Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


ElenaH

ElenaH

14-06-2020 om 09:20

Tja

Het virus is duidelijk nog niet onder controle: https://www.nu.nl/buitenland/6057861/peking-deels-in-lockdown-na-45-nieuwe-coronabesmettingen-op-markt.html
Ik vind het advies rond vliegreizen dan ook erg raar, gelet op alles wat we wél weten over dit virus.

Universiteiten

Zou ook een keer tijd worden ja. En anders graag collegegeld halveren want ik zie werkelijk niet in waarom voor ondermaats onderwijs de volle mep betaald zou moeten worden.

Universiteiten

Zoon is behoorlijk tevreden over zijn universiteit. Volgens hem is het in Leiden het beste geregeld. Er is dan een goede combinatie van online en op locatie en de organisatie is bekend.
Maar net als het voortgezet onderwijs is het in coronatijd een uitvergroting. Was je onderwijs toch al goed georganiseerd dan zie je dat terug in het aanbod van het
'corona-onderwijs'. Was het altijd al hangen en wurgen dan is het nu door de bodem gezakt.

Ik heb samen met dochter wat informatiemiddagen en avonden meegemaakt van diverse HBO opleidingen. Een enkeling bleek prima, persoonlijke benadering, duidelijk, heldere informatie zonder blabla. De meesten werd je niet blij van. 'kijk maar op de website' als je een vraag stelde bleek nog zeer gangbaar. Naast de technische klungelarij, akkoord het is nou eenmaal wennen, was het inmiddels volstrekt duidelijk hoe het ook voor het coronatijdperk zal zijn gegaan.

Ik denk dat ook daar de bezuinigingen een gat geslagen hebben in de organisatie. En een enkeling lukt het dan nog wel. Kan ook per faculteit verschillen.

Maar nog minder geld naar het onderwijs lijkt me ook geen goed idee.

AnneJ

Zal wel liggen aan de faculteit, want mijn dochter die in Leiden studeert vindt het echt helemaal niks voorlopig. Zij heeft te horen gekregen dat tot kerst alles online is. De UB gaat heel beperkt weer open, die heeft ze de afgelopen tijd node gemist, want het is niet makkelijk om je tentamens te leren én te maken in een rumoerig studentenhuis, om van het schrijven van essays nog maar te zwijgen.

skik

Tamar

Tamar

17-06-2020 om 12:11

Hier

gaat een meme rond waarbij de abonnementsprijs voor Netflix en nog een paar streaming diensten worden vergeleken met een "abonnement" op de Universiteit Leiden. 2100 euro is dan wel veel....

Abonnementje

Die 2100 euro is nog een koopje in vergelijking met het collegegeld dat mijn andere dochter in Engeland mocht aftikken, 11.000 euro. Heeft ze in totaal 18 weken fysiek college van 10 uur per week voor gehad, de rest online.

skik

Tamar

Tamar

17-06-2020 om 15:47

skik

Wat een ellende zeg. Gaat ze daar nog verder studeren?

Famke

Famke

17-06-2020 om 19:08

Het heeft in ieder geval de aandacht

https://www.gelderlander.nl/politiek/slob-tegen-middelbare-scholen-mogelijk-1-5-meterlessen-in-buurthuizen-en-sporthallen~aaa6f07a/

Maar ik denk niet dat sporthallen en buurthuizen de redding gaan brengen.

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 19:23

Aandacht

Inderdaad steeds meer aandacht. Daar ben ik blij mee.

Ik zie trouwens ook meer in het nieuws over studenten, gelukkig!

Scholen open petitie

https://nos.nl/artikel/2337599-middelbare-scholen-moeten-na-zomervakantie-volledig-open.html

"Ook bij ouders en scholen wordt de roep om een volledige openstelling groter. De meerderheid van de middelbare scholen zegt in een peiling van de VO-Raad na de zomervakantie open te willen. Een petitie van ouders heeft inmiddels meer dan 5000 handtekeningen en de organisatie Ouders en Onderwijs concludeert na onderzoek dat de tevredenheid van ouders over het onderwijs afneemt."

Ik begrijp de vraag. Maar is het wel realistisch?

Tegelijk worden scholen gesloten zodra daar het coronavirus geconstateerd wordt.

Ik vind het jammer dat men niet beter weet in te zetten op een combinatie van online en IRL. Als dat zo doorgaat wordt het een experiment dat kort kan duren.

De 24e gaan we het horen.

Overigens behalve degenen die de petitie gestart zijn zijn er veel anonieme ondertekenaars en zeer weinig artsen. Het is niet zo vanzelfsprekend om voor het openen van de middelbare school te tekenen.

Temet

Temet

17-06-2020 om 20:29 Topicstarter

Getekend

Ik heb getekend. Ik weet niet of het verantwoord is de scholen volledig te openen. Maar ik hoop dat er wel serieus gestreefd wordt naar een volledige heropening, dat daar alleen van wordt afgezien als het echt onverantwoord lijkt en dat in dat geval ook flink wordt ingezet op een gedegen plan B.
In plaats van " Iedere school klooit individueel maar wat aan en we zien wel waar het schip strandt".

