Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel tijd kwijt aan hulp middelbare school?


Vreselijk van die helikopter ouders. Het gaat om het leerproces van je kind. Niet om het eindproduct. Uiteindelijk leert je kind dus helemaal niets. Ook niet omgaan met vervelende of luie groepsgenoten, omgaan met problemen of bij problemen naar de docent gaan. Ooit een stagiair gehad die volledig door de mand viel. 
- Kon niet op een normale manier telefoneren (ook niet na herhaalde instructie. Wat bleek? Zijn moeder regelde alle telefonische afspraken en contacten. 
- Kon niet omgaan met druk. Moeder sprong dan altijd bij. 
- En ook bij het maken van de stageopdrachten zagen wij wel heel veel verschillende versies voorbij komen. Kind maakte de opzet en moeder deed de totale afwerking etc.
- Moeder had door haar "hulp" ook nog eens inzage gekregen in persoonlijke gegevens van ons bedrijf en cliënten/klanten! Kind had daarvoor een speciale verklaring getekend. En mocht die gegevens (ook niet anoniem) delen met anderen. 

Het betrof hier een laatste jaars op de vervolgopleiding dus geen puber op de middelbare school! 

Wij hebben als bedrijf uiteindelijk de stagebegeleider laten komen voor een gesprek. Het verslag is afgekeurd en de opdracht bij ons gestopt. School gaf aan dat dit fraude betrof want de leerling beschikte niet zelf over de vaardigheden die noodzakelijk waren voor de sector. Moeder was woedend (want kind was niet geslaagd met zijn klas en moest de hele stage elders gaan herkansen). Ze had zelfs het lef ons te bellen en een klacht neer te leggen op school. 

Izza schreef op 16-11-2024 om 17:20:

Vreselijk van die helikopter ouders. Het gaat om het leerproces van je kind. Niet om het eindproduct. Uiteindelijk leert je kind dus helemaal niets. Ook niet omgaan met vervelende of luie groepsgenoten, omgaan met problemen of bij problemen naar de docent gaan. Ooit een stagiair gehad die volledig door de mand viel.
- Kon niet op een normale manier telefoneren (ook niet na herhaalde instructie. Wat bleek? Zijn moeder regelde alle telefonische afspraken en contacten.
- Kon niet omgaan met druk. Moeder sprong dan altijd bij.
- En ook bij het maken van de stageopdrachten zagen wij wel heel veel verschillende versies voorbij komen. Kind maakte de opzet en moeder deed de totale afwerking etc.
- Moeder had door haar "hulp" ook nog eens inzage gekregen in persoonlijke gegevens van ons bedrijf en cliënten/klanten! Kind had daarvoor een speciale verklaring getekend. En mocht die gegevens (ook niet anoniem) delen met anderen.

Het betrof hier een laatste jaars op de vervolgopleiding dus geen puber op de middelbare school!

Wij hebben als bedrijf uiteindelijk de stagebegeleider laten komen voor een gesprek. Het verslag is afgekeurd en de opdracht bij ons gestopt. School gaf aan dat dit fraude betrof want de leerling beschikte niet zelf over de vaardigheden die noodzakelijk waren voor de sector. Moeder was woedend (want kind was niet geslaagd met zijn klas en moest de hele stage elders gaan herkansen). Ze had zelfs het lef ons te bellen en een klacht neer te leggen op school.

Over welke helikopterouders heb je het nu? 

Die moeder die jouw stagiare hielp, de moeder uit de op die haar 11 jarige kind in het eerste half jaar van de middelbare school helpt of de moeder die opbiechtte dat ze alle werkstukken van haar jongste maakte? 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2024 om 18:29:

[..]

Over welke helikopterouders heb je het nu?

Die moeder die jouw stagiare hielp, de moeder uit de op die haar 11 jarige kind in het eerste half jaar van de middelbare school helpt of de moeder die opbiechtte dat ze alle werkstukken van haar jongste maakte?

