Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


Pluk

Pluk

22-06-2020 om 19:23

Voor!

Ik ben voor een permanent 40 min rooster. En dan lekker om 9 uur beginnen, dus half 9 op de fiets. Als we nu toch bezig zijn

Roos

Roos

22-06-2020 om 19:31

Mwoah

Ik ben blij voor een hoop kinderen en sta er ook achter, denk dat het voor Nederland goed is.
Maar voor mijn eigen kinderen hoeft het echt niet en ik vond het nogal gepanikeer voor zo'n korte tijd.
Er worden zo'n grote woorden gebruikt... verloren generatie etc.
Voor een enkel kind kan ik me voorstellen dat het erg zwaar was; kind dat toch al te veel te verduren heeft thuis en nu geen escape meer had.

Wat ik jammer vind is de, min of meer, oproep deze zomer thuis te blijven.
Dat beroep dat constant op elkaars geweten gedaan wordt! Dat vind ik echt geen gezonde ontwikkeling. Dat vond ik al groeiende de laatste jaren maar nu met corona gedoe rijst het de pan uit.
Ik snap het wel, we zijn allemaal super afhankelijk van elkaar, maarja nu preekt iedereen zo hard voor eigen parochie.
Dan doe ik maar even mee : juist wel naar Spanje ofzo dit jaar om daar wat mensen te steunen.

Roos

Roos

22-06-2020 om 19:33

En middelbare school

Liefst zou ik zien: mogelijk vanaf 9 oid en pas verplicht vanaf 10 of 11 uur.
Het ritme van vroeg beginnen macht totaal niet met bioritme van pubers. Ongezond!

Goed idee !

Later beginnen en 40 minuten roosters !

Famke

Famke

22-06-2020 om 19:40

Mwah

De pubers hier hebben er geen behoefte aan om later te beginnen. Die denken dat er met kortere lessen meer thuis moet gebeuren. En als je ook nog later begint, kun je daar pas later aan beginnen. Of je moet het 's morgens doen.

Famke

Famke

22-06-2020 om 19:43

Verloren generatie?

Nee. Korte tijd? Nee, ook niet. Een achtste van de schooltijd voor een VMBO'er. Een tiende voor een havoleerling en een twaalfde voor een leerling op het VWO.

Suus

Suus

22-06-2020 om 19:44

Whoehaaaa

YES, ik dans mee hoor ! Hopen dat het echt zo gaat gebeuren en dat er niks roet in het eten gooit!
Zou zó fijn zijn, die kids terug in het ritme. Want dit luilakleven is niet goed voor ze hoor.

En later beginnen? Alsjeblieft niet. Hier geen uitslapers, zitten het liefst voor 7.30 al beneden en nog effe gauw gamen voordat ze aan school beginnen, in deze tijd dus om 9.00 uur en geen reistijd. Ik word er zo moe van, die strijd al zo ‘s ochtends vroeg want ik wil dat gegame niet op dat tijdstip. Maar ja. Ze hebben de telefoon toch weer nodig voor iets dus hoppa, ze zijn weer gevlogen.
De jongste zit normaal al om 7.35 uur op de fiets, dus dan heb ik die telefoon-game-discussie niet. Dus heel graag gewoon vroeg beginnen!

Pluk

Pluk

22-06-2020 om 19:49

Test

Het is denk ik voor veel scholen niet haalbaar, maar zou het niet handig zijn om een deel van de leerlingen nu nog een week fulltime naar school te sturen? Dat zou een goed beeld geven van het besmettingsgevaar.

ElenaH

ElenaH

23-06-2020 om 06:13

Famke

'Een achtste van de schooltijd voor een VMBO'er. Een tiende voor een havoleerling en een twaalfde voor een leerling op het VWO.'

Ik denk dat vooral de voorexamenklassen problemen zullen krijgen. Die hebben in het examenjaar geen tijd om de gemiste lessen in te halen, maar worden er wel op getoetst volgend jaar.

Zeetakje

Zeetakje

23-06-2020 om 07:40

Elena

Dat denk ik ook. Dochter in 4 havo heeft hier prima thuis gewerkt, Dagelijks de online lessen volgens het reguliere lesrooster, goed bereikbare docenten, regelmatig 1 op 1 zoomles, vrijwel dagelijks een korte mentorles, echt allemaal goed geregeld. Pta-toetsen toch maar matig gemaakt. Gelukkig gaat ze over en staat ze voor alles voldoende, maar haar basis is zwakker dan voor de crisis.

De pta's werden al hier en daar ingekort, maar die lesstof moet volgend schooljaar ingehaald worden en dat zal best pittig worden, zeker omdat de basis zwakker is dan gehoopt.

Neemt niet weg, dat ik over het volledig openstellen van het vo gemengde gevoelens heb. In ons geval met het oog op onze zoon die in de risicogroep zit. Zijn arts raadt hem en de rest van ons gezin aan om het OV en groepen mensen voorlopig echt te mijden en dat wordt wel erg lastig, straks met z' n 30en in een lokaal. Dochter is trouwens niet de enige in haar klas met een kwetsbare huisgenoot.

