Claire11
20-02-2022 om 16:05
Lager niveau door gymcijfer?
De situatie is als volgt: zoon (13) zit in een dakpanklas waar voor bevordering naar het hoogste niveau geldt dat er geen cijfers beneden de 7,0 mogen zijn op het rapport. Hij staat een 4,0 voor gymles en heeft daarnaast ook een 6,0 voor het al afgesloten handvaardigheid.
Mijn zoon kwam verleden week thuis met een rapport waar voor de tweede keer een 4,0 op staat. Dit is het tweede rapport van de vier.
Mijn zoon beklaagde zich over dat hij niet naar het hogere niveau kan door die 4,0 omdat dat de regels zijn en zijn mentor hem daarop heeft aangesproken
Ik heb die regels tot dan nooit gezien.
Het klinkt ook hallucinant dat een scholier met een basisschooladvies voor het hogere niveau en een 7,8 gemiddeld niet naar het hogere niveau mag door een 4,0 voor gym (en 6,0 voor handvaardigheid)
Verleden week heb ik op vrijdag direct een mail naar de mentor gestuurd met de vraag of ik deze regels voor overgang mag inzien en of het klopt dat mijn zoon op grond van de huidige cijfers en het overgangsbeleid niet naar het hogere niveau zou kunnen.
Daar heb ik van de week gesprekken over gevoerd met zowel de mentor als later de afdelingsleider, die aangeven dat er een document over bevordering is, dat dit de regels zijn, zij vinden dat hun standpunt inzake de overgang duidelijk is en ze geen uitzondering voor mijn zoon kunnen maken.
Ik heb meermaals moeten vragen waarom mijn zoon tot twee keer toe een 4,0 op zijn rapport staat voor gym en uiteindelijk een doorgestuurde mail van de gymlerares binnen gekregen:
- Onvoldoende omdat hij kan geen handstand tegen de muur opgooien
- Onvoldoende resultaat bij een shuttle run test (meting van conditie? ik moest erop googelen)
- Onvoldoende omdat hij bepaalde oefeningen in de ringen niet kan
Tevens heb ik zowel de mentor als de afdelingsleider mondeling en per mail gevraagd waarom mijn zoon wel geschikt zou zijn voor het lagere schoolniveau als hij zo slecht is in gymnastiek en niet voor het hogere schoolniveau. Het lijkt mij namelijk niet dat als hij 1, 2 of zelfs 3 niveau's lager zou zitten hij dan ineens wel goed zou scoren op gymnastiek?
Ik heb een oudere dochter op een andere school die zegt dat iedereen daar "gewoon" een 7,0 krijgt voor gym tenzij er veel wordt gespijbeld of zo
Is er iemand op dit forum die weet of het zinvol is om actie te ondernemen richting de school mbt het overgangsbeleid? Ik wil niet wachten tot de zomer
Mevrouw75
21-02-2022 om 11:46
Kerstin75 schreef op 21-02-2022 om 10:35:
Maar serieus de ene helft volleybal en de andere helft van het jaar softbal? Dat dat wordt toegelaten zeg. Dat is wel heel makkelijk les geven.
Welnee, dat zijn herinneringen van 40 jaar geleden. Het curriculum is daarnaast ook nog eens behoorlijk veranderd.
Mevrouw75
21-02-2022 om 11:49
niet_rechts schreef op 21-02-2022 om 11:42:
[..]
Dit klopt natuurlijk. De grap is alleen dat je muziek, tekenen en bsm / lo2 kúnt kiezen, terwijl je Nederlands, Engels, maatschappijleer, een extra vreemde taal en wiskunde moet kiezen en daarbovenop ofwel geschiedenis ofwel scheikunde moet volgen. Eén van mijn kinderen doet zo'n "pret"-vak en vindt het geweldig, maar de norm ligt hoog. Uiteraard, want je kiest het expliciet, en dan wordt er fiks wat van je geëist. Om te eisen dat iedere slimme leerling een absoluut gehoor heeft, een uitstekende motoriek heeft en een geweldig tekentalent bezit, gaat wat (te) ver. Daar komt bij dat met name gym en tekenen/ handvaardigheid geen duidelijke, vastomlijnde norm kennen. In bsm / lo2 doen leerlingen niet eens centraal examen!
