Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan ik een bijscholing betalen voor een vriendinnetje van mijn dochter?

Mijn zoon en dochter hebben vroeger allebei bijles gehad en dat vond ik eigenlijk veel te duur, maar het hielp wel, al vonden ze het eigenlijk vervelend om daar na schooltijd heen te moeten. Vooral voor vakken waar de docent op school gewoon incompetent lijkt te zijn en vakken die mijn kinderen gewoon heel moeilijk vinden was het waardevol. Toen kwam ik een website (-knip-) tegen met een soort online bijles, maar dan in de vorm van filmpjes en oefeningen en je kan er vragen stellen. Daar zijn mijn kinderen zo enthousiast over dat we zijn gestopt met bijles, omdat ze het eigenlijk nog fijner vonden dan bijles en het is ook nog eens veel goedkoper.

Nu vertelde mijn dochter vandaag dat een vriendin van haar echt heel erg veel moeite heeft met biologie en wiskunde en dat de docent voor biologie langdurig ziek is, waardoor ze voorlopig 1x per week les krijgt in plaats van 2x per week les. Dat meisje heeft er heel erg veel stress van, omdat ze bang is niet over te gaan als ze geen extra hulp krijgt. Ze vertelde dat ze graag bijles zou willen.

Ze heeft een lastige thuissituatie en ik ben bang dat er niet iemand is in haar gezin die bijles voor haar kan/wil aanschaffen en zelfs geen accountje voor die website.

Toen dacht ik: "Wat als ik gewoon een account voor haar betaal en dat ik net doe alsof ik dat gratis voor haar kon regelen, zodat zij de kans krijgt om op die manier haar achterstand in te halen? Het kost €14 euro per maand, dus dat is voor mij niet echt een probleem. 

Of vinden jullie dat ik het aan school moet vragen? Of op een andere manier moet regelen? Ik hoor jullie mening graag

PS: Dit vriendinnetje is al heel lang bevriend met mijn dochter, ze eet vaak mee en vraagt vaak om advies aan mij. We zijn best wel close. 

Peiling

Kan ik een bijscholing betalen voor een vriendinnetje van mijn dochter?
69 stemmen
80%
7%
13%

Wat lief. Ik denk dat het fijn is als je dit voor dat vriendinnetje kunt doen. Is ze oud genoeg om daar zelfstandig gebruik van te maken, en slim genoeg om dat niet aan de grote klok te hangen?
Ik denk namelijk dat dit soort gebaren gebaat is bij enige stilte. Ze hoeft het niet thuis te vertellen als dat niet nodig is (ik ken de situatie niet natuurlijk), en ook niet op school rond te bazuinen. Dat geldt ook voor jouw dochter, dat die niet op het schoolplein gaat rondvertellen dat haar moeder de bijspijkercursus van Marietje betaalt.

Edit: en ik zou niet weten waarom je dit met school zou moeten overleggen. Kan alleen maar gedoe van komen. Je doet gewoon alsof je nog een coupon had liggen voor een extra account en dat geef je aan Marietje.

Dochter hoeft het ook niet te weten, gewoon doen. 

DaantjeDH

DaantjeDH

22-11-2024 om 15:11 Topicstarter

Ginevra schreef op 22-11-2024 om 15:05:

Wat lief. Ik denk dat het fijn is als je dit voor dat vriendinnetje kunt doen. Is ze oud genoeg om daar zelfstandig gebruik van te maken, en slim genoeg om dat niet aan de grote klok te hangen?
Ik denk namelijk dat dit soort gebaren gebaat is bij enige stilte. Ze hoeft het niet thuis te vertellen als dat niet nodig is (ik ken de situatie niet natuurlijk), en ook niet op school rond te bazuinen. Dat geldt ook voor jouw dochter, dat die niet op het schoolplein gaat rondvertellen dat haar moeder de bijspijkercursus van Marietje betaalt.

Edit: en ik zou niet weten waarom je dit met school zou moeten overleggen. Kan alleen maar gedoe van komen. Je doet gewoon alsof je nog een coupon had liggen voor een extra account en dat geef je aan Marietje.

Ja, ze is 16 en hartstikke slim! De vraag is natuurlijk of ze het wel echt gaat gebruiken, want wat voor mijn kinderen werkt hoeft natuurlijk niet voor iedereen te werken. Maar het is gelukkig maandelijks opzegbaar. Verder bedankt voor de tips en je vriendelijke bericht! Verstandig inderdaad om er discreet mee om te gaan. 

Ik zou een leugentje vertellen. Goh ik kreeg een aanbod van drie maanden gratis - wil jij dat soms. En over drie maanden verder kijken.

DaantjeDH

DaantjeDH

22-11-2024 om 15:21 Topicstarter

MelMel schreef op 22-11-2024 om 15:18:

Ik zou een leugentje vertellen. Goh ik kreeg een aanbod van drie maanden gratis - wil jij dat soms. En over drie maanden verder kijken.

Ja, ook wel een goed idee, want dan hou ik de mogelijkheid open om op te zeggen als ze het helemaal niet wilt gebruiken. Maar wat als ze dan na 3 maanden verder wilt? Gewoon niks over zeggen? 

DaantjeDH schreef op 22-11-2024 om 15:21:

[..]

Ja, ook wel een goed idee, want dan hou ik de mogelijkheid open om op te zeggen als ze het helemaal niet wilt gebruiken. Maar wat als ze dan na 3 maanden verder wilt? Gewoon niks over zeggen?

