Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


Temet

Temet

18-06-2020 om 11:11 Topicstarter

buurthuizen en sporthallen

Arie Slob is lekker bezig, met zijn buurthuizen en sporthallen. Wat is zijn idee, de ene helft van de leerlingen in de school en de andere helft in het buurthuis? Waar gaat hij die 100% exra leerkrachten vandaan halen die daarvoor nodig zijn? Nog los van de enorme logistieke problemen (waar komt het meubilair vandaan, en de lesopstellingen voor de practica enzovoort en zo verder). En dat moeten de scholen dan individueel gaan regelen. Net zoals de scholen individueel tot nu toe het wiel hebben moeten uitvinden, en we hebben gezien hoe geweldig dat heeft gewerkt.

Verdikkeme, Arie, dit is een nationale crisis en jij bent de nationale bovenbaas van deze sector. Nu niet iets vaags roepen over dat de scholen dit maar moeten regelen (dit ook nog, bovenop het feitelijke onderwijs), maar gewoon zelf aan de slag. Dit is een nationaal probleem dat vraagt om een doortimmerd nationaal plan. Uiteraard in overleg met de sector, maar wel centraal aangestuurd graag.

Ik voel inderdaad voor het scenario dat Allison schetst. De testcapaciteit is nu fors opgeschroefd, het niveau van besmettingen is op dit moment te overzien. Heropen de scholen landelijk volledig maar maak plannen voor wat te doen bij een uitbraak. Lokaal af en toe weer tijdelijk sluiten met een plan voor het onderwijs gedurende de sluiting, en dan weer open zodra het kan. Zo blijft de schade beperkt.

Ik zie Nieuwsuur maar zelden, maar toevallig gisteren wel. Rosenmöller met zijn "we zullen leren van wat er goed is gegaan" waarop terecht werd opgemerkt dat het toch meer voor de hand ligt om te leren van wat verkeerd is gegaan ... Nou ja, we wachten in spanning op volgende week woensdag.

Groeten,

Temet

Skik

Wat ongelooflijk waardeloos en beschamend is dat. Kom op jongens, je kunt niet veel met de anderhalve meter-regel, maar je kunt wel iets!
Het beste wat ik ken, van mijn eigen school en die van waar mijn eigen kind en kinderen van vrienden zitten, is de school van mijn zoon.
Die hebben van 08:30 tot 13:15 online les, volgens rooster in blokken van een half uur. Die lessen bestaan uit instructie, nabespreken opdrachten, stellen van vragen en zelfstandig werken terwijl ingelogd in de les. Wie niet reageert op vragen van de docent wordt afwezig gemeld. Zo doe ik het zelf ook trouwens.
Vervolgens zijn er in de middag, vanaf 2 uur, hulplessen voor elk vak waarop elke leerling minimaal twee keer per vak is ingedeeld en kunnen ze op inschrijving vaker komen. Verder verplicht mentorles en gym buiten op de sportvelden, Zoon is daardoor elke dag twee uur op school, nog los van zijn online lessen. De school start maandag met de laatste toetsweek, die ze over twee weken hebben uitgesmeerd zodat de groepen klein blijven.

Mijn eigen school heeft een soortgelijk systeem, maar leerlingen worden niet verplicht bij alle hulplessen ingedeeld en wij hebben ook geen toetsweek meer. Alleen de leerlingen die nog iets op moeten halen krijgen een Verbetertoets voor maximaal twee vakken, en dan zijn hulplessen verplicht.

In beide gevallen: het is niet ideaal, het moet niet te lang duren, maar het is beter dan niks.
Dit is meteen wel de reden waarom de scholen ofwel volledig open moeten, ofwel er een landelijk beleid moet komen (gecontroleerd door de inspectie!) hoe scholen dit moeten gaan aanpakken. Anders heeft een aantal leerlingen wel gewoon grotendeels onderwijs op school en de rest zoekt het maar uit.

Wel eens met Arie trouwens....

