Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


Famke

Famke

13-06-2020 om 14:17

Natuurlijk

gun ik ze dat! Maar ik nam aan dat ze dat niet zouden willen. Er wordt gezegd dat er iets geregeld moet worden voor kinderen uit risicogezinnen als de scholen weer open gaan. Daar dacht ik over na. Als kinderen uit risicogezinnen wel halve dagen willen komen, zijn ze van harte welkom.

De school van mijn kind heeft het overigens, in twee etappes, prima geregeld. Eerst twee weken vooral huiswerk, daarna een (verkorte) les per vak per week online les in een gatenkaasrooster, nu 's morgens een verkorte les per vak per week online les, 's middags huiswerk. En gym fysiek les. En voor de kinderen die op blijven zitten staan voor maximaal vier vakken' s middags fysiek les. Maar ja, daar heb je dus niets aan als je er prima voor staat.

Volgend jaar begint mijn kind in een nieuwe klas. Ik zou graag hebben dat het daarmee gewoon kan beginnen. Het zou graag contact hebben met docenten en klasgenoten en het normale leven ervaren. Maar op school kan maar iets meer dan een vierde van de leerlingen aanwezig zijn, dus, zolang de scholen niet open gaan, zit dat er niet in. Na de zomervakantie duurt dat al ruim vijf maanden. Dat lijkt me genoeg.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 14:27

Maar Pluk

Halve dagen naar school is toch al veel meer dan helemaal niet? Als mijn dochter alleen voor gym en mentorles naar school moet dan bespaart ze zich de 20 km enkele reis.

Ze heeft net als alle anderen, juist de lessen in de klas nodig om de puntjes op de i te zetten voor de dingen die online wat minder duidelijk uitgelegd kunnen worden. Sommige dingen, zeker bij de exacte vakken, gaan op een groot bord toch ff makkelijker dan via de laptop tijdens een zoomles, hoe goed het hier ook geregeld is.

Het zou toch wel heel triest zijn als deze groep minder kansen krijgt om toetsen goed te maken dan de kinderen die het geluk hebben dat thuis iedereen gezond is. En de tien procent waar jij het over hebt is een grote groep hoor. Dat zijn op de school van mijn dochter al 160 kinderen. Daarbij ligt het percentage in de klas van mijn dochter nog een stukje hoger en ik vraag me af of dat een uitzondering is. Zo fijn, als een school daar tijdens de mentorlessen aandacht aan besteedt.

Famke

Famke

13-06-2020 om 14:28

Ander kind

heeft kleine klassen en een tijdelijk gebouw dat niet als school is gebouwd met, vermoed ik, daardoor grotere lokalen. Dat heeft de helft van de dag online les, de andere dag fysiek. Maar dat is niet haalbaar voor de school van het ene kind. En ook dit is niet ideaal, want die kleine klassen zijn er niet voor niets.

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 14:31

Halve dag

Eenderde kan nu tegelijk naar school. Dat is een of twee dagen per week, gemiddeld drie halve dagen. Veel te weinig. Ja als er daarnaast online les zou zijn oké. Maar die combi werkt gewoon niet, want de leraren geven al fysiek les, dus wat gebeurt er die andere 7 dagdelen dan?

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 14:32

Kind

Mijn kind zou ervoor tekenen trouwens, drie halve dagen les

Famke

Famke

13-06-2020 om 14:36

Zo groot?

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen

70+. 18+ met onderliggende ziekten. Bezoek ontvangen/op bezoek gaan is weer mogelijk. Vermijd locaties waar het lastig kan zijn 1,5 m in acht te nemen. Vermijd het OV. Vermijd grote bijeenkomsten. Geen speciale maatregelen voor huisgenoten. Geen groter risico voor kinderen met onderliggende medische problematiek.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 14:48

Famke

Dat is een misverstand dan. Hebben we elkaar niet goed begrepen. Dochter gaat nu ook naar school voor pta's en voor een aantal vakken naar de lessen. En dat kan alleen, omdat in de school en op het plein heel streng gecontroleerd wordt.

