kleutermoeder
22-03-2010 om 22:36
Kan ik deze boze brief afgeven? (lang)
Kan dit zo? Ik heb het even gehad en vertrouw mijn gevoel voor humor niet meer zo.
"Geacht schoolbestuur,
Uw laatste brief over het paasontbijt schoot mij in het verkeerde keelgat.
Na de extra ouderactiveiten dit jaar bij het begin en einde van elk project waarvoor ik vrij moet nemen om erbij te kunnen zijn, de verandering van schooltijden waardoor ik een uur per week minder kan werken (vindt mijn baas erg leuk!), de overblijf die mogelijk in 3 jaar tijd 3 keer zo duur wordt, de feestweek waarbij ik eerder vrij nam om de sponsorloop te bekijken waarbij bleek dat de sponsorloop een half uur eerder begonnen was zodat ik alleen het laatste staartje mee kon maken, leuke groep 5 opdrachten die thuis niet zelfstandig gemaakt kunnen worden (zoek uit wat dit ingrediënt is en maak er een leuke presentatie van), het verplicht fruit eten met nieuwe brooddoos, is de verandering van een gezamenlijk door de ouderraad georganiseerd paasontbijt naar het maken van een paasontbijt voor een ander kind de druppel.
Waarom moet ik op zoek naar krentenbollen, leuke paasversieringen, broodbeleg dat we niet hebben, een papieren bord (er zitten er 20 in een pak, ik heb er maar twee nodig) en dat 's morgens vroeg leuk op een dienblaadje rangschikken (voor 2 kinderen) en dan op de fiets (ziet u het voor u) naar school vervoeren? Ten eerste zie ik het nut van het paasontbijt niet in, want het heeft niets met schoolwerk te maken. Als het georganiseerd wordt omdat het leuk is, dan moet ik u teleurstellen. Ik krijg waarschijnlijk twee kinderen thuis die mopperen dat ze niet hebben gekregen wat ze lekker vinden (mijn dochter heeft uit voorzorg al opgeschreven dat ze geen kaas lust, want ze vindt maar enkele soorten kaas echt lekker). Daarnaast wil je als ouder het beste voor je kind wat ervoor zorgt dat de gemiddelde ouder er echt werk van maakt en geld uitgeeft om niet voor de andere ouders onder te doen. Hebben we geen ouderraad die dit soort dingen organiseert? Is de ouderbijdrage te weinig? Volgens mij is het goedkoper om 1 groot pak hagelslag te kopen dan 20 kleintjes, dus is het in totaal niet goedkoper, maar zijn de kosten anders verdeeld.
Kortom, ik doe niet mee aan het paasontbijt op deze manier."
Nasha 1st
22-03-2010 om 22:48
Tja
ik weet niet of ze hier humor in gaan zien....ik zag het in ieder geval niet....Ik begrijp je frustratie....bij de jongste 2 op school wordt het door de ouderraad gedaan en die koopt ook alles in inderdaad...bij oudste op school hebben ze paaslunch en daar wordt gevraagd (!) of je iets mee wilt geven. Geen verplichting dus....
Wat wil je er mee bereiken?
Chippie
22-03-2010 om 22:51
Veel te agressief
Het is een brief aan de directeur. Het is niet een bericht op het OO forum. Ik vind de brief veel te agressief. Ik zou op een veel rustiger manier de nadelen van het paasontbijt onder de aandacht brengen.
Je moet nog een hele tijd met de directeur, de school, de ouderraad door één deur.
