Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

24-12-2015 om 16:57

Hoe zou de rekentoets wel moeten?


En nog even een mooie uitleg van mensen die absoluut van de klepel en de klok weten : http://www.nrc.nl/handelsblad/2012/06/13/rekenen-leer-je-door-te-rekenen-12328463

bieb63

bieb63

28-12-2015 om 21:42

tsss mach

Wat een aparte redenering van jou.......... Het lijkt mij dat koken (jouw voorbeeld) niet alleen bestaat uit een recept volgen. Ja, tuurlijk dat is makkelijk: doen wat er staat. Maar als het, om wat voor reden dan ook, nou even anders gaat..? Het is toch wel handig om een paar basisvaardigheden te weten of basiskennis (nee, niet de volledige chemie...). Het is toch wel handig om te weten dat sommige producten gaar moeten zijn, je er voorzichtig mee moet zijn (hygiëne, kruisbesmetting enz). Dat je niet alle groentes rauw kunt eten. Hoe heet het vet in de pan moet zijn voordat je er iets in gaat bakken. En nog duizend dingen meer. En nee, al die duizend dingen hoef je niet allemaal direct te weten, maar een beetje basis... ja, dat helpt een heleboel om zelf je ding te kunnen doen.
En zo geldt dat ook bij rekenen. Eerst een beetje weten wat en waarom je iets doet. Dan er verder mee door en evt. trukjes enz.

Bieb

Maar de basis moet je ook wel leren! Cijfers, wat is plus wat is min, hoe is een getal opgebouwd. Tiental honderdtal. Tuurlijk moet je dat weten. Maar daarna moet je de regels goed kennen. En als je het gewoon direct snapt is het natuurlijk simpel. Maar als je alles niet direct snapt is het fijn dat je in elk geval de regels kent!

bieb63

bieb63

28-12-2015 om 22:04

natuurlijk mach

Die regels moet je kennen. Maar graag toch eerst begrip en basis. Voor alles! overigens.
Zonder begrip en basis kom je niet verder en loop je vast (ook op redactiesommen dus...)

Niveau's

Voor het basisonderwijs zijn twee niveaus van toepassing. Het basisniveau F1, dat zoveel mogelijk leerlingen moeten beheersen en het S-niveau, het streefniveau. De indruk die ik krijg van de F2-toets is dat die van dat S-niveau is, maw stof die in het rekenonderwijs op de basisschool aangeboden wordt.

In het artikel dat je linkt is al bijna vier jaar oud. In de rekenmethoden die recent op de markt zijn verschenen - er is niet 1 huidige rekenmethode - zijn een mix van realistisch rekenen en rijtjes kale sommen als oefenstof. Ook wordt er veel meer aandacht besteed aan begeleide instructie dan een paar jaar terug.

Overigens is Freudenthal twintig jaar geleden met het realistisch rekenen op de proppen gekomen omdat er in het toenmalige rekenonderwijs ook veel kinderen buiten de boot vielen. De mensen die vroeger zo verheerlijken zijn wschl Pietje die van de meester altijd de plantjes mocht water geven vergeten.

Kenfan

Ik weet dat het artikel wat oud is maar veel is er nog niet veranderd. En zeker alle ll op VO zijn met de realistisch rekenen methode dood gegooid.
Ik zeg niet dat er geen begrip mag zijn. Maar perse eerst begrip is hoeft niet.
De resultaten zijn niet voor niks zo slecht geworden de laatste 20 jaar!
Er is veel te weinig getraind en routine opgebouwd.
En zelfs de intelligenten onder de leerlingen hebben niet het niveau van 20 jaar terug. Op vwo en havo wordt ook slecht gerekend. En denk dan eens aan de vmbo-ers: niet veel inzicht EN niet goed getraind op routine. Dat geeft de dramatische resultaten van tegenwoordig.

En rekenmethodes

Worden niet elk jaar vervangen op een basisschool. Daar is geen geld voor. Duurt jaren: voor heel Nederland weer nieuwe methodes heeft gaat echt nog lang duren

Pietje en de plantjes

De mensen die vroeger zo verheerlijken zijn wschl Pietje die van de meester altijd de plantjes mocht water geven vergeten.

Het is nu een kudde aan Pietjes, zoals je zelf al meldde. Waar vervolgonderwijs in rekenen voor nodig is. Want het beklijft niet bij de zwakkere leerlingen, die fijne oplossingsstrategieën. Ook niet bij de goede leerlingen. Zelfs na verlengd rekenonderwijs regent het nog onvoldoendes.

