Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Galaatje

Galaatje

17-12-2014 om 15:08

Kerstfeest in avond verplicht?!


ik denk

Dat het ook een beetje afhangt van de school en je band met de (mensen op die) school. Vorig jaar werd er bijvoorbeeld op de sportacademy van onze oudste zoon een dag lang gasttraining gegeven door een hele beroemde en goede speler in die tak van sport (met persfotografen en televisie erbij en allerlei interessant gedoe...) Zoon 2, toen nog op de basisschool, die dezelfde sport beoefent, wilde daar graag bij zijn.
Dat hebben we gevraagd en op school zei men meteen: wat leuk, natuurlijk mag dat! Wel moesten we even een formuliertje invullen, maar verder: geen probleem.

Galaatje

Galaatje

18-12-2014 om 14:18

Jemig Jippox wat ben je kattig

En ja dat werd te duur voor ons. Dat jij dat geld zomaar wel ophoest zegt niks over ons. Pff wat een elite hier af en toe. Blijkbaar zijn wij de enigen die niet veel geld over houden voor dit soort uitspattingen.
Best lullig van je om er zo over door te drammen.

En Barvaux; is dat waar! Dan worden we al jaren voorgelogen.... En wij niet alleen, want andere neefjes en nichtjes konden ook geen vrij krijgen en die zitten op andere scholen.
Heb je echt gelijk?! Bizar.

Karmijn

Karmijn

18-12-2014 om 14:19

strenger

Ja, het is strenger geworden. Ik loop nu veertien jaar op scholen en ik merk dat het strenger is.

En dat komt doordat het erg makkelijk scoren is. Als je een hoop laaghangend fruit plukt, komt je mandje ook vol. Tegenwoordig moet iedereen vechten voor een budget. Duidelijk maken dat ze nodig zijn en verantwoorden dat het geld nuttig besteed is.

Werkelijk problematisch schoolverzuim, tgv schoolangst, of andere problematiek, is moeilijk aan te pakken.

Dus is het makkelijker voor scholen om het braafste jongetje uit de klas te zijn bij de leerplichtambtenaar, door heel streng om te gaan de kleine vergrijpen. Hier in de gemeente bijvoorbeeld, krijgt je kind te maken met bureau halt, als het meer dan een aantal keer te laat in de les verschijnt. De lessen tijdens de schooldag tellen ook mee. Ik ken een griet, die tussen de lessen door haar lippen steeds ging stiften in de wc. Zij was te vaak te laat gekomen en moest met haar moeder naar bureau Halt! Te belachelijk voor woorden! Deze moeder kreeg van een snotneus van 22 jaar, kritische vragen, met als duidelijke achtergrond, dat snotneusje wilde checken of moeder wel een 'goede opvoedster' was.

Zo kunnen scholen, lpa en bureau Halt, elkaar heel fatsoenlijk met cijfertjes duidelijk maken, dat ze erg goed bezig zijn, met de bestrijding van schoolverzuim. Kijk toch eens, hoe hard we werken!

Dat de kinderen die werkelijk hulp nodig hebben, nog steeds niet geholpen worden (lees het draadje over 'school doet moeilijk' maar), boeit niemand. Als de verantwoordingen maar kloppen.

En ja, ik vind kerstvieringen, school ontbijten, sportdagen, kampen en schoolreisjes, klinkklare onzin. Als je het leuk vind, moet je er lekker naar toe gaan natuurlijk. Maar er is nu eenmaal een groep mensen, die dit soort dingen niet leuk vinden. Waar deze 'leuke' activiteiten geen enkele toegevoegde waarde voor hebben. En dan zijn de activiteiten zinloos. Mijn zoon is zo iemand bijvoorbeeld. En dan zit hij daar in zo'n blije groep kinderen, zich rot te voelen. Ik vind dat hij dat niet hoeft. Zijn leven is al moeilijk genoeg, laten we het hem alsjeblieft niet moeilijker maken dan nodig is.

