Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel tijd kwijt aan hulp middelbare school?

Mijn dochter vind het ook echt moeilijk soms, om te beginnen met huiswerk maken. 
Zij heeft daar veel hulp bij nodig, en daarna valt het wel mee. Vandaag kwam ze blij uit school, ze had al haar huiswerk in een studie uur gedaan, dus vrij weekend! 

Valeria schreef op 15-11-2024 om 12:24:

[..]

Het is al half november. Dat is toch geen opstarten meer? Dat kind moet nu toch inmiddels wel geleerd hebben hoe je huiswerk maakt en wat je het beste het eerst kunt doen. Het meeste huiswerk in de brugklas is ook niet zo ingewikkeld dat er de hele tijd een ouder naast moet zitten.

Voor mij, vanwege faalangst, pesten, ziekte ouder, ineens zelfstandig reizen 16 km enkele reis, was de overgang naar de middelbare een hele grote.

Zoals ik al zei, ik heb een soort van fotografisch geheugen, maar een groot gat vwb wiskunde/scheikunde/natuurkunde, ik leerde alles uit mijn hoofd, maar kon niet meer filteren wat belangrijk was en was enorm stress-, druk- en prestatiegevoelig. De hele manier van onderwijs was anders. Ik ben vanwege de faalangst zelfs onder mijn niveau naar een middelbare school gegaan. 

Ik had die hulp in het begin echt nodig en godzijdank geen moeder die het me liet uitzoeken.

2.5 Maand vind ik echt nog de startfase, zeker voor kinderen die het even niet komt aanwaaien en ook voor ouders die hun ( eerste ) kind gewoon goed op weg willen helpen. Het is niet zo dat omdat het gemiddelde kind het snel oppikt, elk kind dat doet. 

Mijn eigen kinderen waren heel lastig te motiveren. Dan kan een stuk meegaan en helpen ze op de goede weg brengen.

Ik snap niet wat je niveau daarmee te maken heeft. Ik heb een heel redelijk IQ, maar dat is maar een deel van het geheel.

Max88 schreef op 15-11-2024 om 17:59:

[..]

Voor mij, [...]

Ik had die hulp in het begin echt nodig en godzijdank geen moeder die het me liet uitzoeken.

Dat zal best, maar vriendin van TO doet voorkomen alsof het bij iedereen nodig is en volgend jaar dus ook bij kind van TO. Gewoon, omdat het hoort bij de brugklas.
Dat is dus niet zo. Als bij TO al die speciale gevallen niet van toepassing zijn, gaat dit bij haar helemaal niet gebeuren.

dat is zo verschillend per kind en opleiding en school.
Mijn kinderen doen beide het zelfde. De oudste is al klaar met middelbare die heb ik 1ste half jaar geholpen en toen deed ze het zelf.
De jongste zit in de 3de en die moet ik nog steeds helpen. Per dag verschillend hoor en het heeft ook wel meer redenen waarom ik haar nu nog help. Maar heb wel gezegd. Je moet het nu wel echt zelf gaan doen. 

Valeria schreef op 15-11-2024 om 18:06:

[..]

Dat zal best, maar vriendin van TO doet voorkomen alsof het bij iedereen nodig is en volgend jaar dus ook bij kind van TO. Gewoon, omdat het hoort bij de brugklas.
Dat is dus niet zo. Als bij TO al die speciale gevallen niet van toepassing zijn, gaat dit bij haar helemaal niet gebeuren.

Die vriendin doet dat niet voorkomen. TO kijkt vanaf de zijlijn mee en verbaast zich erover hoe het bij haar vriendin gaat. Maar misschien heeft haar vriendin een niet zo gemiddeld kind met meer ondersteuningsbehoeften dan een reguliere scholier. Dat weten we niet. 

Overhoren doe ik op de middelbare school niet meer. En voor de rest help ik alleen als de kinderen erom vragen. Dat is dan afgezien van wiskunde alleen een korte vraag. Met wiskunde, waar ik zelf goed in ben, help ik wel eens wat meer, maar dat vind ik leuk. Ik denk dat ik met 2 kinderen op de middelbare hoogstens een half uur uur per week bezig ben met hun huiswerk.

Valeria schreef op 15-11-2024 om 12:24:

[..]

Het is al half november. Dat is toch geen opstarten meer? Dat kind moet nu toch inmiddels wel geleerd hebben hoe je huiswerk maakt en wat je het beste het eerst kunt doen. Het meeste huiswerk in de brugklas is ook niet zo ingewikkeld dat er de hele tijd een ouder naast moet zitten.

Het is toch de eerste toetsweek van dat kind? 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat samen huiswerk maken en doorploeteren er in de praktijk uitziet. En wat die vriendin dan doet als ze haar hele agenda geblokt heeft. 

MMcGonagall schreef op 14-11-2024 om 19:16:

Voor mijn jongste heb ik wel vaak werkstukken, verslagen van filmpjes en boekverslagen gemaakt. Die telden dermate zwaar mee dat de achten die ik haalde haar erdoor gesleept hebben.

Ga je dat ook doen bij hun vervolgopleiding?

TineWinkel schreef op 16-11-2024 om 08:21:

[..]

Ga je dat ook doen bij hun vervolgopleiding?

