Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Galaatje

Galaatje

17-12-2014 om 15:08

Kerstfeest in avond verplicht?!


Lucerna

Lucerna

20-12-2014 om 16:38

amk

amk, dat staat mij nog het meest tegen, geloof ik. Je mag niet eerder weg en voor een paar van die argumenten kan ik nog wel een vorm van begrip opbrengen. Maar wat doen ze dan voor fabelachtig nuttigs en zinvols? Film kijken... Toch al teveel en te vaak maar mijn smaak, maar dat verplicht moeten gaan zitten doen, *want* je mag beslist niet een middagje vrij... Dat is nog eens ophokplicht.

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 16:50

hmm

Vier jaar geleden gingen wij ook met de herfstvakantie weg en omdat oudste niet eerder uit school wilde hebben we dat niet gedaan maar wat kreeg ik een spijt toen ik hoorde dat er zo twee anderen uit zijn klas het wel mochten.

Ik snap gewoon niet dat kinderen niet gewoon vrij krijgen, directeuren mogen het geven! Ik snap ook niet dat je steeds bij het jeugdjournaal ziet dat de lpa's op vrijdagen voor vakanties al die zieke kinderen afbellen. Ik heb nooit gehoord dat op onze basisschool iemand een redelijk verzoek niet voor elkaar kreeg. Waarom mag het als directeuren gewoon doen alsof hun neus bloedt en geen toestemming geven?

Tegeltje

Tegeltje

20-12-2014 om 17:27

Bibi

Ik zit gewoon niet meer op school. Dat is het. Leerkrachten gaan onder schooltijd over mijn kinderen, maar niet over mijn tijd. Het is erg onredelijk om allerlei "leuke activiteiten" te verzinnen en dan te verwachten dat ik alles uit mijn handen laat vallen om maar mee te kunnen helpen omdat dit de juf of een stel tuttige mede-ouders die zelf niks veters te doen hebben, beter uitkomt. School moet haar taak uitoefenen zonder mij voor van alles in te schakelen. School moet verder ook onderwijs geven zonder mij extra geld uit de zak te kloppen. Ze worden betaald uit belastinggeld en daarvoor moeten ze onderwijs verzorgen. Ik vraag ook niet of de juf hand en spandiensten komt verlenen om mij te helpen haar studerende kinderen leuke activiteiten te bezorgen. Ook vraag ik niet of juf ten behoeve van het hoger onderwijs leuk de werkgroepruimtes komt helpen schoonmaken of iets dergelijks. Schei toch uit.

Tegeltje

Tegeltje

20-12-2014 om 17:27

Veters

Lees beters

Mijn eerste schoolkerstfeest

Het eerste kerstfeest op school was nog op de kleuterschool en was 's avonds. Ik was al niet dol op de kleuterschool (je leerde er niet eens lezen!), maar die kerstgezelligheid op die stomme school en dan nog eens op een ander tijdstip, ik kon er niet tegen en zette het op een gillen. De juf probeerde met geweld mijn jas uit te trekken, maar mijn moeder werd toen boos op de juf en heeft me weer mee naar huis genomen.
De volgende dag vroeg mijn moeder waarom ik dat eigenlijk gedaan had, want nu kon ik de kerstboom van school niet zien, want het was vakantie. En dat gevoel van toen weet ik ook nog goed, heel verwarrend, mijn moeder was een beetje boos op me, maar ik voelde me groot. Ik was altijd heel braaf, maar nu had ik zelf gekozen daar niet aan mee te doen.
Succes voor iedereen die ook zijn eigen weg gaat, al is het tegen de school in.

Hanne.

Hanne.

20-12-2014 om 21:07

bavaraux

Ik gaf aan dat je zelf mag weten waarom je vrij neemt niet dat je altijd vrij kan krijgen op het moment dat jij het wil. Dat is een andere discussie!

Of vraagt jouw werkgever je wat je wil gaan doen voordat hij het verzoek goed of afkeurt?