Het is volgens de arts van onze oudste belangrijk dat het hele gezin de anderhalvemeterregel in acht blijft nemen en verder zoveel mogelijk thuisblijft. Hier worden ook nog steeds door 1 persoon, alleen op zaterdagochtend om 7 uur de boodschappen gedaan (heerlijk rustig) en komt de boer op maandag groente en fruit voor de hele week aan huis brengen.

Voor onze dochter is hele dagen of halve dagen naar school dus het verschil tussen thuis moeten blijven of mee kunnen doen met de rest van de klas.

Het rooster van jouw kind klinkt beter dan veel andere dingen die ik hier lees, maar hoewel hier veel gemopperd wordt, omdat dochter het veel drukker heeft dan anders, ben ik blij dat ze bij haar het reguliere lesrooster aanhouden. Het is soms al zo lastig om alles via een schermpje uitgelegd te krijgen. Ik moet er niet aan denken dat er dan ook nog veel lessen uitvallen. Alleen gym is hier uitgevallen en mentorles is veranderd in zo'n beetje iedere dag een kwartiertje ipv 1x per week 50 minuten.

Famke

Famke

13-06-2020 om 15:12

Maar

mijn kind gaat dus, zonder gezinslid in de risicogroep (althans niet een dat als zodanig aangemerkt wil worden) minder fysiek naar school dan jouw kind. Sinds half maart alleen twee keer gym. En dat kan denk ik ook niet veel meer worden. Maximaal twee dagdelen per week zou haalbaar zijn. Dat is wat mij betreft niet genoeg voor de sociale aspecten. Dus ik wil graag dat de scholen weer open gaan.

Onderwijs

Mijn grootste zorg betreft mijn pleegzoon die op het vmbo zit. Hij is geen model leerling en school is niet zijn prioriteit. Als we volgend jaar zo door moeten met online onderwijs dan vrees ik dat hij helemaal afhaakt. Normaal gaat hij braaf naar school (het grootste deel van de tijd in elk geval) vanwege de contacten met klasgenoten en ook omdat hij het goed kan vinden met sommige leraren. Plus een paar van de praktijklessen die nu dus niet doorgaan hebben zijn interesse. Het gaat zo maar net. Nu is dat allemaal weggevallen. Geen klasgenoten, geen leerkrachten die hem er op aanspreken als hij niet komt (daar is hij gevoelig voor), geen praktijklessen en ook de theorie lessen zijn minder leuk voor hem. Bijvoorbeeld bij geschiedenis vind hij het leuk als de leerkracht een verhaal vertelt. Nu doet dezelfde leerkracht dat online maar dat boeit mijn zoon minder en er is meer afleiding. In de klas moet hij wel opletten want er is niks anders te doen. Thuis logt hij in en gaat dan onderwijl stripboeken doorbladeren, gamen, een modelvliegtuigje in elkaar zetten of wat dan ook.

Ik kan er niet 12 uur per dag naast gaan zitten (en zou dat ook niet willen) want ik heb mijn werk en de andere kinderen. Plus ik wil ook niet de hele dag ruzie hebben. Ik vind het belangrijkst dat de band tussen ons goed blijft zodat wij grip hebben op hem.

Hij moet gewoon naar school. Dan houdt hij het jaar wel vol en zal dat diploma in elk geval halen. Als het komend jaar net zo zal zijn als dit jaar dan zie ik het niet gebeuren dat hij een diploma haalt.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 15:54

Famke

Dat is best raar. Hier zijn de gymlessen vervallen. Mentorlessen zijn dagelijks kort online. Misschien dat de lagere klassen dit inmiddels wel weer allebei op school hebben hoor, dat weet ik niet. De lessen duren trouwens wel tien minuten korter, zodat er meer lesuren in een dag passen en de leerlingen komen niet meer allemaal tegelijk aan. Ze beginnen versprongen en lang niet alles is op school. Er is ook nog zat online.

