Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pieternel

Pieternel

30-01-2013 om 13:02

Klopte cito/bo-advies?

Naar aanleiding van een draadje waarbij een kind met cito 542 het advies krijgt mavo/havo, dacht ik dat dit draadje wel leuk zou zijn voor ouders van kinderen die volgende week de eindcito maken. Desnoods met een andere nick (zoals ik): in hoeverre klopte het Cito-Basisschooladvies met het niveau wat je kind nu doet? Afgestroomd? Opgestroomd? Spijt van keuze? cijfers? Veel moeite of met twee vingers in de neus?
Mijn zoon had een cito van 542, kreeg een havo-vwo advies, ging naar een havo-atheneumbrugklas, en zit nu in drie atheneum. Hij haalt zeer hoge cijfers, meestal hoger dan 9. Hij werkt heel hard en bloedserieus, maar is altijd voor het avondeten om 17.30 uur klaar met zijn schoolwerk.
Als ik zie hoe dit gaat, is het eigenlijk verbazingwekkend dat de groep 8 leerkracht aan havo dacht.
En bij jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2013 om 13:36

De mijne

547, vwo-advies en in 2 vwo+

En wat niemand verwacht had: hij gooit er met de pet naar. Voorlopig zitten we echter weer goed: hij staat een dikke 6 gemiddeld, met 1 verliespunt. De + staat voor een speciaal programma dat hij volgt. En daar mag ie van mij alleen maar aan meedoen als zijn cijfers goed genoeg zijn. Voorlopig vind ik het prima.

Moeder

Moeder

30-01-2013 om 13:50

Zoon

Zoon kreeg een havo advies mee en daarmee kon ik hem niet inschrijven op de school in de buurt die geen havo/vwo brugklas heeft. We hebben een school uitgezocht met een havo/vwo brugklas met technasium.

De cito kwam en hij haalde een 544 en toen bleek dat de leerkracht hem wel op die school in de buurt in een VWO klas zou kunnen praten. Ook beweerde hij dat hij havo/vwo had gegeven als advies (niet!). We zijn niet meer geswitched.

Zoon had het meteen enorm naar zijn zin en aan het eind van het jaar (vorig jaar dus) kon hij door naar het VWO. Dit hebben we niet gedaan omdat we problemen voorzien bij de talen (je moet twee buitenlandse talen op het VWO diploma hebben) en nu streven we gewoon naar hoge cijfers op alle andere vakken, een 5je voor Engels en een N&T en een N&G profiel want het is een duidelijk HBOpersoon.

Moeder

Moeder

30-01-2013 om 13:53

Vergat ik nog

NIEMAND in mijn omgeving kon begrijpen dat dit kind een HAVO advies kreeg maar veel kinderen kregen in die klas een te laag advies. Ze hebben heel veel toestanden meegemaakt en weinig les gehad in groep 7. Ik heb zelf nog na een slechte entreetoets: 98% op rekenen en VMBOniveau op taal 7 wk lang dit kind bijgespijkerd voor de CITO en zijn taal was echt met sprongen omhoog gegaan. Jammer dat hij wat was gaan zakken met rekenen. Overigens zat de dochter van mijn vriendin nog hoger op de entree met rekenen en nog veel lager op taal en die gaat prima op het VWO.

Vic

Vic

30-01-2013 om 13:53

Wennen

Mijn dochter had een vwo-advies en een cito van 549, en kreeg van haar groep 8 leerkracht het advies mee om te letten op haar werkhouding. Dat bleek een zinvol advies, want waar ze op de basisschool met niets doen prima cijfers haalde, moet ze er nu (2 vwo) toch flink voor werken. Ze zit gemiddeld een uur per dag aan haar huiswerk, en haar cijfers wisselen nog wel eens. Gelukkig over all toch redelijke gemiddelden met wat uitschieters (5,5-9,1). Het plusje (latijn) gaat ze waarschijnlijk laten vallen omdat dat haar veel tijd kost en ze het een verschrikkelijk saai vak vindt.
Ik moet bekennen dat ik het makkelijker had ingezien. Aan het eind van groep 8 dacht ik 'die is binnen', maar toen begon het pas echt

