Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan ik een bijscholing betalen voor een vriendinnetje van mijn dochter?

Peiling

Kan ik een bijscholing betalen voor een vriendinnetje van mijn dochter?
69 stemmen
80%
7%
13%

DaantjeDH

DaantjeDH

22-11-2024 om 16:34 Topicstarter

Meesje schreef op 22-11-2024 om 16:20:

[..]

Ja, het is dat TO al eerder meer berichten heeft geschreven. Maar ik vind het ook een vreemde post. Voor de vraag van TO is het vermelden van de website niet nodig. En ook niet de hele lofzang over hoe dankzij deze site geen bijles meer nodig is. Vervolgens een 16 jarige die zelf meldt graag bijles te hebben. Een dochter die dat aan haar moeder vertelt. Maar zowel dochter als moeder kennelijk niet op het idee komen de link van de website met de 16 jarige te delen. Maar in plaats daarvan een topic openen met link, kosten en positieve review.

Geef dat meisje gewoon de link en het laat het zichzelf aanmelden. Het is nota bene gratis.

Oh ik was me hier niet van bewust. Ik dacht handig voor anderen als ze nieuwsgierig zijn. En ik ben gewoon erg enthousiast over wat het voor mijn kinderen heeft gedaan. Verder is het helaas gewoon de realiteit. 

En -knip- is niet gratis, alleen een deel van de site.

Waarom niet gewoon vragen? Goh Marietje, Kees en Fien volgen bijscholing via X. 
Fien zei dat je wat moeite hebt met biologie en wiskunde. Wil jij toevallig voor deze vakken bijscholing via X? Zo ja dan regel ik dat.

En als ze vraagt of er kosten aan verbonden zitten kan je aangeven dat jij dat regelt.
Ik zie echt het nut er niet van in om te liegen of smoezen te bedenken.

letterlijk

Forum Moderator

Moderator

22-11-2024 om 16:47

Ik heb de link naar de website en de naam verwijderd in de berichten. Graag in algemene zin verder discussiëren, zonder de naam te noemen.

Even een zijspoor:
Als het onderwijs goed is, is bijles helemaal niet nodig.
Onze regering behandelt onderwijs alsof het een luxe is, in plaats van een investering die zich dubbel en dwars terug betaalt.Daarom hebben in Nederland te grote klassen en te weinig docenten, en worden tekorten verhuld door met de normen te sjoemelen (dus: onbevoegde docenten voor de klas te zetten).

Hopelijk denken mensen daaraan bij de volgende verkiezingen.

Bailey26 schreef op 22-11-2024 om 16:39:

Fien zei dat je wat moeite hebt met biologie en wiskunde. Wil jij toevallig voor deze vakken bijscholing via X? Zo ja dan regel ik dat.

En als ze vraagt of er kosten aan verbonden zitten kan je aangeven dat jij dat regelt.

Datzelfde dacht ik ook. Waarom smoezen verzinnen?  Het meisje is 16, geen zes, en ze is vertrouwd met jou. Vraag haar of je het haar mag aanbieden, dat ze jou er ook  een  plezier mee zou doen.  Ik zou wel tussen neus en lippen door vragen hoe ze denkt dat haar ouders erin staan. Dan is het aan haar om te zien of ze wat met die vraag doet. 

Welke oplossing biedt school eigenlijk aan?

Het kan toch niet dat elke ouder maar geld voor privé-les moet ophoesten terwijl school het eigenlijk zou moeten oplossen? En die kinderen zelf bijles of extra oefeningen moet aanbieden? Desnoods door een docent die in een ander jaar lesgeeft, uit oefeningen of testen uit het verleden, ...

Leuk en nobel idee om te betalen, maar straks staat heel de klas van je kinderen aan je deur voor een "gratis" account. Omdat school het vertikt degelijk les te geven / oplossingen te bieden voor zij die niet kunnen volgen.

De helft van die pubers hun jaar laten overdoen omdat docenten afhaken lijkt mij niet de bedoeling op school.

Ginevra schreef op 22-11-2024 om 15:38:

[..]

Niet te ingewikkeld over doen, dat dat afgeschermd moet worden of zo. Je vraagt na drie maanden of het goed bevalt en of ze door wil gaan. En dan zeg je iets vaags in de trant van dat jij het zakelijk af kan trekken en dat het je dus niks kost, of dat je man nog een tegoed van een medewerker over had die het niet meer gebruikt, zoiets.

De meeste 16-jarigen weten niet heel precies hoe de wereld werkt met dat soort dingen en nemen dat voor kennisgeving aan.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik zou het inderdaad niet afschermen, dat gaat echt te ver, maar ik zou het voorstel van Bailey26 opvolgen. Juist als er mogelijk wat weinig steun in het gezin is, bestaat de kans dat deze meid echt wel meer weet dan je denkt. Niet liegen, maar gewoon eerlijk zijn als ze er naar vraagt hoe dat bekostigd zou worden. 

het is allemaal een beetje persoons- en contextafhankelijk. 
Als ik kijk naar hoe ik zelf was op die leeftijd: als iemand me zou zeggen dat ze voor me betaalde, dan zou ik alle mogelijke smoezen en leugens verzinnen dat ik die bijles toch niet wilde. Ik zou heel overtuigend liegen dat ik het niet hoefde en niet wilde tot diegene het opgaf. 
dat is mijn kronkel, dat weet ik. 
Maar vandaar dat ik dus schreef wat ik schreef. Daar zit ongetwijfeld een stukje projectie in, dat klopt. 
als dit meisje ook zo is dan zou ik het zonde vinden als het daarop stukliep. Vandaar. Maar TO kan vast wel een beetje inschatten hoe dat zit. 

