Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jamie

Jamie

24-12-2015 om 16:57

Hoe zou de rekentoets wel moeten?

In een ander draadje praten we over de rekentoets en dat het 3+4 moet zijn in plaats van een heel verhaal waarna de som 3+4 is.

Vragen:
1 Wil je wel of geen rekentoets?
2 Bij wel: hoe moet die meetellen? Dus op welke manier (bij examen, brugklastoets, kernvakkenregeling of nog anders)
3 Bij wel: hoeveel niveau's moeten er komen (vmbo, havo, vwo, mbo, hbo etc)
4 Hoe moet de toets er uit zien?


MamavanSenH

MamavanSenH

24-12-2015 om 17:10

Nog lang niet aan toe

Ik mag er officieel geen mening over hebben want hier hoeft de komende zeker 14 jaar niemand hem te maken maar uit interesse naar waarom er toch zo geklaagd werd heb ik eens een rekentoets gemaakt. En zo moeilijk vond ik hem niet, deed me denken aan niveau basisschool groep 8. Dus als er zo geklaagd word dat hij zo moeilijk is dan is het blijkbaar nodig.

Dus:
1. Zeker wel.
2. Als voorwaarde om je diploma te halen vind ik het te veel (zo van rekentoets niet gehaald is geen diploma, ook al haal je voor al je andere vakken hele hoge cijfer) maar iets als eens per jaar een rekentoets waarvan het cijfer meetelt op de eindlijst voor het gemiddelde vind ik wel goed.
Of rekenlessen invoeren, bijvoorbeeld 2 uur per week. Plus de toetsen die dan bij dat vak horen. En dan tellen die toetsen net zo mee als andere vakken.
3. Gewoon voor elk bestaand niveau een toets.
4. Precies zoals hij nu is. 3+4 kan iedereen uitrekenen. Het gaat er juist om dat je de som uit situaties haalt, daar heb je wat aan in het latere leven als je dat een beetje kan.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 17:27

mama

ik zou niet weten waarom je er geen mening over zou mogen hebben maar wélke rekentoets heb je gedaan?

Emma

Emma

24-12-2015 om 18:43

Toets

"Het gaat er juist om dat je de som uit situaties haalt, daar heb je wat aan in het latere leven als je dat een beetje kan".
In een levensechte situatie kunnen heel veel kinderen sommen herkennen en uitrekenen. Een verhaalsom maken is begrijpend lezen, en dat is geen levensechte situatie, maar een vaardigheid die niets met rekenen te maken heeft.

Ik ben er helemaal vóór om rekenen te onderwijzen en te toetsen. Maar dan moeten er toch eerst goed opgeleide docenten zijn, en daar onbreekt het aan. Het rekenniveau is echt dramatisch. En dan heb ik het niet over VWO, maar over VMBO en MBO. Je maakt mij niet wijs dat die leerlingen allemaal slechte rekenaars zijn. Ze hebben slecht les gehad, of slechte instructie. Juist die leerlingen zijn daar de dupe van.

echte rekentoets

Waar komt toch dat idee vandaan dat je er later wat aan zou hebben als je een som uit een verhaaltje zou kunnen halen? Dat helpt helemaal niets als je vervolgens die som niet uit kunt rekenen.
Vlot en goed rekenen heb je nodig bij de exacte vakken en later bij exacte en economische studies. Getalsnzicht heb je nodig om te kunnen beoordelen of wat je intikt met je rekenmachine ergens op slaat.
De rekentoets slaat wat mij betreft grandioos de plank mis.
Een paar redactiesommen zijn prima, maar begrijpend lezen is toch echt een onderdeel van Nederlands.
Een echte rekentoets dus. Waarin cijferen en hoofdrekenen centraal staan.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 19:18

Gerry

'Waar komt toch dat idee vandaan dat je er later wat aan zou hebben als je een som uit een verhaaltje zou kunnen halen? Dat helpt helemaal niets als je vervolgens die som niet uit kunt rekenen.'

Nou, het is handig als je bijv een flatje krijgt en je vloerbedekking moet hebben, het plafond moet witten en muren moet behangen. Dan is het handig om uit het verhaalje 'de flat moet vloerbedekking, behang en ik moet witsel hebben' de som te maken waardoor je op je rekenmachine kunt uitrekenen hoeveel behang, verf en vloerbedekking je moet kopen in de bouwzaak en bij Carpetright.

Daarom heb je bij veel sommen in de rekentoets dus wel een rekenmachine tot je beschikking.

