Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Lateralisatie links/rechtshandig

Mijn dochter, net zes, zit in groep 2 en gaat na de vakantie naar groep 3. Ze is echter nog steeds niet duidelijk links- of rechtshandig en de school wil dat er in groep 3 een keuze wordt gemaakt om te leren schrijven. Ze wisselt vaak af tussen met welke hand ze eet, tekent, schrijft, iets pakt, iets doet, etc. Het is vrij willekeurig. Ik heb niet het idee dat ze er zelf last van heeft om geen voorkeurshand te hebben. Voor mijn gevoel is het niet goed om haar te dwingen een keuze te maken, maar ik lees ook dat een vertraagde lateralisatie op onderliggende problemen kan duiden, maar dat speelt bij mijn dochter denk ik niet. Ze ontwikkelt zich verder prima en kan ook alles wel. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ging dit bij jullie kinderen?
Ik heb zelf ook vrij lang niet heel duidelijk een voorkeurshand gehad en ik kan nog steeds heel veel dingen met beide handen, vaak wel net iets beter met rechts maar soms juist weer links.


Het aanleren van schrijven vergt een verschillende motoriek voor links of rechts. 

Zelf was ik uitgesproken linkshandig, maar op de lagere school gedwongen tot rechtshandig schrijven. Het resultaat is dat ik aangeleerde dingen nu rechts doe, en andere dingen veelal links.

Rechts heeft als voordeel dat de omgeving grotendeels is ingesteld op rechtshandigen daar zijn meer voorzieningen voor zo gezegd, die linkshandige schaar zal niet overal aanwezig zijn bv. Rechtshandig schrijven heeft als voordeel dat je niet een moeilijke hoek hoeft te maken met je pols en hand om te voorkomen dat je met je hand over je werk wrijft. Zeker met het schrijven met vulpen wat veel scholen toch nog doen is dat wel fijn.

Aan de andere kant zou ik linkshandig toch stimuleren bij bv sporten, juist omdat de meerderheid rechtshandig is heb je dan een voordeel omdat men minder gewend is tegen een linkshandige speler te spelen. (Maakt bij racketsporten echt veel uit )


Ik denk dat ik in jullie geval zou kiezen voor het rechtshandig leren schrijven.

Ik zou school dit voorleggen. Waarom een kind dwingen? Er zijn voordelen aan het beide handen kunnen gebruiken voor diverse functies. Typen doe je bovendien ook met beide handen. Wat is het probleem als dochter op een meer natuurlijke wijze mogelijk tot een keuze komt, of niet, met welke hand ze gaat schrijven.

Vragen heeft soms meer effect dan stellen.

waarom niet laten kiezen? het is toch handiger om gewoon te gaan leren schrijven in groep 3 met 1 hand?

hier in huis vanalles wat:

1 uitgesproken linkshandige

1 uitgesproken rechtshandige

1 linkshandige die vroeger gedwongen werd tot schrijven met rechts en dat nog wel doet maar 'alle andere dingen' beter links kan maar er geen last van heeft

1 die ook niet heel duidelijk 'gekozen' had bij aanvraag groep 3 > links is gaan leren schrijven omdat statistisch de kans groot was (met twee linkshandige ouders) dat hij ook linkshandig was en dat prima kan, alle andere dingen ook links doet, maar ook rechts behoorlijk handig is. Bij hem was de sport-voorkeur links dus dat hielp bij het kiezen.

gr Angela

MamaE

MamaE

10-05-2021 om 14:46 Topicstarter

Mijn man is linkshandig, ik ben overwegend rechtshandig maar heb ook pas vrij laat een voorkeur ontwikkeld. Ik werd gestimuleerd om rechts te worden, is ook gebeurd, maar kan nog steeds heel veel ook met links, zelfs schrijven. Sommige dingen kan ik juist alleen met links of alleen met rechts. Met name dingen die ik van mijn vader (die linkshandig is) geleerd heb, doe ik op die manier.
Persoonlijk vind ik het niet belangrijk of mijn kind nu links- of rechtshandig is/wordt. Ik zal eens vragen of ze niet met beide handen kan leren schrijven en dan later alsnog kan kiezen (of niet en het gewoon door elkaar doet). Ze schrijven hier op school nog wel met vulpennen maar daarmee starten ze pas halverwege of eind groep 3. Tot die tijd leren ze eerst schrijven met een potlood.
Ballen gooien doet ze ook met beide handen, net hoe het uitkomt. Verder doet ze nog niks aan sport behalve zwemles. Ze wil graag op turnen, maar dat kan nu nog niet vanwege de lockdown.

Ik zou ook proberen om haar zoveel mogelijk met beide handen te laten doen en ik zie eigenlijk ook niet zo goed waarom er nu per se gekozen moet worden. Bij mijn zoon was het rond die leeftijd ook niet echt duidelijk, maar toen brak hij zijn linkerarm en zat 4 weken in het gips. Of hij daardoor rechts is gaan schrijven weet ik eigenlijk niet, maar het zou best het zetje gegeven kunnen hebben. 

Tweehandig (ambidexter is het woord geloof ik) zijn is best... handig. 

Groeten, 

Temet

Met beide handen leren schrijven is op zich niet een probleem maar de methode die gebruikt wordt is of voor links- of voor rechtshandigen, ik kan me niet voorstellen dat er een methode is voor ambidexters, die groep is te klein om er een speciale methode voor te ontwikkelen. Dat er een methode voor linkshandigen is is al een hele vooruitgang.

Het heeft te maken met de aan te leren bewegingsrichtingen van pen of potlood bij het maken van een letter die verschillen tussen links- en rechtshandigen.

Methode? Wij kopieerden vroeger gewoon wat de juf op het bord voordeed? Of wat er in een werkboekje stond schreef je na in je eigen gelijnde schriftje.