Dat doen ze in NLT ook niet en de normen voor de kerntaken Nederlands en Engels zijn ook behoorlijk multi-interpretabel.
Auwereel
21-02-2022 om 13:16
Wat ik zelf heb meegemaakt en wat ik van mijn kinderen hoorde, is ook dat de zwakke broeders en zusters weinig instructie kregen, noch bij gym op school, noch bij turnen als naschoolse sport toen ze de kleuterleeftijd voorbij waren.
Bij mijzelf: ik kon geen bok-springen, ik kwam er niet overheen, ik kwam ertegenaan. Dus ik liep altijd voor gek bok te springen. Totdat er eens een stagiëre kwam, die zag wat er loos was: je zet op het verkeerde moment af. Als ik 'ja' zeg, zet je af. En toen lukte het wel! Al die jaren voor niets uitgelachen door mijn klasgenoten. Ik lachte hen niet uit als ze bij mij kwamen omdat ze een wiskunde-opgave niet snapten en ik wel.
Ook met hardlopen eindigde ik altijd als laatste met steken in mijn zij, maar toen ik 40+ was heb ik ontdekt met "Hardlopen met Evy" en fimpjes over hoe je je voeten moet neerzetten met hardlopen, dat ik wèl een paar km achter elkaar kon hardlopen.
Ik kreeg trouwens altijd een 6-. Mijn kinderen tussen 6 en 7 omdat ze door kleutergym wel uitleg hadden gehad.
Flanagan
21-02-2022 om 15:17
TO:
‘Ik heb meermaals moeten vragen waarom mijn zoon tot twee keer toe een 4,0 op zijn rapport staat voor gym en uiteindelijk een doorgestuurde mail van de gymlerares binnen gekregen:
- Onvoldoende omdat hij kan geen handstand tegen de muur opgooien
- Onvoldoende resultaat bij een shuttle run test (meting van conditie? ik moest erop googelen)
- Onvoldoende omdat hij bepaalde oefeningen in de ringen niet kan.’
Maar klopt die uitleg wel? Ik lees niets over mate van inzet en betrokkenheid.
Je wilt weten welke zinvolle actie je kan nemen.
‘Is er iemand op dit forum die weet of het zinvol is om actie te ondernemen richting de school mbt het overgangsbeleid? Ik wil niet wachten tot de zomer.’
Ik ken een jongen die ook een onvoldoende had. Zijn moeder vroeg hem naar zijn houding tijdens de les. Hij gaf toe er een potje van te maken en dat hij in vervolg meer inzet ging tonen. Prompt had hij op zijn volgende rapport een 7. Soms liggen de oplossingen wel degelijk voor de hand.
Zeilboot
21-02-2022 om 15:17
Hier telt gym (alle vakken) mee op beide scholen van de kinderen mee voor de overgang. Daarnaast ook voor de bevordering naar een hoger niveau. Het cijfer is niet alleen of je het kunt, maar ook de inzet. Als een onvoldoende de inzet weerspiegelt dat kan dat voor de rest van de docenten ook zijn dat iemand niet capabel is voor een hoger niveau. Hier moet gym zelfs voldoende zijn om naar je examenjaar over te mogen.
Ik was ook geen ster in gym en vond alleen buitengym leuk. Toch had ik altijd een ruim voldoende voor gym. Buiten en binnen compenseerde elkaar.
MamaE
21-02-2022 om 17:38
Als je je best niet doet, kan er best een onvoldoende komen, maar volgens mij had TS al geschreven dat de school bevestigt dat haar zoon wel degelijk goed zijn best doet, maar dat dat niet genoeg is.