Jamie

En als je dan vervolgens niet genoeg inzicht in getallen hebt, heb je niet door dat je een tikfout gemaakt hebt.

En zo vaak kopen mensen geen vloerbedekking, verven ze geen muren etc. etc.
Als dat het belang is van de rekentoets, schaf rekenen dan gewoon af, dat kun je iemand op een middagje leren, daarvoor hoeven ze op de basisschool het geen uren per week te doen.

Jamie

Jamie

24-12-2015 om 20:06

beetje flauw

Omdat ik één voorbeeld geef denk jij dat dat het enige is waarbij je moet rekenen?

Ik denk dat heel veel vmbo leerlingen die de techniek of iets dergelijks in gaan heel veel verhaaltjes moeten omzetten in een rekensom. Hoe leren ze dat?

MamavanSenH

MamavanSenH

24-12-2015 om 20:08

Jamie

Volgens mij was het de toets van vorig jaar die ik heb gedaan. Ik heb het wel ergens opgeschreven. Van de site van cito.

Basisrekenen, dus getalbegrip en inzicht, vlot kunnen rekenen, tafels, hoofdrekenen etc hoor je op de basisschool te leren. Op de middelbare school mag dat niveau echt opgehoogd worden en mag je ook wel verwachten dat met de voorkennis van de basisschool dat moet lukken. Of moeten we leerlingen op de middelbare school en het mbo nog steeds rijtjes vermenigvuldigen laten oplossen die ze in groep 5 al hebben gehad? Want als de basisschool gewoon goed zijn werk heeft gedaan kunnen ze dat al.

In het latere leven krijg je niet bij je belastingen, rekeningen, spaarrentes, boodschappen, salarisverhogingen en noem maar op een kant en klare som erbij op papier. Die moet je er zelf uithalen. Wel handig als je dat ook kunt.

verhaaltjes

Het zou al schelen als ze er niet opzettelijk van die instinkers in zouden bouwen. Die heb je niet als je naar de bouwmarkt gaat of naar de groentenboer.
Wel als je een zorgpolis uit moet zoeken, maar dat zouden ze toch moeten afschaffen. Net als woekerpolissen. Dat vereist heel anders denken.
Gewone sommetjes maken lijkt me ook handiger voor het opbouwen van routine en het oefenen.

MamavanSenH

MamavanSenH

24-12-2015 om 20:13

Correctie

Even het papier opgezocht en het was voorbeeldtoets 3F 2013 die ik heb gemaakt, van de site van Cito. 49 van de 60 punten.

Brigit

Brigit

25-12-2015 om 10:46

Verhaaltje en rekenen

Ik verbaas me er wel eens over als ik merk dat sommige mensen werkelijk geen idee hebben van dingen als welke aanbieding in de supermarkt nou beter is: 3 halen 2 betalen, of tweede voor de halve prijs. Dan kun je misschien wel rekenen, maar als je geen idee hebt hoe je de som uit het verhaaltje moet halen schiet je niks op met die cijfervaardigheid.

Emma

Emma

25-12-2015 om 19:33

Brigit

Dat soort begrip krijg je door de context en de realiteit. Niet door begrijpend lezen.

Brigit

Brigit

25-12-2015 om 22:29

Hoe

oefen je dan begrip van de context en realiteit Emma? Pure cijfervaardigheid gaat jeniet redden en verhaalsommen ook niet volgens jou. Hoe gaan we dan zorgen dat de kinderen van nu later in de supermarkt wel met dat soort dingen uit devoeten kunnen?

Bij de opdracht van Birgit

moest ik er een verhoudingentabel op los laten om de oplossing te vinden. Rekensommen kunnen afleiden uit alledaagse situaties lijkt mij een nuttige vaardigheid.

Verder heb ik geen mening over de rekentoets.Ik heb hem nooit onder ogen gehad. Mijn zoons, niet bepaald het type leergierige hoogvlieger zoals het gemiddelde OOLkind, vonden het een lachertje.

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 22:58

kenfan

Ik geloof ook niet dat het problee bij havo/vwo zit maar bij vmbo en mbo. Veel leerlingen die prima bejaarden kunnen wassen zouden nooit hun diploma krijgen.

Jamie

Die van MBO-4 is behoorlijk pittig, maar goed dat gaat om mensen die naar het hbo kunnen doorstromen.

