Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

"Heropening" middelbare school


Bijspijkeren

Waar ik echt heel chagrijnig van word is Dat er momenteel op mijn school een nutteloze mix van creatieve vakken, mentoruren en formatieve toetsen wordt gegeven, terwijl er over 2 1/2 week rapportvergaderingen zijn waar op nu nog onduidelijke wijze moet worden besloten welke leerlingen evt met behulp van een ‘herstelopdracht’ over ‘mogen’. En dat herstelwerk moet dan allemaal in de laatste schoolweek voor de vakantie plaatsvinden. Terwijl ikzelf ( en veel van de leerlingen) zich op t moment puur op karakter door die laatste suffe weken online lessen worstelen waarvan t rendement met de week lager lijkt te worden. Ik zou 10 keer liever full time een paar klasje zwakke natuurkunde leerlingen bi)spijkeren om hun kansen op succes in t volgende schooljaar te vergroten. Want over gaan ze wsch toch bijna allemaal.

En in plaats daarvan moeten ze verplicht tegeltjes ontwerpen voor de Corona wand die volgend jaar ergens in school moet verschijnen, en geef ik bijna geen enkel uur natuurkunde op school. Bah.bah.bah.

( en net wat alison zegt. Ons wordt niks gevraagd. En zo langzamerhand krijg ik steeds meer het gevoel dat het vooral als gezeur wordt gezien als ik eens ideetje opper, of wat ongevraagde input ‘ van de werkvloer’ ’ richting schoolleiding gooi...)

Pluk

Pluk

09-06-2020 om 23:27

Petitie

Volgens mij wordt het tijd dat de leerkrachten hier een petitie starten Ik teken alvast.

IngridT

Die tegeltjes...
Ik geef gelukkig wel hulplessen op school, aan leerlingen die wel over mogen maar het volgend jaar zwaar zullen krijgen voor mijn vak. Maar drie per week, plus een stuk of 6 hybride lessen met 8 voor mijn neus en de rest online. Dit laatste heeft ook niet veel zin, maar wel leuk om weer leerlingen te zien!

Temet

Temet

10-06-2020 om 08:50 Topicstarter

Ontwaakt, verworpenen der aarde

Niet voor het eerst krijg ik het idee dat het onderwijs er flink van op zou knappen als de leerkrachten eens zouden opstaan, niet tegen Den Haag, maar tegen hun eigen besturen en/of directies.

Ingezonden brief naar de krant misschien, om te beginnen?

Groeten,

Temet

Temet

Ik overweeg dat wel. Maar welke krant...

Pluk

Pluk

10-06-2020 om 10:48

Meeste lezers

De krant met de meeste lezers zou ik doen. Volgens mij is dat het AD. Beter nog: petitie starten en je daarover laten interviewen door een van de landelijke kranten.

Suus

Suus

10-06-2020 om 10:50

Bijspijkeren

Wérd er hier maar vanuit school nu de komende weken bijgespijkerd....

IngridT je bent een docent naar mijn hart! Dat is precies zoals ik het graag zou zien: een klasje met zwakkere leerlingen voor een bepaald vak OP school bijspijkeren, uitleg geven etc etc.
Mijn zoon heeft nu zelf maar drie docenten gevraagd hem wat extra uitleg etc te geven. Maar er wordt naar mijn visie niet helemaal op gereageerd zoals ik het voor ogen had.
Nu moet mijn zoon zelf door de hoofdstukken heen, aangeven wat ie per hfdst moeilijk vindt, hoofdvragen maken en die dan weer een keer inleveren ofzo. Is toevallig ook o.a. natuurkunde dus tips zijn welkom 😀.
Voor een ander vak krijgt moet ie ook extra opdrachten maken om te oefenen en zouden er veel filmpjes met uitleg worden toegestuurd. Is wat te vrijblijvend wat mij betreft. Ik had liever gezien dat er extra fysieke hulplessen op school zouden komen voor leerlingen die er voor die vakken niet zo goed voorstaan. Klassikaal dus. En precies om wat jullie zeggen: die het voor die vakken volgend jaar zwaar zullen krijgen.
Maar hier wordt niets vanuit centraal aangeboden. En sowieso heeft zoon dus nog geen enkele fysieke les op school gehad behalve een lullig mentorlesje waarin je huiswerk kon maken.

