Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoeveel tijd kwijt aan hulp middelbare school?

Mijn dochter zit in groep 8 en gaat volgend jaar naar de middelbare school. De dochter van een vriendin van mij is dit jaar gestart (is het oudste kind in onze vriendengroep) dus ik kijk vanaf de zijlijn mee hoe dat gaat. Ik verbaas me erover hoeveel tijd mijn vriendin kwijt is aan begeleiden van huiswerk en het leren van toetsen. Ik denk dat ze zo 1 / 1,5 uur per dag kwijt is aan samen het huiswerk en leerwerk doorploeteren. Nu is er een toetsweek gaande en heeft vriendin heel haar agenda geblokt. Ze vindt het heel pittig, zo'n brugklasser. 

Ik had zelf een heel ander beeld bij de middelbare school. Ik kan me niet herinneren dat mijn ouders me hielpen, buiten woordjes overhoren. En ik ben nu dus benieuwd of dit gebruikelijk is? Misschien alleen in het begin? Ik stelde me zo voor dat er onder het genot van thee en een koekje huiswerk wordt gemaakt door dochter, en ik nog wat werk afmaak. Gezellig aan de keukentafel. Totdat ik vervangen word door nieuwe vriendinnen 😉 en ze op haar kamer huiswerk gaat maken. Te rooskleurig beeld?


Het is echt zo verschillend. Het is echt een combinatie van factoren: hoe begeleidt de school het, welke vaardigheden heeft het kind wel of niet, hoe kwetsbaar is je kind en hoe dicht  zit je zelf als ouder op en hoe zit  jij als ouder qua tijd en vaardigheden? 

Dit beeld herken ik totaal niet. Ik denk dat ik bij beide kinderen in het begin wel eens een keertje wat woordjes heb overhoord voor een toets (misschien 2 of 3 keer). Helpen bij huiswerk doe ik niet, sterker nog: mam, bemoei je er niet mee dat regel ik zelf wel!

Dat lijkt mij een keuze van jouw vriendin. Huiswerk is als het goed is oefenwerk die na de uitleg van de leraar gedaan dient te worden om de stof eigen te maken. Als kind het niet snapt leest hij nog eens het boek of let hij beter op in de les of neemt de vragen mee in de volgende les. Overhoren af en toe voor een toets lijkt me prima en meer dan genoeg. 

Jouw beeld was onze realiteit. Waarom zou je een uur per dag met je kind huiswerk maken? Nee hoor, ik zat niet meer  op school! In het begin werd het huiswerk inderdaad aan de keukentafel gemaakt,  als er een vraag was hielp ik, en uiteraard ging  ik overhoren. Later werd het op de kamers gedaan (of niet,  daar had ik niet perse zicht op, en zolang de cijfers acceptabel waren kon me dat ook niet schelen 😉) en deed wrts zijn intrede,  dus werd het voor mij nog minder  werk. Je agenda blocken omdat er een toetsweek is vind ik bijzonder. 

Elke dag anderhalf uur samen aan huiswerk werken, dat deed ik niet eens met mijn zoon met autisme, ADD en dyslexie. Als dat nodig is, is er al iets ernstigs aan de hand met het kind of zit het kind niet op het juiste niveau. 

"Ik stelde me zo voor dat er onder het genot van thee en een koekje huiswerk wordt gemaakt door dochter, en ik nog wat werk afmaak. Gezellig aan de keukentafel. Totdat ik vervangen word door nieuwe vriendinnen." Zo ging het inderdaad over het algemeen bij mijn dochter.

Nee, ik ging echt niet 1,5 uur per dag mee huiswerk zitten maken! 
Hier was het wat jij denkt: af en toe woordjes overhoren, of wat overhoren voor een toets, maar echt niet dagelijks zoveel tijd met ze gaan zitten. 

De kinderen hier maken op hun eigen kamers huiswerk, meestal na de training 's avonds en hebben nooit behoefte gehad aan iemand die erbij zat. Ze zijn er wel altijd 1 tot 1,5 aan kwijt geweest. Toen de jongste in de brugklas zat heeft hij 1x gevraagd of ik wilde helpen. 
Overigens hadden ze op de basisschool eigenlijk nooit huiswerk, maar ze hadden goede mentorlessen in de brugklas, denk ik.

Hier was 1,5 uur ook echt niet nodig. Nou deed dochter ( met ADHD) Mavo terwijl ze eigenlijk wel Havo had gekund ( dit was bewuste keuze ivm ADHD en pestverledenstress). Overhoren deden wij wel. Maar dat was niet iedere dag. Huiswerk was meestal al in de klas wel af en heel af en toe moest er nog iets gemaakt worden. Als je vriendin zoveel tijd kwijt is dan gaat er iets niet goed. Of ze helikoptert teveel of haar kind zit op een niet passende opleiding..

nee, hier ook niet! Wel regelmatig checken of huiswerk gedaan werd (hij deed amper wat tm klas 3), woordjes overhoren, een toetsplanning maken of zaakvakken overhoren. En op vraag van hem (zelden). Inmiddels v4 en ik ben heel benieuwd of t kwartje nu gevallen is dat hij zelf inzet moet plegen. Hij heeft wel al ruim een jaar hulp overigens bij t leren leren, en het is goed dat dit een buitenstaander is. 