De 2F toets is veel eenvoudiger.Ik heb deze opdrachten van de 2Ftoets bekeken

https://www.examenbladmbo.nl/9384000/d/oefenexamens_mbo/mbo_coe_2012-2012_rekenen_2f_voorbeeldexamens/mbo%20coe%202012-2013%20rekenen%202f%20voorbeeldexamen/rekenen_2f_2012.html

En die opdrachten vind ik heel zinnig. Dat gaat om hele reële alledaagse toepassingen, als dat een brug te ver is dan is iemand niet functioneel rekenvaardig.

Ik zing dus niet mee in het koor tegen de contextsommen.Juist op mbo-niveau is de toepasbaarheid van de lesstof belangrijk. Ervan uitgaand dat er een mouw valt aan te passen voor dyslecten. De concrete invulling laat ik laat ik graag aan de deskundigen over

Jamie

Jamie

25-12-2015 om 23:45

maar

Zoals je kon lezen ben ik ook niet tegen de contextsommen. Ik denk ook dat het grootste probleem in de instinkers zit. Als zelfs mijn grote idool Craats de toets afkeurt is er wel wat mis. Verder hebben de mbo'ers lang geen rekenles gehad en denk ik dat je alleen 3f moet vragen van leerlingen die ook naar hbo willen. Waarom niet een diploma geven met 3f of 2f maar niet zomaar kind laten zakken!

Emma

Emma

26-12-2015 om 09:32

Poeh Jaimie

Onder hbo-niveau is er wel iets meer dan bejaarden wassen zoals jij dat nogal denigrerend schetst. En waarom zou iemand met mbo3 niet hoeven rekenen? Laaggeletterdheid is een enorm maatschappelijk probleem. Laaggecijferdheid ook. De tijd dat "domme kinderen" niet hoeven te leren omdat er voor laagopgeleiden simpelweg niks te lezen of te rekenen valt is echt voorbij. Kijk om je heen, lezen en rekenen moet je de hele dag door, veel meer dan zeg 30 jaar geleden. Als je dat niet hebt geleerd heb je echt een groot probleem. Ik vind het erg arrogant om te zeggen dat mbo'ers dat allemaal niet hoeven.
We hebben het juist over niveau 2 en 3 en 4 hier. En doorstromen naar hbo moet kunnen, inclusief reken- en taalniveau 2F en 3F. Het mag niet zo zijn dat je dat alleen op de havo leert. Kom op zeg: iedereen moet onderwijs krijgen, of je nou hbo ambieert of niet.

Brigit

Brigit

26-12-2015 om 09:43

Mooi kenfan

Functionele rekenvaardigheid, daar moet het om gaan helemaal mee eens. Cijfervaardigheid is ook handig maar is niet genoeg.
Hoe je dat het beste toetst weet ik ook niet exact, het moet niet zo zijn dat iemand zakt voor de rekentoets terwijl er eigenlijk een leesprobleem is. Maar daar moeten mouwen aan te passen zijn.

Emma

Emma

26-12-2015 om 09:52

Context

Veel kinderen zijn simpelweg te jong om de context te zien. Ik herinner me dat van mijzelf ook nog goed. Cijferen kun je wel leren op jonge leeftijd door goede instructie. Het inzicht in de context komt later, en dan kun je ook beter de verbinding maken met de cijfersommen. Meteen een context aanbieden en dan denken dat ze er vanzelf wel uitkomen werkt voor veel kinderen niet. Dat is echt een grote misvatting in het huidige onderwijs. Cijferen leer je stapsgewijs, in een logische opbouw, met goede instructie. En zonder context. Net als spelling.

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 10:33

Emma

Waarom lees je nu zo bekrompen? Ik ben vóór een rekentoets maar op een andere manier. Verder beweer ik nergens dat je onder hbo niveau alleen maar bejaarden wassen hebt maar mijn nichtje is begonnen met een jaar PRO, daarna VMBO, werkt al jaren in de gezondheidszorg op mbo2 niveau en met de komst van de rekentoets strandde ze op mbo3 niveau. Misschien dat de weg nu weer even open ligt maar ze mocht niet verder.

Ook vind ik dat je prima een mbo4 opleiding moet kunnen doen waar je het met rekenen op 2f niveau het ook moet kunnen. Die rekentoets is pas van de laatste jaren. Je kunt dan een kind gewoon het diploma geven met 2F maar met de kanttekening dat je ergens 3F moet halen om verder te kunnen naar HBO. MBO4 is een vorm van eindonderwijs maar omdat het óók toegang geeft tot HBO heeft iemand bedacht dat je hetzelfde rekenniveau moet hebben dan de havisten en vwo'ers. Niet helemaal eerlijk omdat die groep in deze tijd op de mavo eigenlijk geen rekenen heeft gehad en soms ook mavo is gaan doen vanwege de problemen met wiskunde/rekenen op de havo. Er zijn zat opleidingen waar je niet meer hoeft te rekenen dan onder de 100.