Ik had liever gezien dat het bijvoorbeeld een week of 4 na de start van het schooljaar was ingegaan, zodat je kan zien wat al die buitenlandse vakantiereizen en de openstelling van Schiphol voor vakantievluchten voor effect hebben gehad.

En wat mij betreft is het jammer dat de kortere lessen niet gehandhaaft worden, waardoor er meer lesuren in een dag passen en er toch hier en daar kleinere klassen aangehouden kunnen worden. Met 15 of 20 in een klas met een schoonmaakronde tussendoor is toch alweer een stuk beter dan met 30 pubers opgepropt.
Maar goed, we gaan het zien. Eerst maar een mail naar school om te vragen hoe we hiermee om zullen gaan.

Famke

Famke

23-06-2020 om 08:19

Tweede golf

Ik ben bang dat als er een tweede golf komt die dan in oktober/november komt. Dus dan mogen de scholen misschien niet open. Dan liever goed beginnen en later weer online. Liever had ik gehad dat er andere keuzes gemaakt waren (niet vliegen, wel de scholen open), maar ja.

Zeetakje

Ik begrijp absoluut jouw zorgen. Maar juist die eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal om een goede start te maken, werkwijzes duidelijk te maken, de leerlingen te leren kennen etc. Start je niet volledig dan kun je die eerste weken net zo goed niet doen, dat heeft geen enkele zin.
Ik denk wel dat het een schone taak wordt voor de scholen om te kijken hoe ze mensen tegemoet kunnen komen in jouw situatie. En ik zou het onder alle omstandigheden prettiger vinden als de klassen niet volgepropt zaten met 32 leerlingen maar helaas, dat is een geldkwestie.

Zeetakje

Zeetakje

23-06-2020 om 10:50

Alison

Bedankt voor je begrip. Van mijn kant uit heb ik natuurlijk ook begrip voor het feit dat juist een goeie start van een nieuw schooljaar enorm belangrijk is.
We zullen er op de één of andere manier mee moeten gaan dealen en we zullen proberen er het best mogelijke uit te halen. Dus eerst maar in overleg met de school en hopen dat ze bereid zijn om mee te denken.

En wat jij zegt is sowieso wel een punt, vind ik. Klassen van soms zelfs meer dan 30 leerlingen, die met goed fatsoen niet in het lokaal passen, zouden niet meer moeten mogen, maar inderdaad...dat geld...

Scholen moeten een flexibel plan maken

Fijn dat we na de zomer weer 'gewoon' kunnen gaan lesgeven. Een tweede golf, nationaal of lokaal, is nooit uit te sluiten. Dus scholen moeten nadenken hoe ze een komende schoolsluiting gaan aanpakken. Nu hebben ze de gelegenheid om zich daarop voor te bereiden, i.t.t. tot 16 maar dat de schooldeuren plots dichtgingen en er afstandsonderwijs op stel en sprong opgezet moest worden. Ik denk aan een soort code groen, geel, oranje en rood tussen volledig open zonder afstand via een combi naar volledig afstandsonderwijs.

skik

mijk

mijk

23-06-2020 om 17:52

Ik zou zeer benieuwd zijn

Mijn dochter heeft vandaag haar boeken ingeleverd en nuet eens een laatste onkinementorles gehad. Ze krijgt een mailtje of ze bevordert is en dat is het. Ik verwacht eigenlijk dat school de hakken in het zand zet en als teleaccursus door wil en ik ben heel benieuwd of daar sancties op zijn.

Mijk

Mijk

Ja, het is geen kwestie van de scholen mogen open maar de scholen moeten open. Dus als je dat dan niet doet, heb je wel een probleem met de inspectie.

aleid

aleid

23-06-2020 om 20:17

Ook zorgen

over de huidige voorexamenklassen. Ik ben benieuwd hoe daar volgend jaar mee wordt omgegaan. Hier laatste periode nu minder lessen, PTA's zijn gewijzigd, sommige vakken niet of op andere manier getoetst, vanaf komende vrijdag nog 6 toetsen die op school gemaakt moeten worden. Zoon heeft al gehoord dat ie over is op grond van resultaten tot nu toe, maar snapt ook wel dat hij nog ff zijn best moet ivm cijfers die meetellen voor SE. Fingers crossed!

Mijk

Middelbare school? Dan moeten ze gewoon doen wat het Ministerie zegt, niets geen afstand onderwijs. Het is anders met MBO omdat er veel leerlingen zijn die ouder zijn dan 18.
Sini

Triva

Triva

24-06-2020 om 01:55

Sini

Veel leerlingen ouder dan 18? Bijna iedereen die van het vmbo komt is 16 of 17 hé? Wat hebben die te maken met hun 18jarige klasgenoten?

Triva

Bij voetbal werkte het ook zo toen boven de 12 nog 1,5 meter moest aanhouden: als er 1 12 was moesten alle 11-jarigen afstand houden. Beetje lastig haalbaar in het onderwijs, want er zitten 16-jarigen op het Mbo en 19-jarigen op het VO. Ik zou sowieso op Mbo die 1,5 meter loslaten, maar liefst ook op Hbo en VO. Afstand houden mag altijd, en je kunt vragen om het te doen waar mogelijk.