.... als hij zegt dat elke dag van deze vorm van onderwijs er één te veel is. Er wordt heel makkelijk gezegd " wat heeft het voor zin om de scholen te openen als ze binnen korte tijd toch misschien weer dicht moeten." Maar elke dag van fysiek onderwijs in de klas is meegenomen - zeker aan het begin van het jaar.
In die eerste weken van het schooljaar leren de leerlingen en docenten elkaar kennen, wordt er een manier van werken aangeleerd, worden de kaders gezet, weet je als docent al beter met wie je te maken hebt en wie er wat extra aandacht nodig hebben. Jouw leerlingen kennen jou ook en weten wat je van ze verwacht, en als je geluk hebt heb je al een band opgebouwd en willen ze voor jou wel werken. Zeker bij jonge leerlingen is dat effect nog best sterk.
Als dan jouw school, of zelfs alle scholen, in oktober of november toch weer dicht moet vanwege een grote uitbraak, dan heb je een veel betere basis dan als je op deze halfslachtige manier moet starten. En waarom? Omdat er misschien een uitbraak komt? Je houdt toch ook niet heel juli je skijack aan omdat het misschien in november gaat sneeuwen? Als de aantallen weer gaan oplopen zie je dat aankomen, zeker omdat de testcapaciteit nu beter is.
In de tussentijd maak je landelijk (!) beleid hoe scholen hun online onderwijs in dienen te richten als het toch weer nodig is om daar tijdelijk toe over te gaan. En dan laat je de inspectie daar op toezien.

Nou, die kerken en buurthuizen

Hilarisch plan weer van onze Arie. Net als dat scholen voor vervoer moesten zorgen omdat leerlingen niet met het ov mochten.

Onze school staat in een buurtje met nog meer scholen, er zitten er drie direct naast elkaar en nog twee op korte afstand. Maar, een paarhonderd meter verderop staat een kerk. Zo'n gigantisch grote, holle ruimte. Vol met kerkbanken. Uitstekende leslocatie!

skik

Met AlisonH eens

Die pubers zitten toch buiten school al bij, op en in elkaar, dus gooi de school maar weer open. Als dat tot uitbraken leidt vallen we weer terug op het online lesgeven of de combi online en 1,5 meter les in het gebouw.

skik

Terug naar school in China


https://www.youtube.com/watch?v=Z2nwFEUQwwA

Nadat ik een grappig filmpje heb gezien, veel op social media, over een klein chinees jongetje dat volgens de nieuwe hygieneregels naar school gaat met een propeller op zijn hoofd om de afstand te weten en te kunnen houden tot anderen.

Even een filmpje over oudere leerlingen naar 'highschool'.

Hmmmmmmmmm. Wel temperatuurmeten en mondkapjes en afstand houden in de kantine maar ook: van 6 naar 3 bedden op de slaapzalen, blijkbaar is het intern. En bovendien 'niet meer dan' 30 leerlingen in de klas.

Gezien de verhalen over deeltjes in de lucht in een dichte ruimte lijkt me die slaapzaal niet kosher en 30 leerlingen in de klas de vraag hoe je dan genoeg afstand kunt houden?

En ik zag leerlingen, met mondkap wel dicht bij elkaar in de rij of zelfs elkaar omhelzen.
Ja, verwarrend is het wel, dat moet ik toegeven.

Blijkbaar zijn ze in China ook gevoelig voor druk van deze of gene en wordt het net zo'mengelmoes als hier. Wel hutjemutje in het vliegtuig (ja, vanwege de veel betere luchtzuivering) maar niet in de klas?

Kortom, je houdt je hart vast want je ziet de kwetsbaarheden.

mijk

mijk

18-06-2020 om 13:39

wij hebben ondertussen begrepen

dat op 'onze school' leraren al vanaf maart zelf mogen bepalen hoe en of ze lesgeven. en dat dus niemand per klas of leerling controleert hoeveel les ze dan hebben. Totaal geen ondersteuning dus en mijn dochter heeft dus de leerkrachten die blijkbaar ook verzuipen. Voor haar wordt het nu een tijdje ttvo en dan zien we wel weer. ze is een half uur naar school geweest sinds maart en vandaag is haar laatste 'lesdag' zonder les.

Mijk

Mijk

Op ‘mijn’ school werd t ook allemaal vreselijk losgelaten. En zo wazig gecommuniceerd dat iedere docent daar z’n eigen interpretatie aan gaf. Heb recentelijk ontdekt dat ik collega s heb die dachten dat je per vak maximaal 1 digitale les per week mocht geven. Mijn interpretatie was dat je van al je ingeroosterde leesmomenten je per week minimaal 1 verplichte online les MOEST geven, en dat je voor de andere uren ( naar eigen inzicht) ook mocht kiezen voor een invulling waarin niet iedere leerling er altijd hoefde te zijn. Facultatieve vragen of hw uurtjes, of dingen met een deel vd leerlingen.