Overigens vind ik dat dat voor leerlingen die dergelijke vakken in de bovenbouw als keuzevak kiezen anders ligt. Bij tekenen krijg je bijvoorbeeld ook kunstgeschiedenis en dan kun je er bij een hoger niveau wel dieper op ingaan, meer stof, moeilijkere vragen etc.
SuzyQFive
21-02-2022 om 22:02
Bij mij op school vroeger (basisvorming) zat gym in een vakgroep met muziek, tekenen, handvaardigheid en techniek.
Zo waren er zeven vakgroepen en het aantal punten voor die vakgroepen bepaalde naar wel niveau je uiteindelijk kon.
Zo waren wat nu de kernvakken zijn een eigen vakgroep (ne, eng, wi) en dan had je nog vreemde talen, natuurwetenschappen (incl verzorging) en de maatschappijvakken.
In klas 1 zag je in een mavo/Havo/vwo brugklas, in klas 2 in een m/h en een h/v brugklas en daarna op niveau. Toen ik er zelf ging werken hadden we ook nog een derde brugjaar h/v. Dat had overigens ook te maken met dat het een LOOT-school is. Dus zo konden topsporters het niveau nog later bepalen.
Flanagan
21-02-2022 om 22:14
Claire11 schreef op 20-02-2022 om 16:35:
[..]
Dank voor je reactie. In de bevorderingsregels staat dat gym wel meetelt.
Bijzonder dat bij jouw dochter de gym heel anders wordt beoordeeld dan bij mijn zoon (en oudere dochter). Vreemd eigenlijk ook. Ik begreep vanuit school dat ze zien dat mijn zoon hard zijn best doet met gym maar dat wordt niet meegenomen.
Idd, jongen doet volgens school met gym hard zijn best. Dan zou ik naar de zorgcoördinator stappen. Zorgcoördinator kan mentor bewegen het opnieuw te bekijken. Vaak om leerling gemotiveerd te houden.
Bijtje82
21-02-2022 om 22:51
Ben eigenlijk wel benieuwd welke school dit betreft. Heb nooit eerder gehoord dat een leerling zo wordt gedemotiveerd.
Snap ook nog steeds het niet naar een hoger niveau kunnen/mogen niet.
Je krijgt toch gewoon een advies vanaf de basisschool en daar kun je het mee doen, of niet? Vervolgens kies je een school en opleidingsniveau. Vmbo, havo, vwo etc.. Dat traject doorloop je 4 of 5 jaar tot je examen? Tussentijds switchen naar hoger of lager is toch alleen mogelijk indien je prestaties dat toe laten. En dan heb ik het niet over gym.
Of is het systeem echt zo anders geworden sinds ik van school ben?
Kerstin75
21-02-2022 om 23:00
Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 22:51:
Ben eigenlijk wel benieuwd welke school dit betreft. Heb nooit eerder gehoord dat een leerling zo wordt gedemotiveerd.
Snap ook nog steeds het niet naar een hoger niveau kunnen/mogen niet.
Je krijgt toch gewoon een advies vanaf de basisschool en daar kun je het mee doen, of niet? Vervolgens kies je een school en opleidingsniveau. Vmbo, havo, vwo etc.. Dat traject doorloop je 4 of 5 jaar tot je examen? Tussentijds switchen naar hoger of lager is toch alleen mogelijk indien je prestaties dat toe laten. En dan heb ik het niet over gym.
Of is het systeem echt zo anders geworden sinds ik van school ben?
Je kent toch wel het principe van een dakpanbrugklas? Havo/VWO of Mavo/Havo. Zoiets dus.
Bijtje82
21-02-2022 om 23:06
Kerstin75 schreef op 21-02-2022 om 23:00:
[..]
Je kent toch wel het principe van een dakpanbrugklas? Havo/VWO of Mavo/Havo. Zoiets dus.