Dan zeg je: dat ga ik voor je regelen. Hoe, dat hoeft je niet te vertellen.

DaantjeDH schreef op 22-11-2024 om 15:21:

[..]

Wel even checken of zij vanuit haar account eventuele betaalinformatie oid in kan zien, want als ze er via die weg achterkomt dat het anders zit, kan ze zich er juist ook lullig door gaan voelen. 

Wel heel lief dat je dit wil doen. Ik zou dit inderdaad zo discreet mogelijk doen, voor het meisje wel zo fijn. 

DaantjeDH

DaantjeDH

22-11-2024 om 15:33 Topicstarter

Miekje6 schreef op 22-11-2024 om 15:30:

[..]

Wel even checken of zij vanuit haar account eventuele betaalinformatie oid in kan zien, want als ze er via die weg achterkomt dat het anders zit, kan ze zich er juist ook lullig door gaan voelen.

Wel heel lief dat je dit wil doen. Ik zou dit inderdaad zo discreet mogelijk doen, voor het meisje wel zo fijn.

Ja, dat kan inderdaad misschien wel zo zijn. Dan vraag ik denk ik aan die medewerkers van -knip- of ze dat kunnen afschermen. Als dat niet kan. Hoe zou je het dan aanvliegen? 

Gewoon eerlijk aan haar vragen of ze dat wilt hebben. Of uitleggen dan mijn man zijn bedrijf dat regelt voor medewerkers en dat we er nog een aantal over hadden?  

DaantjeDH schreef op 22-11-2024 om 15:33:

[..]

Ja, dat kan inderdaad misschien wel zo zijn. Dan vraag ik denk ik aan die medewerkers van -knip- of ze dat kunnen afschermen. Als dat niet kan. Hoe zou je het dan aanvliegen?

Gewoon eerlijk aan haar vragen of ze dat wilt hebben. Of uitleggen dan mijn man zijn bedrijf dat regelt voor medewerkers en dat we er nog een aantal over hadden?

Niet te ingewikkeld over doen, dat dat afgeschermd moet worden of zo. Je vraagt na drie maanden of het goed bevalt en of ze door wil gaan. En dan zeg je iets vaags in de trant van dat jij het zakelijk af kan trekken en dat het je dus niks kost, of dat je man nog een tegoed van een medewerker over had die het niet meer gebruikt, zoiets.

De meeste 16-jarigen weten niet heel precies hoe de wereld werkt met dat soort dingen en nemen dat voor kennisgeving aan.

DaantjeDH

DaantjeDH

22-11-2024 om 15:40 Topicstarter

Ginevra schreef op 22-11-2024 om 15:38:

[..]

Niet te ingewikkeld over doen, dat dat afgeschermd moet worden of zo. Je vraagt na drie maanden of het goed bevalt en of ze door wil gaan. En dan zeg je iets vaags in de trant van dat jij het zakelijk af kan trekken en dat het je dus niks kost, of dat je man nog een tegoed van een medewerker over had die het niet meer gebruikt, zoiets.

De meeste 16-jarigen weten niet heel precies hoe de wereld werkt met dat soort dingen en nemen dat voor kennisgeving aan.

Ontzettend bedankt. Soms heb je gewoon even bevestiging nodig dat je ergens verstandig aan doet of niet. Denk dat ik mijn hart gewoon laat spreken.

Of haar tippen dat het bestaat? Als ze 16 is en slim neem ik aan dat ze zelf in staat is zich aan te melden als ze daar behoefte aan heeft.

Kun je altijd aangeven dat je via je werk oid een betaald account kunt openen mocht ze niet toekomen met het gratis account.

Heel lief dat je dit wil doen, maar ik zou niet gaan liegen over een bedrijf dat het zou betalen of kan aftrekken. Welk bedrijf betaalt er nu bijlessen voor kinderen van medewerkers? Een zestienjarige weet misschien niet van de hoed en de rand, maar is ook niet achterlijk. 
En verder is enige discretie waarschijnlijk wel zo handig. Dit soort dingen hoeven niet het schoolplein over. Ik mag hopen dat je je kinderen dit soort dingen hebt bijgebracht.

School hoef je overigens niks te vragen. Die zijn hier geen partij in. Het is een gift van jou aan haar. Als je haar een doos chocola geeft of haar meeneemt op een uitje, hoef je daar ook geen toestemming voor te vragen van school. En informatie over de financiële situatie van het gezin zal de school jou toch niet geven, mag ik hopen. 

maak je nou reclame?

Roos57 schreef op 22-11-2024 om 16:05:

maak je nou reclame?

Ja, het is dat TO al eerder meer berichten heeft geschreven. Maar ik vind het ook een vreemde post. Voor de vraag van TO is het vermelden van de website niet nodig. En ook niet de hele lofzang over hoe dankzij deze site geen bijles meer nodig is. Vervolgens een 16 jarige die zelf meldt graag bijles te hebben. Een dochter die dat aan haar moeder vertelt. Maar zowel dochter als moeder kennelijk niet op het idee komen de link van de website met de 16 jarige te delen. Maar in plaats daarvan een topic openen met link, kosten en positieve review. 

Geef dat meisje gewoon de link en het laat het zichzelf aanmelden. Het is nota bene gratis.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.