Ik vind je opsomming van zaken die niet goed gaan akelig. Zeer vanuit je zelf geredeneerd. De school organiseert leuke activiteiten. Jij wilt daar graag bij zijn (logisch), maar dit is niet verplicht. Jij moet er vrij voor nemen. Wiens probleem is dit dan? Je opmerking dat je een uur minder kunt werken, komt op mij zielig over. Verandering van schooltijden wordt nooit 'zomaar' beslist. Er is een grondige afweging aan vooraf gegaan. Blijkbaar is daar iets uitgekomen wat de voorkeur heeft van de meerderheid maar net iets minder aansluit bij jouw situatie.
kleutermoeder
22-03-2010 om 22:52
Wat ik wil
Beste Natasha,
Ik wil dat ze weten dat ik het onzin vind en het liefst ook dat het niet door gaat. En verder dat ze eerst nadenken voordat ze nog meer nieuwigheden verzinnen waar ik voor op draai.
Chippie
22-03-2010 om 22:56
Schoolbestuur?
Je wilt de brief naar het schoolbestuur sturen? Sorry, maar die houden zich echt niet bezig met paasontbijten. Onder een schoolbestuur hangen al gauw 4 tot 10 scholen.
Nasha 1st
22-03-2010 om 23:09
Het is nasha
maar dat maakt niet uit....persoonlijk zou ik de brief niet op deze manier naar het schoolbestuur (of bedoel je de schooldirecteur?) sturen.....Ik denk niet dat je daar vrienden mee maakt, daarbij vang je met stroop meer vliegen dan met azijn.....En het azijn druipt van je brief af.....Redeneer altijd van uit jezelf (ik merk, ik voel, ik zie.....) en ga nooit zo de aanval in....je moet nog een poosje (kleutermoeder, dus ik neem aan dat je kind in de kleuterklas zit)....Ikzelf ben ook niet bij elke activiteit aanwezig....dat is nu eenmaal zo.....soms baal ik daar weleens van, maar het is mijn keuze om te blijven werken met de kinderen....daar kan ik school niet voor verantwoordelijk stellen en ze kunnen ook niet met alle werkenden rekening houden....
Haal een doos kaasstengels voor het paasontbijt en leg die leuk op een bordje met een paasservet.....klaar.....
Marjoleine64
22-03-2010 om 23:10
Ik begrijp het wel
maar het schoolbestuur is niet de plek om te klagen. Dit soort activiteiten wordt meestal door de ouderraad (samen met de leerkachten?) georganiseerd. En ja, je wordt als ouders vaak voor een voldongen feit gesteld. Er wordt wel van je verwacht dat je meedoet, en voor je kind is het ook niet leuk als je er niet bij kan zijn. Ik heb ook vaak lopen mopperen of ze dit soort dingen (zoals paasfeest, en dan de middag vrij) niet wat eerder kunnen aangeven, dan kan je er als ouder rekening mee houden. Maar nee, vandaag hoorden we dat ze inderdaad volgende week donderdagmiddag vrij zijn. Dan pas kan dus ook de BSO iets gaan regelen...
Ik heb overigens vaak genoeg gehoord van mijn kids dat er ouders zijn die zich bij de aan te leveren maaltijden (kerst, pasen) er behoorlijk vanaf maken met gewoon een pak poffertjes of zo. Of zelfs (in overleg) niets doen, omdat ze echt onmogelijk kunnen komen (eigen zaak).
En chippie, ik vind het te makkelijk om te zeggen dat een verandering van schooltijden wel door de meerderheid goedgekeurd zal zijn. De meerderheid van wat? Van het handjevol ouders in de ouderraad? Of de 2 in de MR? Ook bij ons is dit gebeurd, en werd het meegedeeld aan de ouders. En voor sommige ouders kan dit heel vervelend uitpakken.
Marjoleine
kleutermoeder
22-03-2010 om 23:24
Achtergrondinfo voor chippie
De school is gefuseerd met een andere school. Dat er dan veel dingen veranderen is te verwachten, maar dit paasontbijt is de druppel, zeker als het briefje aankomt een dag nadat aangekondigd wordt dat de schooltijden per volgende jaar echt veranderen (dus werkproblemen) en of we het erg vinden dat de overblijf 3 a 3.5 euro per keer gaat kosten per kind (nu nog 2 euro per keer).