Barvaux

Barvaux

20-12-2014 om 22:21

hanne

In geval van een periode dat je normaal niet vrij kan krijgen wellicht wel ja. Het ix dan weer aan de werknemer of die dat zegt.

bibi63

bibi63

21-12-2014 om 15:44

Beste Tegeltje

Het is heel simpel: als jij (of ik) moet werken, dan kunnen we niet meedoen aan een activiteit op school. Simpeler kan niet. Als jij (of ik) een vrije dag hebben, dan bepalen we zelf of we zin of tijd hebben om mee te doen met een activiteit op school. Simpeler kan niet. Als jij je aangesproken voelt, ligt dat aan jou. Als ik (of iemand anders) zich aangesproken voelt omdat je niet kan carpoolen voor voetbal- of hockeywedstrijden, simpelweg omdat je geen auto hebt, wellicht omdat je minder werkt en geen centen hebt voor een auto. (of misschien wíl je geen auto omdat je het niet nodig vindt), dan is dat aan jou (of mij, of de ander...). Maar dat school geen activiteiten mag organiseren waar wat hulp bij nodig is, omdat jíj geen zin/tijd hebt..... nou, nee. Als ze niet voldoende hulp krijgen (om wat voor reden dan ook), dan zullen ze iets anders moeten verzinnen of de activiteit schrappen. Simpeler kan niet. En zolang er voldoende ouders zijn die wel kunnen of willen is er niets aan de hand. Ik vind het allemaal best.
Wat mij stoort, is opmerkingen bijv. over sportdagen. Ook dat is zeer simpel. Als je niet kan, bijv. door werk, dan kan je niet. Punt. Als je wel kan (je vrije dag zonder concrete verplichtingen), dan is aan de ouder de keus om wel of niet te komen kijken. Kwestie van interesse van je kind en in hoeverre je kind dat belangrijk vindt en/of jij als ouder dat belangrijk vindt. Moet je zelf weten. Maar dat maakt het niet raar dat school/kinderen het leuk vinden als ouders komen kijken. Rare opmerkingen van school/andere ouders, ach leg het naast je neer. Je kunt dat pareren door te zeggen dat jij werk of begrafenis had, of, als je stoer wilt zijn, zeg je dat je daar gewoon totaal geen interesse in hebt. Simpel toch?
Bibi

creabea

creabea

21-12-2014 om 16:29

1-0

voor Bibi. Helemaal met je eens, Bibi!

Tegeltje

Tegeltje

21-12-2014 om 17:09

Nou nee

Geen interesse in de projectjes van scholen en oudercommissies, staat niet gelijk aan geen interesse in je kind. En dat staat er nu wel in #69.

Angela67

Angela67

21-12-2014 om 17:16

jezelf serieus nemen

ik vind dat school zichzelf té serieus neemt door dit soort zaken op te kloppen en het op die manier 'verplicht' te stellen. Het getuigt ook niet van respect voor ouders en kinderen: die zijn namelijk prima in staat om afwegingen te maken (bijvoorbeeld zoiets als een training voor een kerstopvoering/belangrijke wedstrijd of voor mijn part een kerstviering in het verpleegtehuis bij opa). Waarom gaan scholen altijd meteen uit van worst case scenario. Doe gewoon alsof het doodnormaal is dat iedereen komt, maar gebruik het woord verplicht niet. Als een ouder ervan af wil wijken dan bied je ruimte daarvoor maar je hoeft dat ook weer niet aan iedereen te zeggen ('als je niet komt meld het even').
gr Angela

bibi63

bibi63

21-12-2014 om 17:44

Angela

Alls jij overdag niet naar sportdagen kunt/wilt kijken, dan hoef je niks af te melden. Stel je voor? Als jouw kind niet naar avondkerstdiner kan komen, dan meld je dat uiteraard wel. Niets meer dan logisch en gezeur leg je naast je neer. Hie moeilojk kan het zijn?
Bibi

Angela67

Angela67

21-12-2014 om 18:06

bibi

Ik begrijp het eerste deel van je posting niet, maar het tweede deel: natuurlijk heb je gelijk, dat zeg ik ook, maar waarom wordt er dan überhaupt gezeurd door scholen en drijft een shool de zaak op de spits naar zo'n meisje toe ('je moet komen'). Als scholen zich op die manier opstellen dan nemen ze zichzelf dus te serieus. Ik zou als juf tegen zo'n meisje zeggen dat je wel even contact opneemt met de ouders. Dan hoeft de juf in een volle klas niet te zeggen 'je hoeft niet te komen' (je hoeft het ook niet te makkelijk te maken) en kan ze het gewoon aan de ouders laten weten dat ze weet van de situatie.
gr Angela

bibi63

bibi63

22-12-2014 om 21:58

daar ben ik het mee eens angela

School moet dan gewoon even contact opnemen met de ouders en dat niet in de klas bespreken.
Het eerste deel van mijn posting was misschien onduidelijk. Ik bedoelde eigenlijk jij als ouder hoeft niets (niet te melden of je wel of niet komt kijken) en verder is het, normaliter, onder schooltijd, dus kind gewoon aanwezig. Iets anders bij een activiteit buiten schooltijd.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.