Hier

We continueren onze online lessen in de ochtenden, 's middags zijn er practica, lessen gym, drama en kunst en mentorlessen. We hebben alle leerlingen gevraagd of ze hun online lessen op school, in een lokaal en onder toezicht van een begeleider (die ook kan helpen en uitleg geven) willen volgen. Ook mentoren konden leerlingen aanmelden. Minder dan 5% komt hier op school de lessen doen, dus het lijkt me dat de rest het verder wel lukt thuis. De leerlingen krijgen alle vakken net zo vaak als voorheen, alleen nu in halfuurslessen, meestal een zoomles. Afwezigheid wordt geregistreerd en opgevolgd. Ik heb wel het idee dat we het beste maken van de omstandigheden en de 'schade' zo veel mogelijk kunnen beperken. Volgende week is er een brainstormsessie met docenten, leerlingen en ouders om alle mogelijke scenario's te bedenken voor het nieuwe schooljaar.

AlisonH, wij hebben in één van de lokalen Engels een Tardis op ware grootte staan!

skik

Suus

Suus

10-06-2020 om 11:57

Uren

Wat een verschillen op de scholen dan toch.

Mijn oudste had normaliter ca. 30 lesuren op school. Nu staan er ca. 16 uur ingeroosterd waarvan dus niet eens allemaal online les. Maar dan staat er in Magister ‘dit en dit aan huiswerk maken of video’s bekijken ter voorbereiding op de komende online les’.
Hij gaf aan dat hij ongeveer 12 uur online les heeft (van een halfuurtje idd) per week.
Nogal een verschil t.o.v. een normale niet-Corona lesweek hè.

En wat goed zeg dat er gebrainstormd wordt mét ouders !
Die kijken er toch net anders tegenaan dan docenten en vooral besturen (getuige dat krantenartikel). Lijkt mij super als ouders hier ook betrokken zouden worden om mee te denken. Maar dat is een illusie hier.

Positief bericht uit het werkveld

PO weliswaar, maar deze juf ziet positieve gevolgen van het afstandsonderwijs:
https://www.ad.nl/dossier-nlthuis/deze-basisschool-zag-na-de-coronacrisis-opeens-heel-andere-leerlingen-terug-op-school~a3a7fc09/

skik

Skik

Ohhh die Tardis wil ik ook!

Mooi stukje ook: het is verre van ideaal maar goede kanten zijn er ook.

Tango

Tango

11-06-2020 om 09:56

Ik lees nu

Dat er op 24 juni meer duidelijkheid komt over het VO na de zomervakantie. Duimen dus dat het dan beter wordt. Dit hangt natuurlijk af van de onderzoeken bij jongeren en in hoeverre zij het virus overdragen.

Zo pakt het hier uit

Nog steeds veel onduidelijkheid vanuit school. Mijn dochter stond er slecht voor. Had vlak voor de crisis door dat haar gedrag aangepast moest worden en zette ook echte stappen.
Werkt sinds de crisis dapper door, dat valt vrijwel alle docenten op.
School biedt nog steeds weinig concrete lessen. Wel wat PTA’s voor vakken die afgesloten (moeten?) worden. Dochter heeft het er moeilijk mee. Weet niet goed waar ze aan moet voldoen, weet niet goed wat er komende weken getoetst gaat worden. Niemand lijkt het te weten en ook ik wordt onrustig nu we telkens horen, het komt vast wel goed.

Ik denk dat deze onzekerheid niet goed is voor een puber. Het overheerst te veel. Ik zou graag zien dat er een uniforme lijn afgesproken wordt. Zodat iedereen, ook de leerkrachten, weet waar ze aan toe zijn.

Pluk

Pluk

12-06-2020 om 22:45

Petitie

middelbareschoolvolledigopen.petities.nl

Heeft iemand al een petitie gevonden voor mbo, hbo en uni?

@nnemoon

@nnemoon

13-06-2020 om 07:00

Petitie middelbare school

Ik heb getekend!

Petitie

Voor mbo nog niet gevonden, ik ga wel het trouw artikel delen via mijn social media om mensen wakker te schudden

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 08:21

Petitie

Ik hoop van harte dat het verantwoord blijkt te zijn, na een zomer met overvolle vliegtuigen. Verder vind ik het toch jammer dit. Mijn kind kan dan voorlopig weer helemaal thuisblijven vanwege twee risicogroepers in het gezin. Net als onze buurjongen, een nichtje en een vriendin van mijn dochter. En heel veel andere kinderen lijkt mij, als ik er al zoveel ken.

Van sportclubjes, bijbaantjes en feestjes kunnen we ze eventueel weghouden. Van school liever niet, als de rest wel gaat. Zo krijg je pas echt een behoorlijke groep die achterstand op gaat lopen, als het ene deel alle lessen fysiek mag bijwonen en het andere deel helemaal niets kan bijwonen. Waarom "het leed" niet delen en allemaal een aantal dagdelen naar school?

De besmettingsgraad nadert de 1 alweer, zag ik gisteren in het nieuws. We gaan het zien. Het blijkt maar weer dat iedereen kiest voor de optie die vooral in zijn eigen straatje past.