Mijn vraag is dus: Ik ben boos vanwege de opeenstapeling van voor mij ongunstige dingen, maar weet niet of ik iets kan veranderen en zo ja, hoe (dat schoolbestuur zal ik er maar buiten laten...).
Chippie
22-03-2010 om 23:35
Kleutermoeder
Het gaat dus niet om dat paasontbijt maar om de veranderende schooltijden en de verhoging van de overblijfkosten. Maar je propt al je frustratie nu in een paasontbijtje. Dus mensen (OR, leerkrachten en een kleuter zonder ontbijtje) die aan de eerste twee dingen weinig kunnen veranderen, krijgen jouw frustratie nu voor hun kiezen.
Als je jouw mening wil meegeven over schooltijden en overblijfkosten en overige veranderingen als gevolge van de fusie dan lijkt mij de oudergeleding van de MR de aangewezen weg.
Al zou ik je ook adviseren om zaken in proportie te zien; je hebt nog een half jaar om een oplossing te vinden voor het feit dat je één uurtje minder kunt werken met de nieuwe schooltijden. Wel vind ik dat dergelijke besluiten goed gecommuniceerd moeten worden.
Dat paasontbijtje heeft helemaal niets met de fusie van de scholen te maken. Als het gaat om het paasontbijtje dan kun dat waarschijnlijk wel bij de OR droppen.
Feit blijft dat je met deze brief weinig bereikt. Met een vriendelijke brief bereik je veel meer.
Chippie
22-03-2010 om 23:38
Paasontbijt-voor-een-ander
Even terzijde (het is niet de kern van het probleem). Het lijkt mij ook vreselijk zo'n paasontbijt-voor-een-ander. Niet omdat ik er voor opdraai maar om het probleem dat de één een mooiere paasontbijtdoos krijgt dan de ander etc.
reina
23-03-2010 om 07:07
Kleutermoeder
Het schoolbestuur houdt zich niet bezig met paasactiviteiten etc. Daarvoor zou ik bij de leerkracht en de ouderraad klagen, maar op een wat minder onvriendelijke toon en wat concreter, deze woordenbrij is te veel en te duidelijk geschreven in een boze bui. Wees to-the-point (zelf lees ik boze-bui-brieven later, als iki niet boos meer ben, altijd even door en schrap dan de helft weer, wordt het veel duidelijker van.) Voor dit jaar is het al besloten, maar volgend jaar is het weer Pasen ..(vergeet daarbij niet dat er ook ouders zijn die dit wel leuk vinden, dus niet alleen jouw mening zal meegenomen worden in hun besluit).
Wb de veranderende schooltijden zou ik bij de MR aangeven dat je bezwaar hebt, weet je de achtergronden van deze beslissing?
ayla
23-03-2010 om 08:44
Hier al jaarennnnn
Hier hebben ze al jaren een paasontbijt-voor- een –ander. Groot succes vooral met de maak-een-kerstgedachte-voor een ander. De kinderen vinden het geweldig vooral onmdat ze het toch niet zelf hoeven te doen want alle moeders regelen het. Met kerstmis hadden wij vorig jaar ene prachtig kunstwerk in elkaar geknutseld voor het andere kindje. Wat kreeg dochter, een gekochte kerstkaart waar moeder opgeschreven had: een fijne kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar. Dochter interesseerde het helemaal niets, dat kindje was meteen haar nieuwe hartsvriendin. Met Pasen was ik wat slimmer, oa vanwege dochter haar dieet heeft de leerkracht de loting wat gestuurd zodat dochter haar naam getrokken werd door de dochter van vrienden van ons en vice versa. Samen met vriendin hebben wat dingetjes gekocht, ik heb alle dieetspullen aan vriendin gegeven en de kleuters waren helemaal gelukkig want ze kregen precies wat ze mochten en lekker vonden.