Feitelijk allemaal. Want iedere ouder ziet het als helpen. En iedereen heeft de beste bedoelingen. De stagair is een extreem voorbeeld. Maar dat begint natuurlijk al op de basisschool en met zelfredzaam in het algemeen. Ik ben voor beperkte ondersteuning. Niet voor overnemen. Goede voorwaarden scheppen om te kunnen leren, aanmoedigen. Niet ernaast gaan zitten of zelf de samenvatting maken. 

Miepjecody schreef op 16-11-2024 om 13:01:

[..]

Serieus???

Ja. Ik heb een kind dat geheel zonder hulp alles heeft gedaan en eentje die ik erdoor gesleurd heb. Niet omdat ze het niet kon, maar omdat ze het niet op kon brengen. Nu heeft dat kind in elk geval een mavo-diploma, anders was ze afgestroomd tot ik weet niet waar en dan had ze niets gehad. Ik voel me daar totaal niet schuldig of iets anders over.

Izza schreef op 16-11-2024 om 18:35:

[..]

Feitelijk allemaal. Want iedere ouder ziet het als helpen. En iedereen heeft de beste bedoelingen. De stagair is een extreem voorbeeld. Maar dat begint natuurlijk al op de basisschool en met zelfredzaam in het algemeen. Ik ben voor beperkte ondersteuning. Niet voor overnemen. Goede voorwaarden scheppen om te kunnen leren, aanmoedigen. Niet ernaast gaan zitten of zelf de samenvatting maken.

Hóe ouders ondersteunen kan ik vanaf hier niet zien. Die moeder uit de op bijvoorbeeld, blokt dan wel haar agenda in de allereerste toetsweek van haar kind, maar dat kan ook gewoon op de achtergrond aanwezig zijn natuurlijk, goede voorwaarden scheppen, zeg maar. Net zoals je vroeger als huismoeder thuis aanwezig was, maar je niet constant bemoeide met de proefwerken van je kind.

Makkelijk oordelen als je geen kind hebt die extra zorg, aandacht, hulp en begeleiding nodig heeft en er soms zo door heen zit dat je er als ouder in het belang van het kind voor kiest om af en toe iets van het kind over te nemen zodat hij/zij niet overbelast raakt. 

ik heb niet alles gelezen. Kan wel toevoegen dat wij met 3 kinderen totaal verschillende ervaringen hebben. Waarvan bij middelste (nu 6vwo) nooit ergens mee bemoeid, ook nooit overhoord of zo, kan alles zelf.
Bij andere 2 meer hulp nodig, en bij oudste veel. 
Alledrie vwo en gezien de cijfers alledrie ook wel terecht. Maar met name oudste combineerde een hoge intelligentie met gebrek aan concentratie en overzicht, en nul discipline. Tja, niveau lager was misschien goed geweest, maar dit kwetsbare kind zat sociaal zo op zijn plek in die gymnasium klas dat we er veel voor over hadden. Is dat een goede keus? Geen idee. Hij had een ruime 7 gemiddeld op zijn eindlijst terwijl wij in 5e en 6e klas nauwelijks meer hielpen (en hij deed ook niks), dus het niveau zal toch wel passend zijn geweest.
Maar klas 1 t/m 4 kostte ons wel veel.
Maar goed, bij de 2e dus helemaal niets nodig en de 3e zit er qua stijl en behoeftes tussenin 

Foutje

Anne1234! schreef op 16-11-2024 om 22:24:

Makkelijk oordelen als je geen kind hebt die extra zorg, aandacht, hulp en begeleiding nodig heeft en er soms zo door heen zit dat je er als ouder in het belang van het kind voor kiest om af en toe iets van het kind over te nemen zodat hij/zij niet overbelast raakt.

Precies hier is de jongste ook een zorgen kind komt minimaal 2x per jaar in het ziekenhuis. En dat zal sowieso tot 18 jaar doorgaan.