Dat wat jaren onzichtbaar was, komt nu boven tafel. Slecht rekenonderwijs. Je mag zelf kiezen uit slechte onderwijzers of een rammelende methode. Mij maakt het niet uit. Maar koop a.u.b. meer plantjes!

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 08:01

done

"Ook niet bij de goede leerlingen. Zelfs na verlengd rekenonderwijs regent het nog onvoldoendes."

Hoe kom je daarbij? Bijna alle vwo'ers halen die toets gewoon en veel havisten ook en mijn zoon heeft geen rekenles gehad.

Mijn andere zoon op vmbo basis gaat goed vooruit met een rekenmethode op de computer op school. Dat zeg ik wel vaker: rekenen is bij uitstek geschikt voor computerles. Goede uitleg, inzichtelijk en 100% adaptief te maken: paar makkelijke sommen geven na de uitleg. Gaat hetnog niet goed: verlengde uitleg. Wel goed: moeilijkere sommen etc

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 08:03

oja

Door gewoon rekenles te geven haalt ook elke havist die toets en elke vmbo'er.

Nu nog eens worden over de vragen.

Pietje en de plantjes

De Pietjes die vroeger de plantjes water mochten geven worden tegenwoordig gescreend op dyscalculie.

Dan was er nog het incidentele Pietje dat met alles moeite had, eigenlijk te zwak was voor de baisschool maar te goed voor het speciaal onderwijs. Heeft het nieuwe rekenenen deze Pietjes geholpen? Nee, totaal niet, tenzij je van de wal en de sloot bedoelt.

@Jamie: extra lessen op het VO zijn extra lessen op het VO. Allemaal nog steeds omdat de te zwakke basis van de basisschool gecompenseerd moet worden. Lijkt me toch echt het paard achter de wagen spannen.

Dat de VWO'ers die toets halen, zegt niets over hun rekenniveau. Zijn er al juichverhalen gehoord op het hbo- en universitair onderwijs over het kunnen schrappen van de rekenlessen daar? Dat deze groep met die toets zoveel beter is dan de groep zonder? Nee. Conclusie: wat die toets ook moge aanpakken, het gebrek aan rekenvaardigheid waar het vervolgonderwijs al jaren over klaagde en maar zelf opgepakt heeft in ieder geval niet.

Gerr D

Gerr D

29-12-2015 om 09:02

van de wal ìn de sloot

natuurlijk

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 15:10

De laatste en de eerste

Ik had net een heel verhaal hier getikt toen ik de verhuiswagen voor mijn neus weg zag rijden. Snel via pijltje terug kon ik de tekst nog veilig stellen en toen maar achter de verhuiswagen aan en nu kom ik net terug van mijn werk en na twee keer proberen ben ik er weer

-----------------

Waarom zou je nu al juichverhalen moeten horen en ik geloof niet zoveel in dat belabberde rekenniveau op hbo/wo. De studenten die echt goed moeten rekenen maar dat niet kunnen gaan niet naar opleidingen waar je goed moet kunnen rekenen. De Pabo heeft al jaren een rekentoets anders mag je er niet eens naar toe.

Verder: natuurlijk moet het rekenonderwijs op de basisschool anders maar we laten toch geen hele generatie verloren gaan door het nu niet aan te bieden op het VO?

Mijn jongste is overigens wel het bewijs dat het prima kan op het VO, hij had een achterstand van minstens 1,5 jaar op de basisschool en 1F haalde hij in maart ofzo in de brugklas. Gewoon stug rekenen met een computerprogramma, inderdaad niet met al die plaatjes en verschillende manieren. Ik weet nog dat die hele toestand van Craats 'waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen' hier werd besproken. Mijn oudste is een goede rekenaar en had ook precies het boek wat Craats besprak: 3 rijtjes van 4 sommen die je op 3 verschillende manieren moest aanpakken. Te gek voor woorden maar voor mijn zoon was het leuk en uitdagend, voor mijn jongste is dat een crime maar hij had gelukkig wel een andere methode. Of die beter was weet ik niet maar ik blijf vinden dat je rekenonderwijs per computer moet aanbieden en een goede inzichtelijke instructie. Dat kan een leerkracht nooit zo goed voor een klas met allemaal verschillende niveau's.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.