Wij melden hem dus altijd ziek. Ik ben geen Pinokkio, dus ik krijg lekker toch geen lange neus, als ik lieg tegen de school.

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 14:23

tja

Bureau Halt is een beetje overdreven voor lippenstiften maar als je 1x te laat bent gekomen door lippen stiften zit er ook wel een steekje los als je dat nog een keer gebeurt. Lijkt me ook niet werkbaar voor de leerkracht en de rest van de klas als er constant leerlingen voor dat soort onzin te laat komen.

nou

Ik ken eigenlijk niemand voor wie ik zomaar een hele week naar het buitenland zou gaan als 'ie zou gaan trouwen. Dus ik zou dat geld er niet voor ophoesten.
Kan iedereen dan wel zomaar vrij krijgen van zijn werk voor zoiets?

En Karmijn: in zo'n geval liet ik mijn kind ook niet gaan. Ziek melden is dan toch ook een prima oplossing, en in feite niet eens echt onwaar. Ik heb ook wel eens een kind ziek gemeld op de dag dat carnaval werd gevierd, want die kon dat ook niet echt hanteren. Daar heb ik echt geen seconde over na hoeven denken.

Minthe

Minthe

18-12-2014 om 14:39

Makkelijk vrij

Kind heeft elk jaar een paar keer 'n week vrij voor reizen naar het buitenland (vergelijkbaar met topsport, dus op zich wel nuttige reizen). En daarnaast regelmatig losse dagen tussendoor voor evenementen in Nederland. Bij een tripje naar de VS hebben we er een vakantie aangeplakt, en toen kreeg andere kind ook zonder probleem 'n week verlof (allebei VO). Op het PO waren ze nog makkelijker. Er zijn dus wel scholen waar het nog kan...

We beargumenteren wel altijd waarom een reisje belangrijk is voor zoon, en wat de meerwaarde voor hem is. Wat we niet kunnen doen is aan het begin van het jaar voorleggen op welke moment hij vrij moet hebben. Dat is volgens de leerplichtwet wel verplicht, maar in ons geval gewoon niet haalbaar. Soms weten we het pas 'n paar dagen van tevoren. School vindt dat tot nu toe geen probleem.

Avonddingen zijn hier nooit verplicht, wel wordt aanwezigheid gewaardeerd. In sommige gevallen kan er een vervangende opdracht zijn (zoals bij de studievoorlichtingsmarkt). Kerstfeest zullen de meeste kinderen niet willen missen, maar kinderen die het écht niet leuk vinden kunnen en mogen gewoon thuisblijven (of naar een belangrijke training of hun avondbaantje).

Zuur

"Waarom zo zuur over iets wat veel mensen zo leuk vinden?"
Dat begrijp ik nou niet, zo'n opmerking.
Wordt een kind tot tranen toe en ten overstaan van de klas in het zuur gezet voor een feestje dat elk jaar terugkomt en waar er in die periode bovendien wel tig van zijn, komt er zo'n opmerking.

Mag een juf glashard liegen tegen kinderen omdat zoveel mensen een feestje zo leuk vinden?
Dat vind ik nou zuur

Barvaux

Barvaux

18-12-2014 om 15:13

creabea

Vind je het nog steeds zo zuur na het lezen van berichtje 21: Wat ik zo rot vind voor het kind?

bromvlieg

Bij een kerstontbijt is het deze dagen ook nog behoorlijk donkerig, dus die sfeerverlichting komt dan ook mooi toch zijn recht.