DaantjeDH schreef op 22-11-2024 om 15:11:

[..]

Ja, ze is 16 en hartstikke slim! De vraag is natuurlijk of ze het wel echt gaat gebruiken, want wat voor mijn kinderen werkt hoeft natuurlijk niet voor iedereen te werken. Maar het is gelukkig maandelijks opzegbaar. Verder bedankt voor de tips en je vriendelijke bericht! Verstandig inderdaad om er discreet mee om te gaan.

Iemand van 16 kan met een bijbaantje ook wel €14,- per maand verdienen.

Ik geef met deze post geen goede (ook geen slechte) raad, maar zeg alleen maar dat ik het harstikke chique vind dat jij dat voor haar wil doen. Het moet niet altijd via een nationale liefdadigheidsactie gaan.

Succes en dat de vriendin van je dochter er wel bij mag varen!

ik vind het heel lief van je. We weten natuurlijk niks van de ouders maar ik kan me voorstellen dat ze het wel lastig vinden als ze horen dat hij stiekem een vorm van bijles voor hun dochter geregeld hebben en betaald. Ook als ze zelf de financiële middelen niet hebben kan dat stiekeme voor hun juist heel ongemakkelijk zijn. Ook als de vriendin van je dochter aanvoelt dat ze het eigenlijk thuis niet mag benoemen en dus stiekem over moet doen kan dat heel ongemakkelijk zijn en zadel je haar misschien wel met iets heel lastigs op.
Hier dus geen volmondig ja. Ook geen volmondig nee

Marty1984 schreef op 22-11-2024 om 18:06:

Welke oplossing biedt school eigenlijk aan?

Het kan toch niet dat elke ouder maar geld voor privé-les moet ophoesten terwijl school het eigenlijk zou moeten oplossen? En die kinderen zelf bijles of extra oefeningen moet aanbieden? Desnoods door een docent die in een ander jaar lesgeeft, uit oefeningen of testen uit het verleden, ...

Leuk en nobel idee om te betalen, maar straks staat heel de klas van je kinderen aan je deur voor een "gratis" account. Omdat school het vertikt degelijk les te geven / oplossingen te bieden voor zij die niet kunnen volgen.

De helft van die pubers hun jaar laten overdoen omdat docenten afhaken lijkt mij niet de bedoeling op school.

Dat zijn een beetje de gevolgen van het onderwijsbeleid van de afgelopen 20 jaar, vrees ik.

haarklover schreef op 22-11-2024 om 21:36:

[..]

Dat zijn een beetje de gevolgen van het onderwijsbeleid van de afgelopen 20 jaar, vrees ik.

google maar eens op nahossers en maak er maar 40 van

duizel schreef op 22-11-2024 om 21:36:

ik vind het heel lief van je. We weten natuurlijk niks van de ouders maar ik kan me voorstellen dat ze het wel lastig vinden als ze horen dat hij stiekem een vorm van bijles voor hun dochter geregeld hebben en betaald. Ook als ze zelf de financiële middelen niet hebben kan dat stiekeme voor hun juist heel ongemakkelijk zijn. Ook als de vriendin van je dochter aanvoelt dat ze het eigenlijk thuis niet mag benoemen en dus stiekem over moet doen kan dat heel ongemakkelijk zijn en zadel je haar misschien wel met iets heel lastigs op.
Hier dus geen volmondig ja. Ook geen volmondig nee

Eens. Ik zou het ook aan die ouders voorleggen dat  hun dochter in de rats zit. En dan met de nodige diplomatie zeggen dat ik zo op hun dochter gesteld ben dat ik  met alle liefde en plezier bij zou willen springen als de financien een probleem zijn. En dan kun je eventueel gezamenlijk overleggen hoe je het vorm gaat geven.  We wonen nu eenmaal tegenwoordig in een land  met werkende armen, waar goed onderwijs en medische zorg niet meer voor iedereen vanzelfsprekend is. Als je dan iemand die  het minder getroffen heeft kunt helpen met een bedrag waar je zelf geen boterham minder kunt eten, krijg je daar zelf ook een goed gevoel van.  

Bailey26 schreef op 22-11-2024 om 16:39:

Zo zou ik het doen. Niks wegmoffelen en gewoon doen of het heel normaal is dat jij dit voor haar regelt omdat jouw kinderen er ook baat bij hebben gehad.

Niet groter maken dan het is, dat zou het alleen maar ongemakkelijk maken en dat is niet nodig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.