Cito wel, bo niet

Vanuit de lagere school twee jaar geleden mavo, heel misschien havo, wij waren stomverbaasd, kind liep een jaar voor met rekenen en haalde met taal alleen B's en enkele A's. Cito gelukkig 543, zoiets had ik verwacht, dus gelukkig naar Havo/Vwo brugklas. Zit nu in tweede brugklas en zal een goede Havo leerling worden. Besteedt niet zo veel tijd aan leren, kan het wel, maar sport ook zo'n 8-10 uur per week, wens is nu ALO. Havo zal prima zijn voor hem. Heeft nu een aantal zessen, twee 7ens en een acht(duits) voor de leervakken, voor alle andere vakken een acht.(sport, tekenen enz.)

Maki

Maki

30-01-2013 om 15:45

Kind kreeg een dik vwo advies van school (geen eind-Cito) en is 1 vwo met prachtcijfers doorgerold. Nu in 2 gym+ (gymnasium plus 5 uur extra vakken) kan kind het tempo en niveau prima aan. Het is ook echt een gym-kind.

Marit

Marit

30-01-2013 om 16:13

Vmbo?

Wat een slimmeriken allemaal!
Zijn er ook vmbo kids die het moeilijk of juist te gemakkelijk hebben ?

Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie

Mussie

30-01-2013 om 16:40

Hard werken

550 en een vwo advies en zit nu in 2 gymnasium. En moet daar hard voor werken. Ik vind z'n werkhouding ook niet super, hij werkt natuurlijk niets vooruit en kan er soms echt met de pet naar gooien. En dan verbaasd zijn dat hij een 5,6 haalt (voorbeeld vers van de pers). Dus ik zit er nog best bovenop en hij staat gemiddeld er goed voor. Maar ik vind het wel vermoeiend af en toe.

Hier...

Nio gaf Kader aan, sommige onderdelen zelf basis, sommige TL. School vond TL/Havo goed passen wat ze ook is gaan doen. na de 1e kon ze naar havo, maar niet gedaan, nu in de 3e zijn haar cijfers goed, maar ze werkt zich over de kop. Eigenlijk wilde afstromen (zie bovenstaand draadje) maar ze blijft toch op TL. We zijn er nu bovenop gedoken om er voor te zorgen dat ze minder uren kwijt is aan haar schoolwerk. In plaats van 6 uur, een uur of 2/3. Qua niveau had school gelijk, ze snapt alles best goed, is serieus, maar eigenlijk is het een echt kaderkind. Praktisch ingesteld en geen type om alleen maar in de boeken te zitten. Hierna gaat ze naar het MBO en zal ze wat lesstof betreft meer op haar plek zitten. Nog even doorbikkelen.

Caro

Caro

30-01-2013 om 19:08

Dochter

Dochter kreeg vmbo-t advies op basis van slecht gemaakte entreetoets. Cito eindtoets was een score van 540. Op VO in vmbo-t / havo brugklas geplaatst. Na half jaar kreeg ze prognose atheneum. Nu zit ze in 3vwo!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-01-2013 om 19:43

Hier

Zoon had een cito-score 543 + een havo-vwo-advies van de leerkracht. Hij zit nu in 4 gymnasium.
Je zou kunnen zeggen: het was destijds wat laag ingeschat. Maar aan de andere kant: het gymnasium hier laat leerlingen met 543 + havo-vwo-advies onvoorwaardelijk toe, dus uitzonderlijk is dit zeker niet.

Petr@

Petr@

30-01-2013 om 19:58

Ander verhaal...

Beide zonen cito van 548 en gymnasium advies. De een is afgestroomd naar Havo en heeft uiteindelijk op het Luzac zijn diploma gehaald. Is met HBO opleiding gestart en gestopt en hoopt in september met een andere opleiding te starten.
Jongste zoon is afgestroomd naar Havo en daarna VMBO, is ontzettend gepest, maar heeft helemaal z'n plek gevonden op het MBO (maar doet het wel met 2 vingers in z'n neus).

zebra

zebra

30-01-2013 om 20:18

Advies klopte

zoon kreeg havo advies, plaatsing in havo/vwo brugklas, bij een cito van 544. In de brugklas liep het niet geweldig. Het leek er zelfs op uit te draaien dat hij zou afstromen naar tl 2 vanwege moeite met plannen en hoe iets te leren, maar nu in havo 2 gaat het prima. Hij haalt mooie cijfers en zit ruim in het benodigde aantal punten om door te kunnen gaan naar havo 3 na de zomervakantie.

