Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 16:56

Idee: jaar na vmbo-t en voor keuze mbo: M-jaar


Triva

Triva

01-12-2017 om 19:29

gut

Nou omdat je nog zoveel moeite doet probeer ik het nog wel een keer.

1 Ik dacht dat jij van een 4jarig VMBO een 5jarig VMBO wil maken. Geen keuze dus maar een moeten.

2 Met alleen VMBO heb je dus niets geleerd, daar moet wat na. Dat dat cursussen kunnen zijn is prima maar zolang je nog geen 18 bent moet je naar school want je hebt geen startkwalificatie. Omdat je als VMBO'er op de beroepsmarkt moet concurreren met Havisten en VWO'ers die even niet meer verder willen lijkt het me geen goed plan om iemand na 5 jaar VMBO een startkwalificatie te geven. Gewoon omdat ik niet zie dat zo iemand een kans heeft op langdurig een baan.

3 Mijn zoon wil elektriciën worden en ik hoop toch echt dat ze hem pas een vaste baan geven als hij daar een MBO2 of 3 opleiding voor heeft gedaan (en in dit geval dat ze hem een BBLopleiding bieden). Waarom zou een bedrijf een leerling aannemen die alleen maar VMBO-basis heeft of kader? Of bedoel je dat ze zo iemand aannemen als BBL'er? Ja dat bedoel ik ook. Dat geldt toch ook voor andere richtingen? In sommige takken van sport is er veel werk en kun je beginnen na het VMBO maar dan wel als BBL. Ik zou niet willen dat je helemaal kunt werken, niet meer naar school kunt gaan omdat VMBO al een sk geeft. Ik heb liever dat ze nog even verder leren, juist ook voor dat burgerschap maar dan wel op het MBO met een beroepsopleiding (BBL of BOL)

doorleren kan altijd

"Omdat je als VMBO'er op de beroepsmarkt moet concurreren met Havisten en VWO'ers die even niet meer verder willen lijkt het me geen goed plan om iemand na 5 jaar VMBO een startkwalificatie te geven."
Mij juist wel. Dan heb je op zijn minst je leeftijd niet tegen. Hoe jonger hoe goedkoper. Vmbo/mbo2-ers die een tussenjaar nemen verliezen het nu op leeftijd van havisten die een tussenjaar nemen.
Havisten zijn in de ogen van werkgevers toch nog steeds beter geschoold én ze zijn jonger dus goedkoper.
Tijd is een factor. Zie ook https://www.onderwijsraad.nl/actueel/persberichten/onderwijsraad-geef-de-entreeopleiding-twee-uitstroomprofielen/item7070

"Gewoon omdat ik niet zie dat zo iemand een kans heeft op langdurig een baan."
Volgens mij hebben jongeren sowieso geen zicht op langdurige een baan. Ze krijgen een tijdelijk contract of worden in de positie van zzp-er gedwongen. En juist in die positie telt een gerichte opleiding helemaal niet. Ik ken rijen jongeren die met een diploma van het mbo komen om vervolgens iets heel anders te doen waar ze net zo makkelijk worden aangenomen. In de bouw. Ook als elektricien al heet dat dan officieel niet zo, maar wat maakt dat uit?

"Waarom zou een bedrijf een leerling aannemen die alleen maar VMBO-basis heeft of kader? "
Omdat die goedkoper is? Voor heel veel bedrijven is dat argument genoeg. Polen hebben ook geen mbo cursus achter de rug. Ze zijn wel goedkoop. Het echt leren van het vak kan gewoon op de werkvloer.
"Of bedoel je dat ze zo iemand aannemen als BBL'er? "
Dat kan. Maar er zijn nog meer manieren om opgeleid te worden. Het draait allemaal om de certificaten. Die kunnen ook met cursussen gehaald worden.

"Ik zou niet willen dat je helemaal kunt werken, niet meer naar school kunt gaan omdat VMBO al een sk geeft. "
Ik begrijp het "kunnen" in deze zin niet. Iedereen kan naar school als ie wil. Leerlingen die het 5e jaar gedaan hebben zouden, net als k/t en mbo2 leerlingen, instromen in mbo3/4. Als ze willen.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

04-12-2017 om 19:59

Bedankt!

Ik wil iedereen die gereageerd heeft, bedanken voor de inzichten en ideeën. Het heeft me zeker verder geholpen in de ontwikkeling van M-jaar.
Groeten, Elke

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.