Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

I.Q test groep 4

Beste allemaal 

Ik wil eens peilen wat jullie mening is.
We hebben een zoon van 8 in groep 4. 
Het is een kind dat al voor schoolleeftijd visueel sterk was.Hij herkende al vroeg emblemen van winkels merken van auto's en zijn eigen naam.Las dan ook snel en goed, enorm geheugen ( waar interesse ligt uiteraard!) En een kind die nadenkt over onderwerpen wat niet passend is voor de leeftijd.Sociaal emotioneel minder sterk en wisselend veel tot erg weinig spel afspraken.
Groep 4 begrijpend lezen een goed op het rapport en een hoge 2 score, dmt 1+score woordenschat 1+ rekenen daarintegen een vijf score.Volgens juffrouw omdat hij stappen overslaat   er is ook geen interesse en zelfs wat faalangst denk ik.Juf vind hem een speciale jongen die informatie op een aparte manier verwerkt. We zijn zelf niet zo van het iq testen en de juf heeft het niet voorgesteld, maar het spookt toch door mijn hoofd..vandaar mijn vraag. Bedank alvast


Ik zou vooral kijken naar hoe school hem kan ondersteunen bij rekenen om de juiste stappen te zetten en zo ook meer zelfvertrouwen te creëren bij het rekenen.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

26-03-2022 om 11:45

Ik zou hem laten testen
Een goede uitgebreide test .

Poeh moeilijke! Hij is natuurlijk wel al 8 en zit in groep 4, dus feitelijk is het logisch dat de stof hem makkelijk af gaat. Wellicht zoon heeft was net 7 toen hij dezelfde cito's alles op I stond. Dat is inmiddele in groep 6 ook wat gedaald.

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 12:38:

Poeh moeilijke! Hij is natuurlijk wel al 8 en zit in groep 4, dus feitelijk is het logisch dat de stof hem makkelijk af gaat. Wellicht zoon heeft was net 7 toen hij dezelfde cito's alles op I stond. Dat is inmiddele in groep 6 ook wat gedaald.

Acht worden in groep 4 is heel normaal. Een V scoren met rekenen is wel heel laag in vergelijking met zijn taalscores. Hoe ging dat vorig jaar? Hoe doet hij het met de methodetoetsen voor rekenen? Groep 4 rekenen gaat nog niet echt om begrip en/of inzicht, dus je verwacht eigenlijk geen groot verschil tussen scores voor taal en rekenen.

Het is nu eenmaal veel leuker om dingen te doen waar je goed in bent, en die zo ongeveer automatisch aangewaaid zijn, dan dingen te doen die moeite kosten. Spelenderwijs met getallen oefenen door  dobbelspelletjes te doen zou dat helpen?

Hier hebben we ooit bij een van de kinderen in groep 4 een extern didactisch onderzoek laten doen. Op dat moment konden we daar meer mee dan met een iq onderzoek.

Een iq onderzoek kan nuttig zijn, maar ik vraag me af wat het voor jullie op zou moeten lossen. Bij de andere vakken zie je dat je zoon zeker de capaciteiten heeft, maar bij rekenen lukt het niet. Dat gaat niet veranderen als je een iq weet. Bij mijn zoon was het destijds andersom, rekenen lukte wel, maar begrijpend lezen niet. Bij dat onderzoek is echt goed gekeken waar hij nu echt mee vast liep en ook waarom. We hebben toen goede handvatten gekregen. Zou zoiets geen optie zijn?

Ik zou dan een breder onderzoek (laten) doen dan alleen IQ.  Er kan van alles spelen en misschien speelt er niks. Je kunt het maar weten.

Leene

Leene

26-03-2022 om 15:19

klinkt een beetje als onze zoon met het verschil dat onze zoon ook goed in rekenen was maar slecht in spelling maar wel weer goed in begrijpend lezen. Ook zoon was wat apart, iemand die top down leerr, ook een beelddenker
Het probleem bij zoon was de sociale contacten. Daar hebben ze heel veel op in gezet. Heeft speltherapie gehad, in groep 5 is zijn IQ getest omdat de juf en IB er dachten dat hij wel eens hoigbegaafd kon zijn. Er bleek een verbaal/performaal kloof te zijn 125/95. Maar ja wat moet je er uiteindelijk mee??
Sociaal lukte het nog steeds niet. Zowel de speltherapeut als e orthopedagoog zeiden dat er geen autisme in het spel was . Maar zoon kwam er helemaal buiten te staan. Uiteindelijk in groep 7 van school gegaan met een trauma waarvoor behandeling bij GGZ  instelling die hem.hebben getest en toch vonden dat hij licht autistisch was 

Moraal van het verhaal: waarom wil je het weten. Waar loopt dit kind op vast? Terug kijkend naar onze zoon. De IQ test heeft wel iets inzicht gegeven in hoe hij leert en waarom hij wisselend scoort maar bij hem was het grootste issue de sociale contacten. Zijn lichte autisme hielp niet mee maar was niet de bottleneck. Want hij redde het overal behalve op school. Nu op de nieuwe school gaat het wel goed.