Mama

Mama

30-01-2013 om 20:30

Hier

Oudste had paar jaar terug 519 met kaderadvies. Ging als een speer en stroomde na een jaar op naar TL en heeft ondertussen VMBO TL examen gedaan zonder ooit een onvoldoende gehaald te hebben. Doet nu MBO4.
Jongste had vorig jaar 537, maar wel een VWO advies. Is ook in een VWO brugklas geplaatst ( credits voor de middelbare school) en staat nu halverwege het jaar op alle vakken een 8 of hoger.
Ik weet niet waarom mijn kinderen op de cito zo veel lager scoren dan ze blijkbaar kunnen. Wel had de basisschool in beide gevallen het beter gezien dan de cito.

Lizze

Lizze

30-01-2013 om 20:48

Vmbo

Zoon had citoscore 524 en kreeg met moeite een advies vmbo-k. Nu in brugklas met alleen maar 8 en hoger. Hij snapt zelf niet dat ie nu bij de beste van de klas hoort.

Annet

Annet

30-01-2013 om 21:48

Hier klopt het

Een dochter met een duidelijk vwo-advies (school en cito). Zit nu in 4GYM en het gaat goed.

Moeder

Moeder

31-01-2013 om 08:20

Lizze

Dat hoeft helemaal niet zo gek te zijn, als je altijd tot de 'onderste groep' behoorde op de basisschool ga je je daar ook naar dragen. Als je opeens ziet dat je ook bij de top kan horen doe je een stapje extra. Je zoon zit gewoon op zijn plek, fijn toch! Misschien is er nog wel een stapje hoger mogelijk.

Marjolein

Marjolein

31-01-2013 om 09:08

Weer anders: vmbo-tl / havo

Hier twee jongens met ernstige dyslexie, wel heel verschillend.
Cito score beiden: VMBO TL (mavo), advies basisschool Havo op begrip en werkhouding (doorzettingsvermogen).
Voor beiden hebben we extra testen laten doen. Waar doe je goed aan? Testen waren qua intelligentie hoopgevend en problematiek samenhangend met dyslexie zou ook op Tl bestaan.
Na lang wikken en wegen, toch gekozen voor Havo. En ook toegelaten op Havo.
Oudste doet het met echt heel erg veel moeite, nu 3H, elk jaar afstromen in zicht. Jongste 2H gaat heel soepel.

mobiel

mobiel

31-01-2013 om 09:34

Klopte

Oudste had 550 (3 fouten maar) en vwo (gymnasium) advies en deed gymnasium fluitend (behalve de 2e, met al die woordjes en grammatica ineens moest ze warempel leren; bovenbouw was veel makkelijker)
Jongste had 545 of 547, en kreeg (havo)vwo advies. Ze wilde heeel graag naar gymnasium en zit daar nu in de 5e, maar moet er erg hard aan trekken.

Fred de Velde

Fred de Velde

31-01-2013 om 12:28

Met moeite mavo

Ik zou met moeite Mavo kunnen doen.

Ik doe nu een research master en sta voor het eerste jaar van die master gemiddeld een 8.3.

P

P

31-01-2013 om 12:46

Fred

De vraag is niet wat je in al de jaren erna hebt gedaan maar de eerste jaren na de basisschool. Ik ken zoveel mensen die bij LBO zijn begonnen en een HBO hebben afgerond daar kijk ik niet van op.

Wat heb je de eerste 6 jaar na de basisschool gedaan en wat waren de cijfers?