Pluk

Pluk

24-06-2020 om 10:47

Hoop

Gezien de laatste berichten over vervoer en samenscholingen krijg ik ook steeds meer hoop voor studenten.

Hoop?

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/23-06-2020/VPWON_1310836

Over het hoger onderwijs vanaf minuut 15.15.

De grenzen worden opgezocht. Vanaf minuut 21 de kinderarts/epidemioloog Patricia Bruijning.

"Balans. Een manier om met het virus te gaan leven. Maatwerk. Risico's als je gaat versoepelen groter in het hoger onderwijs. Kaders vaststellen.
Superspreadingsevent voorkomen. Dichte ruimte, matige ventilatie, veel mensen bijeen en dicht opeen. Zorg dan dat je die anderhalve meter in elk geval in stand houdt.

Het zal regelmatig voorkomen dat mensen in quarantaine moeten. We zullen zonodig ook een stap terug moeten doen. Meer risico's maar dan ook zonodig weer meer maatregelen .En dan zonder commentaar dat het beleid niet voldoende is."

Ik ben benieuwd.

Zo fijn is dat allemaal niet, het is met recht de wal keert het schip. Komen er teveel besmettingen, ziekte en dood!, dan pas wordt er weer voorzichtiger gedaan. Op die grens wordt de balans gezocht.

Pirata

Pirata

24-06-2020 om 12:22

Triva

Als je met 17 begint aan een 4-jarige MBO-opleidning, ben je toch echt 20 of ouder als je er af komt.

Covid-19 is geen 'griepje'

https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-dag

Luister ook even de podcast van vandaag:
#611 - Zo voelt het drie maanden na een coronabesmetting
dinsdag 23 juni 2020, 14:33 uur

"Drie mensen die corona in een vroeg stadium van de pandemie kregen, vertellen in De Dag over hun herstel. Hun leeftijden, ziekteverloop en herstel zijn heel verschillend, maar allemaal merken ze nog dagelijks de gevolgen.

Of je nu oud bent, jong, fit of met onderliggende problemen en of je nou heftige klachten hebt gehad of milde symptomen - iedereen kan er maandenlang zoet mee zijn. De vraag is of er ook permanente schade kan optreden of dat patiënten op den duur wel weer helemaal herstellen. Remco Djamin van de nazorg-polikliniek van het Amphia-ziekenhuis, waar dit onderzocht wordt, vertelt over wat er nu voorzichtig aan duidelijk begint te worden. "

Pluk

Pluk

24-06-2020 om 12:56

Jonge mensen

Ik weet dat allemaal AnneJ, maar het is me niet waard om alle jonge mensen te laten verpieteren achter hun computer. Zij worden er over het algemeen nauwelijks ziek van.

Met goede ventilatie is zoveel mogelijk.

Uni's

Raar dat po- en vo-scholen gewoon gesommeerd worden open te gaan, met duidelijke opdrachten (po bij voorkeur hele dagen, vo niet alleen maar mentorlesjes) en uni's het zelf mogen weten en waar de minister slechts 'ik zou willen zeggen, denk er nog eens goed over na'. De uni's zijn al voor de schoolsluiting digitaal onderwijs gaan geven, als ze dat tot kerst willen blijven doen is er bijna een heel kalenderjaar geen fysiek les geweest, twee keer 2000 euro collegegeld neergeteld voor halfslachtig onderwijs.

skik

ElenaH

ElenaH

25-06-2020 om 06:53

Skik

'Raar dat po- en vo-scholen gewoon gesommeerd worden open te gaan, met duidelijke opdrachten (po bij voorkeur hele dagen, vo niet alleen maar mentorlesjes) en uni's het zelf mogen weten en waar de minister slechts 'ik zou willen zeggen, denk er nog eens goed over na'. '

Nou, het past wel bij het advies voor volwassenen om zo veel mogelijk thuis te werken. Studenten vallen nou eenmaal niet in de groep die minder vatbaar is.

Pluk

Pluk

25-06-2020 om 07:33

Rechtspositie

Misschien heeft het hoger onderwijs een andere rechtspositie?

Hoger Onderwijs

Hoger Onderwijs heeft in die zin een andere positie omdat het niet verplicht is. Daardoor zal de overheid er minder strak op zitten. Daar is alleen gezegd “ga zoveel mogelijk open maar houd anderhalve meter aan” maar er zit geen plicht. Al heb ik van meerdere vrienden van mijn dochter (nu allemaal net een bachelor gehaald) gehoord dat ze zich uitschrijven en hun master uitstellen als ze geen behoorlijk les krijgen. Dat zou ook wel druk zetten. Mijn dochter studeert in een stad met heel veel buitenlandse studenten. Die komen niet als het onderwijs alleen online is, dus daar zullen ze zo veel mogelijk fysiek doen, alleen al daarom. Maar de meeste universiteiten en hogescholen willen ook gewoon goed onderwijs geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.