Maar t is echt waardeloos dit. Volgende week rapportvergaderingen. Iedereen gaat over denk ik. Ik heb nu eigenlijk niks mee4 te dien, leerlingen ook niet. Zitten allemaal achter de kassa en zo,

Ik wil dolgraag Bijspijkerlessen geven maar dat wordt niet gewaardeerd door de schoolleiding. Er is op papier sprake van eventuele herstelopdrachten, maar dat komt er op neer dat leerlingen een paar dagen worden opgehokt met een boek en een toets na 5 dagen. Geen begeleiding. We worden aangemoedigd die opdrachten maar spaarzaam uit te delen ( niks mis mee, want in je uppie worden opgesloten met een boek is eigenlijk net t thuis school volgen in Corona tijd, dat helpt echt niet veel meer nu) . En als ik zeg dat ik dolgraag een aantal leerlingen op school neerzet met zo’n herstelopdracht voor natuurkunde, maar dat ik dan zelf op school kom om ze inhoudelijk een aantal dagdelen te begeleiden, dan creeer ik ongelijkheid, Want dat kunnen we niet van andere collega's vragen, om dat ook te doen, en dan krijgen we weer zeurende ouders....whhaaaaaaaah!!

Ventileren


https://www.youtube.com/watch?v=E4j0T13HQSU

Als de rest in verwarring is kun je alleen nog zelf het zo goed mogelijk doen en met de voeten stemmen als het je niet goed lijkt.

Hopelijk komen mensen toch tot een goed product door uitwisseling en samenwerking. Maar je bent afhankelijk. En ergens moet je het loslaten.

Ik heb geweldig leuk vrijwilligerswerk maar als ze het binnen in het gebouw gaan doen waar geen ventilatie is ben ik weg. Dus ik merk dat ik toch zo goed mogelijk mijn best doe om de online voorziening aan te bevelen. Maar als het niet 'pakt' houdt het op en ga ik wat anders doen. Je kunt niet meer doen dan je best en de anderen doen er ook toe.

Hopelijk komen er wat oekazes van de vo-raad en het RIVM en de overheid. Wel in lijn met het draagvlak dat er voor is want anders wordt het niets. We zijn hier niet in China.

IngridT

Dat is helemaal bizar. Wat wordt er geklungeld zo links en rechts zeg.
“Dan moeten andere docenten ook” vind ik helemaal van lotje getikt. Je wordt toch betaald? Dan mag van je verwacht worden dat je werkt! Ik geef gewoon nog 20 online lessen per week en 4 hulplessen, plus de gigantische berg nakijkwerk waar ik mezelf mee heb opgezadeld. En al die administratie. Als je je verveelt: hoe is je Engels?

mijk

mijk

18-06-2020 om 15:18

hier zijn

er dus mensen die 1 of 2 lessen gegeven hebben sinds 12 maart. sommige klassen hebben iedere dag les andere helemaal niet. BIZAR en dus ook voor docenten hartstikke naar....

Mijk

Alison...

De zomervakantie begint hier wel over 2 weken, dus dat we een beetje eerder afbouwen dan ‘jullie’ in Brabant is niet zo gek denk ik.

Maar idioot is het wel. Ik zou liefst nu nog een aantal dagen dagen volle bak met een club zwakke leerlingen op school aan de slag gaan. School is leeg. Ik hoef alleen nog maar m’n rapportvergadering voor te bereiden. En wat ander afrondend geneuzel...Magister updaten, msch wat voorbereidingen voor volgend jaar....

Maar ik moet me echt in alle bochten wringen om het voor elkaar te krijgen. Met als risico dat ik ook word gezien als zeurkont die met haar overmatige werk-ethos ook nog eens signalen uitstraalt dat de lat binnen onze organisatie behoorlijk (te) laag ligt. (En ja. Dat klopt idd.)