Qua uitvoering heb ik heel veel handjes toegestoken. Echt het uitvoerende werk gedaan. Oudste moest vaak papieren posters maken bij presentaties. Dan zocht en maakte zij de  plaatjes, maakte de teksten en als het dan uit de printer kwam ging ik knippen en snijden en plakken. Haalde het A2 vel waar het op moest komen. Dat soort werk. 

Zelfs voor haar 3e jaars uni werk heb ik nog wel handjes toegestoken. Labmaatjes die haar voor het veld m verslag volledig lieten zakken. Die dan gegevens aanleveren in een verhaal in plaats van in de tabel die gevraagd was. Heb ik tabellen zitten maken. 

De volledige opdracht maken heb ik nóóit gedaan. Nou ja 1 keer. Het volledige ckv dossier voor zoon. Die moest dat in de vakantie maken wegens afsromen en met zijn visuele beperking was het heel moeilijk voor hem om zeer diep in te gaan op kleurgebruik van diverse oude meesters. Op de nachtwacht ziet hij bijna niks. 

Bakblik schreef op 16-11-2024 om 09:16:

[..]

Qua uitvoering heb ik heel veel handjes toegestoken. Echt het uitvoerende werk gedaan. Oudste moest vaak papieren posters maken bij presentaties. Dan zocht en maakte zij de plaatjes, maakte de teksten en als het dan uit de printer kwam ging ik knippen en snijden en plakken. Haalde het A2 vel waar het op moest komen. Dat soort werk.

Zelfs voor haar 3e jaars uni werk heb ik nog wel handjes toegestoken. Labmaatjes die haar voor het veld m verslag volledig lieten zakken. Die dan gegevens aanleveren in een verhaal in plaats van in de tabel die gevraagd was. Heb ik tabellen zitten maken.

De volledige opdracht maken heb ik nóóit gedaan. Nou ja 1 keer. Het volledige ckv dossier voor zoon. Die moest dat in de vakantie maken wegens afsromen en met zijn visuele beperking was het heel moeilijk voor hem om zeer diep in te gaan op kleurgebruik van diverse oude meesters. Op de nachtwacht ziet hij bijna niks.

Dit is vele malen erger dan cijfers bekijken in Magister hoor, waar je laatst zo op af zat te geven, want dan werden je kinderen niet zelfstandig en zo.

Vorige jaar maakte in schoon bij een mevrouw, die zat de werkstukken van haar zoon te maken.
Zoon lag in bed. Ja, lastig hij was geen ochtend mens, adhd, enzovoorts en school was zo achterlijk .... Dus nu deed zij het maar even.
Ik wist niet wat ik zag!

Ik snap de klagende werkgevers wel. Kinderen die tot op de universiteit door mama aan het handje worden genomen zullen het moeilijk hebben in het bedrijfsleven waar op grond van hun diploma van ze verwacht wordt dat ze zelfstandig oplossingen bedenken voor opdrachten die ze moeten uitvoeren. 
ik heb het hier dan niet over de visueel beperkte zoon van Bakblik en een opdracht die lichamelijk hij niet kon uitvoeren. 
Opdrachten zelfstandig uitvoeren betekent ook leren plannen, uitzoeken wat je nodig hebt, op tijd beginnen en dat soort dingen. Als mama dat allemaal op zich neemt en het kind alleen nog wat in elkaar hoeft te flansen is dat geen leren. 
Toen ik de lerarenopleiding deed op de universiteit werd er op gehamerd dat het proces bij opdrachten, in mijn vak schrijfopdrachten, belangrijker was dan het eindresultaat. Ik liet mijn studenten later ook altijd versies van hun essays inleveren, zodat ik de ontwikkeling kon volgen. Het eindproduct was bij wijze van spreken minder van belang. Ik heb het idee dat de docenten het tegenwoordig zo druk hebben dat ze zich meer concentreren op het eindwerk en de leerlingen niet kunnen begeleiden in het proces. 

MMcGonagall schreef op 14-11-2024 om 19:16:

Voor mijn jongste heb ik wel vaak werkstukken, verslagen van filmpjes en boekverslagen gemaakt. Die telden dermate zwaar mee dat de achten die ik haalde haar erdoor gesleept hebben.

Serieus???

Evaluna schreef op 16-11-2024 om 10:22:

Vorige jaar maakte in schoon bij een mevrouw, die zat de werkstukken van haar zoon te maken.
Zoon lag in bed. Ja, lastig hij was geen ochtend mens, adhd, enzovoorts en school was zo achterlijk .... Dus nu deed zij het maar even.
Ik wist niet wat ik zag!

Zelf nooit gedaan maar ik vond wel dat ze erg veel werkstukken en posters moesten maken. Echt heel veel meer dan tijdens mijn middelbare schoolperiode.

In de tweede moest zoon met een klasgenoot een poster voor geschiedenis maken. Ze hadden er niet echt zin in en lukraak werden er wat plaatjes zonder tekst opgeplakt. Ik maakte ze duidelijk dat deze poster echt geen voldoende op zou leveren en dat ze beter hun best moesten doen en deed nog wat suggesties. Ze dachten dat dat wel mee zou vallen en deden er verder geen klap aan en leverden het zo in.

Resultaat een vier en ik had een boze moeder aan de lijn die niet snapte dat ik die poster niet even netjes had gemaakt zodat ze een mooie voldoende hadden gehaald. Dat was haar zoon gewend want dat deed zij altijd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.