Dus ja dan is het wel iets anders als een helikopterouder wat mensen gauw roepen omdat ze niet verder kijken.

Trijsje schreef op 16-11-2024 om 22:47:

ik heb niet alles gelezen. Kan wel toevoegen dat wij met 3 kinderen totaal verschillende ervaringen hebben. Waarvan bij middelste (nu 6vwo) nooit ergens mee bemoeid, ook nooit overhoord of zo, kan alles zelf.
Bij andere 2 meer hulp nodig, en bij oudste veel.
Alledrie vwo en gezien de cijfers alledrie ook wel terecht. Maar met name oudste combineerde een hoge intelligentie met gebrek aan concentratie en overzicht, en nul discipline. Tja, niveau lager was misschien goed geweest, maar dit kwetsbare kind zat sociaal zo op zijn plek in die gymnasium klas dat we er veel voor over hadden. Is dat een goede keus? Geen idee. Hij had een ruime 7 gemiddeld op zijn eindlijst terwijl wij in 5e en 6e klas nauwelijks meer hielpen (en hij deed ook niks), dus het niveau zal toch wel passend zijn geweest.
Maar klas 1 t/m 4 kostte ons wel veel.
Maar goed, bij de 2e dus helemaal niets nodig en de 3e zit er qua stijl en behoeftes tussenin

Trijsje, maar dit is precies waar het om gaat. Ik bedoel het nu algemeen en niet per se over jouw kinderen. 
een diploma zou veel meer moeten weergeven dan intelligentie alleen. 
drie kinderen hebben een atheneumdiploma, dus laten we zeggen allemaal een iq rond de 120. A heeft alles zelf gedaan, B is in de eerste op weg geholpen en vroeg alleen later om overhoord te worden, maar deed alles zelf en C had een moeder die tot en met de zesde zoveel mogelijk uit handen nam, planningen maakte, werkstukken maakte, alle obstakels weghield. Helaas ziet een werkgever dat niet op de cv’s van A, B en C en als ze alledrie solliciteren, heeft hij wel wat aan A en B, maar niks aan C, tenzij die zijn moeder mag meenemen naar het werk. 

Annaniem2023 schreef op 16-11-2024 om 23:31:

[..]

Trijsje, maar dit is precies waar het om gaat. Ik bedoel het nu algemeen en niet per se over jouw kinderen.
een diploma zou veel meer moeten weergeven dan intelligentie alleen.
drie kinderen hebben een atheneumdiploma, dus laten we zeggen allemaal een iq rond de 120. A heeft alles zelf gedaan, B is in de eerste op weg geholpen en vroeg alleen later om overhoord te worden, maar deed alles zelf en C had een moeder die tot en met de zesde zoveel mogelijk uit handen nam, planningen maakte, werkstukken maakte, alle obstakels weghield. Helaas ziet een werkgever dat niet op de cv’s van A, B en C en als ze alledrie solliciteren, heeft hij wel wat aan A en B, maar niks aan C, tenzij die zijn moeder mag meenemen naar het werk.

Dat hoeft niet hoor. Wij hebben onze middelste door het vmbo kader heen gesleurd terwijl zij nu in het laatste jaar van een creatieve, bij haar passende en met haar beperking rekening houdende MBO4 opleiding als 1 van de beste van haar klas presteert. Op haar werk zijn ze super blij met haar en ook op haar stageplekken waren ze enorm positief zowel over haar prestaties als over haar werkhouding. En dat terwijl ik menig schoolopdracht voor dochter heb gemaakt toen ze nog op de Middelbare school zat. Het is allemaal echt niet zo zwart wit.