ElenaH

ElenaH

13-06-2020 om 08:35

Nou

Het doel is toch niet om scholen (kost wat kost) volledig open te gooien? Het gaat erom dat alle kinderen goed onderwijs krijgen én dat er voldoende duidelijkheid is over wat wanneer en hoe verwacht wordt.

Voor school

Voor school

13-06-2020 om 09:27

Zeetakje

Maar Zeetakje, zeg je nu echt dat omdat jij en met jou uiteraard ook andere mensen, de jeugd maar niet voltijds naar school moeten gaan? Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Het kan toch niet zo zijn dat het leven on hold moet blijven vanwege de kleinere risicogroep? Een oprechte vraag trouwens!

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 10:00

Doel

Het doel is inderdaad goed onderwijs, maar veel scholen blijken hier niet voor toegerust op deze manier. Op de school van mijn kind begon het eindelijk op gang te komen, de laatste weken. En dan heb ik het over zo’n twee online lessen per dag. Daar was ik al blij mee. En nu ze deels weer naar school gaan is het complete stilte op de thuisdagen (eenderde naar school hier) het is niet duidelijk of en wanneer er toetsen zijn. Op de schooldagen gaat het goed, maar dan zitten ze letterlijk opgehokt in een lokaal van 8 tot 4, ze mogen er 1 keer uit. Ik geloof best dat de meeste leraren keihard hun best doen, maar het lukt gewoon echt niet.

Ik vind een paar maanden zo aanrommelen geen ramp, maar langer niet aub. En dan gaat het me niet alleen om het onderwijs, maar ook om het sociale plaatje eromheen. Dat is nu een stuk beter dan een paar weken geleden, maar nog steeds lang niet een gezonde situatie voor kinderen om zich in te ontwikkelen.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 11:22

Tja

@Pluk. Maar dat ligt dan toch aan de school?
@voor school. Kom op, met niet fulltime les op school staat een leven niet volledig on hold hoor. Kom ik verderop op terug.

De online lessen zijn hier natuurlijk ook niet ideaal, maar ze worden volgens het normale rooster, iets ingekort gegeven en docenten zijn vrijwel allemaal goed bereikbaar. Er is bijna iedere dag een korte online afsluiting met de mentor en er stonden op 2 juni 1600 flessen handgel klaar, zodat de leerlingen op school niet aan zo'n pomp hoeven te zitten waar iedereen aanzit. Er wordt streng gehandhaafd op de anderhalvemeterregel zowel in school als op het plein.

Dochter voelt zich veilig. Er wordt tijdens de online mentorlessen ook veel en open gepraat over en met de kwetsbaardere jongeren in de klas, dus iedereen weet bij wie ze extra voorzichtig moeten zijn. Er is door klasgenoten nog nooit zo vaak aan dochter gevraagd of haar broer nog gezond is, dus het vele praten olv de mentor werkt en zorgt voor betrokkenheid en begrip onderling.

Dat anderen buiten de schoolgrenzen geen afstand houden is een keus. Onze dochter kiest er in het belang van o.a. haar broer voor om daar niet aan mee te doen. Voor ruimte in de klas kan ze niet zelf kiezen, dus dat zal geregeld moeten worden.

Ik vind het niet meer dan normaal om in deze uitzonderlijke tijd de lasten zoveel mogelijk met elkaar te delen. De jongeren uit een risicogezin zijn al in veel dingen beperkter dan anderen. Ze zijn wel wat gewend, dus de meesten trekken het wel, maar zeker m.b.t. het onderwijs vind ik niet dat deze groep ook nog eens achtergesteld mag worden. Ik ben van mening dat er met een deel onderwijs op afstand en een deel fysiek op school voor iedereen, best goed onderwijs gegeven moet kunnen worden en dat zeker het leven daarmee niet volledig on hold staat.

Ook de kinderen uit risicogezinnen snakken soms naar wat uitleg fysiek in de klas, gewoon op het digibord en ook zij hebben er zo langzamerhand behoefte aan om af en toe hun klasgenoten en docenten weer te zien, al is het dan op die anderhalve meter afstand.

Ik lees trouwens net dat het rivm aangeeft dat de ruimte voor het verder versoepelen bijna op is, dus ik houd de hoop dat mijn dochter in het nieuwe schooljaar gewoon, net als de rest van de jongeren, nog steeds een aantal dagdelen naar school kan. En daarbij is het de taak van de school om ervoor te zorgen dat de onlinelessen wél gegeven gaan worden en dat er controle is. Het kan, we zien het hier dagelijks. En dat de lessen op school een grote verrijking zijn, snapt iedereen.