IngridT

Wij hebben inderdaad nog drie weken vanaf morgen. Scheelt net. Wij stoppen op woensdag met de lessen en de bijlessen.
Arme leerlingen van je, die het bijspijkeren zo zouden kunnen gebruiken. Als ik natuurkunde in de bovenbouw zonder echte fysieke les had moeten doen zat ik nu nog op de middelbare school.
Je laatste doet me denken aan mijn allereerste baantje, in de jaren tachtig bij een ambtelijke organisatie, tussen middelbare school en studie. Daar werd mij door de collega's op niet al te vriendelijke toon verzocht of ik wat minder hard wilde werken, want dan moesten zij ook. Oh ja, en als ik uit Brabant kwam, waarom praatte ik dan geen Brabants, en als ik niet uit Brabant kwam, wat deed ik er dan. Geweldig leuke baan, not.

Famke

Famke

20-06-2020 om 09:36

Gisteren nog steeds aandacht

in aanloop naar de 24e.

https://www.trouw.nl/nieuws/het-infectierisico-versus-psychologische-problemen-kunnen-middelbare-scholen-weer-open~b551db43/

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/jongeren-worden-lusteloos-als-ze-niet-naar-school-kunnen-door-het-coronavirus-br~a8944c4a/

En tien (!) pagina's over corona in Nederland.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/hoe-nederland-reageerde-op-het-nieuwe-virus-uit-china-van-niks-aan-de-hand-tot-blinde-paniek-a4003075

En interessant artikel over kinderarmoede in Nederland: 8% van de kinderen leeft in armoede, tegen 3% van de ouderen. Nederland doet het beter dan Frankrijk, Duitsland en Luxemburg bij het verminderen van armoede bij ouderen. Maar slechter dan deze landen als het gaat om het verhelpen van armoede bij kinderen. En ook slechter dan het VK.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/we-verzorgen-de-kinderen-maar-versterken-ze-niet-a4003417

Sorry, beetje off topic, maar soms kom ik artikelen tegen die ik voor hier interessant vind.

Pluk

Pluk

20-06-2020 om 09:42

Hoop

Ik krijg steeds meer hoop dat het wel goed komt met die beslissing

ElenaH

ElenaH

20-06-2020 om 09:53

Famke

Dat artikel uit het NRC las ik ook net. Het RIVM en de GGD's komen er minder goed af dan ik had verwacht.

Hoera

Uitgelekt vanuit Den Haag: na de zomer het VO weer volledig open. Ik ga even een vreugdedansje doen. Wel op voorwaarde dat er geen nieuwe uitbraak komt voor die tijd.

Open inderdaad

https://nos.nl/artikel/2338142-middelbare-scholen-na-de-zomer-weer-helemaal-open.html

"Middelbare scholen kunnen na de zomervakantie weer helemaal open. Haagse bronnen melden dat het kabinet dat woensdag gaat bekendmaken na voorlopig het laatste coronacrisisberaad. Voorwaarde is wel dat scholen hygiënemaatregelen treffen en dat voor die tijd het coronavirus niet is opgelaaid.

Na de zomervakantie wordt dat dus de hele week. Het idee is dan dat leerlingen niet per se meer afstand tot elkaar hoeven te houden, maar wel tot de docenten."

Verstandig want je wil geen draagvlak verliezen. Maar je houdt je hart alweer vast in geval er weer een golf komt, dan wordt het voor veel scholen weer de boel de boel laten bij gebrek aan mogelijkheden. Deze tijd wordt dan niet gebruikt voor alternatief en online onderwijs. Nou ja, zo gaat het natuurlijk logischerwijs, er verandert niets tenzij de nood onontkoombaar is. Voor het onderwijs dan. Niet voor ouders en kinderen.

En hoe gaat het met oudere docenten, ouders en leerlingen die zich zorgen maken om hun eigen of andermans kwetsbare gezondheid?

Famke

Famke

22-06-2020 om 17:44

Ja!

Dat hoorde ik vanmorgen ook. Van dezelfde bron: de noodwet wordt uitgesteld tot september.

Kwetsbare gezondheid

Helaas is een van de vele nadelen van een kwetsbare gezondheid dat jij altijd voorzichtiger moet zijn dan een ander. Daar kun je de scholen niet voor dicht houden. Misschien dat er een mogelijkheid is om docenten die echt risico lopen (deels) online onderwijs te laten verzorgen. Verder is het de verantwoordelijkheid van de werkgever om een oplossing te vinden. Dat wordt in sommige gevallen nog wat.
Zelf denk ik niet dat er weer een golf komt waardoor landelijk alle scholen dicht moeten. De eerste keer waren we zo laat met ingrijpen dat het al geen optie meer was om lokaal te testen en isoleren. Die situatie is nu heel anders.