LydiaDietz

LydiaDietz

17-11-2024 om 10:38 Topicstarter

Het meisje in kwestie is geen zorgenkind. Het is een pittig type, heeft haar zaakjes altijd wel goed geregeld. Ik gok dat ze ook een hoop dingen leuker vindt dan school. Mijn vriendin is een ouder die graag de controle heeft. Dus in zoverre ben ik niet verbaasd dat er veel geholpen wordt. Maar.... en dit is de reden dat ik dacht toch even een balletje opgooien op het forum, doorgaans geeft dochter wel wat tegengas en dat zie ik nu helemaal niet. Blijkbaar voelen beiden zich goed in deze constructie. En dat is voor hun dus helemaal goed. Maar daardoor ging ik me wel afvragen of dit gebruikelijk is.
Ter verduidelijking. Het gaat dus echt om samen het huiswerk maken. Niet er naast zitten. Vriendin zegt dat ze het samen maken. 
Hoe het qua toetsweek zit weet ik niet. Normaal wandelen we elke week. Dat kon nu niet doorgaan omdat ze dochter moest helpen met leren. En we appen regelmatig. Gesprekken worden gestaakt omdat dochter moet leren.

Ik vind werkstukken, verslagen en posters maken voor je kind geen helpen. Ook dat hoort er op school gewoon bij, leuk of niet. Als je dat voor je kind gaat doen, leert het nooit om dat zelf te doen. Misschien niet per se nodig bij elke vervolgopleiding of werk, maar ik vind het ook niet eerlijk naar andere leerlingen toe.

En ja, ik heb een 'zorgenkind', maar dingen die ze voor school moet doen, doet ze zelf. 
Een vraag stellen of hulp vragen mag altijd, maar ik ga het niet voor haar maken.

MamaE schreef op 17-11-2024 om 11:43:

Ik vind werkstukken, verslagen en posters maken voor je kind geen helpen. Ook dat hoort er op school gewoon bij, leuk of niet. Als je dat voor je kind gaat doen, leert het nooit om dat zelf te doen. Misschien niet per se nodig bij elke vervolgopleiding of werk, maar ik vind het ook niet eerlijk naar andere leerlingen toe.

En ja, ik heb een 'zorgenkind', maar dingen die ze voor school moet doen, doet ze zelf.
Een vraag stellen of hulp vragen mag altijd, maar ik ga het niet voor haar maken.

Je kan daar heel stellig in zijn maar als ik mijn dochter niet had geholpen dan was ze gewoon depressief en overspannen thuis komen te zitten. Sorry hoor maar lekker belangrijk dan zo'n poster of een werkstuk over iets totaal onbelangrijks. Dat oneerlijk noemen voor andere kinderen slaat natuurlijk nergens op. Mijn andere kinderen moesten het ook gewoon zelf doen. Die konden het namelijk zelf. Zo moesten zij ook gewoon 10 kilometer fietsen naar school terwijl ik de middelste met de auto bracht. Idealiter was het niet nodig geweest dat ik zo'n poster zou moeten maken, mijn dochter steeds zou moeten ziekmelden, met de auto naar school moet brengen omdat de dag anders te lang is etc. School had een stuk flexibeler kunnen zijn en dochter een aangepast programma moeten bieden. Maar helaas is dat een hele lange, vaak kansloze, strijd die veel ouders van zorgenkinderen moeten voeren.

met de posters en werkstukken vroeg ik me altijd af of de verschillende secties wel met elkaar overleggen over de totale belasting van de leerlingen.
Want hoe kan het anders dat er in dezelfde 4 weken 3 werkstukken gemaakt moet worden, die in dezelfde week ingeleverd moeten worden, waarbij ook van de leerling verwacht wordt dat ze het andere huiswerk bij houden, want voir de werkstukvakken was er ook nog een proefwerk.  

En bij zo'n belasting stak ik wel een handje toe. Ik wilde best de plaatjes op de juiste plekken zetten en van ern onderschrift voorzien, de inhoud en het titelblad maken net als de literatuurlijst er hoed in zetten. Daar gaat verdraaid veel tijd in zitten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.