Ach ik vind het niet zo erg
Ilva
23-03-2010 om 09:07
Waarom geen gesprek
Waarom ga je niet gewoon in gesprek met bijv. de directeur. Hij/zij zal je (graag) te woord staan denk ik. Misschien kan je zelf in de ouderraad gaan zitten om een ander geluid te laten horen. En ga je naar de vergaderingen van school. Bij ons op school zijn er vaak meer leraren dan ouders. Er worden dan beslissingen genomen en als je als ouder bezwaar hebt kan je dat daar zeggen. Maar goed, veel ouders gaan er nooit naar toe, maar klagen wel. Maar, bij ons op school tenminste, is de directeur altijd bereid om ouders aan te horen. Maar die brief lijkt me geen goed idee. En daarbij (niet alle punten hoor) maar kinderen kosten gewoon heel veel tijd. Soms is dat leuk maar soms ook niet.
Marie E
23-03-2010 om 09:16
Misschien even afkoelen
Je bent behoorlijk gefrustreerd over allerlei zaken... begrijpelijk! Maar misschien kun je een week of wat wachten voordat je dit allemaal op het bord legt van het schoolbestuur (dat je zal terugverwijzen naar de leerkracht/or). Ga als je frustratie wat gezakt is, eens praten met de directeur. Je bent vast niet de enige ouder voor wie dit allemaal te veel is.
Succes!
rodebeuk
23-03-2010 om 09:21
Kleutermoeder
je frustratie is heel herkenbaar.
het wordt je gewoon allemaal even te veel.
Zo te lezen heb je ook kinderen in een hogere klas, dus je draait wel al een tijdje mee in het school-wereldje. Maar die ultieme les van overgave, resignatie en heel, heel zorgvuldig kiezen waar je je druk over maakt heb je nog niet of niet voldoende geleerd.
Gooi die brief in de prullenmand, ga in de zon zitten (al dan niet met een wijntje) en adem diep in en diep uit.
Schrijf daarna je ongenoegens uit op papier en maak keuzes. Hierboven is al aangegeven dat de verschillende veranderingen bij verschillende gremia liggen en dat het dus zinloos is om met één boze brief te gaan klagen.
Je ongenoegen is overigens uiterst herkenbaar, ik heb me ook al menig maal verwonderd over wat ze op school allemaal bedenken. Dan stond ik vloekend oase en kersttakjes te kopen voor het kerststukje, gelukkig ook voor het buurmeisje waardoor mijn tijdsinvestering dubbel rendeerde...
Maar ik zou je gunnen dat je wat meer het onderscheid kunt maken tussen de punten waar je echt tegenin wilt gaan (en dan niet alleen maar met medestanders onder de andere ouders, als het echt zo erg is moet het geen probleem zijn om die te vinden) en de punten die je gewoon kunt laten gaan.
Tarole
23-03-2010 om 09:24
Kleutermoeder
Ik denk dat je teveel zaken hebt opgekropt en die nu in een keer in je brief naar buiten brengt. Dat werkt over het algemeen slecht. Misschien is het handig om jouw belangrijkste probleem eerst aan te kaarten. D.m.v. een brief of door het direct aanspreken van de directeur. Wanneer je de volgende keer wat betreft kleinere zaken eerder aan de bel trekt loopt het allemaal niet zo hoog op. Sterkte!
Hanne.
23-03-2010 om 09:26
Niet verstandig, maar snap het wel
Ik denk ook niet dat het verstandig is om de brief te versturen, maar ik snap je frustratie wel.
Bij mijn kinderen op school zijn ze ook goed in het organiseren van allerhand 'leuke' activiteiten, waar je als ouder geacht wordt of aanwezig te zijn, of thuis iets voor te regelen.
Op zich is dat nog niet zo erg, ware het niet dat ze de activiteiten vaak groeperen (deze week alleen al 3 dingen waar het 'gewaardeerd' wordt als ouders komen), en bovendien wordt het vaak ook nog eens erg kort van te voren aangekondigd. Vrijdag horen dat je op maandag iets mee moet nemen is tijdtechnisch soms best onhandig. En als ik op maandag hoor dat ik op vrijdag ochtend ipv vrijdag middag 'moet' verschijnen is ook niet altijd met m'n werk te regelen.