Hoe meer aandacht, hoe groter de druk om met oplossingen te komen.

Groeten,

Temet

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 20:54

Helemaal open

Bij ons op school maken ze er zo’n potje van, dat ik niet geloof dat ze een goede combi van online en fysiek onderwijs kunnen geven na de zomer. Zou dit toch nodig zijn, dan zou er veel meer sturing vanuit de overheid nodig zijn.

Er gaan wel scholen dicht als er iemand besmet blijkt, maar tot nu toe heb ik niet gehoord dat er echt uitbraken zijn op school. Die scholen gaan na het testen ook allemaal snel weer open. Ik ben wel heel benieuwd of er al wat meer informatie is over de besmettelijkheid van pubers.

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 20:57

Getekend

Ik heb ook getekend trouwens. Niet helemaal van harte, want voor mijn kind zou een combinatie van school en thuis ideaal zijn. Maar dan moet het wel heel strak georganiseerd worden en dat zie ik niet gebeuren. Ik gok dat de docenten op die school ook heel graag weer open willen. Hier krijgen ze duidelijk geen energie van.

Famke

Famke

17-06-2020 om 21:21

Maar

die anonieme ondertekenaars kunnen toch ook arts zijn?

Combinatie

Een degelijke combinatie van online en fysiek vereist extra tijd en mankracht. Alle twee tegelijk gaat niet, dus je moet of online lesgeven, of fysiek in de klas. Een echte, goede les is geen hoorcollege maar een combinatie van instructie, zelfstandig werken, samenwerken, feedback geven en gericht begeleiden. Online is vrijwel uitsluitend zenden. Daar zijn ook goede toepassingen voor, maar je kunt niet tegelijk het ene en het andere doen. Wat ook niet kan is eerst een stel reguliere lessen geven aan de ene helft, en daarna nog een stel online aan de andere helft. Dat is niet vol te houden want er moeten ook nog lessen worden voorbereid, toetsen gemaakt, nagekeken, leerlingen worden begeleid etc. etc. etc.
Met extra mensen zou dat wel kunnen, maar dat kost geld en we hebben toch al een lerarentekort.
Hier zijn vast wel oplossingen voor, en goede scholen zullen die onder druk wel weer vinden. Maar veel andere niet. Dan treedt toch de willekeur weer op.

Ik weet ook niet of het in het kader van het coronavirus honderd procent verantwoord is. Ik weet wel dat de gevolgen van nog langer onvolwaardig onderwijs zo groot zijn dat alleen “Stel je voor dat het misgaat” onvoldoende reden is om de scholen nog langer dicht te houden. Test en sluit bij lokale besmettingen, maar houd niet landelijk alle scholen dicht. Als de cijfers zo blijven als nu (hoeven ze niet eens verder te dalen) is de kans dat een willekeurige Nederlander besmettelijk is volgens het RIVM 1 op de 10.000 - en het gaat om een leeftijdsgroep die zelf geen noemenswaardige druk op de zorg legt. Onderwijs lijkt me toch wel belangrijk genoeg om dit kleine risico voor te nemen.

Over die sportzalen en buurthuizen: krijg ik daar een megafoon bij?

Ja Famke

Maar bijna niemand wil er dus voor uit komen dat ze de scholen open willen. Bang voor hun goede naam en een mogelijk verwijt van ondeskundigheid. Ben je arts, heb je een pandemie bij de hand, wil je een mogelijke besmettingshaard in stand houden.

Pluk

Over energie: dit vreet energie. Het is een vervelende combinatie van stress en gebrek aan de dingen die mijn werk leuk maken: contacten met leerlingen en collega’s.
Puur uit egoïsme alleen zou ik al open willen. Maar dat is dan weer geen reden om risico te nemen. Zo belangrijk ben ik nou ook weer niet

Famke

Famke

17-06-2020 om 21:53

Ach wel nee

Dat weet je niet. Niet invullen voor een ander. Als ik een petitie teken, doe ik dat ook altijd anoniem en zet er geen hoedanigheid bij. Juist niet als die relevant is. Mijn stem is niet meer waard dan die van een ander.

Nog eentje dan

Nog los van het cognitieve aspect: hoezo vinden we het opeens geen probleem dat jongeren hele dagen achter hun scherm zitten, te weinig bewegen en te weinig actief zijn?

Overigens gaan scholen die nu al aankondigen “we gaan na de zomer zo verder” behoorlijk de mist in. Als straks wordt besloten dat het VO met wat aanpassingen gewoon open gaat moeten ze dat ook. Ze praten dus voor hun beurt en hadden beter nog even hun mond kunnen houden.