skik

bibi63

bibi63

18-12-2014 om 22:10

en we zeuren er weer vrolijk op los

Er zijn tal van argumenten te bedenken waarom we kind een keer vrij willen hebben. Begrijpelijk. Maar we vergeten dat hier een leerplicht is, die uiteindelijk ten dienste van het kind staat. Ook niet echt nieuw zou ik zeggen.
En de grootste 'grap' is: wij werkende ouders (want daar zitten ook vaak de grootste bezwaren en argumenten als eens iets op school anders gaat dan waar we op 'rekenen'), vinden het volstrekt normaal dat we niet te pas en te onpas vrij kunnen nemen voor weet ik wat. Waarom een kind dan wel?
Feitelijk kunnen wij als werkende ouders vrij nemen als het ons uitkomt, maar in de praktijk ben je wel degelijk afhankelijk van je werkzaamheden en collega's. Én wij kunnen ze dan wel vrij opnemen, maar hebben er, in de regel, heel wat minder dan de schoolgaande kinderen. Ach ja, dat is natuurlijk ook lastig: wat moet je met al die schoolvakanties.... als je zelf minder dagen hebt.
We moeten niet zo zeuren. Ook al begrijp ik dat er altijd omstandigheden kunnen zijn die lastig zijn.
Bibi

Agatha

Agatha

18-12-2014 om 23:06

Nou Bibi

Ik vind een baan iets anders dan schoolplicht. Als een chirurg 's ochtends besluit een dagje vrij te nemen gaan een heleboel operaties niet door. Als Jantje uit 5a een dagje niet naar school komt omdat zijn tante in Keulen trouwt is er geen man overboord.
En waarom kan die kerstviering niet plaatsvinden zonder het kind van de topic starter? Het feestje is er niet minder leuk om en moeder en kind blij.

Karmijn

Karmijn

18-12-2014 om 23:07

Mwah

Ik vind dat je school niet kunt vergelijken met werk. Als school werk was, had mijn zoon in groep 1 al ontslag genomen. Door die alom geprezen leerplicht wet, zit hij nu al twaalf jaar met grote tegenzin vijf dagen per week zich kapot te ergeren. Omdat het moet. Het is niet goed voor hem en hij leert er veel minder van, dan van een uurtje reddit. Hij vindt het op de betere dagen zonde van zijn tijd. Op de slechte dagen vindt hij het schier onverdraaglijk.

Nee, zo'n baan zou niemand houden. Snel wegwezen.

bibi63

bibi63

18-12-2014 om 23:51

Wegwezen karmijn?

En dan? Volgens mij moet je gewoon je brood verdienen, al is het achter de lopende band...... Wees blij dat onze kinderen verplicht worden om op zn minst een fatsoenlijke vakopleiding af te ronden. ...

Primavera

Primavera

19-12-2014 om 07:23

Zo behandel ik mijn werknemers niet, Bibi

Bibi, ik denk dat ik als werkgever grote problemen zou krijgen als ik mijn werknemers net zo zou behandelen als scholen met kinderen doen. Ik kan echt niet maken om een kerstdiner ineens tot de werkuren te laten horen en ze te verplichten buiten de normale kantooruren voor dit soort 'leukigheid' verplicht op te komen draven.
Eventueel overwerk gaat in overleg en is nooit verplicht.
Als ze vrije dagen willen ga ik die niet weigeren omdat voor mij de reden zoals bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd bijwonen voor mij niet zwaar genoeg weegt. Daar ga ik niet over.

Ik heb niks tegen het feit dat je een opleiding af moet ronden, wel als daarbij misbruik gemaakt wordt van de macht en allerlei kul, die niks met die opleiding te maken heeft, ineens verplicht wordt gesteld zodat je leven buiten die opleiding in het gedrang komt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-12-2014 om 08:08

wat een gedoe

Wat een gedoe weten scholen hier toch altijd weer van te maken.
De meeste ouders en kinderen vinden een kerstfeest gewoon ontzettend leuk en zeggen daarvoor andere zaken af. En een enkeling.... die komt liever niet. Vanwege selectiesport, maar ik heb hier op het forum regelmatig andere plausibele redenen zien langskomen. Kinderen met een stoornis die grote moeite hebben met de setting van zo'n kerstviering bijvoorbeeld.