Ze heeft de komende weken pta's, herkansingen, presentaties en praktijkopdrachten. Op 1 dag na, iedere dag wel iets. Verder kan ze zich bij sommige vakken opgeven voor extra lessen ivm extra uitleg voor de pta's en ze mogen dan kiezen of ze dit op school (met anderhalve meter) of via Zoom wil volgen. Ze kijkt dan zelf waar ze behoefte aan heeft voor dat vak. Ik heb het idee dat dit uit de docenten zelf komt, want het gaat om het gewone (deels online en deels op school) rooster heen. Weet niet precies hoe dat zit.

Vanaf komende week wordt het reguliere lesrooster helemaal losgelaten. Dat is hier altijd zo in pta-weken.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 16:05

Kyana

Dat lijkt me pittig, maar ik begrijp dat gebrek aan controle vanuit de school niet. Hier moet echt meer dan ooit alles ingeleverd en gemaakt worden. Als dat niet gebeurd worden ze op het matje geroepen. De mentor belt of mailt iedere paar weken om door te geven hoe het ervoor staat en om even te vragen hoe het welzijn van het gezin is. Ik denk dat er hier nog nooit zoveel mail van school is gekomen als de afgelopen 3 maanden.

En kijk, ik gun ieder kind weer school, maar m'n eigen kind ook.

Besmetten

Of ze anderen nou minder snel besmetten, bijvoorbeeld omdat kinderen een besmetting in veel gevallen symptoomloos doormaken. Je wil ook niet dat scholen broeinesten worden voor het coronavirus. Daarmee wordt de samenleving onveilig voor veel meer mensen dan alleen de tachtigers en de mensen met 'onderliggend lijden'. Ook al is het in verhouding met minder grote aantallen, covid-19 kan behoorlijk slecht uitpakken, uiteindelijk op elke leeftijd. In zo'n broeinest en dan ook nog binnen in het gebouw is de kans op besmetting van volwassenen en oudere leerkrachten en de mensen thuis niet nul, maar aanwezig. En dan kan het ineens heel snel gaan.

Nertsen worden afgemaakt maar dat zal met kinderen niet gebeuren. Dus onveilige situaties op school lopen het risico uit de hand te lopen. Niet voor niets sluit men dan weer scholen en gaat contacttesten en mensen in quarantaine zetten.

Je zoekt naar manieren waarop de economie zo goed mogelijk doorgang kan vinden en tegelijk een uitbraak voorkomen wordt. Dat gaat niet zonder tijdelijke en misschien zelfs meer permanente voorzorgsmaatregelen.

Je kunt wel je kop in het zand steken, maar je ziet aan de landen om je heen waar dat toe leidt. En je ziet de landen waar men het onder controle houdt het meest succesvol zijn in de bestrijding. Nu nog de economie.

Pluk

Een derde? Maak daar maar een vierde van. Ik heb niet een klas onder de 27 en de meeste zijn 30 of meer. Er passen er samen met de docent 7 of 8 in een lokaal. Tegelijk online en fysiek les geven werkt niet. Als er al met halve klassen gewerkt zou kunnen worden, zoals op de basisschool, zou je met ingekorte lessen een heel eind komen zodat elk kind fysiek naar school kan, elke dag, voor alle vakken. Hulpuren online voor tijdens zelfstandig werken, door docenten die veel risico lopen.
Maar die anderhalve meter kan echt niet. Er kan hier natuurlijk geen sprake zijn van “gedeelde smart is halve smart”. Het is onderwijs, geen kinderfeestje.
Zeetakje, als er bij jouw kind op school zoveel leerlingen zitten met ouders, broers/zussen of zelf in een risicogroep kunnen ze die misschien apart in kleine klasjes zetten. Dat is nog wel te organiseren, maar voor de hele school niet.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 16:35

AnneJ

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Gelijke monniken

Gelijke kappen kan natuurlijk niet. 25% van de leerlingen zit op het vmbo kader of basis, die krijgen nu al 3 maanden geen praktijkonderwijs want dat kan niet online. Met die paar uurtjes die ze nu naar school mogen komen, is dat probleem niet opgelost

Onderwijs gaat echt wel veranderen ,maar alleen op goede scholen, niet in heel Nederland.