Tenslotte: waar zeg ik nu weer dat ik niet eens 2f wil zien op het mbo? Juist wel maar 3f is vaak te lastig op mbo4, zeker met de leerlingen die daar nu zitten. De vmbo'ers van nu krijgen gewoon rekenonderwijs (of de school moet wel heel slecht zijn) en dat was gewoon het doel: rekenonderwijs geven. Omdat de staatssecretaris vond dat de rekentoets dan meteen de stok achter de deur was is die veel te vroeg ingevoerd. Waarom niet gewoon het vak rekenen aanbieden zoals je ook Engels en Nederlands en biologie hebt? Dat hoeft dan toch niet zoveel zwaarder mee te tellen? Bij al die andere vakken heb je voor je examen meerdere toetsmomenten waarbij het CS voor max de helft mee telt maar bij de rekentoets is het gewoon 1 ding wat je niet kunt compenseren, alleen maar herkansen.

Oja: 2F vind ik voor MBO2 ook niet goed als dat echt betekent dat een leerling zijn diploma niet haalt. Dat moeten we niet willen, dat is dan zeker een enkeltje naar 50 jaar bijstand of criminaliteit.

Emma

Emma

26-12-2015 om 11:18

Sorry hoor

Ik geloof dat we het redelijk met elkaar eens zijn. Maar je opmerking over bejaarden wassen schiet bij mij helemaal verkeerd, en dat blijft.
Verder vind ik dat er nog steeds teveel van wordt uitgegaan dat bepaalde leerlingen niet zouden kunnen leren rekenen. Juist op het vmbo. Meer investeren in goede leerkrachten, dat zou een hoop schelen.
Ik vind ook niet dat een diploma alleen moet afhangen van je rekenniveau. Ik vind wel dat er goed rekenonderwijs moet worden aangeboden, ook op mbo 4, met je eindniveau op je cijferlijst. Niet perse op je diploma.

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 11:49

precies

Ik zag zo al dat we het met elkaar eens waren maar ik begrijp nog steeds niet wat je probleem is met de bejaarden. Ik zeg helemaal niet dat dat het enige is op het MBO, sterker nog, ik ben prima op de hoogte van alle MBO opleidingen. Wat wel een probleem is dat ALS er leerlingen zijn die bejaarden WILLEN wassen we helemaal de verkeerde kant op gaan als we die naar de bijstand sturen omdat we met z'n allen vinden dat ze een rekentoets moeten halen met instinkers.

De toets is onzin

Eigenlijk is die toets van de zotte. Ik ben midden veertig en van voor het realistisch rekenen op de basisschool. Iedereen, iedereen die vroeger van de basisschool afkwam kon fatsoenlijk rekenen, op de uitzonderingen na.
Wanneer is het misegegaan? Met de komst van de Pabo (als je niks kan, kun je altijd nog Pabo doen, was in mijn tijd de uitspraak)en met het zogenaamde realistisch rekenen, want cijferen was maar dom.
De resultaten kennen we. Bijles rekenen op het hbo en op de universiteit, bij de betafaculteiten en de technische afdelingen, omdat studenten de basis onvoldoende beheersen.
Van de zotte, echt van de zotte.
En da nu de rekentoets, meet geen rekenen, waar het probleem zit, maar mag met de rekenmachine en bestaat voornamelijk uit begrijpend lezen.
Gewoon ouderwets rekenonderwijs terug op de basisschool, met leerkrachten die zelf de stof beheersen, en die hele rekentoets is overbodig.

@Jamie, ik ken genoeg mbo-ers van mijn generatie en ouder en die kunnen allemaal prima rekenen, het probleem zit echt niet in drie jaar geen rekenonderwijs gehad hebben, maar in een veel te zwakke basis.

bieb63

bieb63

26-12-2015 om 13:13

M.i.

zou men eerst moeten toetsen of op de bs wel goed rekenles wordt gegeven.....
En helemaal eens met Emma en Gerry: eerst GOED basis leren rekenen. Het begrip van rekenen (optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen, aangevuld met decimalen, breuken en procenten). Dat begrip GOED bij brengen met eenvoudige sommen, totdat het begrepen is. Daarna grote getallen leren uitrekenen met 'onder elkaar zetten' en staartdeling. Erin stampen, totdat iedereen weet hoe het moet. En uiteraard tafels erin (laten) stampen, zodat je veel vlotter kunt rekenen. DAT moet de basis zijn en mag wmb getoetst worden. Die verhaaltjes sommen komen daarnaast... maar niet in een toets aub.