Wat is dan de methode en waarom is dat belangrijk?

Nou AnneJ ik ben ongeveer net zo oud als jij, en er waren toch echt verschillende schriften voor links en rechtshandigen. Ik kreeg meen ik altijd een groen/rood schrift, en de rechtshandigen een blauw/geel  schrift. Natuurlijk wel dezelfde methode, maar de manier waarop geschreven moest worden was echt verschillend

Ik ben 50 en ik herinner me echt maar 1 soort schrift voor heel de klas?  ik had  een oudere juf en moest in het begin met rechts kleuren en tekenen. In de 2e klas kreeg ik hele jonge juf die zag dat ik toch nog vaak wisselde en dat het links makkelijker ging. Toen mocht ik ook links schrijven. 

Ik doe wel veel dingen rechts. Als je me iets aangeeft pak ik het automatisch met links aan( wat doet je dochter?)  Scharen waren er niet bij ons op school dus knippen doe ik rechts.  Pot open draaien met rechts. Verschonen van kinderen deed ik eerst links maar steeds het verschoonkussen omdraaien na mn collega's werd ook onhandig dus rechts aangeleerd.

Net als knutselkei ik ben 54 en nooit iets gezien van verschillende schriften voor links of rechtshandig. Ben ambidexter en kan na oefening zowel links als rechts schrijven maar dat heb ik pas leesbaar geleerd toen ik vandaag de brugklas dat verdomde hellend verbonden schrift mocht loslaten. Tot die tijd schreef ik spijkerschrift.  Die 6 jaar lagere school was en kwelling. 

Heb voor mijn kinderen gestreden dat ze het hellend verbonden schrift mochten loslaten. Is niet gebeurt.  Oudste heeft net als ik sinds de brugklas een leesbaar handschrift ontwikkeld, jongste beitelt nog steeds hiërogliefen.😬

kan keuze voor links of rechts gemaakt worden op basis van leesbaarheid?

Mijn vraag zou ook zijn waarom ze het nu al moeten weten en wat er mis is met dubbelhandigheid.
Ik vind het soms jammer dat we ons er bij dochter niet in hebben verdiept. Zij is nu rechtshandig, maar linksbenig. Of een ‘Goofy’, zoals de surfers dat noemen. Haar radslag draaide ze dus ook precies andersom dan de rest, en ze liep altijd net iets anders. Alleen wisten wij niet wat daar de oorzaak van was. 

Tot er een surf instructeur op vakantie haar liet ‘uitstappen’; zetje geven en dan zien welk been je voor zet. Hij kwam met de term Goofy en leerde haar anders op het bord te kruipen dan haar rechtsbenige broertje. Vanaf dat moment kreeg ze bv ook specifiek training om bij sporten anders te starten dan de rest. Ze werd ineens club kampioen.

Los van deze zijstap; Dochter schrijft helaas als een linkshandige maar dan met rechts. Dus met haar hand helemaal om haar pen heen gekruld. We hebben het vermoeden dat ze zelf besloten heeft rechtshandig te zijn - maar diep van binnen een linkerhandige is. Hadden we toen meer geweten over tweehandigheid, dan had het zomaar gekund dat ze nu linkshandig was en leesbaarder schreef. Of dat ze afwisselde, afhankelijk van de situatie.   Misschien is dat voor jouw kind ook het ideale, vandaar de opmerking om niet te vroeg te laten kiezen. 

Angela1967 schreef op 10-05-2021 om 13:48:

waarom niet laten kiezen? het is toch handiger om gewoon te gaan leren schrijven in groep 3 met 1 hand?

Hoe kan je nu een kind van 6 al een keuze laten maken hierover? Op die leeftijd weet je toch niet wat wij al weten? Ik zou het gewoon aankijken hoor. En trouwens het kind zit nog niet in groep 3 dus ik zou me nu nog niet druk maken. Je bent dan alweer 4 maanden verder dus mogelijk is de keuze dan wel gemaakt. 

En verder ben ik ook 50 en linkshandig en heb nooit iets gezien van andere schriftjes o.i.d. toen ik op school zat. Ik kreeg ook gewoon nog een rechtshandige vulpen, een paar jaar later waren er ook linkshandige vulpennen, geen idee eigenlijk wat het verschil was. Ik heb ook weleens een linkshandige schaar gekregen, van mijn moeder, waar ik helemaal niet mee kon knippen. Eigenlijk heb ik nooit problemen gehad met linkshandig zijn. Hooguit iets sneller vlekken met schrijven, maar alleen met pennen waarvan de inkt niet snel genoeg droogt. 

Man en ik zijn overigens beide linkshandig, beide kinderen rechtshandig, maar zoon is wel linksbenig. Heel handig dan weer als je voetbalt.

Mijn dochter gebruikte ook beide handen, maar met schrijven had ze een lichte voorkeur voor links. Ze schrijft dus linkshandig, maar knippen  of een appel schillen doet ze met rechts. Zowel links- als rechtshandig was haar handschrift een rommeltje. Ze hebben haar allerlei verschillende pennen en potloden laten uitproberen, er is een speciale therapeute met haar aan de slag geweest, en uiteindelijk mocht ze omstreeks groep 6 in blokletters schrijven.

Man en ik zijn ook linkshandig,opa en oma ook,kinderen rechtshandig: dochter alles rechts,zoon heeft lang gewisseld en  voetbalt links. Al zou hij misschien met links iets netter geschreven hebben dan hij nu met rechts doet haha.

Als linkshandige leerde ik een soort blokletters schrijven, rechtshandigen schreven aan elkaar. Volgens mij was dat omdat je als linkshandige anders altijd met je hand over de nog natte inkt moest. Wij schreven nog met pen en inkt uit een inktpotje.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.