Maatwerk voor die kinderen die het nodig hebben is veel logischer: dus iedereen gewoon naar school, risicogroep leerlingen en docenten aangepast in combinatie online en fysiek. Veel beter te organiseren en dan krijgt iedereen goed onderwijs

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 16:57

Mmm....

"Zeetakje, als er bij jouw kind op school zoveel leerlingen zitten met ouders, broers/zussen of zelf in een risicogroep kunnen ze die misschien apart in kleine klasjes zetten."

Dan blijven ze nog steeds verstoken van het meedraaien met hun klasgenoten, maar wie weet wat er mogelijk is. Beter iets dan niets. Ik denk echter niet dat de school van mijn kind een uitzondering is hoor. Wie heeft er geen klasgenootjes waarvan een ouder ernstig ziek is, waarvan iemand in het gezin weerstandsverlagende medicijnen moet gebruiken of om een andere reden een lagere weerstand heeft, waarvan iemand copd of een andere longaandoening heeft, en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

School van mijn dochter springt qua inventiviteit als ik hier zo lees, met kop en schouders boven veel andere scholen uit, dus ze komen vast wel met iets. Fijn dat het een school met ruim 1600 kinderen is. Daar kan je, als de scholen echt helemaal open moeten, wel een paar klasjes risicogroepers mee vullen. Kunnen de niet risicogroepers misschien wel een of twee middagjes minder naar school, maar dat moet toch wel kunnen? Hebben ze vast wel voor hun kwetsbaardere klasgenootjes over.

Goh, ik merk dat ik een beetje opstandig wordt van dit topic. Ik ben me enorm in aan het houden. Blij dat het bijna vakantie is. 😂😂

Zeetakje

Ik snap je hoor. Jouw kinderen willen ook naar school en fysiek onderwijs. En daar hebben ze ook recht op.
Een of twee middagjes minder kan echt wel. Als ze maar allemaal, dus ook de kinderen uit kwetsbare groepen, in ieder geval elke dag fysiek naar school gaan.
Overigens zou ik als ik permanent klasjes van niet meer dan 15 had in de helft van de tijd hetzelfde kunnen bereiken, waarbij de leerlingen dan wel meer thuis moesten doen. Maar dat kan ook makkelijk als ze maar halve dagen les hebben. In een klas van 15 wordt echt beter opgelet dan in een klas van 32, het huiswerk wordt trouwer gemaakt (want je vliegt er altijd in als je het niet doet) en zelfstandig werken gaat beter.

Chrono

Chrono

13-06-2020 om 17:35

Ik heb m wel laten gaan

Ik ben zelf zwaar risicocategorie, maar in overleg met mijn behandelaar gaat mijn brugpieper nu toch 2 halve dagen naar school.
Als het goed is houden ze hem extra in de smiezen en zodra iemand hier 1 verschijnsel heeft, moet die persoon in isolatie.
Het risico is nu in elk geval minder dan in maart/april. En mijn brugger hield het niet meer vol thuis.

mijk

mijk

13-06-2020 om 17:40

wat gaan al jullie kinderen veel naar school

mijn kind is 1 half uur geweest endat gaat voorlopig niet meer worden en deze week 3 lessen online van een half uur. En school geeft aan dat ze ook in september nog niet meer gaan bieden...

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 18:12

Alison

Je reactie van net doet me echt goed. Onze dochter heeft een hele pittige tijd gehad toen haar broer zo ziek was.