Nee sorry. Bij ons was het gewoon MAVO havo vwo gymnasium.. Had er ook nooit eerder van gehoord.
Later werd vbo/MAVO - Vmbo. Ik kwam in 1999 van de MAVO af. Weet wel dat je bij het eindexamen kon kiezen of je op C of D niveau examen wilde doen. Als je dan voor D koos en je had bijvoorbeeld een 5 voor wiskunde, dan kon je nog kiezen of je het wilde laten omzetten naar C niveau. Of herexamen wilde doen.
SophisticatedCaribou75
21-02-2022 om 23:19
Grote scholen bieden combinaties aan en de afzonderlijke niveaus los. Het wonderlijke is dat je vaak in een havo-klas dezelfde stof krijgt als in de mavo/havo klas, maar dat in de havo klas normale overgangsnormen gelden, terwijl in de mavo/ havo klas hoge eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld gemiddeld een 7 staan over alle vakken heen en nergens een 5 op mogen scoren om naar havo 2 te kunnen.
Ysenda
21-02-2022 om 23:24
Bijtje82 schreef op 21-02-2022 om 22:51:
Ben eigenlijk wel benieuwd welke school dit betreft. Heb nooit eerder gehoord dat een leerling zo wordt gedemotiveerd.
Snap ook nog steeds het niet naar een hoger niveau kunnen/mogen niet.
Je krijgt toch gewoon een advies vanaf de basisschool en daar kun je het mee doen, of niet? Vervolgens kies je een school en opleidingsniveau. Vmbo, havo, vwo etc.. Dat traject doorloop je 4 of 5 jaar tot je examen? Tussentijds switchen naar hoger of lager is toch alleen mogelijk indien je prestaties dat toe laten. En dan heb ik het niet over gym.
Of is het systeem echt zo anders geworden sinds ik van school ben?
Bij school van zoon is alles aanwezig van tl tot gymnasium, nu in 4tl zijn er meerdere jaargangen die 4 jaar geleden op gym zijn begonnen en nu op tl waarschijnlijk het examen niet gaan halen. Net zoals er in 4gym ernaantal zitten die in de havokansklas zijn begonnen.
Zittenblijven gebeurt niet verl, ze laten leerlingen liever naar een niveau lager doorstromen.
Bijtje82
21-02-2022 om 23:27
niet_rechts schreef op 21-02-2022 om 23:19:
Grote scholen bieden combinaties aan en de afzonderlijke niveaus los. Het wonderlijke is dat je vaak in een havo-klas dezelfde stof krijgt als in de mavo/havo klas, maar dat in de havo klas normale overgangsnormen gelden, terwijl in de mavo/ havo klas hoge eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld gemiddeld een 7 staan over alle vakken heen en nergens een 5 op mogen scoren om naar havo 2 te kunnen.
Ah ja ik snap het principe. Net ook even wat in gelezen. Kende dit systeem niet, dus vroeg me af of het iets nieuws was. Maar daar over vind ik niks.
Bijtje82
21-02-2022 om 23:30
Ysenda schreef op 21-02-2022 om 23:24:
[..]
Bij school van zoon is alles aanwezig van tl tot gymnasium, nu in 4tl zijn er meerdere jaargangen die 4 jaar geleden op gym zijn begonnen en nu op tl waarschijnlijk het examen niet gaan halen. Net zoals er in 4gym ernaantal zitten die in de havokansklas zijn begonnen.
Zittenblijven gebeurt niet verl, ze laten leerlingen liever naar een niveau lager doorstromen.
Sorry, ik begrijp je uitleg niet helemaal. Ik dacht dat dakpan alleen om het eerste jaar ging. Het probeer jaar, voor leerlingen die MAVO advies bijv kregen, maar evt ook havo zouden kunnen. Maar het onzeker is of dit ook echt lukt
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.