Toch ben ik altijd huiverig om m'n mond open te trekken. Deels omdat veel dingen met het combineren van werk en kinderen te maken hebben, en dat dat feitelijk niet het probleem van school is. Toch moet ik altijd denken aan de (wijze) woorden van een vriend van me. "Een school is er niet voor de werkende ouders, maar het zijn wel je klanten, dus je zou er best rekening mee kunnen houden." Ik denk dat daar wel grond van waarheid in zit.
ps: samen ontbijten mag van mij ook worden afgeschaft. Onder het mom van 'ontbijten is gezond' heb ik m'n kind nog nooit zo vaak zonder ontbijt naar school gestuurd. Om'm vervolgens terug te krijgen met buikpijn, want hij heeft zo veel gegeten...Tja als je dan zo nodig de opvoedkundige taken over wilt nemen neem ze dan allemaal over.
Moek
23-03-2010 om 09:56
Reacties van andere ouders
Het is ook niet zo simpel allemaal. Als je altijd werkt onder schooltijd, kan je ook nooit de dames en heren naar bieb, schooltuin of weet ik veel wat vervoeren. "Ja, zo komt het wel steeds op dezelfden neer hè" krijg je dan te horen. Inderdaad ja. Wij liepen vroeger gewoon, want ouders met auto's had je nog niet zoveel en de school liet het wel uit zijn hoofd om vaker dan één keer per jaar (en dan nog buiten werktijd) assistentie te vragen. Eén keer per jaar vind ik ook wel genoeg eigenlijk.
Tango
23-03-2010 om 10:13
Begrijp het ook wel
Ik begrijp ook wel wat je bedoelt, kleutermoeder. Als ik zo vaak als bij jullie op school aanwezig moet zijn bij activiteiten zou ik ook gaan klagen. En natuurlijk kun je zelf kijken wanneer het wel en niet uitkomt, maar ja dan stel je je kind natuurlijk weer teleur als je niet komt.
De brief zou ik zo niet versturen, maar wel eens binnen stappen bij de directie over een paar dagen, als je ergste woede gezakt is, om dit te bespreken.
Het paasontbijt verhaal kun je misschien beter met de juf van de betreffende klas bespreken. Misschien zijn er meer ouders die dit lastig vinden en kan er gezamenlijk een oplossing gevonden worden. Ik ben het overigens met je eens dat het handiger en eerlijker is om een ontbijt voor de hele groep te organiseren. Hier wordt dat ook gedaan voor de hele school.
En hier ook niet na elk thema een inloopavond, toevallig vorige week de eerste pas. Sponsorloop was hier vrijwillig en in het weekend. Valt hier dus errug mee in vergelijking bij jouw school.
vlinder72
23-03-2010 om 11:20
Tip overblijfkosten
Bij ons op school ging de kosten voor het overblijven van 1 euro naar 3,50 per keer. En dat alleen omdat het uitbesteed werd aan een organisatie. Verder veranderde er voor de kinderen niets. Boos dat ik was. En ik niet alleen. Wat heeft iedereen gedaan? Bij alles wat mis ging met overblijven direct schriftelijk klagen. Want tja, bij 1 euro heb ik geen eisen maar bij 3,50 euro per kind wel. Het heeft geholpen want na 1 schooljaar is de organisatie er weer uit gegooid en is het overblijven weer zoals vanouds. Wij krijgen voor pasen trouwens een lijstje met daarom wat je mee moet geven voor de paaslunch. Ik hoop altijd op iets makkelijks en geen hartige soesjes of zo. Mijn kinderen zouden een ontbijt wel leuk vinden. Ik zou dan onze tweede wel eerst even iets laten eten omdat hij anders zou omvallen. Verder zou ik gewoon een en ander in een broodtrommel doen. Eventueel een bordje meegeven. En ik zou het niet eens van papier doen maar gewoon een normaal bord. Dat bord kan ze toch wel weer mee terugnemen?