Ik ben al blij als hij nu 1-1,5 uur aan zijn huiswerk zit (hij doet maakwerk wel veel op school overigens, in de les en soms een tussenuur). Dat was in de brugklas eerder 20-30 minuten 

Nee anderhalf uur per dag samen huiswerk maken en in een toetsweek je agenda blokken als ouder is teveel. Dan gaat er iets niet goed, of zoals al eerder aangegeven die vriendin zit er teveel bovenop.
Hier werd vaak aan de keukentafel huiswerk gemaakt, met af en toe eens een vraag, af en toe eens overhoren, een handje toesteken bij een knutselproject en dat was het.

Soms moeten kinderen nog leren leren.
Ik was er eentje die alle info tot me nam en uit mijn hoofd leerde  en dus al snel overvraagd werd door de hoeveelheid. 
Gelukkig had ik een ondernemende moeder die me beeldend uit kon leggen wat filteren van informatie was. 
Wij hadden vroeger amper huiswerk op de basisschool en dat is tegenwoordig gelukkig anders, maar ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn die opstartproblemen heben met huiswerk. Of frisse tegenzin, zoals mijn kinderen.

In principe gaat huiswerk over stof die op school behandeld is. Dus zou een kind dat zelf moeten kunnen. En alles samen maken vind ik ook vrij ver gaan, dan doe je feitelijk gezien de middelbare school gewoon over.
Stel dat je meerdere kinderen op de middelbare hebt, dat is toch niet te doen als je ook nog een baan hebt?
Keertje overhoren of helpen met een planning maken, prima. Maar echt niet er continu naast zitten.

Overigens ken ik wel een voorbeeld uit de omgeving van een meisje dat volgens de moeder op school niks opneemt qua stof en daardoor alles thuis moet doen waarbij moeder alles met haar herhaalt en uitlegt. Kind zit inmiddels in 4 havo (voor de tweede keer), maar vraag me wel af hoe ze dit al zo lang volhoudt en hoe ze het voor zich ziet op een vervolgopleiding. Ik vind deze situatie in ieder geval niet gezond.

Als het goed is leren ze op school tijdens mentor les ook plannen. (Of bestaat dit niet meer?)
Als ouder in het begin met kind overleggen wat het aan huiswerk heeft en hoe het wordt ingepland. Maar na een een tijdje doet een kind dat ook bij voorkeur zelf.
Bij proefwerk weken kun je ook even de planning bespreken en als dit nodig is je kind helpen.
Mijn kinderen werden het liefst overhoord als ze woordjes moesten leren dat vonden zij de snelste manier dus dit heb ik twee maal tot de en met zesde gedaan.
Tijdens de school periode hebben we een enkele keer vakinhoudelijk geholpen maar dan moet je maar net dat specifieke vak beheersen.
Meestal was ik hier per week ongeveer een uur mee bezig. Anderhalf uur per dag is dus echt extreem zelfs in een begin periode.

IMI-x2 schreef op 14-11-2024 om 09:44:

Elke dag anderhalf uur samen aan huiswerk werken, dat deed ik niet eens met mijn zoon met autisme, ADD en dyslexie. Als dat nodig is, is er al iets ernstigs aan de hand met het kind of zit het kind niet op het juiste niveau.

"Ik stelde me zo voor dat er onder het genot van thee en een koekje huiswerk wordt gemaakt door dochter, en ik nog wat werk afmaak. Gezellig aan de keukentafel. Totdat ik vervangen word door nieuwe vriendinnen." Zo ging het inderdaad over het algemeen bij mijn dochter.

Daar zijn mijn leerlingen het absoluut mee oneens. Sommigen gaan ‘gewoon’ 3x pw naar huiswerkbegeleiding en in de toetsweken elke dag. Bijles, examentraining, gewoon omdat het kan, voelt toch prettiger. Bij die huiswerkbegeleiding zit er ook de hele tijd iemand die je hoofd weer richting je werk stuurt en je overhoort en dingen uitlegt als je het niet snapt. 
Vinden ze heel normaal en een niveau te hoog??? Je doet de toetsen en je examen toch zelf???

LydiaDietz

LydiaDietz

14-11-2024 om 11:32 Topicstarter

Ik ben opgelucht dat dit dus niet normaal is. Ik praat hier natuurlijk met haar over en hoor volledige overtuiging dat dit hoort. En ik het volgend jaar wel zal merken. Haar dochter heeft vol vertrouwen van juf een VWO-advies gekregen. Geen adhd of andere bijzonderheden. Wel erg jong en ze zou liever spelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.