Yura

Yura

31-01-2013 om 12:49

Klopte

Zoon kreeg havo/vwo advies en had cito 544. Hij zit in 3 atheneum nu, eerste 2 jaar met 2 vingers in zijn neus, hij had ook gymnasium mogen doen vanaf de 2e, maar wilde dat niet ivm sport wat voor hem ook erg belangrijk is. In de derde was het even schrikken, regende onvoldoendes opeens, hij was gewend weinig te doen en dat werkte niet meer. Hij voldoet nu net aan de overgangsnorm, maar die ligt dan ook wel hoog ivm de verhoogde eindexameneisen. Ze moeten nu gemiddeld een 6,5 staan en talen liggen hem ook niet zo, hij heeft voor zijn profielkeuze het advies voor Duits al binnen (niet doen!), verwacht bij Frans niet anders, maar zal toch 1 van beide moeten worden. Misschien had hij toch beter gymnasium kunnen doen, Latijn is een meer exacte taal, die beta's vaak beter ligt. Ca. 1/3 van de klas gaat het waarschijnlijk niet halen dit jaar.
Dochter had aanvankelijk havo/vwo advies maar na een paar goede proefcito's werd dat vwo, cito was 547. Ze zit nu in 2 gymnasium, moet wel hard werken en het zijn niet alleen maar geweldige cijfers, maar gemiddeld staat ze een 7,3, hoewel dat niks zegt, want dat stond haar broer vorig jaar ook. Ze is ook beter in de exacte vakken en Duits en Frans kosten veel moeite, op Latijn staat ze een 9.

kaatje66

kaatje66

31-01-2013 om 12:59

Hier

Citoscore van 528. Kaderadvies. In groep 8 hebben we haar laten testen op dyscalculie. School geloofde niet dat iets de hand was.. Dyscalculie en dysorthografie...citoscore was op veel onderdelen heel erg goed, haar rekenvaardigheden waren miserabel. Ze is naar een mavoschool gegaan met determinatie. Halverwege 1e leerjaar niotoets gehad. Uitslag havoleerling, op woordenschat zelfs vwo. Rekenen kader. Nu zit ze in de 3e vmbo t(mavo)en gaat als een speer. Een van de betere vd klas. (pff ben aan het opscheppen). Weinig inspanning goede resultaten. Gemiddeld een 8. Dus het had een havokind kunnen zijn.maar ze is gelukkig, voelt haar hier op haar plaats en gaat na har examen mbo doen.

Vic

Vic

31-01-2013 om 13:25

Aanvullende vraag

Konden jullie tijdens de basisschoolperiode ongeveer een inschatting maken van het niveau van het vervolgonderwijs? Bij mijn oudste leek het al in die richting te gaan vanaf de kleuterklas, maar bij mijn jongste heb ik nog steeds geen idee wat dat gaat worden. Dat hoeft ook nog niet in groep 4, denk ik, maar met de cito's die gaan van A t/m D (voor dezelfde onderdelen) valt er geen peil op te trekken. Haar methodetoetsen doet ze ook heel afwisselend, van foutloos tot alles fout. Je zou bijna denken dat ze het wel kan, want zoveel toevalstreffers is ook niet geloofwaardig.

Lizelot

Lizelot

31-01-2013 om 13:36

Van basis tot havo

Mijn dochter met dyslexie is altijd ondergewaardeerd op de basisschool.Basis kader,meer zat er niet in.Tot ze voor haar cito een score van 536 haalde en voor de IQ test 108.
School gaf een mavo advies en het advies om haar naar de mavo te laten gaan in ons dorp(klein veilig) en dan kon ze als het niveau te hoog was afzakken naar kader zonder van school te hoeven veranderen.Dochter wilde naar een middelbare in de stad ,ook nog Dalton onderwijs en mavo als laagste niveau.Werd ons afgeraden,dat zou dochter nooit kunnen halen.Wij eigenwijs,hebben haar toch laten gaan.Dochter is begonnen in een mavo havo klas.Heeft eerste jaar zonder onvoldoende's op havo niveau gezeten,daar is ze erg trots op!Toch even het gevoel dat ze het WEL kon.Is toen wel mavo gaan doen,ze wilde niet studeren.School wilde eerst niet mee,maar na een gesprek met ons mocht ze toch mavo gaan doen.Ze heeft altijd op tempo gelopen,nooit een achterstand,nooit onvoldoende kaart.Is met mooie punten,zonder te leren geslaagd.Zit nu in een grote stad (reist iedere dag bijna 4 uur)op een mbo.Niveau 4,leert nooit,haalt mooie punten en is vastbesloten hierna een hbo opleiding te doen.
Zo blij dat we niet naar het advies van school geluisterd hebben.