Ik begrijp werkelijk niet waarom sommige scholen zo gewichtig willen doen en serieus gaan dreigen met de leerplichtambtenaar. Waar zijn ze bang voor? >90% van de leerlingen (gokje) wil dolgraag komen, de school (of kerk) komt heus wel vol die avond. En die twee uurtjes kerstviering zijn echt niet 'onmisbaar' voor de sociale interactie of wat dan ook maar.

En ja, 'men' is strenger geworden. De focus in leerplichtland is verschoven van het echte spijbelen naar het 'luxe verzuim' (zo noemen ze dat in beleidstermen). En daarbij leeft de overtuiging dat 'het altijd klein begint', dus dat je er vanaf het begin af aan bovenop moet zitten, omdat anders het hek van de dam is.

Galaatje

Galaatje

19-12-2014 om 11:11

Het verplichten bederft juiste de feestvreugde

Zou ik zeggen. Inderdaad vinden bijna alle kinderen het kerstfeest erg leuk en willen het voor geen goud missen. Maar dochter zei zelf nog dat nu ze weet dat het perse moet ze het minder leuk vindt...
Waarom bij dit soort dingen geen vrijblijvendheid? Het is immers buiten schooltijd? Scholen lijken wel te denken dat ze een soort 100% beschikking over de kinderen en hun ouders mogen hebben. Kijk ook maar eens naar de hulp die scholen tegenwoordig eisen van ouders (o, het is wel vrijwillig hoor maarre...) En vaak niet voor heel nuttige zaken. Bijvoorbeeld hier wordt de school zo'n 7x per jaar versierd door ouders (herfst, sint, kerst, carnaval, lente, Pasen, zomer) en dan staat er steeds weer op de mail: wie o wie helpt de school versieren. En dat zijn altijd dezelfde (ikke niet dus). En dan zijn er nog meer dingen waar we voor gevraagd worden. Rijden/ begeleiden /lezen / matrixen; in mijn ogen niet allemaal geschikt voor mensen zonder enig pedagogisch inzicht (maar die doen het ook en dat loopt best vaak mis).

Dat was toch in mijn tijd totaal anders. Mijn ouders waren alleen welkom op de ouderavond.
En naar mijn idee is het onderwijs er niet beter van geworden. Tenminste als ik zie welke fouten kinderen uit groep 8 nog maken met taal en rekenen. Gisteren weer een berg kerstkaartjes van klasgenootjes. Pretige Kerst. Dat kwam zeker 3x voor.

Bibi, zeuren

School verzint allerlei activiteiten waar je maar geacht wordt te komen opdraven, waar je zelf ook werk voor moet verrichten en die je ook nog eens leuk moet vinden, anders zeur je. Maar als je ouders of je buurvrouw eenzijdig een activiteit verzint waar jij je programma voor moet omgooien, waar jij nog een inspanning voor moet leveren en waar jij misschien helemaal geen zin in hebt, ga je daar dan ook braaf heen zonder te zeuren?

Het gros van de kinderen wil maar al te graag naar het kerstdiner op school. Dat een kind vanwege een eerder aangegane verplichting verhinderd is en die enkeling die het vanwege een stoornis niet trekt vormt geen enkele bedreiging voor de feestvreugde. Waar is een school bang voor dat een enkeling niet komt? Zijn ze bang dat anderen dan ook massaal zullen afmelden, dus dat dat feest eigenlijk helemaal niet zo leuk is dat er zonder verplichting niemand meer komt? Of is het omdat ze dat kerstdiner wegschrijven onder onderwijstijd zodat leerkrachten er voor betaald worden omdat het ook voor hen kennelijk niet leuk genoeg is om zomaar op te komen draven?