Moppeke
23-03-2010 om 11:43
Heerlijk
Ik heb met genoegen je frustraties gelezen, en ik kan me er alles bij voorstellen. Echt.
Maar zou je deze brief sturen, dan kom je niet alleen over als een gefrustreerd konijn, maar men zal je brief niet zo serieus nemen als dat jij zou willen.
Je grijpt nl. het paasontbijt aan om meer dingen op een grote hoop te gooien. Niet handig.
Je kunt je brief prima versturen, maar beperk je tot de kern, het paasontbijt. En wat ook goed werkt: klaag niet alleen maar draag ook een oplossing aan. Dat doe jij ook, maar meer in een suggestie. Maar ze mogen best weten hoor, dat je het onzin vindt en waarom. Ja en amen knikken en je kapot ergeren kan ook, maar een nette brief is dan wellicht wel zo sjiek
Ik hoop dat je resultaat krijgt!
Nick de vierde
23-03-2010 om 12:12
En ik
kan me heel goed voorstellen dat je baalt! De lijfeigenschap uit de middeleeuwen is afgeschaft. Niemand kan jou dus verplichten om gratis werkzaamheden te verrichten. En de school is er wél voor werkende ouders! Waarom? Omdat nu eenmaal de meeste ouders werken. Of ze dat wel of niet willen doen, daar gáát de school helemaal niet over. Je hebt volkomen gelijk, de meeste scholen en ook de jouwe, doen aan uitbuiting van ouders. Overal gratis gebruik maken van jouw tijd en inspanning. Kan niet. Jij vraagt ook niet aan de juf of zij even bij jou een keer een lunch voor je kind komt verzorgen, omdat die dat zo leuk zou vinden....
Maar nu die brief. Die gaat dus niks opleveren. Beter is: onderduiken voor dat paasontbijt. Dus doen wat hier al werd gesuggereerd: je er met een Jantje van Leiden afmaken, krentebol in plastic zakje, servetje erbij proppen, klaar. Stond er dat het een plastic bordje moest wezen? Sorry, sorry, geen tijd.....
De andere "diensten" doe je gewoon niet. Gewoon niet reageren is het beste. Tegen die verhoging van het overblijfgeld zag ik een aardige suggestie: schriftelijk klagen, klagen, klagen. Dat je voor 3,50 verwacht....enz. enz. Maar dat moet je wel met een heel stel ouders doen, anders sta je bekend als "moeilijk". En schoolpersoneel regeert graag. Dat zijn ze zo gewend met de kinderen en velen proberen het ook met de ouders. Dus vaak houden ze niet van protesterende types. Ook een mogelijkheid is misschien het niet meer betalen van de ouderbijdrage omdat het je anders te duur wordt... Of inderdaad zoals anderen al suggereerden een nette brief schrijven waarin je 1 of 2 punten waar je echt gek van wordt naar voren brengt. Met misschien oplossingen die op andere scholen zijn gevonden (ben je met wat informeren zo achter) zodat ze niet hun handen in de lucht kunnen gooien en roepen "kan niet anders". De dure overblijf hoeft bijvoorbeeld niet. Een continuerooster kan ook.
Rafelkap
23-03-2010 om 12:49
Niet zoveel moeite
Ik vind het allemaal wel wat overtrokken hoor. Wij hadden ook vanochtend een paasontbijtje. Heb zoon zelf laten versieren (deksel van schoenendoos, die dingen gooi ik gewoon niet weg), hoezo een bordje, hoezo de mooiste/beste van de klas maken? Hagelslag kan je evt ook in kleine pakjes kopen, smeer je alleen boter op het broodje. Zoveel werk is het niet, een paar extra dingen op het boodschappenlijstje. En zoveel ruimte neemt het ook totaal niet op de fiets.
Je had die gezichtjes moeten zien in de klas (maar daar had jij natuurlijk geen tijd voor!)