Ze heeft zo haar best gedaan om er voor haar broer te zijn en er is werkelijk nooit een onvertogen woord over haar lippen gekomen. Sterker, de band tussen broer en zus is hechter dan ooit tevoren.
School heeft haar destijds enorm goed opgevangen, de behandelend arts nodigde haar uit om in alle ruimtes waar zoon behandeld werd rondgeleid te worden en wij hebben er ook alles aan gedaan om haar er goed doorheen te loodsen.
Dat is best goed gelukt, maar het was pittig voor haar. Ze zag haar broer hartstikke misselijk, huilend van ellende van tijd tot tijd, nachtelijke onrust in huis en dat soort dingen.

Hier is alles nu weer redelijk normaal en ik vind het heel moeilijk als ze nu door de ziekte van haar broer weer in een uitzonderingspositie komt te staan.

Misschien speelt ook wel mee dat onze zoon komende week weer voor controle moet en ik merk aan mezelf dat ik de dagen daarvoor, vanaf het moment dat zijn bloed geprikt is, toch wat prikkelbaarder ben.

Ik hoop dat alle kinderen krijgen wat ze nodig hebben, binnen de mogelijkheden die er zijn en klasjes van 15, met kortere lesuren en een deel online vind ik helemaal niet zo'n gekke oplossing. 15 is toch al een stuk minder dan 30 en misschien dat je dan nog kan kijken of je kleine groepjes maakt voor de niet kwetsbare kinderen en de kwetsbaardere kinderen dan op wat meer afstand zet. Met 15 moet dat lukken. Maar dit schud ik nu uit mijn mouw, dus geen idee wat haalbaar is.

Chrono, mijn kind gaat nu ook hoor. Dat kan, omdat er nu nog anderhalve meter aangehouden wordt.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 18:16

Mijk

Dat is echt heel weinig. Zelfs online dus bijna niets. Ik kan me voorstellen dat je daar op z'n zachtst gezegd niet gelukkig mee bent.

Mijk

Als school nu al zegt in september niet meer te gaan bieden zou ik a) de inspectie alvast onder speeddial zetten, want als de scholen gewoon weer open gaan zullen wel moeten
en
b) serieus op zoek gaan naar een andere school, of er in ieder geval mee dreigen.
Een school die in drie maanden niet met een beter idee kan komen dan dit mag zich diep gaan schamen. Het is moeilijk om iets echt goeds neer te zetten, maar het is niet moeilijk om er meer van te maken dan wat daar gebeurt.

Zeetakje

De school controleert wel wat maar niet afdoende. Bovendien hebben ze weinig machtsmiddelen ter beschikking. Je kan moeilijk dreigen met nablijven en terugkomuren nu. Je moet het als docent echt hebben van de band met je leerlingen en niet elke docent is daar even pro-actief in. Wat deels ook wel te begrijpen is want het is voor de docenten ook veel meer werk en veel vermoeiender.
De school controleert wel wie er inlogt voor de online lessen maar dat wil natuurlijk niks zeggen. Mijn kind logt ook gewoon in. Hij doet alleen grotendeels niet mee met de les dus hij volgt het niet.

Het is gewoon extra lastig om kinderen bij de les te houden die sowieso al moeite hebben met leren en dus veel extra begeleiding nodig hebben & die daarnaast ook al niet bijzonder gemotiveerd zijn dus ook normaliter al een groter risico op uitval hebben.

Voor mijn tweeling op het vwo vind ik het wel wat makkelijker. Die hebben veel minder moeite met leren dus die halen die achterstand makkelijker in. Neemt niet weg dat de motivatie bij hun ook afneemt en dat zeker mijn dochter ook hiaten in haar kennis heeft opgelopen de afgelopen maanden. Bij haar heb ik er meer vertrouwen in dat ze die redelijk makkelijk weer in kan halen.