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 14:48

ik praat tegen een muur

Telkens worden er dingen in mijn mond gelegd die ik niet wil zeggen dus blijkbaar ben ik heel heel heel erg onduidelijk.

De staatssecretaris wil beter rekenonderwijs en dacht dat te bereiken door meteen een rekentoets in te zetten. Niemand zegt dat men niet goed kan rekenen aan het eind van de basisschool maar het ging vooral mis op de middelbare. Aan het eind van de basisschool halen de meeste leerlingen 1F (of 2F of zelfs 3F) en dat moet op niveau blijven. Prima idee, wie is daar op tegen? Daarvoor moet dus rekenles gegeven worden.

De rekentoets zit nu niet helemaal goed in elkaar maar het is weer een leugen door te zeggen dat alles met de rekenmachine mag. Nee, dat is niet zo, eenvoudige sommen moeten zonder rekenmachine en daarom zit er dus een rekenmachine IN het computerprogramma die je bij sommige vragen niet hebt. Daarom mag je ook niet terug in het programma naar andere vragen want dan kun je in de tussentijd de eenvoudige sommen op een rekenmachine berekenen. Dat je mág rekenen op een rekenmachine is al helemaal niet gek omdat het juist de bedoeling is dat je uit het verhaaltje de som leert halen (ik zal maar geen voorbeelden geven). Dat dat een vorm van begrijpend lezen is lijkt me duidelijk maar je moet dan niet nog moeilijkere instinkers erin gooien in de trant van 'weten dat je vloerbedekking per strekkende meter koopt'.

Jamie

Waarom zou rekenen niet op niveau blijven als je het niet meer onderwijst op de middelbare? Het komt terug bij de betavakken. Nooit problematisch geweest tot de laatste pak hem beet twintig jaar. Wat is er veranderd in die tijd? De komst van de Pabo en het realistisch rekenen. Gewoon het probleem aanpakken aan de wortel: op de basisschool.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-12-2015 om 16:30

Daarom vind ik

Inderdaad beginnen met goed leren rekenen op de basisschool. Heeft iemand toevallig een vergelijking rekenmethode groep 8 (klas 6) uit zijn eigen tijd en rekenmethode groep 8 nu? Zit daar verschil in in niveau en zit het "probleem" dus bij de methodes of kunnen de basisschoolleraren niet meer rekenen en het dus niet overbrengen?

En daarna niet na groep 8 stoppen met rekenen (wiskunde is weer een hele andere tak) maar ook het vak rekenen op elk niveau op de middelbare school geven zodat de vaardigheden van de basisschool behouden blijven. En de rekentoetsen dan als gewone toetsen voor het vak rekenen. Zodat het cijfer voor rekenen wel mee gaat tellen maar niet zwaarder dan de cijfers voor andere vakken. Zo zijn leerlingen niet helemaal afhankelijk van de rekentoets om te kunnen slagen en kunnen leerlingen die gewoon echt het inzicht niet te pakken krijgen dat ophalen met hun andere vakken, maar is er wel genoeg aanbod geweest en heeft iedereen die het kan leren het ook echt goed geleerd.

Jamie

Jamie

26-12-2015 om 17:15

mama

Helemaal eens met jou, prima plan en daar zijn ze ook allang mee bezig maar die rekentoets is gewoon te snel ingevoerd voor leerlingen die lange tijd geen rekenles hebben gehad.

MamavanSenH

MamavanSenH

26-12-2015 om 17:19

Maar aan de andere kant: hoe lang heb ik geen rekenles gehad? Als je wiskunde niet meerekent heb ik al zo'n 23 jaar geen rekenles meer gehad. En die rekentoets maakte ik met 49 van de 60 vragen goed. Dus zo ingewikkeld is het ook weer niet (of is dat levenservaring?). Daarom denk ik ook dat wellicht het rekenniveau wat nu op de basisschool word aangeboden lager is dan het niveau dat wij vroeger kregen. Maar ik heb geen vergelijking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.