skik

Tegeltje

Tegeltje

19-12-2014 om 13:15

Frikkengedrag

Is dat, om geen vrij te verlenen en nog te liegen ook. Hier een broer in het buitenland en voor zijn trouwerij kregen mijn kinderen (vo en bo) gewoon vrij van school. Niks aan de hand, klaar alweer. Van mijn werk ook geen enkel probleem natuurlijk. Dus wij hebben met zijn allen gezellig die bruiloft bijgewoond.
Het is zoals Galaatje zegt, sommige leerkrachten denken dat iedereen voor alles dat in ze opkomt in de houding moet springen. En Bibi, jkun je niet beter ook gaan werken? Je bent de verbinding met de praktijk op de meeste werkvloeren namelijk kwijt. Dan heb je gelijk minder tijd over om je blind te ergeren aan ouders die niet "leuk meedoen" op scholen. Sommige leerkrachten en ouders vergeten dat de leerplicht er voor de kinderen is en dat die niet uitgebreid kan worden tot de volwassenen.

bibi63

bibi63

19-12-2014 om 15:09

ach tegeltje

Ik weet niet welke conclusies jij trekt en waaruit, maar ik werk 'gewoon' 4 dagen per week..... dus die werkvloer is voor mij gewone kost.
En verder voor de duidelijkheid: ik ben het er zeker niet mee eens dat een (avond)kerstdiner op school verplicht gesteld kan worden. Dat is het ook niet en het is belachelijk als school dat zo stelt. En ik kan me best voorstellen dat er een goede reden kan zijn dat een kind niet kan. Simpel.
Ik reageerde op de posting van Karmijn. Wier kind school zonde van z'n tijd vindt en er niets leert. Dat ergert mij. Natuurlijk elk kind en volwassene is anders, dat snap ik, maar we kunnen niet per elk individuele kind of elk individuele volwassene iets anders verzinnen, onmogelijk. En uiteindelijk zal je als volwassene je brood moeten verdienen. Fijn als je een baan naar je zin vindt, pech als je een baan hebt dit je niet leuk vindt. Maar je zal toch je centen moeten verdienen, of niet soms...?
Bibi

Tegeltje

Tegeltje

19-12-2014 om 16:26

Bibi

Als je vier dagen werkt, dan weet je toch heel goed dat je gewoon vrije dagen kunt vragen voor familiefeesten?

Tegeltje

Tegeltje

19-12-2014 om 16:26

Ps

Dus ik reageerde op #41

Tegeltje

Een week vrij voor de bruiloft van een neef van je partner, ik geloof toch niet dat er veel CAO's zijn waarin dat gebruikelijk is...

Hanne.

Hanne.

19-12-2014 om 17:06

werknemer

Als werknemer kan je toch zelf bepalen voor welk doel je je vakantiedagen opnermt. Kan voor een weekje Spanje, maar ook voor de bruiloft van de neef van je partner. Al wil je een week vrij nemen voor de 1e communie van de kleindochter van de broer van de slager.

Extra vrije dagen zal je er inderdaad niet voor krijgen.

Barvaux

Barvaux

19-12-2014 om 22:02

nee Hanne

Dat kan echt niet in elk beroep, zomaar even een week vrij nemen wanneer jij wil. Bij de post krijg je geen vrij rond deze tijd. Mijn man moet zijn vakantie ook echt plannen, in sommige weken kan hij niet zomaar weg, mijn vader was vroeger buschauffeur en mocht ook niet weg wanneer hij wilde etc

Juno

Juno

19-12-2014 om 22:41

Klopt

Man krijgt geen vrij van 1 april tot 1 oktober en is niet vrij met Pasen en Pinksteren. Daarom is hij nu gezellig twee weken met de kerst vrij .

bibi63

bibi63

19-12-2014 om 23:19

Inderdaad

Ik kan ook niet zomaar vrij nemen. Dat moet ik plannen. Let wel plannen wbt werkzaamheden, deadlines enz. Ik kan dat niet zo aar plannen voor een familieactiviteit.
Bibi

amk

amk

20-12-2014 om 08:10

niet even vrij nemen

maar als ik bedenk dat ik een dag vrij wil voor de bruiloft van het buurmeisje van de nicht van mijn verzekeringsadviseur en het kan qua werk is dat geen probleem.