Helft van de tijd naar school zou voor mijn tweeling goed werken maar voor mijn pleegzoon moet eigenlijk gewoon al het onderwijs op school plaats vinden. Dat geldt denk ik voor veel meer vmbo leerlingen. Dat is sowieso al niet de makkelijkste groep.

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 23:40

Halve dagen

Halve dagen en dan 30 min per vak lijkt mij ook prima. Misschien zelfs wel fijner dan normaal. Als er dan tenminste wel op huiswerk wordt gecontroleerd. Dat gebeurt zelden op onze school en ook nu niet. Denk wel dat dat een voorwaarde is als er meer zelfstandig gewerkt wordt.

Moeilijke week, Zeetakje, sterkte! Tuurlijk wil je dat jouw kind ook mee kan doen. Het is sowieso dubbel k, die situatie waarin jullie zitten.

Pluk

Pluk

14-06-2020 om 00:54

Nieuws

https://www.vo-raad.nl/nieuws/schoolleiders-1-5-meter-afstand-houden-grote-uitdaging

En 24 juni een besluit van het kabinet over het VO in september,

1,5 meter

Die 1,5 meter is echt moeilijk te handhaven met die pubers. Het gros doet er onderling niet aan maar op school moeten ze dan ineens afstand houden. Wij hebben kilometers tape op de vloeren geplakt waarbij de gang in banen is verdeeld, pijlen om de looprichting aan te geven en strepen waar ze moeten wachten. Ze doen hun best en luisteren naar de aanwijzingen hoor, maar je merkt dat het er gewoon niet zo in zit bij ze. Buiten staan ze weer met 20 man bij elkaar te klitten.

skik

Zeetakje

Zeetakje

14-06-2020 om 08:34

24 juni

Ik ben heel benieuwd waar ze de 24e mee komen. Wat het besluit ook is, we zullen het ermee moeten doen.
Ik hoop dat er na de vakantie geen nieuwe golf komt. Die volle vliegtuigen en al die grenzen die vlak voor de vakantie opeens opengaan vind ik nog wel een dingetje eerlijk gezegd.

Pluk, dank je wel. Rare week inderdaad. We verwachten geen gekke dingen, maar het is wel spannend.

Kyana, klopt. Echte machtsmiddelen om ze aan het werk te krijgen zijn er niet. Lastig als een kind wat moeilijker te motiveren is.

Onze dochter is vrij serieus en heeft een hekel aan gezeur van ons en docenten, dus die doet meestal maar gewoon wat ze moet doen.

Ik weet niet of er hier veel achterstand is. We kregen bericht dat van 2 vakken de pta-stof online wel is behandeld, maar dat kleine onderdelen volgend jaar pas getoetst worden, omdat ze merken dat veel leerlingen die stukjes lastig blijven vinden. Daar gaan ze in het nieuwe schooljaar fysiek in de klas mee aan de slag volgens de dan geldende coronamaatregelen en dat wordt volgend jaar pas getoetst.

Voor die twee vakken mogen de pta's van deze periode voor minder procent meetellen, omdat niet alles getoetst wordt en die van volgend jaar tellen zwaarder, omdat daar deze stof bij komt.

Het is misschien niet ideaal, maar ik heb wel de indruk dat school er alles aan doet om het zo haalbaar mogelijk te maken.

Zeetakje

Zeetakje

14-06-2020 om 08:40

Skik

100% waterdicht krijg je het toch niet. Zolang het in school en op het plein zo goed mogelijk gehandhaafd wordt is het prima toch? Meer kan school niet doen. De kwetsbaardere groep zal ervoor kiezen om niet mee te klitten buiten de schoolhekken.

Pluk

Pluk

14-06-2020 om 08:47

Pluk

Pluk

14-06-2020 om 08:51

Vakanties

Ik vind het ook niet zo'n prettig idee dat de grenzen weer open gaan en dat mensen zo uit het vliegtuig de school binnen stappen. Was handiger geweest als daar een week of twee tussen zou zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.