Lizelot

Lizelot

31-01-2013 om 13:42

Vic ,jaaa

Wij hadden altijd mavo in ons hoofd.Onze dochter werd onderschat door haar dyslexie en school heeft blijkbaar nooit geweten dat onze dochter alles zelfstandig deed.Ze wilde (accepteerde) geen hulp,begeleiding van ons.Dus altijd zelfstandig haar huiswerk geregeld,zelf geleerd,werkstukken spreekbeurten zonder hulp.Daardoor was het altijd anders en minder dan klasgenoten die werkstukken,spreekbeurten samen met hun ouders maakte.
Dat heeft denk ik ook een rol gespeeld en daarom vonden wij het dalton onderwijs juist iets voor haar.
Ons andere kind is precies anders,heeft veel begeleiding nodig.Hij zal op mavo-kader uitkomen,terwijl ik hem het liefst meteen basis laat doen.

Fred de Velde

Fred de Velde

31-01-2013 om 13:51

Eerste 6 jaar.

'Wat heb je de eerste 6 jaar na de basisschool gedaan en wat waren de cijfers?"

7, 8 af en toe een 9 of een 6. Deed niet zo heel veel

Yura

Yura

31-01-2013 om 14:44

Vic, nee

Ik vond dat heel moeilijk in te schatten. Bij zoon in de klas lag de intelligentie iets hoger dan gemiddeld denk ik, ca. de helft zit nu in de derde nog op het vwo. Zeker van de helft van de kinderen uit die klas had minimaal een universitair geschoolde ouder. Je kijkt toch een beetje hoe je kind het doet tov de rest van de klas om zijn capaciteiten in te schatten. Verder gaf de school nooit de cito-scores van het leerlingvolgsysteem, dus je moest op het rapport af gaan dat was gebaseerd op de methodetoetsen en een stukje subjectiviteit. Toen een ander kind in groep 8 op grond van het leerlingvolgsysteem een veel lager advies kreeg dan verwacht, ben ik bij mijn kind maar eens om die uitslagen gaan vragen. Hij zat toen in groep 7, A voor rekenen, A/B voor begrijpend lezen en C voor spelling. Ik heb hem toen bijles laten volgen voor spelling in de hoop hem op havo te kunnen krijgen. En omdat ik die score niet vond passen bij zijn intelligentie die je op grond van de rekenscore toch kon concluderen (percentiel 97 op eindcito)
Dochter is denk ik op school nooit opgevallen, heeft nooit ingedikt rekenprogramma gedaan tot haar eigen ergernis want die wilde ook wel die leuke dingen doen die die kinderen in de klas mochten doen die lekker snel klaar waren. Er waren ook kinderen die naar de plusklas mochten, maar zij niet. Dus je gaat er niet van uit dat ze tot de toppers van de klas hoorde. Tot ze de op 1 na hoogste citoscore had van de klas (was trouwens geloof ik 548 ipv 547 wat ik eerder vermeldde) en ze voor rekenen een percentielscore had van 98. Ze bleek altijd al hele hoge A's gehad te hebben, dus waarom zij nooit ingedikt is weet ik ook niet. Misschien blaften die andere ouders harder? Ik had zelf altijd wel het idee dat ze naar het vwo zou kunnen.

Moeder

Moeder

31-01-2013 om 14:52

Lizelot

Ik snap iets niet: ze wilde niet studeren dus ging geen havo doen maar mavo en gaat nu na het mbo alsnog hbo doen. Bedoel je dat ze van gedachten is veranderd of noem je een hbo niet studeren of nog anders?

Moeder

Moeder

31-01-2013 om 14:54

Fred

Ja, maar dus op de mavo? Dat is toch heel normaal?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.