Pluk

Pluk

22-06-2020 om 17:55

Yes!

Nou, allemaal drukte (binnen) vermijden en niet de grens over deze zomer, want dit willen we niet in gevaar brengen

ElenaH

ElenaH

22-06-2020 om 18:00

AnneJ

'En hoe gaat het met oudere docenten, ouders en leerlingen die zich zorgen maken om hun eigen of andermans kwetsbare gezondheid?'

De grafiek van het RIVM laat zien dat de kans op overlijden pas aanzienlijk wordt boven de 70. Er zijn geen docenten of leerlingen (en, naar ik verwacht, amper ouders) die daar bij horen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

En volgens het AD is de kans op een tweede golf klein.

https://www.ad.nl/binnenland/komst-tweede-virusgolf-minder-waarschijnlijk~aa60bddd/

Vanaf 45 jaar Elena

Vanaf 45 jaar begint de meter te lopen. Bovendien gaat het dan om mensen die overleden zijn in die grafiek.

Je kunt ook nogal ziek worden en een lange hersteltijd hebben.

We gaan het zien.

Pluk

Pluk

22-06-2020 om 18:34

Horeca theater kerken

Daar hebben we veel meer van te vrezen dan scholen.

Scholen

In het artikel in het AD kun je lezen dat de GGD geen landelijk beeld heeft van de besmettingen op scholen. Dat is niet handig.

Kinderen kunnen misschien niet of met minder symptomen - meestal dan - ziek worden van het coronavirus, maar een school kan wel een brandhaard worden waar het virus onder de kinderen woedt en men het virus mee naar huis neemt en mensen besmet.

Nertsen kun je ruimen, met schoolkinderen gaat dat niet gebeuren.

En we hebben blijkbaar niet snel in de gaten of er een uitbraak bezig is.

Hangkous

Hangkous

22-06-2020 om 18:44

Hoera

====Nou, allemaal drukte (binnen) vermijden en niet de grens over deze zomer, want dit willen we niet in gevaar brengen ====

Ik doe mee! Dat waren we als familie vader, moeder, drie zussen met gezinnen touch al van plan sinds maart. Van mij had Rutte de grenzen dicht mogen houden. Wie op vakantie wil mag dat in eigen land om, als positief bij- effect, onze eigen ondernemers er weer bovenop te helpen.

AnneJ

Zolang de middelbare scholen nog niet echt open zijn geweest, kunnen we ook nog geen cijfers hebben natuurlijk !

Ik ben er in ieder geval heel blij mee. En zou het persoonlijk ook belachelijk hebben gevonden, dat iedereen wel weer op vakantie mag, in vliegtuigen zitten en de middelbare scholen niet fatsoenlijk open.

Oh ja ...

Wij blijven ook in Nederland deze zomer.

ElenaH

ElenaH

22-06-2020 om 19:00

Precies

'En zou het persoonlijk ook belachelijk hebben gevonden, dat iedereen wel weer op vakantie mag, in vliegtuigen zitten en de middelbare scholen niet fatsoenlijk open.'

Op Schiphol in de vertrekhal wordt de 1,5 meter ook niet gehaald. En dan maken al die volwassenen zich ook geen zorgen om de besmetting.

'Vanaf 45 jaar begint de meter te lopen. '

Je moet niet naar sterfte zelf kijken, maar naar éxtra sterfte. Bovengemiddeld dus. En dat is pas bij 70 jaar door corona.

aleid

aleid

22-06-2020 om 19:06

Na zomervakantie

Open. Tenminste dat schijnt Mark morgen te gaan vertellen, zo melden Haagse kringen. Ik ben blij want dat online gedoe doet mn zoon geen goed. En mij daarmee ook niet. Behalve dat we 's ochtends geen gedoe hebben over opstaan. Zo'n uurtje of anderhalf later dan 'normaal' scheelt alles. Ik zou dan ook willen voorstellen de 40 minutenroosters erin te houden zodat ze wat later kunnen beginnen. What about that?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.