Denk je dat mijn kind een middag vrij mag zodat wij de boot kunnen halen voor onze eerste week vakantie samen in een kalenderjaar in de herfstvakantie gecombineerd met familiebezoek. Echt niet. Verplicht op school film kijken.

Juffie

Juffie

20-12-2014 om 08:29

Skik, totaal ot

"Of is het omdat ze dat kerstdiner wegschrijven onder onderwijstijd zodat leerkrachten er voor betaald worden omdat het ook voor hen kennelijk niet leuk genoeg is om zomaar op te komen draven?"

Ik snap de stelligheid waarmee je zomaar dingen over onderwijs beweert niet. Er klopt namelijk weer niets van:

Onderwijstijd is het aantal uren dat leerlingen onderwijs moeten volgen onder de verantwoordelijkheid van school. Excursies, een Sinterklaasfeest, ophokuren, enz. mag je hier als school ook onder laten vallen. Maar de hoeveelheid verplichte of ingeplande onderwijstijd heeft werkelijk niets te maken met de aanstelling van leerkrachten. Uren voor werk dat buiten schooltijd valt, dus spreekavonden, vieringen, enz. worden niet als overuren gezien, maar zijn ondergebracht in een jaartaak. Voor collega's in het basisonderwijs geldt trouwens meestal dat die uren totaal niet toereikend zijn: ga er maar vanuit dat de kerstviering voor de juf of meester liefdewerk oud papier betekent. Niets mis mee natuurlijk, maar om nou zo ongeveer het tegenovergestelde te beweren...

On topic ben ik het overigens met de meeste reacties eens. Een viering moet gewoon leuk zijn, niet iets wat voor problemen en vervelende spanning zorgt.

Tja en hier

Was de juf er zelf niet! Zij had vanwege een hobby al maanden iets gepland staan die avond en kon dus niet, dus hoezo verplicht?

bibi63

bibi63

20-12-2014 om 14:54

Eigen inbreng en verantwoording

Waar ik me nu heel erg over verbaas in dit draadje is dat de verantwoording en inbreng wbt onze eigen kinderen meer bij 'anderen' wordt neergelegd, dan bij de ouders zelf.
Toen man en ik 16 jaar geleden ouders werden, was het voor ons heel vanzelfsprekend, dat wij als ouders gingen bedenken hoe we e.e.a. gingen doen. Voor ons was dat een simpel gegeven, dat was onze verantwoording, onze beslissing en iets wat wij zelf moesten regelen en bedenken. We hebben een huishouden, er kwam een kind, we moeten geld verdienen om te kunnen leven, kind moet ergens opgevangen worden als we allebei tegelijkertijd werken, kind moet op een gegeven moment naar school (begin- en eindtijd) hoe regelen we dat, kind heeft veel vakantie. Er is wel eens een schoolreisje of uitvoering, er is tussendoor ook wel eens een dag dat er geen school is of eerder uit, kind gaat wellicht sporten, kind maakt speelafspraken en moet gehaald en/of gebracht worden, maar ook speelafspraken bij ons thuis enz. enz. enz. Ik heb nooit bedacht dat de overheid dat dan maar voor ons moest regelen en betalen en dat alles (o.a. school) zich maar moest aanpassen aan ons. We wísten het toch? Is toch onze verantwoording en ónze keus? Natuurlijk zijn er soms dingen lastig en/of kostbaar, maar ik begrijp werkelijk niet dat velen zich dat blijkbaar niet van te voren bedacht hebben, en bij elk lastigheidje de 'ander' ter verantwoording roepen.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.