Kortom, ik denk dat je gewoon overspannen bent
ChrisH
23-03-2010 om 12:50
Paasontbijt uitbuiting van de ouders?
Tjonge, jonge, het paasontbijt is 'uitbuiting van de ouders' lees ik hierboven. Allemachtig waar gaat dit helemaal over?
Een school opereert niet los van de gemeenschap waar hij in staat, ook niet als deze wordt bevolkt door werkende ouders. Ik heb nog nooit gehoord van een school die ouders verplicht om mee te doen aan schoolactiviteiten, dat is altijd een keuze.
Nick numero 4, wees maar blij dat je niet meer in de Middeleeuwen leeft, want toen was er helemaal geen school voor je kinderen.
On topic: die brief kun je natuurlijk niet zo versturen. Veel te warrig, te agressief van toon en te veel onderwerpen op een kluitje. Ik zou trouwens helemaal geen brief sturen, maar de OR laten weten wat je vindt van de huidige vorm van het paasontbijt. Zij kunnen het weer doorspelen aan het team.
Chris
Primavera
23-03-2010 om 13:18
Gewoon vriendelijk doch beslist voor de 'eer' bedanken
Bij de oudste heb ik als snel geleerd om gewoon voor dit soort zaakjes te bedanken. Je bent als ouder niet verplicht om allerlei dingen voor school te doen en dus doe ik die ook niet. Geef gewoon een briefje dat je helaas niet in staat zult zijn om een paasontbijt te verzorgen, maar jouw kind 's ochtends gewoon ontbijt krijgt en dus het bordje dat anders voor hem/haar bestemd zou zijn wel naar het andere kindje toekan.
En als er andere ouders/juffen zijn die op te merken dat dat helemaal niet zoveel werk is, dan kunnen zij dat 'helemaal niet zoveel werk' er vast wel even bij doen. Klaar, windt je er niet over op, maar hou voet bij stuk.
Gek genoeg als één ouder eenmaal de moed blijkt te hebben om gewoon uit te spreken dat zij hier niet meer aan mee wenst te doen blijkt vaak twee derde van de klas te volgen en dàn pas wordt er overwogen om de zaak misschien toch eens anders te organiseren.
School is er om kinderen de leerstof bij te brengen niet om ouders bezig te houden met allerhande karweitjes die iemand die kennelijk niks anders te doen heeft wel een leuk idee lijken. En ja school heeft wel degelijk rekening te houden met werkenden. Kinderen hebben schoolplicht en volwassen hebben de plicht om zich op een één of andere manier in hun eigen onderhoudt te voorzien en dat is meestal door werk. Ouder zijn betekent echter niet dat je de verplichting hebt om freubeltjes voor school te moeten maken, dat hebben een aantal scholen verzonnen en als ouder heb je het recht om daar niet aan mee te doen.
Groeten Primavera
amk
23-03-2010 om 13:20
Rafelkap
fijn dat je bij een ander in de portomonee kunt kijken.
Hagelslag in kleine pakjes is duur!! Zeker als je de rest van die pakjes weg moet gooien omdat niemand in je gezin of verdere omgeving het eet. Eten in een schoenendoos serveren vind ik niet acceptabel. Mijn dochter zou het niet mogen opeten. Daarbij weet ik niet hoe de hygiene bij anderen is er is bij dit soort dingen geen enkele controle op. Ben ook geen fan van amateur buffetten idd.
Zoveel werk is het niet, nou ik ben al blij dat we optijd op de fiets zitten en alle andere dingen die ik veel belangrijker vind in de week kunnen proppen zonder dat we op ons tandvlees moeten lopen. En dan heb ik nog maar 1 kind. Kun je nagaan als het er meer zijn.