Tamar

Zeker, ze kan niet wachten tot ze weer terug kan, ze vond het geweldig daar.

skik

Gooi open die tent

Wij hebben de hele school volgeplakt met tape. Pijlen, 'rijrichtingen', waar je mag zitten en waar niet, trap voor naar boven en een ander trappenhuis voor naar beneden. En buiten staan ze met zijn dertigen gezellig boven op elkaar te klitten, die leerlingen. Voor hen maakt het denk ik niks uit qua risico om ze weer bij elkaar in de klas te zetten. Dan houden wij volwassenen wel afstand en dan kan het volgens mij best.

skik

Pluk

Pluk

17-06-2020 om 22:44

Apart

"Overigens gaan scholen die nu al aankondigen “we gaan na de zomer zo verder” behoorlijk de mist in. Als straks wordt besloten dat het VO met wat aanpassingen gewoon open gaat moeten ze dat ook. Ze praten dus voor hun beurt en hadden beter nog even hun mond kunnen houden."

Ik vind dat zo apart, dat scholen denken dat ze dat zelfstandig kunnen bepalen.

Absurditeit van de "regels"

In het vliegtuig mag. Ik vermoed dat er flink getouwtrek is geweest, Schiphol is immers een van de paradepaardjes van het VVD. Bussen dan weer niet, openbaar vervoer weer, horeca half en bioscopen 1/4... het gaat werkelijk nergens over en steeds vaker krijg je het idee dat de aanhouder wint. De mensen (beroepsgroepen) die het hardste roepen mogen weer wat meer. Economisch gewicht. Ik verwacht ook dat de scholen weer open gaan, gewoon omdat de pubers samen klonteren zodra ze de deur gepasseerd zijn en ze op 1.5m afstand van elkaar houden op school van de zotte is als ze zich er niet aan houden buiten school.
Ik hoop echt dat we niet over een paar maanden weer een tweede piek zien, maar gooi maar open die boel. Het is zoals het nu gaat ook niet te doe.
Sini

Famke

Famke

18-06-2020 om 02:45

Absurd?

Toevallig was er vandaag een item over het verschil in ventilatie tussen een vliegtuig en een touringcar. Het openbaar vervoer was en is alleen voor noodzakelijke reizen. Ik denk dat het er niet alleen om gaat hoe veilig iets is, maar dat gewoon niet alles kan. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Daarbij speelt ongetwijfeld mee hoe hard er geschreeuwd wordt. Maar dat maakt het volgens mij niet per se absurd dat de pretparken wel open mogen en de kermis niet, om maar een voorbeeld te geven. Maar goed, ik ben niet bij de besluitvorming, dus ik weet het niet zeker. Dat het middelbaar onderwijs gesloten is, leidt niet tot economische schade en het ging dicht onder druk van de scholen en het publiek, dus ja, het was niet het eerste wat weer open ging.

ElenaH

ElenaH

18-06-2020 om 07:20

Famke

'Toevallig was er vandaag een item over het verschil in ventilatie tussen een vliegtuig en een touringcar. Het openbaar vervoer was en is alleen voor noodzakelijke reizen. Ik denk dat het er niet alleen om gaat hoe veilig iets is, maar dat gewoon niet alles kan. Er moeten dus keuzes gemaakt worden.'

Maar dat is toch raar? Reizen met de trein mag je alleen als het echt niet anders kan, maar reizen met het vliegtuig mag je ook voor de lol. Oh, maar weer niet als je vier keer per jaar naar Ibiza gaat voor je favoriete latte (volgens een CDA-kamerlid). Dat is dan weer te vaak (drie keer mag wel, blijkbaar).

Famke

Famke

18-06-2020 om 07:51

Het zou mijn keus niet zijn

maar ik denk dat er niet alleen gekeken wordt naar of iets veilig kan. Stel dat twee activiteiten precies even gevaarlijk of ongevaarlijk zijn, maar er is nog maar ruimte voor een van de activiteiten, want anders komt r boven 1, wordt de zorg te zwaar belast, of waar dan ook op gelet wordt. Dan kan er dus maar een van de activiteiten plaatsvinden (of beide half). Dan is het dus niet per se absurd, dat van de twee vergelijkbare activiteiten er toch maar een mag. Daarbij zal wel op economisch belang gelet worden, of waar de bevolking behoefte aan heeft, of weet ik het. Zo konden de sportscholen nog niet open, maar mocht er wel buiten gesport worden. Dat had met aerosols te maken, maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat gedacht is dat sporten weer een beetje kon, dus dat een volgend stukje ruimte naar de musea ging. Of de bioscopen. Overigens is de ventilatie in vliegtuigen vermoedelijk veel beter dan die in het OV.

We hebben een winnaar!

Mijn zoon hoeft maar 2x per week 20 minuten naar school. Gisteren had hij alleen online les. Eén les. En die duurde maar VIER minuten!

skik

Suus

Suus

18-06-2020 om 10:38

Sjee

Nou Skik, daar komt niemand meer overheen nee.
Maar ik geloof niet dat ik je hiermee wil feliciteren 🤦🏼‍♀️.

Wat diep en dieptriest. En om boos van te worden ook. Vind ik. Kunnen die scholen nou helemaal niks beters verzinnen. Ze weten al vanaf half april dat ze aan de bak moeten en dan krijg je dit. Wat een slappe hap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.