Misschien een petitie starten voor goed online onderwijs tijdens de uren dat ze niet op school kunnen zijn

Famke

Famke

13-06-2020 om 11:50

Mijn kind

al dan niet met iemand uit een risicogroep in het gezin, snakt soms naar wat uitleg fysiek in de klas, gewoon op het digibord en heeft er zo langzamerhand behoefte aan om af en toe de klasgenoten en docenten weer te zien, al is het dan op die anderhalve meter afstand, maar ja, kind krijgt alleen gymles. Ik hoop dat de scholen weer open gaan na de vakantie.

Verschillen tussen scholen zijn gigantisch

wat betreft online onderwijs.

Mijn dochter kreeg gelijk vanaf het begin haar normale rooster, maar dan online (behalve de uren zelfstandig werken). Zelfs drama/kunst/sport.
Ook veel online toetsen, huiswerk wat gecontroleerd wordt en opdrachten.

Bij zoon begonnen ze pas na 2 weken met online les. Ieder (eindexamen) vak, maar 1 uur per week. En regelmatig is zo’n les al na 5 minuten afgelopen, omdat er niemand iets te vragen had .....

Ze mogen nu beiden een paar uur per week naar school. Dochter 1.5 uur gym en aansluitend mentoruur 1.5 uur. En zoon moet 2 uur met de hele klas (in een gymzaal) op afstand zelfstandig werken. Dan zijn er wel iedere week andere vakdocenten aanwezig om vragen te stellen.

Bij beiden gaat online dus gewoon door.

Maar ik hoop zo, dat in september het Vo gewoon weer volledig open gaat (alleen leerkrachten, die onderling afstand van elkaar moeten houden).

Zonnebloempje

Ik hoop met je mee. Voor de kinderen en ook voor mezelf want ik ben kapot. En dat gebeurt me niet gauw.
Anderhalve meter tot volwassenen maar niet tot elkaar, en liever niet met het OV naar school. En ventileren. Dan moet het kunnen.

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 12:49

Zeetakje

Als de scholen deels open blijven en er daarnaast goed online les is, dan zou dat ook voor mijn zoon en perfecte oplossing zijn. Hij trekt elke dag school eigenlijk niet zo goed. Maar ik zie en hoor om mij heen dat die combinatie heel lastig te realiseren is. En een zware wissel trekt op leerkrachten.

Daarnaast denk ik wel dat ook gedacht moet worden aan de kinderen die kwetsbaar zijn of zo iemand thuis hebben. Zij moeten ook door kunnen.

Famke

Famke

13-06-2020 om 12:59

Zorgrobot of KlasseContact

is misschien een oplossing voor kinderen die niet naar school kunnen. Of misschien een systeem van landelijke lessen die online bekeken kunnen worden. In beide gevallen zodat de leerkrachten geen dubbel werk hoeven te verrichten.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 13:31

Pluk

"Daarnaast denk ik wel dat ook gedacht moet worden aan de kinderen die kwetsbaar zijn of zo iemand thuis hebben. Zij moeten ook door kunnen."

Pluk, dank je wel. Goed om te lezen. Echt fijn dat je begrip hebt voor het feit dat het leven van deze kinderen ook door moet kunnen.

En verder, vind het oprecht vervelend voor anderen als dit mede een oorzaak zou zijn van het nog niet volledig opengaan van de scholen, maar gedeelde smart is halve smart, toch? Halve dagen naar school is al een stuk beter dan helemaal niet. Anderom mis ik dat begrip hier en daar wel een beetje, maar goed iedereen praat toch in zijn eigen straatje.

Ik vraag me af hoe de scholen, waar nu alleen gym- en/of mentorlessen gegeven worden of waar de online lessen na 5 minuten weer stoppen, in normale omstandigheden functioneren en communiceren.

Zeetakje

Zeetakje

13-06-2020 om 13:35

Famke

Waarom gun je deze kinderen geen halve dagen les op school met hun klasgenoten en met duidelijke lessen in live contact met docenten? Al deze leerlingen hebben ook behoefte aan contact met klasgenoten en docenten. Minstens net zoveel als alle anderen. Ook, of misschien wel juist voor hen is het goed om geregeld even het zo normaal mogelijke leven te ervaren.

Pluk

Pluk

13-06-2020 om 14:01

Gedeelde smart

Ik denk toch wel dat het voor een hele grote groep kinderen belangrijk is om weer meer naar school te gaan. Die kinderen kun je niet thuis houden, omdat een kleine groep dan niet kan gaan. Denk ik. Je kunt niet zeggen : 10 procent kan niet gaan dus dan maar niemand.

Ik denk dat je voor de beste oplossing voor de grote groep moet gaan. En daar binnen zorgvuldig kijken wat er mogelijk is voor de kinderen die niet gewoon mee kunnen doen. Bijvoorbeeld wel gezamenlijk buiten gymmen of mentorles. Naast online les.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.