Als ik jullie was zou ik breed kijken. Hoe vindt hij het zelf op school, heeft hij vriendjes, , zit hij goed in  zijn vel?
Zoja tel je zegeningen! En vraag of de juf wat we gedaan kan worden aan zijn slechte rekenscore.
Waarom wil je dan ,zijn IQ weten? Er zijn maar weinig kinderen echt hoigbegaafd. 
Wat maakt het uit of hij nu een IQ van 110 of 120 heeft. Geen bal.
Als hij slecht in zijn vel zit en buiten de groep staat zou ik heel breed kijken. Kan hij.wat sociaal emotionele ondersteuning krijgen, hoe is de klas? 
Uiteindelijk was het enige wat bij onze ,oom hielp van school af en een andere klas. Ga vooral niet eindeloos zitten testen, praten, talloze gesprekjes voeren want een kind denkt dan al snel dat het allemaal.aan hem ligt en wordt onzeker. 
Het belangrijkste is wat aansluiting en een kind wat zich overeind kan houden. Verder komt het dan allemaal wel. Met een 10 voor taal en een 5 voor rekenen. Jammer dan... 

Onze dochter bleek in groep 3 ook erg slecht in rekenen te zijn, terwijl ze al heel goed kon lezen, goed was in spelling en zichzelf al had leren schrijven. Wij hebben haar in groep 4 laten testen om te zien of er een rekenprobleem was. Toen ze getest was (WISCtest) werd ons gezegd dat ze gefragmenteerd denkt (en een grote kloof had tussen verbaal en performaal). Gefragmenteerd denken komt voornamelijk voor bij autisme, terwijl wij daar totaal niet aan zaten te denken. In groep 7 hebben we haar (om allerlei redenen) toch ook laten testen op autisme en kreeg ze vrij snel de diagnose. Intussen heeft ze vanaf groep 4 extra rekenonderwijs gehad en kan ze goed cijferend rekenen. Vraagsommen blijven een drama. En begrijpend lezen is ook steeds meer achteruit gegaan. Taal, lezen en spelling kan ze supergoed. Dus ik zou zeker gaan testen om te kijken wat het onderliggende probleem kan zijn bij het rekenen.

Decembermamma schreef op 26-03-2022 om 12:38:

Poeh moeilijke! Hij is natuurlijk wel al 8 en zit in groep 4, dus feitelijk is het logisch dat de stof hem makkelijk af gaat. Wellicht zoon heeft was net 7 toen hij dezelfde cito's alles op I stond. Dat is inmiddele in groep 6 ook wat gedaald.

Elk kind wat jarig is in januari/februari/begin maart is nu toch 8 in groep 4? En dan nog de herfstkinderen. Wat insinueer jij nu precies? 

Mijn bijna 7 jarige wordt volgende week getest.

Ik zou wel breder kijken dan de positieve uitschieters. Hoe was de ontwikkeling van je kind gedurende de afgelopen 8 jaar. Heb je altijd het gevoel gehad dat hij (fors) voorliep op andere kinderen, of is dit iets van de laatste tijd? 
Zie je in breder opzichte terug dat hij uit de pas lijkt te gaan lopen?
En wat levert een IQ-test je op? Loop je tegen dingen aan, waarbij een IQ-test jou handvatten zou bieden waarmee je dat aan kan pakken? 
Kunnen de hiaten in zijn rekenen en sociale ontwikkeling ook worden aangepakt zonder IQ-test en wat heb je daarvoor nodig? Hoe wordt zijn faalangst aangepakt, is er een plan op uitgezet? Is de IB'er bijvoorbeeld betrokken?

Aiden schreef op 26-03-2022 om 17:02:

[..]

Elk kind wat jarig is in januari/februari/begin maart is nu toch 8 in groep 4? En dan nog de herfstkinderen. Wat insinueer jij nu precies?

De herfst kinderen zijn 7 in groep 4. Wat ik aangeef dat een kind wat nu 8 is in groep 4 al een van de oudste van de groep is. Zeker voor groep 5 heeft dat als gevolg dat een gemiddeld kind het allemaal wat makkelijker afgaat omdat het een half jaar tot een jaar ouder is dan de rest van de groep. 

Waar lees jij dat dit een herfstkind is?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-03-2022 om 19:51

Lizzyliz schreef op 26-03-2022 om 19:19:

Waar lees jij dat dit een herfstkind is?

Huh? Lees de reactie van Decembermamma nog eens, want je schrijft nu onzin.

Wiesenwas2011

Wiesenwas2011

26-03-2022 om 19:59 Topicstarter

Fijn jullie berichten te lezen en ik denk zelf inderdaad ook niet dat testen wat oplost, hooguit feiten vaststellen.Inderdaad de hoogte van een iq is nu niet relevant, maar was toch eens benieuwd of het meer oplossingen zou kunnen bieden als wat ik nu kan overzien. IB er kijkt mee op de achtergrond, hij heeft vriendjes maar is gewoon anders dan andere kinderen..dat merk je..We willen wat het beste is, maar wie heeft het kant en klare antwoord..Maar goed het forum is dan fijn om te bedenken dat je eigen gedachtengang nog niet zo raar is..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.