05-10-2014 om 14:40

Nogmaals discriminatie

Ik begrijp echt niet dat sommige er zo van overtuigd zijn dag er geen discriminatie is op scholen. En dat allochtone achmed per definitie vervelend is en daarom op zijn kop krijgt.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet altijd die "vervelende achmeds" zijn die eruit worden gepikt. Ook de rustige jasmina's of randy's enz, en dit is duidelijk merkbaar als er naast die rustige jasmina's en randy's geen andere kleurlingen in de klas zitten.

Jammer dat er zo licht wordt omgegaan met discriminatie op scholen.

Trichy

Volgens mij wordt nergens in zijn algemeenheid gesteld dat er helemaal geen discriminatie is op scholen, maar ik herken niet het beeld dat jij schetst. Voor mij maakt het echt geen verschil waar iemand vandaan komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.