Nick de vierde
23-03-2010 om 14:05
Prioriteiten
"dan vind ik toch dat je je prioriteiten verkeerd stelt." Het probleem is, dat school op deze manier mijn prioriteiten stelt. Welke prioriteiten goed zijn om te stellen en welke verkeerd, maak ik dolgraag zelf uit. Net zoals iedereen.
amk
23-03-2010 om 14:31
Didi
"Hoe erg is het om bij de weekboodschappen alvast een pak hagelsag en wat andere dingetjes in je karretje te gooien ..."
wel als ik daardoor boven mijn budget boodschappen moet gaan doen die ik verder niet gebruik en dus weggooi.
Net als Nick bepaal ik graag zelf wat mijn prioriteiten zijn, dat hoeft de school niet voor mij te doen. Specifiek over voeding, en de verspilling daarvan, nadenken is daar een onderdeel van.
Ook ik ben alleenstaande moeder en ja ik KAN voor dit soort dingen wel tijd vrij maken, maar ik WIL het niet als ik het opgedrongen krijg. Dan word ik recalcitrant en gaat mijn kont tegen de krib. Net als bij dochterlief overigens, ze heeft het niet van vreemden.
Bastet
23-03-2010 om 14:58
Chris h
'Ik heb nog nooit gehoord van een school die ouders verplicht om mee te doen aan schoolactiviteiten, dat is altijd een keuze.'
Niet mee eens,in het geval van zo'n paasontbijt ontkom je er niet aan om je kind iets mee te geven,anders zit een ander kind zonder.....
Maylise
23-03-2010 om 15:04
Bastet
Primavera's oplossing kan natuurlijk ook: van te voren aankondigen dat jouw kind thuis eet & geen ontbijt meegeven en het ontbijt voor jouw kind naar het andere kind laten gaan. Vind ik wel een goed idee.
Maylise
(gelukkig hier op school geen individuele paasontbijtjes maar een gezamenlijk ontbijt waarvan de inkopen dit jaar in elk geval door de ouderraad worden gedaan)
Maylise
23-03-2010 om 15:14
Paasontbijt
Als ik zou willen heb ik echt wel de tijd om individuele ontbijtjes te maken voor de hele klas. Alleen dan gaat die tijd wel ten koste van wat anders. En ik bepaal graag zelf waar ik mijn tijd aanbesteed.
Bovendien vind ik het onlogisch: 28 kinderen in een klas bijvoorbeeld. Dat betekend 28 verschillende ontbijtjes waarvan je per ontbijt minstens 15 à 30 minuten kwijt bent met inkopen doen, versieren van materiaal en het ontbijt maken. Dat komt neer op tussen de 7 en 14 uur in totaal voor een hele klas. Dus de ouders van deze klas zijn gezamenlijk in elk geval tussen de 7 en 14 uur kwijt met het voorbereiden van het ontbijt. Voor een school met 8 groepen kan je vervolgens dit x8 vermenigvuldigen. Dus tussen de 56 uur en de 112 uur voor een school met groepen.
Andere oplossing is dat de ouderraad het ontbijt organiseert. Zij doen gezamenlijk inkopen voor de hele school en 's ochtends kunnen de kinderen (met uitzondering van de kleuters misschien) zelf het ontbijt voorbereiden. Laat het ritje naar de makro, de inkopen doen en vervolgens terugbrengen naar de school op maximaal 3 uur staan (en dat is best ruim gerekend). Daar komt dan het voorbereiden in de klas nog bij (wat de leerlingen zelf kunnen doen) van maximaal 1 uur per klas ongeveer. Kortom dan ben 3 uur kwijt met inkopen en in totaal 8 uur met voorbereiden (8 groepen x1 uur) dus 11 uur in totaal voor de hele school.
Het lijkt mij duidelijk welke oplossing het meest efficiënt is. Voor de kinderen maakt het echt niks uit. Die zullen ontbijt 1 even leuk vinden als ontbijt 2. En zelfs al vinden ze een individueel ontbijt leuker dan lijkt met de tijdsbesparing die optie 2 oplevert belangrijker te zijn.
En dan heb ik het nog niet eens over de kosten. Optie 2 is ook nog eens veel goedkoper dan optie 1.
Maylise